Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Bekijk resultaten enquête: De verantwoordelijken voor het coronabeleid moeten gestraft worden!
Yup, geen proces nodig, lynchen die handel 3 6,38%
Een speciaal volkstribunaal is op z'n plaats en zal een gepaste straf vinden, mogelijks de doodstraf 22 46,81%
Het gerecht moet tenminste een onderzoek voeren naar strafrechtelijke vervolging 7 14,89%
Niet via het gerecht, maar straffen in het stemhokje! 7 14,89%
Het beleid was (grosso modo) wel ok; waarom straffen?! 5 10,64%
Iets anders (specifieer) 3 6,38%
Aantal stemmers: 47. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 februari 2022, 17:15   #21
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat schijnt Voltian fundamenteel niet te snappen, dat de wet an sich een idioot gegeven is, als dat niet gebaseerd is op redelijkheid en zinvolheid.
(ik verhuis het maar naar hier he)

"redelijkheid en zinvolheid"... dus opnieuw gezond verstand. Meer bepaald UW gezond verstand... of mijn gezond verstand?

Ziet ge meteen het probleem ontstaan? De vraag is dan Patrick, in interacties met elkaar als onze belangen conflicteren, gaan we geschillen beslechten obv JOUW of MIJN gezond verstand? Ziedaar de noodzaak voor rechtsregels die op net iets meer gebaseerd zijn dan "redelijkheid en zinvolheid".

Ge lijkt te denken dat je dat niet kan vatten in rechtsregels, maar dat is niet zo, dat kan wel. Om een vb. te geven, de Verklaring van de Rechten van de Mens is zo'n voorbeeld "All human beings are born free and equal in dignity and rights.".

Dat is vrij abstract he. Wat betekent dit nu in de praktijk, kunt ge u afvragen? Rechtspraak van landen hangt zich (vaak) aan deze algemene verklaringen en specifiëren verder en ver der en verder. Naarmate je specifieert krijg je (logischerwijs) tegenstrijdigheden en uitdagingen van interpretatie. Daar heb je een hoge gerechtelijke macht voor om dat pleit te beslechten. De interpretatie van het 2nd amendement in de VS is een klassiek voorbeeld. "the right to bear arms". Ge moet eens nagaan hoeveel verschillende interpretaties daar van zijn (gewoon naar de wapenwetgeving van de verschillende staten kijken)

Ik zie echt niet in hoe ge een functionerende samenleving kunt krijgen zonder zo'n (recht)systeem. Er zijn vele varianten mogelijk, maar rechten zijn neergeschreven en worden constant uitgedaagd (en aangepast!)

Als je enkel vertrekt van "redelijkheid en zinvolheid" als basis dan is ALLES interpretatie. Wat JIJ "redelijk en zinvol" noemt, is dat niet voor mij en vice versa. Ge kunt niet rond een uitgewerkt rechtssysteem.

Please, overtuig mij hoe het zonder kan
Oud 3 februari 2022, 17:19   #22
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Ze is van toepassing telkens onze grondrechten worden afgenomen. Het recht op "wonen" of het recht op "onderwijs" en dat soort toestanden reken ik NIET tot onze grondrechten.

Ik moet eigenlijk stellen als ons grondrecht (enkelvoud) wordt afgenomen; het eigendomsrecht op mijn eigen lichaam.
Ok, die grondrechten, welke triggert jou? Te gaan en staan waar je mag?

Ik ga gewoon zoeken naar voorbeelden hoe die grondrechten pre-corona ook niet absoluut waren, nl. een overheid die die grondrechten ook al inperkte "voor het algemeen belang" (gerechtvaardigd of niet), om dan tot de vraag te komen waarom het nu wel een probleem is en toen niet

Laatst gewijzigd door Voltian : 3 februari 2022 om 17:19.
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2022, 17:19   #23
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
"redelijkheid en zinvolheid"... dus opnieuw gezond verstand. Meer bepaald UW gezond verstand... of mijn gezond verstand?

Ziet ge meteen het probleem ontstaan? De vraag is dan Patrick, in interacties met elkaar als onze belangen conflicteren, gaan we geschillen beslechten obv JOUW of MIJN gezond verstand? Ziedaar de noodzaak voor rechtsregels die op net iets meer gebaseerd zijn dan "redelijkheid en zinvolheid".
Ik heb daar al op geantwoord. Uiteindelijk zal het neerkomen op het verdikt van een volkstribunaal, als voldoende overtuigende argumenten worden naar voren gebracht, en het is dat volkstribunaal zelf dat OP HET MOMENT ZELF zal moeten uitvinden welke de "regels" zijn he. Ik heb al gezegd waarom die niet in "wetten" kunnen gegoten worden. Op een zeker ogenblik is het gewoon een kwestie van voldoende overtuigingskracht in een argument, zonder enige "a priori".

Maw, als jij de volksrechter bent, zal het jouw gezond verstand zijn voor DIE beschuldigde, als ik volksrechter ben zal het MIJN gezond verstand zijn voor DIE ANDERE beschuldigde.

Want op het ogenblik dat we dat doen, hebben we op volkse wijze beslist dat de rechtstaat zot geworden is, en de vuilbak in moet. Nadien kunnen we misschien wel stukken "in ere herstellen".

Het is een van de manieren om overheden om zoiets niet meer te riskeren he, en dat is daar dan ook de bedoeling van.

Laatst gewijzigd door patrickve : 3 februari 2022 om 17:23.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2022, 17:19   #24
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

ik wens alle tv-kwakzalvers hetzelfde lot als Sam Brokken
Oud 3 februari 2022, 17:21   #25
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onder andere ja.

Citaat:
Ik ga gewoon zoeken naar voorbeelden hoe die grondrechten pre-corona ook niet absoluut waren, nl. een overheid die die grondrechten ook al inperkte "voor het algemeen belang" (gerechtvaardigd of niet), om dan tot de vraag te komen waarom het nu wel een probleem is en toen niet
Juist ja. Zoek eens een eerder voorbeeld waar een man geen hoge druk reiniger naar zijn zus mocht brengen "uit principe".

Zoek eens een eerder voorbeeld waar je geen vrienden bij U thuis mocht uitnodigen om eens samen te feesten. "uit principe".

Doe maar.
Oud 3 februari 2022, 17:22   #26
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
ik wens alle tv-kwakzalvers hetzelfde lot als Sam Brokken
please specify

Ontslag uit hun positie, is het dat wat je bedoelt?
Oud 3 februari 2022, 17:24   #27
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik heb daar al op geantwoord. Uiteindelijk zal het neerkomen op het verdikt van een volkstribunaal, als voldoende overtuigende argumenten worden naar voren gebracht, en het is dat volkstribunaal zelf dat OP HET MOMENT ZELF zal moeten uitvinden welke de "regels" zijn he. Ik heb al gezegd waarom die niet in "wetten" kunnen gegoten worden. Op een zeker ogenblik is het gewoon een kwestie van voldoende overtuigingskracht in een argument, zonder enige "a priori".

Maw, als jij de volksrechter bent, zal het jouw gezond verstand zijn voor DIE beschuldigde, als ik volksrechter ben zal het MIJN gezond verstand zijn voor DIE ANDERE beschuldigde.

Want op het ogenblik dat we dat doen, hebben we op volkse wijze beslist dat de rechtstaat zot geworden is, en de vuilbak in moet. Nadien kunnen we misschien wel stukken "in ere herstellen".

Het is een van de manieren om overheden om zoiets niet meer te riskeren he, en dat is daar dan ook de bedoeling van.
Dus, elke keer een grote inbreuk een tribunaal inrichten, die zal oordelen wat "op dat moment" "redelijk en zinvol" is.

Willekeur dus eigenlijk.
Oud 3 februari 2022, 17:25   #28
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik heb 'iets anders' gestemd, en specifieer dus:
wappies en antivaxers moeten voor een speciale rechtbank komen om veroordeeld te worden tot stevige geldsommen, te storten in een fonds voor corona-slachtoffers die zich wel lieven vaccineren, of die zich nog niet konden laten vaccineren wegens nog niet goedgekeurde vaccin, of wie een voorouder of kind verloren heeft aan covid.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2022, 17:25   #29
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Aan mensen die "het stemhokje" zeggen: maar waar werd er in het stemhokje dan voor deze maatregelen "gekozen" ? En hoe doe je dat, om in het stemhokje op een niet-bestaand programma te stemmen waarvan je niet eens weet of het zou uitgevoerd worden ?
Alle partijen hebben op een zeker ogenblik meegedaan (dat is trouwens een probleem op zich: het is onmogelijk dat over een maatschappelijk controversiele zaak zoals het gemaatregel over alle partijgrenzen heen unanimiteit heerst). Dus hoe doe je dat, in het stemhokje, als je tegen de pandemie wet bent ?
Oud 3 februari 2022, 17:26   #30
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus, elke keer een grote inbreuk een tribunaal inrichten, die zal oordelen wat "op dat moment" "redelijk en zinvol" is.

Willekeur dus eigenlijk.
Ja. Dat is wat "gezond verstand" inhoudt he. En het is juist die schrik voor de willekeur die bestuurders ervan zou weerhouden om zich te dicht bij de niet heel duidelijk getrokken rode lijn te begeven.

Willekeur is exact wat nodig is als het "regeltjes systeem" zot geworden is. Dat is precies wat ik wilde aangeven: je kan geen zot regeltjes systeem bijsturen met een ander regeltjes systeem, dat even zot kan worden.

Laatst gewijzigd door patrickve : 3 februari 2022 om 17:27.
Oud 3 februari 2022, 17:28   #31
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb 'iets anders' gestemd, en specifieer dus:
wappies en antivaxers moeten voor een speciale rechtbank komen om veroordeeld te worden tot stevige geldsommen, te storten in een fonds voor corona-slachtoffers die zich wel lieven vaccineren, of die zich nog niet konden laten vaccineren wegens nog niet goedgekeurde vaccin, of wie een voorouder of kind verloren heeft aan covid.
Ik denk dat ge uw kansen voor een volksrechtbank aan het verknoeien zijt

Uw fonds voor uw zeveraars heeft al 100 miljard gekost en een kapotte maatschappij, het is misschien tijd dat we hen de rekening presenteren, nee ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 3 februari 2022 om 17:29.
Oud 3 februari 2022, 17:29   #32
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Keer ze de rug en negeer hen compleet.
Leer hen af dat ze hun politiek maar te dicteren hebben en doe alsof een migrant die geen Nederlands praat. Maar dan in termen dat ge geen media meer opvolgt en van niets op de hoogte zijt.
Oud 3 februari 2022, 17:30   #33
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Aan mensen die "het stemhokje" zeggen: maar waar werd er in het stemhokje dan voor deze maatregelen "gekozen" ? En hoe doe je dat, om in het stemhokje op een niet-bestaand programma te stemmen waarvan je niet eens weet of het zou uitgevoerd worden ?
Alle partijen hebben op een zeker ogenblik meegedaan (dat is trouwens een probleem op zich: het is onmogelijk dat over een maatschappelijk controversiele zaak zoals het gemaatregel over alle partijgrenzen heen unanimiteit heerst). Dus hoe doe je dat, in het stemhokje, als je tegen de pandemie wet bent ?
Bij de vorige verkiezing was er geen pandemie, dus was het redelijk onmogelijk om vooraf voor of tegen handelingen te stemmen.

Een regering heeft de bewegingsvrijheid om binnen de wet acties te ondernemen. Dat had hardere/langere lockdown kunnen zijn of totaal geen interventies.

Ik zal kiezen op die partij die maximaal voor vrijheid is (niet alleen in context van corona trouwens). Partijen reageren ook op "prikkels" uit het publiek. Als een partij niet schikt naar de wensen van de mensen, dan zal ze niet veel stemmen halen.

Ziedaar het onvolmaakte proces de georganiseerd meningsverschil dat democratie heet. Ik vind dat persoonlijk beschaafder dan tribunalen

Laatst gewijzigd door Voltian : 3 februari 2022 om 17:31.
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2022, 17:32   #34
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ja. Dat is wat "gezond verstand" inhoudt he. En het is juist die schrik voor de willekeur die bestuurders ervan zou weerhouden om zich te dicht bij de niet heel duidelijk getrokken rode lijn te begeven.

Willekeur is exact wat nodig is als het "regeltjes systeem" zot geworden is. Dat is precies wat ik wilde aangeven: je kan geen zot regeltjes systeem bijsturen met een ander regeltjes systeem, dat even zot kan worden.
I have nothing more to say...

Als ge dit echt wenst, dan wens je oprecht gewoon lynchpartijen zonder enige rechtzekerheid whatsoever.

Ok dan
Oud 3 februari 2022, 17:32   #35
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij de vorige verkiezing was er geen pandemie, dus was het redelijk onmogelijk om vooraf voor of tegen handelingen te stemmen.
Hazo ? Kon dat niet voorzien worden ? Wat is er speciaal aan een pandemie ?

Citaat:
Een regering heeft de bewegingsvrijheid om binnen de wet acties te ondernemen. Dat had hardere/langere lockdown kunnen zijn of totaal geen interventies.
Maar ze moet altijd ver van de rode lijn blijven.

Citaat:
Ziedaar het onvolmaakte proces de georganiseerd meningsverschil dat democratie heet. Ik vind dat persoonlijk beschaafder dan tribunalen
Maar dat mag ook hoor. Alleen is "kwiebussen een blanco cheque geven in een stemhokje" geen democratie.

Het representatie principe is gebaseerd op het uitvoeren van een aan de kiezer geboden programma. Wat niet in dat programma staat heeft dan ook geen democratische legitimiteit.

Laatst gewijzigd door patrickve : 3 februari 2022 om 17:33.
Oud 3 februari 2022, 17:33   #36
gunter5148

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik gaf het antwoord al. Er is maar 1 grondrecht. Het eigendomsrecht op mijn eigen lichaam.
Ik geef toe dat wij VOOR corona ook al als kikkers zachtjes werden doodgekookt. Ik denk daarbij aan "belastingen" en "surveillance."

Maar die pijn was draaglijk.

Je stelt dus terecht de vraag, waarom nu wél tegenstand, en vooraf niet.

Men is te ver gegaan. Iets wat ik hier al sinds 07/2020 sta te roepen. That's it.
Oud 3 februari 2022, 17:33   #37
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik denk dat ge uw kansen voor een volksrechtbank aan het verknoeien zijt

Uw fonds voor uw zeveraars heeft al 100 miljard gekost en een kapotte maatschappij, het is misschien tijd dat we hen de rekening presenteren, nee ?
Schoof ook maar aan de lantaarnpaal dan Patrick? Iedereen die het niet met u eens is moet dood?
Oud 3 februari 2022, 17:34   #38
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ge dit echt wenst, dan wens je oprecht gewoon lynchpartijen zonder enige rechtzekerheid whatsoever.
Uiteraard. Maar enkel maar via volkstribunalen, die nog overtuigd moeten worden door een requisitoir he. En die pas bij voldoende schennis van vrijheden samenkomen.

Als jij niet door hebt dat de rechtstaat zelf ook totale willekeur is, dan heb je niet begrepen dat het een circulair systeem is dat zichzelf goedkeurt he.
Oud 3 februari 2022, 17:36   #39
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Schoof ook maar aan de lantaarnpaal dan Patrick? Iedereen die het niet met u eens is moet dood?
Dat zal afhangen van het requisitoir dat tegen hem zal gevoerd worden en of de volksrechter van dienst oordeelt dat het hem overtuigd heeft he.

En nog eens: meningen zijn vrij. Het zal afhangen of Schoof bijgedragen heeft tot de dwingelandij of niet. En aangezien er geen "wetten" zijn, zal het afhangen van de willekeur van het moment he

Bijvoorbeeld, heeft Schoof iemand verklikt ? Heeft schoof bijgedragen tot een of ander wetsvoorstel dat liberticide was ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 3 februari 2022 om 17:38.
Oud 3 februari 2022, 17:36   #40
gunter5148

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, iedereen die zijn "geloof" aan mij wil opdringen. "Geloven" mag, maar "geloof opdringen" niet.

Gezien het zo klaar is als een klontje dat "corona" en zijn "maatregelen" gebaseerd zijn op "blind geloof" wel te verstaan.

Laatst gewijzigd door gunter5148 : 3 februari 2022 om 17:38.
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be