Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Wat bent u? Wat vindt u?
ik ben roker en ik vind het verbod op roken in de horeca bullshit 13 24,07%
ik ben geweest roker en ik vind het verbod op roken in de horeca bullshit 5 9,26%
ik ben niet-roker en ik vind het verbod op roken in de horeca bullshit 7 12,96%
ik ben roker en ik vind het verbod op roken in de horeca een goede zaak 7 12,96%
ik ben roker geweest en ik vind het verbod op roken in de horeca een goede zaak 5 9,26%
ik ben niet-roker en ik vind het verbod op roken in de horeca een goede zaak 17 31,48%
Aantal stemmers: 54. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 19 december 2004, 12:16   #21
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Ik rook zelf niet, maar ik vind het allesbehalve leuk dat als je op café gaat, dat je uren in de wind stinkt, omdat er volop gerookt wordt. De niet-rokers zijn het slachtoffer - dus kunnen ook kanker en zo krijgen - omdat de rokers hun goesting doen.

Voor mij dus een totaal verbod op het roken in cafés, restaurants, ...!

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2004, 12:59   #22
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tyr de Dietser
Voor de goede orde: ik rook momenteel zelf, maar ga stoppen met Nieuwjaar, eerlijk waar.
da's belachelijk, stoppen op een symbolische datum zoals nieuwjaar. Als je éen keer hervalt redeneer je "t'is toch om zeep, volgend jaar opnieuw proberen" en blijf je roken.

Wat je moet doen is er zo rap mogelijk komaf mee maken. Je gooit al je tabak of sigaretten samen met de aanstekers weg, en het geld dat je uitspaart steek je in een potje apart. Na een maand is de drang naar het roken weg (wel een maand volhouden: als het moeilijk is omdat je iets in je mond moet hebben, pak héel veel muntjes mee, zodra je neiging voelt: muntje eten!), en je bent een pak rijker geworden. Knoop altijd in uw oren dat je na het stoppen NOOIT éen sigaret mag aanraken, ook niet occasioneel, of omdat het aangeboden is (uit beleefdheid).

alleszins, succes ermee. Toon karakter, en dat komt zeker goed.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 19 december 2004 om 13:00.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2004, 13:06   #23
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Dan moeten ze maar Cafés maken specifiek voor rokers, en voor niet rokers, zo is iedereen content.
Oud 19 december 2004, 13:15   #24
VlaamsFront
Vreemdeling

Standaard

Wel, dit weekeinde was het Vaccin tegen Roken nog in het nieuws.

http://www.gezondheid.be/index.cfm?f...rt&art_id=2228

Vervotte overweegt om het vanaf 2007 te introduceren bij kinderen. Als het naar behoren zou werken dan wil dit zeggen dat mensen die gevaccineerd zijn, nog wel kunnen roken maar dat de nicotine geen effect meer heeft in hun hersenen : terwijl nu bij elke sigaret het genotscentrum van de roker in de hersenen gestimuleerd wordt wat het sterk verslavend maakt. Dit zou een grote vooruitgang zijn voor diegenen die willen stoppen, want dit is een veel beter middel dan al de nicotine-vervangers die toch hun beperkingen hebben. Als dit het roken kan imperken en rokers kan helpen om te stoppen ben ik er een voorstander van. Wel inenten met vrije keuze natuurlijk. Het zou ook een veel elegantere manier zijn om roken aan te pakken dan al de regeltjes waar men rokers nu mee probeert te overtuigen die vaak een averechts effect hebben.
VlaamsFront is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2004, 13:36   #25
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

[size=6]Roken is cool![/size]

Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2004, 13:46   #26
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flat V
Ik heb vroeger nog gerookt en ik zou het verbod ervan in de horeca enkel toejuichen.

Ik merk dat er heel veel topics gestart zijn over roken, maar ze gaan jammer genoeg allemaal over hetzelfde.. Telkens worden dezelfde argumenten gebruikt om het verbod goed te keuren of af te keuren. De discussies gaan altijd zo:

-contra: Roken moet verboden worden want ongezond, passief roken blablabla
-pro: Neen, want auto's.., open zelf een café, gat in de markt blablabla

Niemand kon echter een deftige reactie geven op hetgeen ik al herhaaldelijk gepost heb. Zolang dit niet ontkracht wordt, kan je me in ieder geval niet overtuigen (en waarschijnlijk anderen ook niet).

-Antwoord op: "Een cafébaas doet toch wat hij wil in zijn café! Het is zijn EIGEN zaak."

-Antwoord op: "Start gewoon uw eigen zaak. Een gat in de markt!"

Ik val misschien in herhaling, maar geef er dan eens een DEFTIGE repliek op. Of negeren de tegenstanders van een rookverbod dit bewust omdat ze geen antwoord hebben?
in uw eerste theorie zit wel een zeer groot hiaat, ze is redelijk logisch en objectief opgesteld maar op het laatste maakt u een grote fout : u extrapoleert de 70/30 verhouding uit de samenleving naar de cafegaande samenleving. het is algemeen geweten dat mensen die vaak op cafe gaan gemiddeld gezien meer roken dan anderen, dat is ook logisch omdat rokers gemiddeld gezien grotere levensgenieters zijn die gemiddeld gezien ook al eens meer een pintje te veel drinken.
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2004, 13:57   #27
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
da's belachelijk, stoppen op een symbolische datum zoals nieuwjaar. Als je éen keer hervalt redeneer je "t'is toch om zeep, volgend jaar opnieuw proberen" en blijf je roken.
Juist. Ik ben totaal onverwacht en ongepland gestopt, op een moment dat eigenlijk niet slechter kon: tijdens de examens. 1,5 jaar later rook ik nog altijd niet.

Het is altijd een goed moment om te stoppen, want elke sigaret die je niet neemt, is winst.

Citaat:
Wat je moet doen is er zo rap mogelijk komaf mee maken. Je gooit al je tabak of sigaretten samen met de aanstekers weg, en het geld dat je uitspaart steek je in een potje apart.
Ik vind dat wel vreemd van dat potje, heb ik nooit gedaan...

Citaat:
Na een maand is de drang naar het roken weg (wel een maand volhouden: als het moeilijk is omdat je iets in je mond moet hebben, pak héel veel muntjes mee, zodra je neiging voelt: muntje eten!),
Dat lijkt me een slechte strategie. Zulke substituten voor tabak doen tabak een imago krijgen van het origineel, hét product, dat als je het niet neemt, je iets doet missen en dat je dus een substituut moet nemen.

Zulke momenten van "trek" moet je koesteren, want dat zijn tekenen van ontwenningsverschijnselen. En als je die hebt, ben je aan het afkicken. De roker moet in zijn hoofd de mentale omslag maken om die momenten te appreciëren, niet om ze te doden.

Citaat:
en je bent een pak rijker geworden. Knoop altijd in uw oren dat je na het stoppen NOOIT éen sigaret mag aanraken, ook niet occasioneel, of omdat het aangeboden is (uit beleefdheid).
Correct, want dan zit je terug in het net vast. Het zal waarschijnlijk verschrikkelijk smaken (want dat doen sigaretten altijd, kijk maar naar het eerste sigaretje van de dag, dat toch meestal het "heerlijkste" wordt gezien), dus je denkt dat je afgekickt bent. Je hebt echter nicotine opgenomen, en bent dus gevoelig voor een verdere drang naar nicotine.

Rokers moeten 1 ding beseffen: je rookt niet omdat je het lekker vindt, je rookt niet voor de gezelligheid, voor te ontspannen of om je te concentreren. Een sigaretje hoort er niet bij op café, dat is enkel het resultaat van brainwashing, waarvan de roker zelf nog de grootste brainwasher is. Je rookt maar om 1 enkele reden: omdat je verslaafd bent aan nicotine. Niet meer en niet minder.

Niet-rokers zijn ontspannen op café, rokers niet omdat ze verslaafd zijn aan nicotine en ontwenningsverschijnselen hebben die hen gestresseerd maken. Het is dus de sigaret zelf die zorgt voor het gespannen zijn op café. Het is een fabeltje, een mythe dat sigaretten voor een gezellige sfeer zorgen, want ze doen juist het tegenovergestelde: mensen gestresseerd maken omdat ze hun drug niet hebben.

Citaat:
alleszins, succes ermee. Toon karakter, en dat komt zeker goed.
Karakter? Telkens als ik probeerde te stoppen op karakter heb ik gefaald. Het is pas gelukt toen ik niet op karakter heb gestopt. Als je stopt op karakter, is het precies alsof je iets opgeeft, alsof je afscheid neemt van een goede vriend. Ballekes! Je geeft niks op, je krijgt er meer voor in de plaats: gezondheid, een frisse adem, een gevoel van ontspannenheid, sportiviteit, betere sociale contacten (want je stinkt geen uur in de wind), betere smaak, heel veel geld... Mijn leven is echt aangenamer geworden sinds ik niet meer rook.

Ik kan van harte de Carr methode aanbevelen die ik gebruikt heb, maar je moet zelf echt wel willen stoppen natuurlijk. Maar wilskracht heb ik idd niet nodig gehad. En de periode was echt wel een contraindicatie. Althans, dat zou ik vroeger gedacht hebben.

Oud 19 december 2004, 14:08   #28
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door camaris
Rookvrije café's bestaan wel degelijk. In Leuven is er onlangs nog eentje open gegaan. Beetje sluikreclame mag wel zeker? http://www.wereldcafe.be/ Ben er al eens geweest. Best wel de moeite waard om eens binnen te springen, ze hebben er een hele boel speciale bieren! Enige tegenvaller is misschien een beetje het publiek... da's doorgaans vrij oud vergeleken met de gemiddelde student
Ik ga eens langsgaan als ik nog eens weg ga in Leuven. Bedankt voor de tip.

In het Genste, iemand een idee?
Oud 19 december 2004, 14:09   #29
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Juist. Ik ben totaal onverwacht en ongepland gestopt, op een moment dat eigenlijk niet slechter kon: tijdens de examens. 1,5 jaar later rook ik nog altijd niet.
ik ook onverwacht, om exact te zijn 14 oktober dit jaar.

Citaat:
Ik vind dat wel vreemd van dat potje, heb ik nooit gedaan...
T'is fijn om te zien hoeveel je wel niet uitspaart

Citaat:
Dat lijkt me een slechte strategie. Zulke substituten voor tabak doen tabak een imago krijgen van het origineel, hét product, dat als je het niet neemt, je iets doet missen en dat je dus een substituut moet nemen.
Ja, in die periode was dat effectief ook zo bij mij. Na een tijd heb je dat natuurlijk niet meer nodig.

Citaat:
Zulke momenten van "trek" moet je koesteren, want dat zijn tekenen van ontwenningsverschijnselen. En als je die hebt, ben je aan het afkicken. De roker moet in zijn hoofd de mentale omslag maken om die momenten te appreciëren, niet om ze te doden.
Ja, hierin geef ik je deels gelijk, maar dit was enorm moeilijk de twee eerste weken. Daarna - en nu nog- zal je altijd een gevoel hebben als je een sigaret wordt aangeboden, van "oh, gelukkig dat ik dit aanbod kán afslaan" en inderdaad, je voelt je er goed bij.

Citaat:
Correct, want dan zit je terug in het net vast. Het zal waarschijnlijk verschrikkelijk smaken (want dat doen sigaretten altijd, kijk maar naar het eerste sigaretje van de dag, dat toch meestal het "heerlijkste" wordt gezien), dus je denkt dat je afgekickt bent. Je hebt echter nicotine opgenomen, en bent dus gevoelig voor een verdere drang naar nicotine.
ik denk dat als je na een lange tijd terug éen zou roken, dat je daarná enorm spijt gaat hebben. Dat korte moment genot zou niet opwegen tegen de miserie van opnieuw te beginnen daarna (en er terúg mee proberen te stoppen)

Citaat:
Rokers moeten 1 ding beseffen: je rookt niet omdat je het lekker vindt, je rookt niet voor de gezelligheid, voor te ontspannen of om je te concentreren. Een sigaretje hoort er niet bij op café, dat is enkel het resultaat van brainwashing, waarvan de roker zelf nog de grootste brainwasher is. Je rookt maar om 1 enkele reden: omdat je verslaafd bent aan nicotine. Niet meer en niet minder.

Niet-rokers zijn ontspannen op café, rokers niet omdat ze verslaafd zijn aan nicotine en ontwenningsverschijnselen hebben die hen gestresseerd maken. Het is dus de sigaret zelf die zorgt voor het gespannen zijn op café. Het is een fabeltje, een mythe dat sigaretten voor een gezellige sfeer zorgen, want ze doen juist het tegenovergestelde: mensen gestresseerd maken omdat ze hun drug niet hebben.
zeker akkoord

Citaat:
Karakter? Telkens als ik probeerde te stoppen op karakter heb ik gefaald. Het is pas gelukt toen ik niet op karakter heb gestopt. Als je stopt op karakter, is het precies alsof je iets opgeeft, alsof je afscheid neemt van een goede vriend. Ballekes! Je geeft niks op, je krijgt er meer voor in de plaats: gezondheid, een frisse adem, een gevoel van ontspannenheid, sportiviteit, betere sociale contacten (want je stinkt geen uur in de wind), betere smaak, heel veel geld... Mijn leven is echt aangenamer geworden sinds ik niet meer rook.

Ik kan van harte de Carr methode aanbevelen die ik gebruikt heb, maar je moet zelf echt wel willen stoppen natuurlijk. Maar wilskracht heb ik idd niet nodig gehad. En de periode was echt wel een contraindicatie. Althans, dat zou ik vroeger gedacht hebben.

hmm, ik ben zonder éen boekje of raadgeving kunnen stoppen, gewoon uit mezelf. Vooral het feit dat ik nog jong ben en dus nog een hele tijd (hopelijk) te leven heb gaf mij moed om vol te houden.
Oud 19 december 2004, 14:26   #30
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
Ja, hierin geef ik je deels gelijk, maar dit was enorm moeilijk de twee eerste weken. Daarna - en nu nog- zal je altijd een gevoel hebben als je een sigaret wordt aangeboden, van "oh, gelukkig dat ik dit aanbod kán afslaan" en inderdaad, je voelt je er goed bij.
Dan zie je de sigaret nog altijd als een stiekeme goede vriend, een belangrijk goed, dat je kan verleiden. Klinkt hard, maar psychologisch ben je nog altijd niet helemaal afgekickt.

Citaat:
ik denk dat als je na een lange tijd terug éen zou roken, dat je daarná enorm spijt gaat hebben. Dat korte moment genot zou niet opwegen tegen de miserie van opnieuw te beginnen daarna (en er terúg mee proberen te stoppen)
En dit is de bevestiging van vorige uitspraak. Tussen de oren ben jij nog altijd verslaafd. Een sigaret geeft immers geen genot: ze smaakt vies, vuil en je moet er van hoesten. Het enige wat ze doet is de ontwenningsverschijnselen tijdelijk wegnemen die ze daardoor juist veroorzaakt.

Herinner je je nog je eerste sigaret? Mij smaakte die absoluut niet, en ik voelde er niks van. En dat is ook het gevaar van dat ene sigaretje na je ontwenning: je voelt er ook niets van, want je bent afgekicked. Maar je induceert met de nicotine wel een drang naar nicotine, die leidt naar verslaving.

Een sigaret geeft geen genot: ze smaken vies, ze stinken, ze prikkelen de neus, je krijgt er vieze slijmen van en ze maken je gestresseerd.

Dus Z&G: je bent er nog niet vanaf.

Citaat:
hmm, ik ben zonder éen boekje of raadgeving kunnen stoppen,
Slecht nieuws dus, want je bent psychologisch nog steeds verslaafd. De kerstvakantie komt er aan. Ik raad je aan, doe zoals ik: ga naar de bieb, leen dat boekje uit (zo dik is het niet, ik heb het op een halve dag uitgelezen, en dat midden de examens) en lees het. Het kost je dus niets.

Want zoals ik je evalueer, zijn er twee mogelijkheden: of je hebt echt veel karakter, of je zal hervallen.

Citaat:
gewoon uit mezelf. Vooral het feit dat ik nog jong ben en dus nog een hele tijd (hopelijk) te leven heb gaf mij moed om vol te houden.
Moed?

Ik heb het enkel de eerste twee-drie weken "zwaar" gehad. En dan is zwaar nog een verkeerd woord. Dat is immers de periode van het fysieke afkicken. En al bij al valt dat nog mee: de afkickverschijnselen zijn relatief zwak in vergelijking met andere drugs zoals heroïne. Een soortement hongergevoel is het ergste wat ik had, ik heb geen pijn of zo gehad he...

Psychologisch was ik echter direct afgekicked, en na die 3 weken heb ik nooit meer, en dan bedoel ik echt nooit meer, zin gehad in een sigaret. Ik vond dat maar gewoontjes.

Wat wel was, was dat ik langzaam meer smaak begon te krijgen, beter kon ruiken, dat ik alerter werd, meer ontspannen,... Afkicken was echt een mooi proces, geen hel waar je door moest.
Oud 19 december 2004, 14:45   #31
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat bent u? Wat wilt u?
Ik rook zelf, maar ik vind dat er een rookverbod moet komen in de restaurants, niet in de café's. Er is niets zo onbeschoft dan mensen hun eetlust verpesten omdat jij persé wilt roken. Daarom zal ik nooit roken in restaurants.
Oud 19 december 2004, 14:52   #32
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2004, 15:02   #33
Jampie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Ik rook zelf, maar ik vind dat er een rookverbod moet komen in de restaurants, niet in de café's. Er is niets zo onbeschoft dan mensen hun eetlust verpesten omdat jij persé wilt roken. Daarom zal ik nooit roken in restaurants.
Er is niks zo onbeschoft dan mensen hun pintje te verpesten, hun kleren laten stinken,.... omdat jij persé wilt roken. Daarom rookverbod in de horeca.
Jampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2004, 15:23   #34
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Dan zie je de sigaret nog altijd als een stiekeme goede vriend, een belangrijk goed, dat je kan verleiden. Klinkt hard, maar psychologisch ben je nog altijd niet helemaal afgekickt.

En dit is de bevestiging van vorige uitspraak. Tussen de oren ben jij nog altijd verslaafd. Een sigaret geeft immers geen genot: ze smaakt vies, vuil en je moet er van hoesten. Het enige wat ze doet is de ontwenningsverschijnselen tijdelijk wegnemen die ze daardoor juist veroorzaakt.

Herinner je je nog je eerste sigaret? Mij smaakte die absoluut niet, en ik voelde er niks van. En dat is ook het gevaar van dat ene sigaretje na je ontwenning: je voelt er ook niets van, want je bent afgekicked. Maar je induceert met de nicotine wel een drang naar nicotine, die leidt naar verslaving.

Een sigaret geeft geen genot: ze smaken vies, ze stinken, ze prikkelen de neus, je krijgt er vieze slijmen van en ze maken je gestresseerd.

Dus Z&G: je bent er nog niet vanaf.

Slecht nieuws dus, want je bent psychologisch nog steeds verslaafd. De kerstvakantie komt er aan. Ik raad je aan, doe zoals ik: ga naar de bieb, leen dat boekje uit (zo dik is het niet, ik heb het op een halve dag uitgelezen, en dat midden de examens) en lees het. Het kost je dus niets.

Want zoals ik je evalueer, zijn er twee mogelijkheden: of je hebt echt veel karakter, of je zal hervallen.

Moed?

Ik heb het enkel de eerste twee-drie weken "zwaar" gehad. En dan is zwaar nog een verkeerd woord. Dat is immers de periode van het fysieke afkicken. En al bij al valt dat nog mee: de afkickverschijnselen zijn relatief zwak in vergelijking met andere drugs zoals heroïne. Een soortement hongergevoel is het ergste wat ik had, ik heb geen pijn of zo gehad he...

Psychologisch was ik echter direct afgekicked, en na die 3 weken heb ik nooit meer, en dan bedoel ik echt nooit meer, zin gehad in een sigaret. Ik vond dat maar gewoontjes.

Wat wel was, was dat ik langzaam meer smaak begon te krijgen, beter kon ruiken, dat ik alerter werd, meer ontspannen,... Afkicken was echt een mooi proces, geen hel waar je door moest.
Ik prijs me gelukkig dat ik nooit aan drugs verslaafd ben geweest, wat zou dat niet zijn om af te kicken.. Maar volgens mij was jij wel een frequentere roker als mij, want fysieke afkickingsverschijnselen had ik niet. Alleen de "drang" die ge telkens voelde, en vooral wanneer er een sigarettenrook in de omgeving hing.
Dus misschien (nee waarschijnlijk) heeft de moeilijkheidsgraad om af te kicken te maken met de mate waarin men rookte. Maar dat je verslaafd bent, is wel duidelijk na uw eerste week onthouding.

Ik heb het op mijn manier gedaan, en of dat nu karakter is of niet, ik ben er best trots op. Ik denk dat het psychologisch afkicken met de tijd zal komen, ik ben er alvast gerust op.

Maar tov andere rokers ben ik zeer tolerant. Als exroker weet je goed genoeg wat er omgaat in de mensen.
Oud 19 december 2004, 15:34   #35
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jampie
Er is niks zo onbeschoft dan mensen hun pintje te verpesten, hun kleren laten stinken,.... omdat jij persé wilt roken. Daarom rookverbod in de horeca.
Dat hoort erbij op café. Als je daar niet tegen kan, moet je niet op café gaan.
Oud 19 december 2004, 15:39   #36
big bad wolf
Parlementslid

big bad wolf's schermafbeelding

Standaard

wij danken het BUBbelke: hij heeft geen respect voor politieke tegenstanders, geen respect voor zijn eigen land en geen respect voor zijn niet-rokende medemens
Oud 19 december 2004, 15:41   #37
Jampie
Minister

Standaard

Citaat:
Dat hoort erbij op café. Als ...je daar niet tegen kan, moet ...je niet op café gaan.
Naar voetbalwedstrijden gaan en op mijn bakkes krijgen van hooligans hoort er ook bij zeker ? Ik zal dus maar thuisblijven.
Jampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2004, 23:37   #38
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Ik rook niet, heb dat nooit gedaan, en ben voorstander van een zo uitgebreid als mogelijk verbod.

"Roken is een relict van een liberale levensstijl!"

Wat al lang geweten was, maar verzwegen werd en wordt
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2004, 00:21   #39
Flat V
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
in uw eerste theorie zit wel een zeer groot hiaat, ze is redelijk logisch en objectief opgesteld maar op het laatste maakt u een grote fout : u extrapoleert de 70/30 verhouding uit de samenleving naar de cafegaande samenleving. het is algemeen geweten dat mensen die vaak op cafe gaan gemiddeld gezien meer roken dan anderen, dat is ook logisch omdat rokers gemiddeld gezien grotere levensgenieters zijn die gemiddeld gezien ook al eens meer een pintje te veel drinken.
Akkoord dat ik iets extrapoleer dat misschien niet helemaal correct is. Maar u kan zich de vraag stellen of dat afbreuk doet aan de argumentatie. Zelfs indien de verhouding rokers/niet-rokers in café's minder uitgesproken is of zelfs omgekeerd 70/30 is, moeten niet-rokers dan verdragen dat er overal gerookt wordt omdat ze in de minderheid zijn? Of zou u DAN beroep doen op een democratische stemming? Is er sprake van een hiaat?

Verder zou ik nog willen opmerken dat het in bepaalde gevallen juist is omdat er gerookt wordt in café's, dat niet-rokers afwezig blijven. Uiteraard krijgt men dan een rokers/niet-rokers verhouding ten gunste van rokers.
Ten slotte is uw nuancering niet volledig: het gaat niet enkel over cafégaande mensen, maar over HO+RE+CA. Mijn aangehaalde verhouding 30/70 zal dan wellicht minder vertekend zijn.
Ik vind niet dat mijn argumenten vallen of staan met de vermelde verhouding.
Flat V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2004, 08:23   #40
Tantist

Standaard

Citaat:
Dat hoort erbij op café. Als je daar niet tegen kan, moet je niet op café gaan.
Dat hoort er niet bij. Dat is gewoon een uiting van het gehersenspoeld zijn. Pas op, ik heb dat ook gedacht, maar ben tot de conclusie gekomen dat dat niet waar is.

Rokers gaan allerlei excuses uitvinden waarom ze dan wel roken: het is gezellig, ik heb wel een rokertje verdiend na het lange werk, het ruikt zo lekker, het helpt me ontspannen,...

ZEVER!

Je rookt omdat je verslaafd bent aan nicotine. Niet meer en niet minder. Al de rest maak je jezelf wijs om niet te moeten toegeven dat je verslaafd bent, om de waarheid niet onder ogen te hoeven zien.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be