Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 24 februari 2022, 21:31   #21
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris

Koenaard Depuydt's schermafbeelding

Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Op de kaart kan men zien dat Oekraïne nog heel wat ethische zuiveringen voor de boeg heeft.
Geachte heer

U blijkt te samen met veel andere leden niet op de hoogte te zijn van de grote wijziging in de bevolkingssamenstelling van Oekraïne ofte "Klein-Rusland" tijdens de vorige eeuw. Tijdens de Raadtijd verhuisden ontzettend veel Groot-Russen naar anderstalige gebieden binnen de Raadbond (Sovjetunie). Het gebruik van de Russische taal werd binnen het hele Bondgebied sterk "aangemoedigd". De gebieden op uw afbeelding die nu terecht als grotendeels Russischtalig aangeduid worden, waren dit vroeger niet. De Krim werd vroeger vooral door Tartaren bewoond, naast Duitse, Griekse en andere niet-Slaafse gemeenschappen.

Het verspreidingsgebied van de Klein-Russen ofte Oekraïners in het begin van de twintigste eeuw.

Hoogachtend
Een goede Vlaming draagt geen muilband. Hij rookt, besproeit, sluikstort of gokt nooit en heeft geen hond of poes. Hij begeeft zich te voet of met het rijwiel en onthoudt zich van geurwater, geestrijke of zoete dranken en andere verslavende middelen. Hij is gespierd en streeft dus een gezond lichaamsgewicht na. Hij beschermt zijn wondermooie Nederlandse taal en zijn schitterend Vlaams land tegen vreemde smetten. Hij laat zijn leven niet door een wijf vergallen.
Koenaard Depuydt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2022, 00:21   #22
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Oekraiene heeft 8 miljoen mensen verloren in de strijd tegen de nazi's in WO2 e de president en premier zijn beiden joods en in het Oekrainese parlement zitten slechts 0.2% Extreem rechtsen.

Rusland is dus veruit meer nazistisch dan Oekraiene.
Poetin heeft een fascistische ideologie en waant zich de alleenheerser die het grote Russische Rijk gaat herstellen.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2022, 06:09   #23
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Nazi collaborator monuments in Ukraine

Citaat:
Note: beginning in 2014, when the Maidan uprising brought a new government to Ukraine, the country has been erecting monuments to Nazi collaborators and Holocaust perpetrators at an astounding pace — there’s been a new plaque or street renaming nearly every week. Because of this, the Ukraine section represents an extremely partial listing of the several hundred monuments, statues, and streets named after Nazi collaborators in Ukraine....
Dit is een artikel van The Nazi Collaborator Monument Project, een joodse organisatie.

Laatst gewijzigd door Bach : 25 februari 2022 om 06:17.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2022, 09:17   #24
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Nazi collaborator monuments in Ukraine

Dit is een artikel van The Nazi Collaborator Monument Project, een joodse organisatie.
De Oekraiense geschiedenis tijdens WOII is ook minder fraai dan sommigen hier het laten uitschijnen:
Citaat:
Echter, een aanzienlijk gedeelte van de bevolking collaboreerde vrijwillig met de Duitsers. De Nationalisten namen zelfs actief deel aan de Jodenvervolging in Oekraïne. Verder werden er relatief veel Oekraïners ingezet als Hiwi (Hilfswilliger) bij de Wehrmacht of als bewaker in een concentratie- of vernietigingskamp bij een van de SS-Totenkopfverbände. Daarbij gingen zij zo ver over de landsgrenzen dat er zelfs een compagnie Oekraïners diende in het SS-Wachbataillon 'Nordwest' in Nederland.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2022, 10:38   #25
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
De Oekraiense geschiedenis tijdens WOII is ook minder fraai dan sommigen hier het laten uitschijnen:
Niet dat het mij interesseert of stoort wat de (over)grootouders van de huidige bewoners van Oekraïne hebben uitgevreten tijdens WOII, maar wat zal Panda doen, wiens hele bestaan erop gericht staat nabestaanden van collaborateurs te vervloeken en te ontmenselijken tot in de hoogste graad :

Een aanzienlijk gedeelte van de bevolking collaboreerde vrijwillig met de Duitsers. De Nationalisten namen zelfs actief deel aan de Jodenvervolging in Oekraïne. Verder werden er relatief veel Oekraïners ingezet als Hiwi (Hilfswilliger) bij de Wehrmacht of als bewaker in een concentratie- of vernietigingskamp bij een van de SS-Totenkopfverbände. Daarbij gingen zij zo ver over de landsgrenzen dat er zelfs een compagnie Oekraïners diende in het SS-Wachbataillon 'Nordwest' in Nederland.

Nationalisme, onderdrukking door de Sovjetregering, antisemitisme en de mogelijkheid om te ontsnappen aan de slechte levensomstandigheden waren de grootste motivaties om te collaboreren met de Duitsers.

(Bron: Wikipedia)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 25 februari 2022 om 10:49.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2022, 10:43   #26
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Klopt, omdat ze het als een alternatief zagen voor Sovjetoverheersing.

De Holodomor (de door de Sovjets geörkestreerde hongeresnood met miljoenen doden) was nog geen 10 jaar gepasseerd op dat moment en lag nog zeer vers in het Oekraïnse geheugen.

Als er dan een partij is die strijdt tegen de Sovjets, kan ik eerlijk gezegd wel begrijpen dat ze met nazi-Duitsland collaboreerden.

De antisemitische gruwelijkheden die werden begaan, zijn natuurlijk niet goed te praten.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2022, 10:46   #27
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Klopt, omdat ze het als een alternatief zagen voor Sovjetoverheersing.

De Holodomor (de door de Sovjets geörkestreerde hongeresnood met miljoenen doden) was nog geen 10 jaar gepasseerd op dat moment en lag nog zeer vers in het Oekraïnse geheugen.

Als er dan een partij is die strijdt tegen de Sovjets, kan ik eerlijk gezegd wel begrijpen dat ze met nazi-Duitsland collaboreerden.

De antisemitische gruwelijkheden die werden begaan, zijn natuurlijk niet goed te praten.
Zoals veel Vlamingen collaboreerden als alternatief voor de Belgische overheersing.

Citaat:
Oud 25 februari 2022, 10:49   #28
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Zoals veel Vlamingen collaboreerden als alternatief voor de Belgische overheersing.
Voor een deel van de Vlamingen was dat het geval. Vele anderen waren wel degelijk fan van het nazisme als ideologie (zie bijvoorbeeld het boek 'Voor Vlaanderen, volk en Führer van Aline Sax).

En de onderdrukking van de Oekraïners door de Sovjets, is toch moeilijk te vergelijken met de situatie van Vlamingen in België in de jaren 30 hoor...
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2022, 10:56   #29
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Voor een deel van de Vlamingen was dat het geval. Vele anderen waren wel degelijk fan van het nazisme als ideologie (zie bijvoorbeeld het boek 'Voor Vlaanderen, volk en Führer van Aline Sax).

En de onderdrukking van de Oekraïners door de Sovjets, is toch moeilijk te vergelijken met de situatie van Vlamingen in België in de jaren 30 hoor...
Ik vergelijk niks, ik stel vast dat beide volkeren onderdrukt werden. De graad van onderdrukking speelt hier geen rol, ieder zal op zijn/haar manier voor die collaboratie een "gerechtvaardigde" uitleg hebben. En zoals bij alle collaborateurs, zullen ook bij de Oekraïners aanhangers vh nazisme als ideologie gezeten hebben.

Citaat:
Oud 25 februari 2022, 11:07   #30
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vergelijk niks, ik stel vast dat beide volkeren onderdrukt werden. De graad van onderdrukking speelt hier geen rol, ieder zal op zijn/haar manier voor die collaboratie een "gerechtvaardigde" uitleg hebben. En zoals bij alle collaborateurs, zullen ook bij de Oekraïners aanhangers vh nazisme als ideologie gezeten hebben.
Vooral in 't leger. Die mannen tatoeëren hakenkruisen op hun lichaam. Dat alleen zegt toch al genoeg.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2022, 11:13   #31
henke54
Partijlid

henke54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Poetin is zelf een nazi en fascist , hij heeft geen enkel respect voor democratie.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20220224_97690902
henke54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2022, 11:58   #32
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door henke54 Bekijk bericht
Hell yes.

Citaat:
Een nieuwe Hitler is opgestaan
Voor Aleksandr Skorobogatov is het nu zonneklaar: Vladimir Poetin is een gevaarlijke gek, een waanzinnige, genocidaire dictator.

De toespraak van Poetin over de ?*erkenning van de separatistische ?*regio’s van Oekraïne maakte nu helemaal duidelijk wat de omvang was van zijn geplande militaire agressie. Maar uit die toespraak bleek nog iets ?*anders: hoe groot zijn pathologische haat jegens Oekraïne is. Niet gewoon de haat van een onevenwichtige politicus, maar de haat van een gek. ?*Poetin haat Oekraïne, net zoals ?*Oekraïne werd gehaat door een andere krankzinnige dictator, Adolf Hitler.

Dat is nog niet eens het ergste. Het gruwelijkste is dat Poetin in zijn toespraak Oekraïne zijn bestaansrecht als dusdanig ontzegde. Zo’n staat heeft nooit bestaan. Oekraïne is een historisch misverstand, een parasitaire staat, een roofstaat die, met alle ?*geoorloofde en ongeoorloofde middelen, bezit heeft genomen van ?*andermans gebieden. ‘Oekraïne is volledig en volkomen door Rusland tot stand gebracht ten koste van onteigening van Russisch grondgebied.’ En behalve de oorspronkelijk Russische gebieden, bestaat Oekraïne uit door Stalin geschonken delen van ?*Polen, Roemenië en Hongarije.

Zelfs dat is nog niet alles. Het niet-bestaan van de staat Oekraïne impliceert logischerwijs het niet-bestaan van het Oekraïense volk zelf. Poetin zette die stelling uiteen in zijn recente essay Over de historische eenheid van Russen en Oekraïners. Zo’n aparte ?*natie van Oekraïners bestaat niet en heeft nooit bestaan. Het waren geen Oekraïners die van oudsher en tot op de dag van vandaag leefden en leven in de Russische gebieden die aan deze ‘kolonie met een marionettenregime’ waren weggegeven, maar Russen. En het zijn dus Russen die Poetin nu gaat redden van de genocide. Behalve Russen wordt het hedendaagse Oekraïne bewoond door een etnisch onbepaalde groep fascisten die Poetin van plan is uit te roeien.

Uit een niet zo ver verleden weten we waartoe zo’n ontzegging van het bestaansrecht van een land, een volk of een deel van een volk leidt. We ?*weten waartoe soortgelijke logische oefeningen van Hitler en Stalin hebben geleid: tot de vernietiging van miljoenen mensen, omdat ze behoorden tot een — vanuit het oogpunt van een gestoorde tiran — ongewenste staat, nationaliteit of sociale groep.

Overdrijf ik, en bedoelde Poetin iets anders? Nogmaals:het nare is dat ik, toen ik naar zijn toespraak keek, het onmiskenbare gevoel kreeg dat die man op tv niet alleen een woedende en liegende politicus was, verstrikt in complottheorieën die hij zelf ?*bedacht had, die kwaadwillig feiten zat te manipuleren, de geschiedenis te verdraaien en gebeurtenissen te verzinnen — zoals die genocide op de Russische bevolking in Oekraïne – maar een gek. Een nieuwe Hitler.

Als we in gedachten houden dat al die onzin niet wordt uitgekraamd door een anonieme patiënt van een psychiatrisch ziekenhuis, maar door de president van een nucleaire supermacht en de opperbevelhebber van een van de grootste legers ter wereld, dan weten we dat we het existentiële gevaar niet mogen onderschatten dat Oekraïne nu bedreigt — en lang niet alleen Oekraïne. Welke andere staat en welk ander volk zal deze nieuwe Hitler nog het bestaansrecht ontzeggen? Alle voormalige Sovjetrepublieken? Polen? Finland?

Ik kan me voorstellen dat de overwinning in een grootschalige oorlog ?*Poetin snel en gemakkelijk ?*toeschijnt. Ik kan me voorstellen dat hij zich inbeeldt dat hij massale steun zal krijgen van de Oekraïners — lees de Russen die in het moderne Oekraïne wonen — voor zijn troepen en het nieuwe regime. En een lange, harde confrontatie met het Westen komt er zeker. In een oorlogssituatie hoeft Poetin zijn tegenstanders niet langer in het geheim te vergiftigen of neer te schieten.

Een snelle overwinning van een nucleaire supermacht op een kleine, slecht bewapende buurman is meer dan een mogelijk scenario. Net als een daaropvolgende eindeloze guerrillaoorlog. Net als een verschrikkelijk hoog aantal slachtoffers, zowel aan Oekraïense als aan Russische zijde. Net als de haat jegens Rusland en de Russen, die voor altijd in de harten van de Oekraïners zal blijven leven. Net als de enorme schade aan de internationale reputatie van Rusland. Net als een enorme economische ravage.

De oorlog van Poetin zal de positie van de Navo alleen maar versterken. Landen die er vandaag geen deel van uitmaken, zullen zich erbij willen aansluiten, omdat Poetin nooit tegen de Navo zal vechten. De landen van het voormalige Warschaupact en de voormalige Sovjetrepublieken zullen ?*bovendien een veel grotere militaire aanwezigheid van de Navo op hun grondgebied eisen.

Vroeg of laat zal de bloedstroom uit Oekraïne Poetin en zijn regime uit het Kremlin wegspoelen. Hoe overtuigend de eerste overwinning van de nucleaire supermacht op het weer?*loze Oekraïne ook mag zijn. Ik ben ?*alleen bang dat deze stroom Rusland zelf kan wegspoelen, deze historisch zeer complexe, tegenstrijdige staat, waarvan de talrijke volkeren al heel lang niet gelukkig leven.

En tot slot wil ik het Westen apart feliciteren met het nieuwe Verdrag van München, op basis waarvan deze keer Oekraïne aan de nieuwe Hitler werd geschonken om te worden verscheurd. In drie maanden, waarin de bedoelingen van Poetin overduidelijk waren en Amerika over accurate ?*inlichtingen beschikte, heeft het Westen niets ernstigs ondernomen om Poetin tegen te houden.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2022, 12:26   #33
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hell yes.
https://www.nbcnews.com/storyline/uk...ldiers-n198961

Citaat:
Oud 25 februari 2022, 12:42   #34
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Want iedereen die een helm draagt met een nazi-symbool erop is daarom automatisch een nazi ofzo?
Vlieg toch op man, nitwit.

De nazi's zijn diegene die Oekraiene nu aanvallen.
Het gaat om GEDRAG, niet om symbolen.
Oud 25 februari 2022, 12:48   #35
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Want iedereen die een helm draagt met een nazi-symbool erop is daarom automatisch een nazi ofzo?
Vlieg toch op man, nitwit.

De nazi's zijn diegene die Oekraiene nu aanvallen.
Het gaat om GEDRAG, niet om symbolen.
Neenee, ze dragen die symbolen om te tonen dat ze die ideologie verachten natuurlijk

Citaat:
Oud 25 februari 2022, 12:54   #36
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Euh, loop er eens mee rond (van mij mag je trouwens), ik vrees dan wel dat de politie uit die 'symbolen' iets zal afleiden en optreden.
Oud 25 februari 2022, 13:08   #37
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Euh, loop er eens mee rond (van mij mag je trouwens), ik vrees dan wel dat de politie uit die 'symbolen' iets zal afleiden en optreden.
Maakt het dragen van zo'n helm een nazi van je? Geloof je dat echt?
dat het slechte PR is : uiteraard en dat het illegaal is : in Belgie zeker, maar dat is een andere discussie.

Maakt dit veroorzaken bij een onschuldig buurland niet eerder een Nazi van je?

Laatst gewijzigd door parcifal : 25 februari 2022 om 13:09.
Oud 25 februari 2022, 13:11   #38
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dat het slechte PR is : uiteraard en dat het illegaal is : in Belgie zeker, maar dat is een andere discussie.

Voor sommigen ben je al een nazi wanneer je een zwartgele Leeuwenvlag uithangt.

Citaat:
Oud 25 februari 2022, 13:13   #39
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Die nazi-symbolen zijn toevallig op die helmen terechtgekomen, ofwa ???

Citaat:
Oud 25 februari 2022, 13:17   #40
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Die nazi-symbolen zijn toevallig op die helmen terechtgekomen, ofwa ???
Neen, maar ze zien dat eerder als een nationalistisch symbool dan als een Nazi symbool.

De meeste van die gasten weten niet eens wat Nazisme precies is, maar ze weten wel dat de Nazi's tegen Moskou vochten.
DAAR gaat het om : het is voor hen een symbool van weerstand tegen Moskou.

Laatst gewijzigd door parcifal : 25 februari 2022 om 13:18.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be