Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 december 2021, 22:15   #21
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Als ze daar eens grote kuis in houden zal ik er eens over nadenken. Maar ik stel mij daar toch veel vragen bij (over Itsme ook): waarom moet zoiets gekoppeld zijn met je bankgegevens? Het is alsof je vanuit je abonnement op Knack bankverrichtingen zou kunnen doen.
Uw e-box heeft NIKS te maken met uw bank maar alles met steeds meer overheden.(en we hebben er hier bij ons veel,van die overheden )
Itsme heeft op zich niks te maken met uw bank.Het is inderdaad wel zo dat het installeren van itsme,heb ik gemerkt,vlotjes verloopt via een applicatie voorbereid door je bank terwijl ik eerder hopeloos verdwaalde toen ik itsme via de "itsme" middelen van de site zelf probeerde te installeren.

Overigens is de meest gebruikte toepassing,(bij mij toch) inderdaad als sleutel bij het betalen.De software,waarschijnlijk oorspronkelijk ontwikkeld vauit het financiewezen is ongetwijfeld zo scherp onderhouden en "bomproof" dat ook overheden (die altijd h o p e l o o s aan het achteropgeraken zijn als dat via eigen projectmanagement of eigen diensten zou moeten gebeuren) daar op inhaken en meedoen met de bende...

Zoals we al LANG gewend zijn dat onze plastieken bankkaart,die een eigen nummer heeft,het begin vormt van een inmiddels diep vertrouwde verificatieprocedure ,..Ik ben oud genoeg mij nog te herinneren dat er VEEL wantrouwen was jegens die "plastiekskes" in het begin....

Zo is uw gsm-nummer,bij Itsme,het begin van een verificatieprocedure die we ook wel zullen leren vertrouwen en "gewoon" vinden..

Bemerk dat de overheid ook niet de ganse ketting van de eID(uw ID kaart en dat bakske en die software en die middleware en die certificaten) in handen heeft hé,maar er blijkbaar al een decennium op vertrouwt (en met goede reden meen ik te mogen opmerken),en dat we hier ook van een robuust systeem mogen spreken....

Laatst gewijzigd door kelt : 7 december 2021 om 22:23.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2021, 22:19   #22
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Uw e-box heeft NIKS te maken met uw bank maar alles met steeds meer overheden.(en we hebben er hier bij ons veel,van die overheden )
Itsme heeft op zich niks te maken met uw bank.Het is inderdaad wel zo dat het installeren van itsme,heb ik gemerkt,vlotjes verloopt via een applicatie voorbereid door je bank terwijl ik eerder hopeloos verdwaalde toen ik itsme via de "itsme" middelen van de site zelf probeerde te installeren.

Overigens is de meest gebruikte toepassing,(bij mij toch) inderdaad bij het betalen.De software,waarschijnlijk oorspronkelijk ontwikkeld vauit het financiewezen is ongetwijfeld zo scherp onderhouden en "bomproof" dat ook overheden (die altijd h o p e l o o s aan het achteropgeraken zijn als dat via eigen projectmanagement of eigen diensten zou moeten gebeuren) daar op inhaken en meedoen met de bende...

Bemerk dat de overheid ook niet de ganse ketting van de eID(uw ID kaart en dat bakske en die software en die middleware en die certificaten) in handen heeft hé,maar er blijkbaar al een decennium op vertrouwt (en met goede reden meen ik te mogen opmerken),en dat we hier ook van een robuust systeem mogen spreken....
Gewoon een vraagje over Itsme. Kan je daar gewoon op inloggen met een vingerafdruk of viercijfercode?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2021, 22:28   #23
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gewoon een vraagje over Itsme. Kan je daar gewoon op inloggen met een vingerafdruk of viercijfercode?
Het is een 5 cijferige Pin kode

Ja,blijkbaar kan het ook met een ingeleerde vingerafdruk,helaas,door mijn werkomstandigheden(chemicalien,ruwe stukken) zijn de toppen van mijn vingers altijd te beschadigd om dat te doen,ik kan zelfs niet gewoon inloggen op mijn phoontje daardoor......
Oud 7 december 2021, 22:37   #24
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is een 5 cijferige Pin kode

Ja,blijkbaar kan het ook met een ingeleerde vingerafdruk,helaas,door mijn werkomstandigheden(chemicalien,ruwe stukken) zijn de toppen van mijn vingers altijd te beschadigd om dat te doen,ik kan zelfs niet gewoon inloggen op mijn phoontje daardoor......
Ik vind een pincode alleen niet veilig genoeg. En vingerafdrukken, die gaan binnenkort public domain zijn via onze identiteitskaarten.

Unsafe, maar gemakkelijk voor de banken om hun verantwoordelijkheid af te schuiven.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 7 december 2021 om 22:38.
Oud 7 december 2021, 22:43   #25
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind een pincode alleen niet veilig genoeg. En vingerafdrukken, die daat iedereen binnenkort kunnen terugvinden via onze identiteiskaarten.

Unsafe, maar gemakkelijk voor de banken om hun verantwoordelijkheid af te schuiven.
O er zit VEEL meer achter hoor.

Stel dat U op een website op uw computer iets wilt en U aanmelden met Itsme...
Dan klikt U de betreffende keuze aan,en wordt U verzocht uw gsm-nummer in te geven.

Op de smartphone met het gegeven nummer opent U het appje en zult,als het goed is,een goedkeuringsverzoek zien staan.U krijgt maar een paar minuten om de pinkode in te geven (die timer is ook deel van de beveiliging!) en als het goed is ziet U op het computer scherm de transctie voltrokken worden (betaald,of uw account openen,..)

Met andere woorden,U moet er al op slagen OP TWEE VERSCHILLENDE TOESTELLEN dingen te doen.....DAT ,die 2-factor certificatie,is ook al een vorm van beveiliging (dat is ongeveer zoals U met uw bankkaart en uw "bakske" dat NIET op een computer aangesloten is moet doen liefst met het computerscherm voor uw neus,of het zal nog moeilijk worden )

Laatst gewijzigd door kelt : 7 december 2021 om 22:46.
Oud 7 december 2021, 22:47   #26
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Wat een idee om al die senioren een "e-box" aan te smeren.

Phishing oplichters zitten al in hun handen te wrijven.
Inderdaad! Op welke manier gaan ze senioren koeioneren die niet eens een PC hebben?
Oud 7 december 2021, 22:48   #27
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
O er zit VEEL meer achter hoor.

Stel dat U op een website iets wilt en U aanmelden met Itsme...
Dan klikt U de betreffende keuze aan,en wordt U verzocht uw gsm-nummer in te geven.

Op de smartphone met het gegeven nummer opent U het appje en zult,als het goed is,een goedkeuringsverzoek zien staan.U krijgt maar een paar minuten om de pinkode in te geven (die timer is ook deel van de beveiliging!) en als het goed is ziet U op het scherm de transctie voltrokken worden (betaald,of uw account openen,..)

Met andere woorden,U moet er al op slagen OP TWEE VERSCHILLENDE TOESTELLEN dingen te doen.....DAT ,die 2-factor certificatie,is ook al een vorm van beveiliging (dat is ongeveer zoals U met uw bankkaart en uw "bakske" dat NIET op een computer aangesloten is moet doen liefst met het computerscherm voor uw neus,of het zal nog moeilijk worden )
Maw, je smartphone is je bankkaart. Best 2 smartphones nemen dan.
Oud 7 december 2021, 22:54   #28
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maw, je smartphone is je bankkaart. Best 2 smartphones nemen dan.
Wel,ik vermoed eerder dat het de SIM-kaart SAMEN met het gegeven telefoonnummer is die je "sleutel" zal vormen.Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest (heb Itsme nog maar sinds deze zomer) om eens die SIM kaart in een verse nieuwe phone te moeten stoppen.....zal nog een paar jaar duren hoop ik...

Laatst gewijzigd door kelt : 7 december 2021 om 22:54.
Oud 7 december 2021, 23:00   #29
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel,ik vermoed eerder dat het de SIM-kaart SAMEN met het gegeven telefoonnummer is die je "sleutel" zal vormen.Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest (heb Itsme nog maar sinds deze zomer) om eens die SIM kaart in een verse nieuwe phone te moeten stoppen.....zal nog een paar jaar duren hoop ik...
SIM kaart met geinstalleerde apps zal het wel zijn.
In ieder geval niks voor mij. Eén enkele pincode of vingerafdruk voor een hoop belangrijke toepassingen.
Dat is zoals 12345 als password voor alles.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 7 december 2021 om 23:02.
Oud 8 december 2021, 02:13   #30
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
https://forum.politics.be/showpost.p...56&postcount=4

Het is vrij duidelijk dat veel gebruikers zich niet realiseerden dat de e-box activeren (om info over covid te krijgen) impliceert dat vanaf dan AL je communicatie met de overheid via die weg zal gaan.
Zoiets zou een aparte toestemming moeten vereisen.
Ik heb mijn verkeeesboete dit jaar toch zowel via de ebow als op papier ontvangen
Oud 8 december 2021, 02:22   #31
Travis Bickle
Minister-President

Travis Bickle's schermafbeelding

Standaard

Binnenkort wordt al die communicatie meteen ook gekoppeld aan de QR-code.
Alvorens je dan benzine wil tanken (of opladen), zal je geen uitstaande boetes mogen hebben, of je QR-code kleurt rood.
Toegang tot uw door de overheid gestuurde documenten, zal niet langer via toepassingen zoals It's Me (en consoorten) gebeuren, maar via diezelfde QR-code.

Uiteindelijk zal enkel nog de QR-code op je identiteitskaart staan. De 'm' en 'v' is al weg ...

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2021, 13:30   #32
vanderzapig
Europees Commissaris

vanderzapig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Waarom ?
Omdat oplichten hun vak is.

Na de itsme phishing berichten: de e-box phishing berichten!
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2021, 13:48   #33
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Binnenkort wordt al die communicatie meteen ook gekoppeld aan de QR-code.
Alvorens je dan benzine wil tanken (of opladen), zal je geen uitstaande boetes mogen hebben, of je QR-code kleurt rood.
Inderdaad. Of een uitspraak op een sociaal netwerk gedaan dat een of andere apparatchik niet leuk vindt. Idem. Of ergens iets gesteund dat men liever niet had gezien. Of aan een betoging deelgenomen die niet "voor het juiste doel" was.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2021, 14:12   #34
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Veel te omslachtig. Moet je er ook nog eens de smartphone bijhalen.
Ze noemen dat 2FA heel hot tegenwoordig. dat is veiliger, gelijk vrijen met een condoom en de pil
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2021, 14:15   #35
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, allee ja , je moet daar mee bevestigen,

Je zet je its me best op via je bank , dat werkt het vlotst je moet dan wat tokens invullen op je pc en op je telefoon zodat die 2 een handshake kunnen opzetten

En als alles in orde is, en je volgt de inlog procedure dan moet je uiteindelijk nog eens bevestigen met je code of in geval je vingerafdruk toestanden gebruikt je vinger afdruk.

Zelf als je telefoon niet gelocked gejat wordt kunnen ze er dus nog niet zomaar in.
Oud 8 december 2021, 14:17   #36
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
nee het is volgens mij een hash tussen je simkaart en je toestel (imei nr of mac adres) als je je sim kaart in een andere telefoon duwt dan wil dat daarvoor niet zeggen dat uw Its me gaat werken, je moet die opnieuw instellen.

hetzelfde voor Whatsapp dat ook registreert op uw nummer maar ook iets dergelijks doet met de hardware van uw telefoon.

Het zou makkelijk zijn, he, ik kloon uw sim kaart , duw die in een telefoon en hopla, ... nee zo slim zijn die gasten ook wel.

Laatst gewijzigd door Herr Flick : 8 december 2021 om 14:20.
Oud 8 december 2021, 15:36   #37
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ze noemen dat 2FA heel hot tegenwoordig. dat is veiliger, gelijk vrijen met een condoom en de pil
Weet ik wel. Iedereen gebruikt dat tegenwoordig, maar een kaartlezer en e-id is aan de basis hetzelfde principe. Iets dat je weer combineren met iets dat je in je bezit hebt. En die id kaart werkt(e) voor mij veel gemakkelijker. Alleen heeft men er nu die niet-werkende bank-gebaseerde CSAM pagina in de plaats gezet.
Oud 8 december 2021, 19:27   #38
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Om toch maar eens terug te komen op het begin van het draadje....
De Belgische overheid zal wel een beetje moeten oppassen met "impliciet" U "abonneren" op van alles en nog wat eens U de e-box gebruikt....

Google en Facebook hebben voor vergelijkbare praktijken monsterboetes gekregen van de EU

Inderdaad...veiliger zou het zijn aparte toestemmingen te vragen....

(zoals Doccle,een privé-intiatief) uitdrukkelijk en netjes doet!

Laatst gewijzigd door kelt : 8 december 2021 om 19:33.
Oud 8 december 2021, 20:26   #39
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
https://forum.politics.be/showpost.p...56&postcount=4

Het is vrij duidelijk dat veel gebruikers zich niet realiseerden dat de e-box activeren (om info over covid te krijgen) impliceert dat vanaf dan AL je communicatie met de overheid via die weg zal gaan.
Zoiets zou een aparte toestemming moeten vereisen.
Inderdaad, dit zijn het soort praktijken dat je van een louche postorderbedrijf verwacht, of zo van die SMS diensten waar je niet vanaf geraakt.
Ik heb er niets tegen dat ik documenten ook elektronisch krijg, maar dat het activeren van die e-box dan direct de Overheid ontslaat van alle plichten om u nog te verwittigen op papier, dat is wel heel grof.
En zo makkelijk het gaat om te activeren, zo moeilijk is het weer om die kloterij weer weg te krijgen.
Je moet je dus uitschrijven uit elke afzonderlijke dienst, precies zoals louche bedrijven het doen.
Het enige dat nog ontbreekt zijn de aangetekende brieven.
Oud 8 december 2021, 20:58   #40
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
gebruik toch eens itsme
Dat is pas een ramp om geïnstalleerd te krijgen.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be