Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 december 2021, 15:16   #21
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ligt er natuurlijk aan waar dat lek zich bevindt hé.
De verwarmingsketel of het gasvuur staan niet langs de meter.
Ik heb mijn gasmeters (propaan) buiten staan in een afgeschermde kooi met verluchting.
In die blokken werken ze niet met flessengas.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2021, 15:17   #22
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Van de Groene moet het gas toch ook verdwijnen, dit kan helpen.
Oud 31 december 2021, 15:20   #23
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Eigenlijk wel straf dat die explosie er de zijwanden heeft uitgeblazen. Dak ligt er gewoon nog, binnenmuren ook nog hier en daar intact.
Dat is normaal. het dak is te zwaar en te stevig bevestigd.
Binnenmuren krijgen tegelijk de druk van beide zijde te verwerken.
Buitenmuren zijn gemaakt om neerwaardse druk te verwerken.
Bij zijdelingse druk zonder tegendruk vallen die gewoon om.
Oud 31 december 2021, 20:55   #24
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
In die blokken werken ze niet met flessengas.
Ik werk ook niet met flessen, wel met propaan.

En het gaat ook niet om het soort gas, het gaat hem om het lek en de fameuze lekdetectie.

Ik weet dat aardgas stijgt en propaangas daalt.
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2021, 20:58   #25
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij een goed onderhouden gasinstallatie mag je het gasvuur verplaatsen zonder dat dit problemen veroorzaakt.
Dus er kan nooit iets misgaan?
Straf, heel straf.

Daarbij, wie laat z'n gasvuur onderhouden?
Ik ken weinig mensen hoor.

Mijn gasleidingen en installaties worden vierjaarlijks gekeurd.
De gasslangen worden om de 10 jaar vervangen en regelmatig gecontroleerd op sleet of beschadigingen.

De gasvuren staan zelfs op wieletjes, en de grote gasbekken zijn muurvast.
Oud 1 januari 2022, 08:00   #26
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Gas jaagt me angst aan. In het gebouw waar ik woon zijn 200 appartementen. Er loopt overal gas want vroeger werd overal en tegenwoordig nog hier en daar op gas gekookt. De oudjes sterven af en in de plaats komen gangsters, mensen die vier generaties geleden uit de bergen kwamen maar zich nog steeds niet hebben aangepast, drugsverslaafden, fake-invaliden en beroepsdoppers, ... en af en toe eens een jong gezin of brave gepensioneerden. De sociale flatgebouwen van de overheid op de luchtbal worden om de twintig jaar volledig gerenoveerd. In het private gebouw waar ik woon worden de appartementjes een voor een en soms door doe-het-zelvers gerenoveerd. De gemeenschappelijke leidingen zoals die van het gas worden nooit gerenoveerd. Ik heb dan ook schrik dat hier vroeg of laat brand uitbreekt of er zich een gasontploffing zal voordoen.
Oud 1 januari 2022, 08:40   #27
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er zijn uiteindelijk vier dodelijke slachtoffers te betreuren na de gasexplosie in Turnhout. Twee mensen konden levend van onder het puin gehaald worden. De hulpdiensten gaan ervan uit dat alle slachtoffers nu gevonden zijn.

De hulpdiensten hebben alles van zichzelf gegeven om de slachtoffers en de gewonden van onder het puin te halen.

We leven gelukkig in een wereld waar we steeds beroep kunnen doen op mensen, ja want iedereen die bij de hulpdienst werkt, is in de eerste plaats mens, die dikwijls op gevaar van eigen leven, zich inzetten om anderen te helpen.
Ik doe daar echt mijn petje voor af.
Oud 1 januari 2022, 10:44   #28
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus er kan nooit iets misgaan?
Straf, heel straf.

Daarbij, wie laat z'n gasvuur onderhouden?
Ik ken weinig mensen hoor.

Mijn gasleidingen en installaties worden vierjaarlijks gekeurd.
De gasslangen worden om de 10 jaar vervangen en regelmatig gecontroleerd op sleet of beschadigingen.

De gasvuren staan zelfs op wieletjes, en de grote gasbekken zijn muurvast.
Er kan heel veel is gaan.
Er inderdaad er zijn zeer weinig mensen die hun installaties deftig onderhouden als er geen wettelijke of verzekeringskundige verplichting is.

Ook zijn er zeer weinig mensen die hun gasslangen regelmatig controleren en op tijd vervangen.
Vaak gebruiken ze bij aankoop van een tweedehandsgasvuur gewoon de oude slangen opnieuw.

Maar dat is ook zo bij elektriciteit.

Een tijdje geleden kwam ik zo nog bij iemand waar de stroomkabels nog stoffe bekelding hadden.

Zelfs de kabel van de netwerkbeheerder ( van meterkast naar zekeringskast) is daar ouder dan mij.
Om die terug een beetje veilig te maken, heb ik na verschillende telefoons naar de netwerkbeheerder, die kabel terug geisoleerd met krimpkousen.

Of hoe vaak je ziet dat mensen te zware toestellen en/of te veel toestellen op 1 lijn aansluiten, zonder te beseffen dat ze bezig zijn met de bekabeling warm te stoken en brand te veroorzaken.
Oud 1 januari 2022, 10:49   #29
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er inderdaad er zijn zeer weinig mensen die hun installaties deftig onderhouden als er geen wettelijke of verzekeringskundige verplichting is.

Ook zijn er zeer weinig mensen die hun gasslangen regelmatig controleren en op tijd vervangen.
Vaak gebruiken ze bij aankoop van een tweedehandsgasvuur gewoon de oude slangen opnieuw.

Een tijdje geleden kwam ik zo nog bij iemand waar de stroomkabels nog stoffe bekelding hadden.

Zelfs de kabel van de netwerkbeheerder ( van meterkast naar zekeringskast) is daar ouder dan mij.
Om die terug een beetje veilig te maken, heb ik na verschillende telefoons naar de netwerkbeheerder, die kabel terug geisoleerd met krimpkousen.

Of hoe vaak je ziet dat mensen te zware toestellen en/of te veel toestellen op 1 lijn aansluiten, zonder te beseffen dat ze bezig zijn met de bekabeling warm te stoken en brand te veroorzaken.
Een kortsluiting veroorzaken lijkt mij altijd een goede verzekering tegen allerlei brandjes.
Oud 1 januari 2022, 12:57   #30
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Een kortsluiting veroorzaken lijkt mij altijd een goede verzekering tegen allerlei brandjes.
Nee, dat is niet waar.
Een directe kortsluiting zal inderdaad de zekering doen afgaan, maar een sluimerkortsluiting doet dat niet.
En bij overbelasting van een kabel, ontstaat de directe kortsluiting vaak pas nadat de boel in de fik staat.
Oud 1 januari 2022, 16:29   #31
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Iedere eigenaar van een gasbrander is verplicht om de twee jaar zijn ketel te doen kontroleren door een erkend controleur (waarvoor je dan een certificaat krijgt).

Er is geen sanctionering of opvolging voor deze wet,het is vermoedelijk maar bij overdracht van het kavel dat de notaris er naar zal vragen voor in het technisch dossier.Verzekeraars zijn verbazingwekkend braaf dienaangaande.

Een mede-forummer had het over een groot privaat eigendom appartementsgebouw met een situatie die "om historische redenen" mogelijk wat anarchistisch aan het worden is....

Als er een jaarlijkse Vergadering van mede-Eigenaars is,is dat natuurlijk een puntje.Er zou kunnen geprobeerd worden een motie door te krijgen voor een kontrole door een erkend controle-organisme van de situatie in de gemene delen (waar de gastoevoer en electriciteittoevoer ook toe behoort)

Er zou ook in die raad kunnen formeel genoteerd worden in een verslag van de Algemene Vergadering (voor iedereen) dat iedere mede-eigenaar zich dient te schikken naar de wet aangaande brandercontrole,en de waarschuwing dat als iet§s misloopt de verzekeraar van de gemene delen daar ongetwijfeld zal naar vragen van de eigenaar van het kavel waar het mis is beginnen lopen.......

Maar eigenlijk zou een beetje syndicus al moeten voorgesteld hebben....het is niet gratis maar het zal er van komen.....Al is het maar omdat op een dag de lokale brandweer interesse kan gaan betonen(als die hun werk behoorlijk doen komt ieder gebouw ieder decennium wel weer eens onder hun aandacht)....liefst VOOR ze hun zwaar materieel moeten meenemen...

Laatst gewijzigd door kelt : 1 januari 2022 om 16:34.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2022, 17:26   #32
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ligt er natuurlijk aan waar dat lek zich bevindt hé.
De verwarmingsketel of het gasvuur staan niet langs de meter.
Ik heb mijn gasmeters (propaan) buiten staan in een afgeschermde kooi met verluchting.
Ik heb de gasteller ook buiten laten zetten. Hoe minder aardgasgedoe binnenshuis, hoe veiliger.
Oud 1 januari 2022, 22:25   #33
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn uiteindelijk vier dodelijke slachtoffers te betreuren na de gasexplosie in Turnhout. Twee mensen konden levend van onder het puin gehaald worden. De hulpdiensten gaan ervan uit dat alle slachtoffers nu gevonden zijn.

De hulpdiensten hebben alles van zichzelf gegeven om de slachtoffers en de gewonden van onder het puin te halen.

We leven gelukkig in een wereld waar we steeds beroep kunnen doen op mensen, ja want iedereen die bij de hulpdienst werkt, is in de eerste plaats mens, die dikwijls op gevaar van eigen leven, zich inzetten om anderen te helpen.
Ik doe daar echt mijn petje voor af.
Als de burgemeester een andere signatuur had, was je dan nog even enthousiast?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2022, 11:03   #34
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het is lof aan de hulpdiensten, wat heeft de signatuur van de burgemeester daar mee te maken?

Het is zoals de burger is gaan helpen bij de overstromingen in Wallonië, daar hebben de burgemeesters ook niet mee te maken.

De mensen van de hulpdiensten, zijn mensen die jaren opleidingen volgen en zich daarna jaren inzetten voor de burger.

Burgemeesters zijn enkel politieke woordvoerders van een gemeente bij een ramp.
Maar hun personelijke inzet bij een ramp is vaak 0.0
Oud 2 januari 2022, 18:44   #35
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is lof aan de hulpdiensten, wat heeft de signatuur van de burgemeester daar mee te maken?

Het is zoals de burger is gaan helpen bij de overstromingen in Wallonië, daar hebben de burgemeesters ook niet mee te maken.

De mensen van de hulpdiensten, zijn mensen die jaren opleidingen volgen en zich daarna jaren inzetten voor de burger.

Burgemeesters zijn enkel politieke woordvoerders van een gemeente bij een ramp.
Maar hun personelijke inzet bij een ramp is vaak 0.0
De betrokken burgemeester kwam op tv meteen fluo hesje aan.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2022, 21:28   #36
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Bij elektriciteit veroorzaakt dat meestal brand.
Bij mijn weten nooit ontploffingen.

De enige elektrische ontploffingen die ik ken, zijn die van transformatoren in de stroomcabines.

Ik heb ook een zeer technische achtergrond, in de bedrijven waar wij werkten, deden zich ook soms ontploffingen voor, bijvoorbeeld in spuitcabines, in gasovens, in ..., gelukkig nooit met dodelijke slachtoffers.

Wij kenden wel dodelijke slachtoffers bij een collega-bedrijf (waren in hetzelfde bedrijf als wij aan het automatiseren. Eén van de werknemers ging een stroomcabine afschakelen, hij wist blijkbaar niet dat er reststroom in de hoogspanning blijft, en dat je deze stroom enkel weg krijgt door kortsluiting te maken met de aarde. Gevolg één dode en één zwaar gewonde (verbrand).
Oud 2 januari 2022, 21:31   #37
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, dat is niet waar.
Een directe kortsluiting zal inderdaad de zekering doen afgaan, maar een sluimerkortsluiting doet dat niet.
En bij overbelasting van een kabel, ontstaat de directe kortsluiting vaak pas nadat de boel in de fik staat.
Een grote fout die gemaakt wordt, is een te lange verlengkabel met een te dunne sectie. De zekering (type C) zal dan niet afslaan, omdat hij de kabel, bij kortsluiting, ziet als een gewone weerstand.
Oud 2 januari 2022, 21:37   #38
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Iedere eigenaar van een gasbrander is verplicht om de twee jaar zijn ketel te doen kontroleren door een erkend controleur (waarvoor je dan een certificaat krijgt).

Er is geen sanctionering of opvolging voor deze wet,het is vermoedelijk maar bij overdracht van het kavel dat de notaris er naar zal vragen voor in het technisch dossier.Verzekeraars zijn verbazingwekkend braaf dienaangaande.

Een mede-forummer had het over een groot privaat eigendom appartementsgebouw met een situatie die "om historische redenen" mogelijk wat anarchistisch aan het worden is....

Als er een jaarlijkse Vergadering van mede-Eigenaars is,is dat natuurlijk een puntje.Er zou kunnen geprobeerd worden een motie door te krijgen voor een kontrole door een erkend controle-organisme van de situatie in de gemene delen (waar de gastoevoer en electriciteittoevoer ook toe behoort)

Er zou ook in die raad kunnen formeel genoteerd worden in een verslag van de Algemene Vergadering (voor iedereen) dat iedere mede-eigenaar zich dient te schikken naar de wet aangaande brandercontrole,en de waarschuwing dat als iet§s misloopt de verzekeraar van de gemene delen daar ongetwijfeld zal naar vragen van de eigenaar van het kavel waar het mis is beginnen lopen.......

Maar eigenlijk zou een beetje syndicus al moeten voorgesteld hebben....het is niet gratis maar het zal er van komen.....Al is het maar omdat op een dag de lokale brandweer interesse kan gaan betonen(als die hun werk behoorlijk doen komt ieder gebouw ieder decennium wel weer eens onder hun aandacht)....liefst VOOR ze hun zwaar materieel moeten meenemen...
In hotels, hostels en andere verblijven die verhuurd worden voor overnachtingen, eist toerisme Vlaanderen een brandveiligheidsattest, uitgereikt door de brandweer.

Gasleidingen en ... vijfaarlijkse keuring
Elektriciteit vijfjaarlijkse keuring

De meeste gemeente vragen dan bijkomend een jaarlijks attest van de stookolieketel of tweejaarlijks attest van de gasketel. Ook vragen zij een jaarlijks attest van de brandbestrijdingsmiddelen en van de rookmelders en de verzekering BA en verzekering uitbating (is er gekomen na de Swittel hotelbrand)
Oud 2 januari 2022, 21:39   #39
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik heb de gasteller ook buiten laten zetten. Hoe minder aardgasgedoe binnenshuis, hoe veiliger.
Wij moeten die zelfs buiten plaatsen, met een toegankelijke kraan.
De brandweer moet de hoge druk en de lage druk kunnen afsluiten.

Propaan mag maar met een druk van 30 mg het gebouw binnengaan.
De dikte van de leiding is afhankelijk van het verbruik, bij mij is dat stalen buis van 5/4".
Oud 2 januari 2022, 21:41   #40
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat heeft nu eens de kloten van Schoof te maken met de signatuur van een burgemeester.
Ik had het trouwens niet over de burgemeester, maar over de hulpdiensten. Bij mijn weten is de burgemeester zelf niet aan het helpen geslagen, dat is trouwens z'n taak niet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be