Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 24 december 2021, 13:04   #21
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik neem nooit mijn telefoon op als ik aan het rijden ben. Zo dringend is dat toch allemaal niet behalve dan voor iemand die nog professioneel actief is. Ik heb die handsfree niet nodig. Als het mij aanstaat bel ik wel terug wanneer ik niet meer rijd en is het echt dringend belt de beller me wel weer op.
200% gelijk
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2021, 14:48   #22
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Onderzoek naar Tesla omdat games gespeeld kunnen worden tijdens rijden

Dat 'hij' een machtig bedrijf opgezet heeft het zij zo maar hij is toch best dat hij van de jointjes afblijft die E.Musk.

Laatst gewijzigd door Universalia : 24 december 2021 om 14:49.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2021, 15:03   #23
Pol Dolf
Europees Commissaris

Pol Dolf's schermafbeelding

Standaard

zwijg me van boetes , heb er vandaag 2 in de bus gekregen
Oud 24 december 2021, 16:05   #24
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht

Dat 'hij' een machtig bedrijf opgezet heeft het zij zo maar hij is toch best dat hij van de jointjes afblijft die E.Musk.
Citaat:
Tesla heeft de NHTSA ondertussen laten weten dat een software-update de functie zal vergrendelen, zodat deze onbruikbaar wordt wanneer het voertuig in beweging is.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2021, 00:46   #25
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een goede zet want het was echt wel vergezocht dat gamen niet????

(Niet dat ik iets tegen gamen heb hoor want ik ben zelf een fervent gamer maar in de wagen dat is echt wel vergezocht en gevaarlijk)
Oud 25 december 2021, 08:06   #26
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

(Niet dat ik iets tegen gamen heb hoor want ik ben zelf een fervent gamer maar in de wagen dat is echt wel vergezocht en gevaarlijk)
Helaas....
De firma mag het bij het ene aspect na het andere ondervinden...

Steek allerlei funkties,zowel nuttige als minder nuttige- in, en morons vinden wel een onveilige toepassing ervoor .Wat een generatie geleden nog net getolereerd werd van een 8-jarige ,fietsen en ijsje eten,want straks U EIGEN schuld als het misloopt, is blijkbaar OK voor een 30-jarige,autorijden en spelletjes spelen,of uw auto helemaal zelf laten rijden en ondertussen een dutje doen,want de schuld van de fabrikant......In de maatschappij waarin we leven is het nu de schuld van de aanbieder in plaats van de moron.

En zo wordt ook een Tesla geleidelijk weer een reeks "afgeschermde" zones in plaats van een software walhalla.....

Laatst gewijzigd door kelt : 25 december 2021 om 08:10.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2021, 10:04   #27
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Heb je ook wel juist begrepen waarover het precies ging? De hele nuancering?

Het gamen bij Tesla was uitdrukkelijk enkel toegelaten - handboek - voor de passagier-vooraan tijdens het rijden, natuurlijk niet voor de bestuurder tijdens het rijden, ook niet op autopilot level 2 FSD die al heel goed werkt op de snelweg.

Een bestuurder-idioot kon dat omzeilen, maar moest daarvoor enkele extra kliks doen en enkele warnings aanliegen, ttz hij/zij moest de idioot uithangen en zich uitgeven als passagier.

De bestuurder mocht wel enkel gamen tijdens het absolute parkeren, ttz bedoelt als kort tijdverdrijf wanneer de wagen aan het opladen was.

Nu heeft NHTSA een onderzoek ingesteld en Tesla heeft dat niet afgewacht en een kleine update gedaan zodat er nooit meer gespeelt kan worden op de PC 15"/17" display van de wagen zelf tijdens het rijden, door niemand (achteraan in de auto gamen blijft wel mogelijk bij model S/X)

Als de passagier nu een draagbare pc bovenhaald en daarmee videospelletjes speelt mag dat? Indien niet wie gaat dat verbieden? Jij?
Indien de passagier-vooraan de krant openslaat en begint te lezen, idem.

Er kan altijd misbruik gebeuren van eenderwat zodat de bestuurder afgeleid wordt.

Tesla liep eigenlijk voorop op zijn homologatie level 3-4 van zijn autopilot. Want dan mag men de krant lezen of gamen achter het stuur.

Mercedes heeft inmiddels level 3 zelfrijdend in bepaalde omstandigheden enkel snelweg en snelheden tot max 60 kmh. In die periodes van filerijden mag die Mercedes bestuurder dus gamen.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...tonoom-rijden/

Mercedes-Benz heeft reden voor een feestje. Drive Pilot, waarmee level 3 autonoom rijden mogelijk is, heeft een officiële VN-goedkeuring gekregen. Daarmee kan Mercedes-Benz wereldwijd dit systeem in de praktijk gaan brengen wanneer lokale wetgeving hiervoor ook klaar is.

In hoeverre een auto autonoom mag rijden is tot op heden sterk afhankelijk van lokale wetgeving. Zeker als het aankomt op level 3 autonoom rijden, waarbij de bestuurder de auto volledig het werk mag laten doen en enkel nog een oogje in het zeil moet houden. Mercedes-Benz heeft in Duitsland al lokale ontheffing om met level 3 autonoom rijden op de openbare weg aan de gang te gaan, zoals Tesla dit bijvoorbeeld ook in de Verenigde Staten heeft. Nu is het echter ook klaar voor wereldwijde uitbreiding.

De Europese economische commissie van de Verenigde Naties (UNECE) heeft Mercedes-Benz goedkeuring gegeven. Dit betekent niet alleen dat Drive Pilot in Europa gebruikt mag gaan worden, maar ook in landen wereldwijd die de UNECE als autoriteit accepteren. Daaronder vallen bijvoorbeeld ook de Verenigde Staten en Canada. Voorwaarde is dus wel dat ook de lokale wetgeving level 3 autonoom rijden toestaat.

Concreet betekent dit dat je vanaf volgend jaar een Mercedes-Benz kunt kopen met Drive Pilot en daarmee legaal level 3 autonoom onderweg kunt zijn. De Mercedes-Benz S-klasse is per 2022 als eerste model publiek leverbaar met dit systeem. Er zit nog wel een addertje onder het gras: het geldt in eerste instantie alleen voor Duitsland, waar de wetgeving hiervoor al klaar is. Je kunt dan onder bepaalde voorwaarden het stuur volledig uit handen geven. Dit kan volgens de Duitse wetgeving tot maximaal 60 km/h, bij druk verkeer op de snelweg. Met de VN-goedkeuring op zak werkt Mercedes-Benz aan het zo snel mogelijk beschikbaar maken van Drive Pilot in andere landen. "Er vinden al uitgebreide testritten plaats, bijvoorbeeld in de VS en China. Wanneer er nationale regelgeving voor is in meer markten, wordt deze technologie stap voor stap breder beschikbaar."

Laatst gewijzigd door Micele : 25 december 2021 om 10:16.
Oud 25 december 2021, 10:15   #28
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

We hebben iemand van Vivaldi die er ook beter zou afblijven .....zijn medestudenten van vroeger weten hoe hij vroeger op univ rondliep en die is nu minister van .....
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2021, 11:04   #29
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het onderzoek naar "het idiot-proof-display-misbruik" bij Tesla (en inmiddels opgelost) heeft ook gevolgen voor Mercedes. Die moeten nu al hun wagens die deze optie hebben (of kunnen activeren) fysiek terugroepen om de software aan te passen. Speelt geen rol welke excuses. Iedereen gelijk behandelen hé.

Mercedes speelt dan weer de onschuldige en zegt dat het een misconfiguratie was op 227 US-wagens? Lol

Citaat:
https://sanfrancisco.cbslocal.com/20...esla-vehicles/

Mercedes Recalls Cars Over Ability To Play Video Games On Dash Amid Similar Issue Found In Tesla Vehicles

December 10, 2021

FREMONT (AP) — A few days after reports surfaced that Tesla allows drivers to play video games on dashboard touch screens while vehicles are moving, Mercedes-Benz has issued a U.S. recall for a similar issue.

The German automaker said in documents posted Friday by U.S. regulators that the issue affected 227 vehicles and already has been fixed by updating an internal computer server.

But the fact that Mercedes did the recall over concerns about distracted driving, and Tesla has not, raised questions about whether federal auto safety standards are being applied equally by the National Highway Traffic Safety Administration.

“MB is following the regulatory rules as they are supposed to — in sharp contrast to what we’ve been seeing from Tesla,” said Philip Koopman, a professor of electrical and computer engineering at Carnegie Mellon University. If NHTSA doesn’t take action against Tesla, the agency will have one standard for Tesla and another for Mercedes and other automakers, Koopman said.

NHTSA didn’t directly address the double standard or Tesla, but said in a statement Friday that the federal vehicle safety act prohibits manufacturers from selling vehicles that pose an unreasonable risk to safety. “Every motor vehicle manufacturer in the United States has the same responsibility to identify and immediately repair, for free, such safety defect in their vehicles,” the statement said.

The agency said it’s assessing how automakers identify and safeguard against distraction hazards due to faults, misuse or intended use of infotainment screens. NHTSA said it regularly communicates with automakers about concerns, as well as reviewing consumer complaints and a “massive amount of data that companies are required to submit on a regular basis, looking for evidence of safety risks. If the data show that such a risk may exist, NHTSA will act immediately,” the agency said.

A message was left Friday seeking comment from Tesla, which has disbanded its media relations department.

Mercedes said in documents that on some 2021 and 2022 EQS and S model vehicles, drivers could access television programs and the internet while the vehicles are traveling. The automaker said it intended to disable the features while the cars are moving, but the recalled vehicles had an incorrect computer configuration.

“If an occupant were to actively select the function or application while the vehicle is driving, then driver distraction might result, which could increase the risk of a crash,” the company wrote in documents. The recalled cars have active and connected “Mercedes me” accounts.

Mercedes wrote that it has no reports of any crashes or injuries from the problem, which was discovered in a company vehicle in Germany.

Mercedes roept auto's terug vanwege mogelijkheid om videogames op Dash te spelen, te midden van soortgelijk probleem gevonden in Tesla-voertuigen

10 december 2021

FREMONT (AP) — Een paar dagen nadat er berichten naar boven kwamen dat Tesla bestuurders toestaat videogames te spelen op touchscreens op het dashboard terwijl voertuigen in beweging zijn, heeft Mercedes-Benz een Amerikaanse terugroepactie uitgegeven voor een soortgelijk probleem.

De Duitse autofabrikant zei in documenten die vrijdag door Amerikaanse regelgevers zijn gepost dat het probleem 227 voertuigen trof en al is opgelost door een interne computerserver bij te werken.

Maar het feit dat Mercedes de terugroepactie deed vanwege zorgen over afgeleid autorijden, en Tesla niet, deed vragen rijzen over de vraag of federale autoveiligheidsnormen gelijkelijk worden toegepast door de National Highway Traffic Safety Administration.

"MB volgt de regelgevende regels zoals ze zouden moeten - in schril contrast met wat we van Tesla hebben gezien", zegt Philip Koopman, een professor in elektrische en computertechniek aan de Carnegie Mellon University. Als de NHTSA geen actie onderneemt tegen Tesla, heeft het bureau één standaard voor Tesla en een andere voor Mercedes en andere autofabrikanten, zei Koopman.

NHTSA ging niet rechtstreeks in op de dubbele standaard of Tesla, maar zei vrijdag in een verklaring dat de federale wet op de voertuigveiligheid fabrikanten verbiedt om voertuigen te verkopen die een onredelijk risico voor de veiligheid vormen. "Elke autofabrikant in de Verenigde Staten heeft dezelfde verantwoordelijkheid om dergelijke veiligheidsgebreken in hun voertuigen op te sporen en onmiddellijk te repareren", aldus de verklaring.

Het bureau zei dat het beoordeelt hoe autofabrikanten afleidingsgevaren als gevolg van fouten, misbruik of beoogd gebruik van infotainmentschermen identificeren en beschermen. NHTSA zei dat het regelmatig met autofabrikanten communiceert over zorgen, evenals het beoordelen van consumentenklachten en een "enorme hoeveelheid gegevens die bedrijven regelmatig moeten indienen, op zoek naar bewijs van veiligheidsrisico's. Als uit de gegevens blijkt dat er een dergelijk risico bestaat, zal de NHTSA onmiddellijk optreden', aldus het agentschap.

Er is vrijdag een bericht achtergelaten met het verzoek om commentaar van Tesla, dat zijn afdeling mediarelaties heeft ontbonden.

Mercedes zei in documenten dat bestuurders op sommige EQS- en S-modellen van 2021 en 2022 toegang hebben tot televisieprogramma's en internet terwijl de voertuigen rijden. De automaker zei dat het van plan was de functies uit te schakelen terwijl de auto's in beweging waren, maar de teruggeroepen voertuigen hadden een onjuiste computerconfiguratie.

"Als een inzittende de functie of toepassing actief zou selecteren terwijl het voertuig rijdt, kan dit leiden tot afleiding van de bestuurder, wat het risico op een crash zou kunnen vergroten", schreef het bedrijf in documenten. De teruggeroepen auto's hebben actieve en gekoppelde 'Mercedes me'-accounts.

Mercedes schreef dat het geen meldingen heeft van crashes of verwondingen door het probleem, dat werd ontdekt in een bedrijfsvoertuig in Duitsland.
In Duitsland valt daar blijkbaar voorlopig niemand over... Want Mercedes stelt zich daar blijkbaar verantwoordelijk als er toch iets gebeurd? (in de US zullen ze het niet durven?)

Citaat:
https://www.sueddeutsche.de/wirtscha...-kba-1.5484073

Chauffeurs kunnen films kijken in plaats van zich zorgen te maken over langzaam rijdend verkeer

En wat Mercedes-hoofd ontwikkeling Schäfer de 'maanlanding' noemt, is nog ver verwijderd van een echte robotaxi. Toch hebben de Zwaben nu een uniek verkoopvoorstel met hun Drive Pilot. Het werkt als volgt: vanaf begin volgend jaar kunnen klanten in de Mercedes S-Klasse deze extra functie bestellen. In het elektrische equivalent, de MKN, zou deze ongeveer twee tot drie maanden later beschikbaar moeten zijn. De goedkeuring geldt al voor beide modellen. Dit betekent dat automobilisten op Duitse autobahnen met snelheden tot 60 kilometer per uur letterlijk het stuur uit handen kunnen nemen. Het systeem geeft aan wanneer het beschikbaar is. Als het actief is, kan de bestuurder e-mails schrijven, films kijken of games spelen. Als de auto in die tijd een ongeval veroorzaakt, is niet langer de persoon aansprakelijk, maar de fabrikant. De assistentiesystemen van alle andere autofabrikanten zijn daarentegen nog steeds zo ontworpen dat mensen altijd volledig verantwoordelijk blijven. Maar in een Mercedes mag je ook niet slapen of uit je stoel komen. Waargenomen door camera's zou de technologie meteen alarm slaan - de bestuurder moet immers weer de controle kunnen overnemen.

Mercedes bekommt als erster Hersteller Zulassung für autonomes Fahren

9. Dezember 2021

Die Fahrer können Filme schauen, anstatt sich über zäh fließenden Verkehr zu ärgern

Und auch das, was Mercedes-Entwicklungschef Schäfer als "Mondlandung" bezeichnet, ist noch weit von einem echten Robotaxi entfernt. Dennoch haben die Schwaben mit ihrem Drive Pilot jetzt ein Alleinstellungsmerkmal. Das funktioniert so: Ab Anfang kommenden Jahres können Kunden in der Mercedes S-Klasse dieses zusätzliche Feature bestellen. Im elektrischen Pendant, dem EQS, soll es etwa zwei bis drei Monate später verfügbar sein. Die Zulassung gilt bereits für beide Modelle. Damit können Fahrer auf Autobahnen in Deutschland bis 60 Kilometer pro Stunde im wahrsten Sinne des Wortes das Lenkrad aus der Hand geben. Das System zeigt an, wann es verfügbar ist. Ist es aktiv, darf der Fahrer Mails schreiben, Filme schauen oder Spiele spielen. Falls das Auto in dieser Zeit einen Unfall verursacht, haftet nicht mehr der Mensch, sondern der Hersteller. Die Assistenzsysteme aller anderen Autobauer sind dagegen noch so ausgelegt, dass der Mensch immer in voller Verantwortung bleibt. Schlafen oder den Platz verlassen darf man aber auch im Mercedes nicht. Beobachtet von Kameras würde die Technik sofort Alarm schlagen - schließlich muss der Fahrer das Steuer auch wieder übernehmen können.

Laatst gewijzigd door Micele : 25 december 2021 om 11:22.
Oud 30 december 2021, 17:02   #30
Pol Dolf
Europees Commissaris

Pol Dolf's schermafbeelding

Standaard

elke keer ze mij een boete sturen koop ik iets online
Oud 30 december 2021, 17:57   #31
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pol Dolf Bekijk bericht
Zonder boete kun je nog meer kopen.
Oud 31 december 2021, 00:13   #32
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pol Dolf Bekijk bericht
Strak plan!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be