![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wat was de gemiddelde buitentemperatuur in "niet putje winter"? Weet je meer? Welke dag werd er getest? Temperatuur? Beide richtingen om windinvloed te neutraliseren? Allemaal tegelijktijd toch wel? Zegt dus weinig als we zelfs de eenvoudigste details al niet mogen weten. De originele kink van bild.de (betaalmuur) is van 26 november 2021 Buiten de gereden snelheid van 130 kmh op Autobahn weten we heel weinig of niets. Airco? Verwarming? Voorverwarmde auto en batterij bij start? Welke binnen-temperatuur werd ingesteld? Zitverwarming? pure spaarmodus gereden? Overdag? Moest het bij pakweg 10 graden zijn lijkt me dat heel zuinig. Zelfs een veel-minder-aerodynamsiche grote SUV gelijk een BMW iX die 2,4 liter dieselequivalent per 100 km verbruikte bij 130 kmh. En iets zuiniger met zijn beschikbare kWh omging als een record-CW-limousine als de Mercedes EQS lol ![]() ![]() Ik plak enkel even de twee bovenste, en vul het specifiek testverbruik aan, zet er ook vooral de CW-waarde, hoogte-breedte (doorsnede A) en andere specs eronder, oordeel zelf... Autonomie aan 130 km/u: de testresultaten Testmodel: Rijbereik aan 130 km/u (km) | Batterijcapaciteit (kWh) | DC laadsnelheid (kW) [i]/ verbruik / ~equivalent liter diesel energie:9,8 1. Mercedes EQS 580 4Matic: 444 | 107,8 | 200 / 24,28 kWh/100 km / 2,477 l /100 km *CW-waarde: 0,20 Lengte 5216 mm Breedte 1926 mm Breedte met spiegels 2125 mm Hoogte 1512 mm Wielbasis 3210 mm Massa Rijklaar 2585 kg Totaal Vermogen 385 kW (523 pk) Totaal Koppel 855 Nm Aandrijving AWD Accu Capaciteit Bruikbaar 107.8 kWh 2. BMW iX xDrive50: 434 | 105,2 | 200 / 24,24 kWh/100 km / 2,473 l/100 km *CW-waarde: 0,25 = 25% slechter Lengte 4953 mm Breedte 1967 mm = x-slechter Breedte met spiegels 2230 mm Hoogte 1696 mm = x-slechter Wielbasis 3000 mm Massa Rijklaar 2585 kg Totaal Vermogen 385 kW (523 pk) Totaal Koppel 765 Nm Aandrijving AWD Accu Capaciteit Bruikbaar 105.2 kWh * https://nl.wikipedia.org/wiki/weerstandscoëfficiënt Ofwel scheelt er iets met die Mercedes EQS zijn secundaire stroomverbruikers /instellingen, maar dat BMW daarmee een 25% slechtere CW én **% slechtere relevante frontoppervlakte daarmee kan compenseren lijkt me té opportunistisch. Helemaal niet te vergelijken met de Noorse NAF die op een mix van wegen test met gedetailleerde uitleg, vooral omstandigheden en temperatuur. En vooral de Noren rijden ook op reserve tot de laatste beschikbare kWh. Of "ook diep in het rood" zoals een ICE aanduidt. Laatst gewijzigd door Micele : 29 maart 2022 om 10:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Deze link/ tabel hieronder lijkt me veel geloofwaardiger als dat betaalmuur-clickbait-genre. Of gewoon objectiever.
Ze zijn van Bjorn Nyland bij 120 kmh en ook 90 kmh, kan men al direct de invloed van de CW-waarde van een auto zien. En de gemiddelde buitentemperatuur staat erbij. En nog meer details, zoals de laadtijd in minuten tot 75% capaciteit. En vooral Bjorn Nyland meet exact de echt bruikbare kWh van het pack (f) temperatuur, bij het begin van de test geladen tot 100%, en zelfs de batterijtemperatuur tijdens de rit of tijdens het snelladen. Daarvoor moet je wel zijn range-filmpjes bekijken, of zijn 1000 km testen incl. snelladen. Nyland rijdt tot 0%, dus niet in het rood. Kolommen zijn allemaal selecteerbaar, selecteer bvb. op batterijcapaciteit en speed en je krijgt de allerzwaarste eerst. Zoals de Mercedes EQS en de BMW iX die in vorige post teveel opvallen... Toch eens kijken wat het verbuik nu is. Ik selecteer ook winter, toevallig bijna identieke temperatuur en zelfs de bruikbare kWh scheelt nauwelijks 0,1 kWh bij die temperatuur, het verbruiksverschil Wh/ km kan men gewoon aflezen. Bij 90 kmh is her verbuiksverschil minder omdat de CW-waarde minder invloed heeft. Maar de BMW iX xDrive50 verbruikt wel 9,6 % meer bij 120 kmh en 3,7 % meer bij 90 kmh, winter 4°, bij 120 kmh was het wel 3°C kouder voor de BMW en de weg nat... Bij 130 kmh gaat de invloed van de CW nog belangrijker worden, ik schat dan dat de EQS dan ruim 10% meer rijbereik haalt in de winter. De EQS laadt van 0% tot 75% capaciteit 1 minuut sneller dan de BMW, bij vergelijkbare kWh https://www.carblogger.nl/test-prakt...trische-autos/ Hoe ver komt een bepaalde elektrische auto op één acculading in de praktijk? Dat hangt van veel omstandigheden af, o.a.: snelheid, temperatuur, type banden, bandenspanning, hoogteverschillen, wegdek en wind. De populaire Noorse EV-vlogger Bjørn Nyland heeft zelf een test bedacht waarbij hij 90 km/h of 120 km/h rijdt over een bepaald traject. Zo zijn de verschillende gereden modellen toch enigszins vergelijkbaar. De gegevens houdt hij bij een in een openbare spreadsheet, die hier dagelijks geïmporteerd wordt (laatste update: 28 maart 2022 10:05). Test range elektrische auto Car: Season | Surface| Temp| Tires : Wheel front| Wheel rear | Speed | Wh/km | Capacity | km | mi |75 % range| 75 % charging time | 75 % km/h Mercedes EQS 580 4Matic: Winter| Dry | 4 | Nokian R3 265/40-21 265/40-21 | 120 kmh | 264 | 106,7 | 404 | 251 | 263 | 28 | 563 BMW iX xDrive50: Winter | Wet | 1 | Michelin Pilot Alpin 5 255/50-21| 255/50-21| 120 kmh | 292 | 106,6 | 365 | 227 |237 | 29 | 491 Mercedes EQS 580 4Matic: Winter | Dry | 4 | Nokian R3 265/40-21 265/40-21 | 90 kmh | 209 | 106,7 | 511 | 317 | 332 | 28 | 712 BMW iX xDrive50: Winter| Dry | 4 | Michelin Pilot Alpin 5 255/50-21 255/50-21 | 90 kmh | 217 | 106,6 | 489 | 304 | 318 | 29 | 658 Laatst gewijzigd door Micele : 29 maart 2022 om 11:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er zijn 3,2 miljoen woningen/appartementen in Belgie. Daarvan zijn er 1,5 miljoen open/halfopen. Bij die huizen is er alvast geen enkel probleem om een laadpaal te voorzien. Daarnaast zijn er ook nog een heel pak gesloten bebouwingen/appartementen met een garage/parkeerplaats. Ook daar stelt zich geen probleem. Kortom, je hebt geen 2ha tuin nodig om een laadpaal te installeren.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() The proof of the pudding van Bjorn Nyland tussen Mercedes EQS en BMW iX in de winter. Test 1000 km totale tijd incl snelladen:
![]() Details: https://insideevs.com/news/567312/bm...0km-challenge/ Mercedes EQS is 20 minuten sneller op 1000 km of de BMW iX doet er 20 minuten meer over. Wie daar echt waarde aan hecht na 10 uur rijden? ![]() Het korte snelladen was plezant, net genoeg iets te gaan drinken. Of een filmpje bekijken of een een spelletje spelen, of terrasje doen (zomer dan) Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 29 maart 2022 om 12:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Trouwens, uit schrik voor brandgevaar laad ik zelfs niet eens een batterij, gsm,... op 's nachts terwijl ik in bed lig. Zal ik eens een gigantisch potentiele bom naast mijn oprit zetten (chance dat ik geen rijtjeshuis heb waar ik ze zelfs op straat 100m verder moet parkeren).
![]() |
![]() |
#30 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of denk je dat er geen smeulende korstsluiting mogelijk is bij een ICE? ![]() De terugroepacties voor brandrisico (ook door kortsluiting) zijn niet meer te tellen bij ICEs. En ja er waren ook 2 ICE-merken bij die een terugroepactie deden voor enkele van hun EV-modellen voor iets met hun batterijmanagement. GM en Hyundai. Citaat:
![]() Ik wacht ook nog altijd op de onbrandbare ICE die zonder enige electriciteit kan rijden. LoL Je behoort dus bij een kleine minderheid die in desinformatie blijft geloven, daar vult de acteur van de link enkele alineas mee. Ik smijt het eerste deel even door de vertaler: Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 30 maart 2022 om 17:40. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ... vervolg ...
Als toemaatje de inschrijvingscijfers van Noorwegen die sinds het prille begin van de eerste electro-autootjes hun wagens voor pakweg 95% thuis opladen. Die eerste E-mini-autootjes moeten zowat 20 jaar geleden zijn. Kewet en Think Think ofzo... Noorse makelijke wellicht. En dan nog de zeldzame e-wagens van Volkswagen Kever ofzo of Golf, zelfs Peugeot 205. En dat opladen zal in de regel altijd 's nachts zijn. Ondertussen meer dan 520.000 ingeschreven pure EVs. Dat gaat dit jaar nog naar ~20% van hun gans wagenpark, met plug-in hybrides ~25% van hun wagenpark. Citaat:
![]() ![]() Een laadonderzoek van 2013: Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 30 maart 2022 om 18:13. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Staatssecretaris
|
![]() Een EV die in de fik schiet kan je doven door onderdompeling .....is niet snel mogelijk .
En fossiele die kan je ter plaatse blussen op korte tijd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je nog leeft? Citaat:
Statistisch brandt een ICE 61 maal meer (en dat is 99/100 volledig uitbranden) ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 30 maart 2022 om 19:27. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Minister-President
|
![]() Zelfs al is het risico op branden minder bij elektrische wagens, ze zijn praktisch onmogelijk te blussen (moeten uren lang ondergedompeld worden in een speciale containers. Niet elke brandweer heeft die zomaar liggen). Over het algemeen zijn de andere branden veel makkelijker te blussen (en zeker een beginnende brand!).
Blijft wel nog het feit dat ik gewoonweg niet rond geraak als ik weer lange routes doe voor mijn werk. Een max. range van 400 km is gewoon een lachtertje en volslagen nutteloos. Ik wil zelfs ni weten wat dit gaat geven als ik op vakantie vertrek. 3 dagen vlugger vertrekken omdat ik anders niet op tijd op mijn bestemming geraak. Zal tof zijn...
![]() |
#35 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
hier nog een ouder om te compenseren https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...lam-bij-crash/ Laatst gewijzigd door chris k : 31 maart 2022 om 08:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zal zeker tot 2050 duren en dan rijden er nog altijd veel meer ICEs rond dan vandaag EVs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alweer grote terugroepactie wegens brandgevaar, deze keer de VW Group.
Zeer recente bouwjaren 2020 tot 2022. ICEs hebben weinig nodig om in de fik te vliegen. In Duitsland alleen 16 stuks in brand geschoten. Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Minister
|
![]() Dit is de test van Auto Bild waarop het artikel van Autogids zich baseert: https://www.vroom.be/nl/advies/dit-i..._campaign=home
En Tesla staat er wel bij. 130 op de autoweg, zeer bedroevende resultaten. Mijn werkgever gaat mij eind volgend jaar als het contract van mijn huidige leasewagen afloopt een full-electric opdringen. Wat moet ik met zo'n ding aanvangen? Ik geraak daar niet van thuis tot het appartement in Koksijde en terug want dan heb ik tenminste 350km nodig, en in Koksijde staat er welgeteld 1 laadpaal. Er zit niets anders op dan de BMW die ik nu lease over te nemen zodat ik toch een echte auto heb. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Onbrandbare batterij is natuurlijk niet kortsluitingsvrij dat vergeet men erbij te schrijven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het Chinese BYD gaat volledig stoppen met pure ICE, enkel nog stekkerwagens.
Dus vooral BEV en PHEV. Citaat:
https://docs.google.com/spreadsheets...T62gs/htmlview BYD is tesamen met Tesla de enige die in eigen regie batterijcellen/packs ontwikkelen en in massaproductie maken. Laatst gewijzigd door Micele : 4 april 2022 om 20:56. |
|
![]() |
![]() |