Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 december 2021, 14:41   #21
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/12...-nu-niet-naar/

Antwerpen en sommige gemeenten langs de grens werden het afgelopen weekend overspoeld door Nederlanders. Het onderwerp kwam vanmorgen dan ook ter sprake tijdens een overleg van gouverneur Berx met de burgemeesters van de provincie Antwerpen dat regelmatig wordt gehouden. De grenzen blijven open maar de gouverneur vraagt aan de Nederlanders om zich te houden aan de maatregelen zoals ze gelden in hun eigen land.

"Steek niet de grens over om op café of restaurant te gaan. Kom hier nu ook niet winkelen", zegt Berx. "De druk op de zorg blijft groot en de besmettingen moet verder naar beneden, zeker met de oprukkende omikronvariant. We weten nog niet voldoende wat daar de effecten zullen van zijn. Ik vraag de Nederlanders om op hun tanden te bijten. Nadien zijn ze opnieuw van harte welkom maar dit is niet het moment om naar hier te komen."

De organisatoren die feestbussen inleggen vanuit Nederland zullen ook worden aangemaand om dat nu niet te doen. Er is overleg met Nederland om de nodige stappen te zetten, zegt Berx.

Wat Chathy Berx vond van het heen-enweertje van Marc Van Ranst om in een Nederlandse TV studio te gaan keuvelen wordt in het artikel niet weergegeven.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2021, 16:29   #22
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht

Antwerpen en sommige gemeenten langs de grens werden het afgelopen weekend overspoeld door Nederlanders. Het onderwerp kwam vanmorgen dan ook ter sprake tijdens een overleg van gouverneur Berx met de burgemeesters van de provincie Antwerpen dat regelmatig wordt gehouden. De grenzen blijven open maar de gouverneur vraagt aan de Nederlanders om zich te houden aan de maatregelen zoals ze gelden in hun eigen land.

"Steek niet de grens over om op café of restaurant te gaan. Kom hier nu ook niet winkelen", zegt Berx. "De druk op de zorg blijft groot en de besmettingen moet verder naar beneden, zeker met de oprukkende omikronvariant. We weten nog niet voldoende wat daar de effecten zullen van zijn. Ik vraag de Nederlanders om op hun tanden te bijten. Nadien zijn ze opnieuw van harte welkom maar dit is niet het moment om naar hier te komen."

De organisatoren die feestbussen inleggen vanuit Nederland zullen ook worden aangemaand om dat nu niet te doen. Er is overleg met Nederland om de nodige stappen te zetten, zegt Berx.

Wat Chathy Berx vond van het heen-enweertje van Marc Van Ranst om in een Nederlandse TV studio te gaan keuvelen wordt in het artikel niet weergegeven.
Een gouverneur die mensen de raad geeft om niet naar ons land te komen. De middenstand zal blij zijn met zo een takkewijf. Hoe haal je het in je hoofd zeg. Het is verdomme net de moment om een stukje economie terug te pakken van bol.com en co. Ze zou net zelf die feestbussen moet inleggen om haar bevolking te steunen.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 20 december 2021 om 16:30.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2021, 16:56   #23
betabyte
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door worried.civilian Bekijk bericht
Dat snap ik niet goed. Waarom zou dit beter zijn (op lange termijn dan)?
Omdat ze de maatregelen dan laten vallen... of zouden moeten laten vallen.
betabyte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2021, 16:58   #24
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Zijn reisbeperkingen zinvol ?
Vanzelfsprekend niet.
Net zo min als skiën een gevaar is. Maar après-ski-gedrag is dat wel.

Er kunnen dus wel gunstige neven-effecten zijn van een reisbeperking.

Zo vermoed ik dat ze in Spanje zeer goed weten welke soorten toeristen op welke manier reizen.
Fuivende Engelsen (we laten even het prinselijk geval uit de famille de Laeken buiten beschouwing) komen in deze winterse periode vaak voor kortere vakanties per vliegtuig.
Brave ouderlingen komen in deze tijden per auto naar hun buitenverblijf of per mobilhome naar hun overwinteringsgebieden.
Wel, er zijn verschillende regels om Spanje binnen te komen, op vlak van testen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 20 december 2021 om 16:59.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2021, 17:34   #25
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Vanzelfsprekend niet.
Net zo min als skiën een gevaar is. Maar après-ski-gedrag is dat wel.

Er kunnen dus wel gunstige neven-effecten zijn van een reisbeperking.

Zo vermoed ik dat ze in Spanje zeer goed weten welke soorten toeristen op welke manier reizen.
Fuivende Engelsen (we laten even het prinselijk geval uit de famille de Laeken buiten beschouwing) komen in deze winterse periode vaak voor kortere vakanties per vliegtuig.
Brave ouderlingen komen in deze tijden per auto naar hun buitenverblijf of per mobilhome naar hun overwinteringsgebieden.
Wel, er zijn verschillende regels om Spanje binnen te komen, op vlak van testen.
U wil dus zeggen dat we best alle activiteiten voor de jeugd afschaffen zodat oudjes op hun gemak naar benidorm kunnen. Terwijl het de oudjes zijn die op de IC belanden.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
Oud 20 december 2021, 17:49   #26
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
U wil dus zeggen dat we best alle activiteiten voor de jeugd afschaffen zodat oudjes op hun gemak naar benidorm kunnen. Terwijl het de oudjes zijn die op de IC belanden.
Mocht ik dat willen zeggen, dan was ik toch wel de grootste stommekloot van gans Vlaanderen en Wallonië er nog bij.
Ik zeg net dat beperking zeer gericht moeten zijn naar het doel. Dat geldt ook voor jongeren. En voor jongeren mag het gerust vrijer zijn en met iets meer risico, terwijl dat hoger risico dan geëffend kan worden door striktere maatregelen voor oudjes.

Maar uw bemerking doet toch suggereren dat ik die domste kloot van 1000 km in de omtrek ben.
Dat is wel zeer onbeleefd, zelfs agressief van jouwentwege.
U mag zich excuseren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 20 december 2021, 17:50   #27
jad°relen°ir
Minister

jad°relen°ir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mocht ik dat willen zeggen, dan was ik toch wel de grootste stommekloot van gans Vlaanderen en Wallonië er nog bij.
Ik zeg net dat beperking zeer gericht moeten zijn naar het doel. Dat geldt ook voor jongeren. En voor jongeren mag het gerust vrijer zijn en met iets meer risico, terwijl dat hoger risico dan geëffend kan worden door striktere maatregelen voor oudjes.

Maar uw bemerking doet toch suggereren dat ik die domste kloot van 1000 km in de omtrek ben.
U mag zich excuseren.
Fox hoeft zich niet te excuseren.. die omtrek mag nog groter wat mij betreft.
Wat gij hier nu schrijft proberen we u al bijna twee jaar aan 't verstand te brengen.

Laatst gewijzigd door jad°relen°ir : 20 december 2021 om 17:52.
jad°relen°ir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2021, 18:11   #28
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is raar want dat is de politiek nu al geweest sinds 2 jaar.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2021, 09:49   #29
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

U mag zich excuseren.
Waarom zou ik mij moeten excuseren? U staat vierkant achter het gemaatregel en het gemaatregel is erop gericht om jongeren binnen te houden. Cafes, discotheken, festivals en scholen worden geviseerd. Nu zijn zelfs kinderen tussen 5 en 11 het target van onze overheid. En u staat te cheeren aan de zijlijn voor onze virocratie.
Oud 21 december 2021, 11:39   #30
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Gek hé.

Ik dacht dat we zo veel als mogelijk moesten telewerken?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2021, 13:10   #31
araneus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Die variant zit ook al in Australië net als in China. In Australië zitten ze nu al bijna 2 jaar in een Lockdown en ze zijn er nog niet vanaf. Over China weten we zo goed als niks behalve de variant daar ook al zou zijn gesignaleerd.
In China worden er nu terug harde lockdowns gestart. Ik kreeg gisteren nog een filmpje doorgestuurd van vrienden in China waarop de poorten naar een huizenblok worden dicht gelast.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2021, 13:55   #32
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Gek hé.

Ik dacht dat we zo veel als mogelijk moesten telewerken?
Scherp gezien.

Maar zeker de tv-media gaan dat niet in de verf zitten.
Want zij vinden het o zo plezant om mooie studio-gesprekken te kunnen brengen om te scoren tegenover andere media.

Oud 21 december 2021, 13:59   #33
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er komen wellicht wat verstrengingen aan.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2021, 14:25   #34
gunter5148
Perm. Vertegenwoordiger VN

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

U mag zich excuseren.
Fox moet zich dus excuseren voor woorden die U hem in de mond legt?

Misschien heeft U met uw eigen uitspraak de waarheid wel geopperd....
Oud 23 december 2021, 10:42   #35
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Tijdens het jongste overlegcomité zijn er geen reisbeperkingen opgelegd. In Nederland mag men maximum 2 personen boven 13 jaar thuis uitnodigen, met de kerstdagen en oudjaar maximum 4. In ons land gelden deze beperkingen niet. In Nederland is de horeca volledig op slot.

Er zal meer nodig zijn dan een oproep van Kathy Berx en Rutte om niet naar ons land af te reizen om de Nederlandse coronalijders uit ons land te houden.
Oud 23 december 2021, 10:50   #36
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tijdens het jongste overlegcomité zijn er geen reisbeperkingen opgelegd. In Nederland mag men maximum 2 personen boven 13 jaar thuis uitnodigen, met de kerstdagen en oudjaar maximum 4. In ons land gelden deze beperkingen niet. In Nederland is de horeca volledig op slot.

Er zal meer nodig zijn dan een oproep van Kathy Berx en Rutte om niet naar ons land af te reizen om de Nederlandse coronalijders uit ons land te houden.
De regels in Brussel waren toch ook anders als deze in Vlaanderen ? Zelfs de avondklok was verschillend per gewest.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2021, 14:24   #37
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/12...naar-ons-land/

De gouverneur van Antwerpen Cathy Berx stelt met lede ogen vast dat er veel Nederlanders naar ons land komen. "Het is jammer dat er zoveel Nederlanders naar ons land komen. Het is vooral niet erg sociaal, solidair of verstandig. De Nederlandse premier Mark Rutte heeft dezelfde oproep gedaan in de Tweede Kamer in Nederland. Hij verdedigde de lockdown. De lastige maatregelen in Nederland zijn nodig voor de volksgezondheid. Hij vroeg om die niet te omzeilen door de grens over te steken en daar te doen wat in Nederland niet mag", zegt Cathy Berx in "De wereld vandaag".

Volgens Berx is het bijzonder jammer om vast te stellen dat de mensen dat wel doen. "Op die manier zorgen die Nederlanders voor een dubbele druk in Vlaanderen. Enerzijds is er veel meer drukte in Vlaanderen met alle gevolgen van dien. Er is de mogelijke impact op de toename van het aantal besmettingen."

"Daarnaast zouden de Nederlanders die hier besmet zouden geraken door die drukte en terugkeren naar Nederland alweer extra druk leggen op de zorg in Nederland. Niet alleen op de eerstelijnszorg, de artsen en de apotheken, maar ook op de ziekenhuiszorg. Dat was net de reden waarom Nederland verregaande maatregelen nemen. Men wil ervoor zorgen dat de ziekenhuisinfrastructuur er niet onder crasht."
Oud 28 december 2021, 15:04   #38
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Veel gevaarlijker dan corona

Ouderen zijn een groot gevaar op de weg. Zeker als ze ver moeten rijden. Met een mobilhome is het nog erger.

https://www.vias.be/nl/newsroom/een-...r-dan-65-jaar/

10 jaar geleden was één verkeersdode op 6 in ons land een senior, vandaag gaat het om 1 persoon op 4. Per afgelegde kilometer is het risico om zwaargewond te geraken of te sterven 4 keer hoger voor oudere personen in vergelijking met alle andere weggebruikers.

https://www.swov.nl/feiten-cijfers/f...en-het-verkeer

En dan hebben we het nog even niet dat het de grootste zuip verslaafden zijn.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 28 december 2021 om 15:08.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2021, 15:47   #39
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/12...naar-ons-land/

De gouverneur van Antwerpen Cathy Berx stelt met lede ogen vast dat er veel Nederlanders naar ons land komen. "Het is jammer dat er zoveel Nederlanders naar ons land komen. Het is vooral niet erg sociaal, solidair of verstandig. De Nederlandse premier Mark Rutte heeft dezelfde oproep gedaan in de Tweede Kamer in Nederland. Hij verdedigde de lockdown. De lastige maatregelen in Nederland zijn nodig voor de volksgezondheid. Hij vroeg om die niet te omzeilen door de grens over te steken en daar te doen wat in Nederland niet mag", zegt Cathy Berx in "De wereld vandaag".

Volgens Berx is het bijzonder jammer om vast te stellen dat de mensen dat wel doen. "Op die manier zorgen die Nederlanders voor een dubbele druk in Vlaanderen. Enerzijds is er veel meer drukte in Vlaanderen met alle gevolgen van dien. Er is de mogelijke impact op de toename van het aantal besmettingen."

"Daarnaast zouden de Nederlanders die hier besmet zouden geraken door die drukte en terugkeren naar Nederland alweer extra druk leggen op de zorg in Nederland. Niet alleen op de eerstelijnszorg, de artsen en de apotheken, maar ook op de ziekenhuiszorg. Dat was net de reden waarom Nederland verregaande maatregelen nemen. Men wil ervoor zorgen dat de ziekenhuisinfrastructuur er niet onder crasht."
De totalitaire politici van beide landen staan werkelijk op één lijn, zij kunnen het goed vinden met elkaar.
Oud 4 januari 2022, 09:50   #40
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

https://nos.nl/liveblog/2411820-bijn...en-reukverlies

Bijna duizend Nederlanders besmet in Oostenrijk

964 mensen zijn positief getest na een reis naar Oostenrijk rond de jaarwisseling. Dat meldt het AD op basis van cijfers van het RIVM. Dat is een verzesvoudiging in vergelijking met de week vóór 28 december. Het aantal positief getesten na terugkeer uit Zwitserland en Italië is het aantal coronabesmettingen is verdubbeld.

Ook bij mensen die tussen 27 december en 3 januari naar Duitsland en Frankrijk gingen, liep het aantal besmettingen op vergeleken met de week ervoor. Het gaat wel om absolute cijfers, dus het is niet duidelijk of het totale aantal mensen dat in die weken op reis ging ook een rol speelt.

Bij de GGD's merken ze dat teruggekeerde vakantiegangers vaker positief testen. Een woordvoerder van de GGD Hollands Midden zegt in het AD dat van de 1120 mensen die uit het buitenland kwamen en zich lieten testen 45,5 procent positief bleek, terwijl onder niet-reizigers het percentage positief 29,4 was. Voor reizigers uit Oostenrijk liep het percentage positief getesten zelfs op tot 59,5 procent.

Ondertussen in Xi'ang:

"Het is niet heel zwaar, maar wel een beetje saai. Alle dagen lijken op elkaar", zegt Tim Metz. Hij zit al sinds 23 december in een totale lockdown, net als de 13 miljoen andere inwoners van de Chinese stad Xi'an. Hij mag zijn appartement af en toe weer verlaten, maar het terrein van het appartementencomplex mag hij niet af.

Het is onbegrijpbaar dat Nederland kiest voor lockdownmaatregelen en de grenzen openhoudt. Het is ook niet te snappen dat landen als Oostenrijk, België, Frankrijk, Duitsland en anderen de Nederlanders binnen hun grenzen ontvangt.

Nu blijkt dat het percentage besmettingen bij toeristen een factor hoger ligt is het onbegrijpbaar dat de politici hunne frank niet valt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be