Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 21 mei 2022, 19:23   #21
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Tuurlijk is dat louter propaganda. Voor intern binnenlands nut. Voor de rest van de wereld tellen enkel de effectief behaalde resultaten. En daar hebben we nog geen fluit van gezien.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2022, 19:48   #22
epicurist_dirk
Minister

epicurist_dirk's schermafbeelding

Standaard

Iedere oorlog zorgt voor nieuwe wapens en toepassingen, waarvan er nadien sommigen de weg vinden naar burger toepassingen. OOLOG IS GRUWWEL MAAR NOODZAAKT TOT VERNIEUWING En het moet dan niet noodzakelijk gaan over superwapens......

https://www.ad.nl/auto/snel-wendbaar...w.google.be%2F

Volgens de fabrikant haalt het afgebeelde model ‘Top 3.0' een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur en heeft de fiets een actieradius van ruim 300 kilometer. De prijs voor zo’n e-bike ligt normaal rond de 7000 euro - uiteraard zonder raketwerper.
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.

Laatst gewijzigd door epicurist_dirk : 21 mei 2022 om 19:51.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2022, 20:55   #23
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door epicurist_dirk Bekijk bericht
Iedere oorlog zorgt voor nieuwe wapens en toepassingen, waarvan er nadien sommigen de weg vinden naar burger toepassingen. OOLOG IS GRUWWEL MAAR NOODZAAKT TOT VERNIEUWING En het moet dan niet noodzakelijk gaan over superwapens......

https://www.ad.nl/auto/snel-wendbaar...w.google.be%2F

Volgens de fabrikant haalt het afgebeelde model ‘Top 3.0' een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur en heeft de fiets een actieradius van ruim 300 kilometer. De prijs voor zo’n e-bike ligt normaal rond de 7000 euro - uiteraard zonder raketwerper.
Wacht effe met schieten Ivan onze e-bike ligt aan zijn leiband nog aan 't opladen.

Citaat:
Dus het enige wat de troepen hoeven te doen, is afstappen, het wapen uit de transportbox halen, richten, schieten, inpakken en wegwezen.
Dat leest als een grappige reklaam.
Even gemakkelijk als met een tank schieten.
Ah wacht nee, dat kun je zelfs al rijdende.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 21 mei 2022 om 21:00.
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2022, 21:28   #24
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Oorlog voeren op batterijen lijkt me een twijfelachtig iets.
Oud 21 mei 2022, 21:35   #25
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Wacht effe met schieten Ivan onze e-bike ligt aan zijn leiband nog aan 't opladen.
Zolang er elentriek is lijkt me dat toch een goeie oplossing in vergelijking met moto’s, in elk huis kun je opladen dus je moet niet op zoek naar tankstations of voorraden bijhouden.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2022, 07:24   #26
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Het is erg lastig om mobiel te maken, ik ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen. Het kan via een lading chemicaliën maar dat is ook niet erg practisch.

Het is wel zo dat die kleine commerciële drones veel makkelijker neer te halen zijn dan een grote maar dan lijken me een regen van gewone kogels een simpelere methode.
Op welke afstand?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2022, 07:25   #27
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is een gebundelde lichtstraal he.
Er is een divergentie, maar erg klein.
Je kan het een beetje zien als zonlicht met een heel beperkt spectrum, waarin heel geconcentreerd energie wordt verstuurd, die het doel doet verhitten in de zin van gaatjes branden.
Herladen is niet echt van toepassing. Het is gewoon elektriciteit, als het continue vermogen er is, en het apparaat op bedrijfstemperatuur wordt gehouden (koeling) is er continu bedrijf mogelijk.
De doeltreffendheid is dezelfde als voor elk licht.
Als er bvb mist is, of wolken voor het doel, is dat niks.
Ik vroeg dat omdat er sprake was van een lasersjot.

Citaat:
VS (Layered Laser Defence) en Israelische regimes (Iron Beam) hebben dat. Zelfs buurland Frankrijk https://cilas.ariane.group/en/news/h...demonstration/
Het specifieke voordeel is de kost. Een raket kost een orde meer dan een lasersjot.
Zoals de laatste paar decennia bewezen: drones vormen een bedreiging, en voor dreigingen wordt aanpak gezocht.
Bvb als artillerie drones gebruikt om doelen te vinden, en die worden vernietigt, is het ook uit met doelen vinden.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 22 mei 2022 om 07:28.
Oud 22 mei 2022, 07:29   #28
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Tuurlijk is dat louter propaganda. Voor intern binnenlands nut. Voor de rest van de wereld tellen enkel de effectief behaalde resultaten. En daar hebben we nog geen fluit van gezien.
Er werd dan ook enkel geschreven dat Rusland overweegt om het in te zetten.
Oud 22 mei 2022, 08:04   #29
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Er werd dan ook enkel geschreven dat Rusland overweegt om het in te zetten.
Het enige dat Rusland en ikzelf gemeen hebben, is dat wij beiden heel veel overwegen ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2022, 08:09   #30
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het enige dat Rusland en ikzelf gemeen hebben, is dat wij beiden heel veel overwegen ...
Er is een verschil tussen overwegen en overgewicht Schoof
Oud 22 mei 2022, 08:35   #31
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op welke afstand?
Theoretisch ook 5 km maar je moet met veel zaken rekening houden zoals wind, zwaartekracht en zelfs luchtvochtigheid. Een computer zou alles moeten berekenen en dan moet je nog steeds een kleine muur van kogels afschieten.

Maar dan nog lijkt me dit makkelijker en handiger dan een laser die toch enkele milliseconden het doel moet raken op exact dezelfde plek, met een gigantisch energieverbruik, het is niet iets wat je in een stopcontact kunt steken.
Oud 22 mei 2022, 08:37   #32
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Zolang er elentriek is lijkt me dat toch een goeie oplossing in vergelijking met moto’s, in elk huis kun je opladen dus je moet niet op zoek naar tankstations of voorraden bijhouden.
De kritiek was de duur van laden he.
Een jerrycan nafte kap je in nog geen minuut in je tank.
Je kunt jerrycans extra meepakken, om je bereik te vergroten.
Je kunt ergens een strategisch voorraadje jerrycans stockeren.
Je hebt een onafhankelijkheid door je voorraad.
Voorraad hebben is iets positiefs he.
Je moet elektriek hebben.
Je zit een hele tijd te laden (kijk maar naar die laadpalen in stad, het is een "overnight" story.
In een situatie van oorlog, is je plan kunnen trekken zonder hulp, in je eigen behoud kunnen voorzien, de eerste vereiste om initiatief / snelle beslissingen te kunnen nemen.
Wat is een oorlog: kapotgeschoten gebouwen. Vernietigde nutsvoorzieningen.
Het eerste dat sneuvelt is het kwetsbare. Kabels, pylonen, kabines, zijn bijzonder kwetsbare stilstaande doelen. Kijk maar hoe vaak bij werken er al PER ONGELUK schade wordt aangericht, stel dan eens OPZET voor.
Dus die e-bikes, lijken me meer propaganda, show, buiten de realiteit, soort van promotiestunt om mensen te helpen blij te zijn met een opgesolferde afhankelijkheid. De e-bike verkopers kunnen nu een stoere poster van een Oekrainse raket e bike op hun venster plakken.
Oud 22 mei 2022, 08:44   #33
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De kritiek was de duur van laden he.
Een jerrycan nafte kap je in nog geen minuut in je tank.
Je kunt jerrycans extra meepakken, om je bereik te vergroten.
Je kunt ergens een strategisch voorraadje jerrycans stockeren.
Je hebt een onafhankelijkheid door je voorraad.
Voorraad hebben is iets positiefs he.
Je moet elektriek hebben.
Je zit een hele tijd te laden (kijk maar naar die laadpalen in stad, het is een "overnight" story.
In een situatie van oorlog, is je plan kunnen trekken zonder hulp, in je eigen behoud kunnen voorzien, de eerste vereiste om initiatief / snelle beslissingen te kunnen nemen.
Wat is een oorlog: kapotgeschoten gebouwen. Vernietigde nutsvoorzieningen.
Het eerste dat sneuvelt is het kwetsbare. Kabels, pylonen, kabines, zijn bijzonder kwetsbare stilstaande doelen. Kijk maar hoe vaak bij werken er al PER ONGELUK schade wordt aangericht, stel dan eens OPZET voor.
Dus die e-bikes, lijken me meer propaganda, show, buiten de realiteit, soort van promotiestunt om mensen te helpen blij te zijn met een opgesolferde afhankelijkheid. De e-bike verkopers kunnen nu een stoere poster van een Oekrainse raket e bike op hun venster plakken.
300 km is toch heel wat en soldaten moeten ook rusten en slapen, 20 brommers samen maken ook een hels lawaai. ze brengen net als de drones een nieuw element op het slagveld en dat blijft belangrijk.
Oud 22 mei 2022, 09:05   #34
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vroeg dat omdat er sprake was van een lasersjot.
Wel ja, een "schot" is een eenheid van hoeveelheid munitie. Een kogel. Een granaar. Een raket.
In geval laser is die er eigenlijk niet.
Het is een stroom fotonen, op zeer hoge frequentie gepulst, wat hoge energiedichtheden mogelijk maakt. Zo een puls is extreem kort, en ze pogen die steeds korter te maken, om die momentane, vernietigende energiedichtheid te vergroten, bij gelijkblijvende elektrische vermogenopname.
Het militair nut is in de zin van ik heb hier iets waarmee ik een miniscuul gaatje kan branden in iets heel snels, omdat ik heel snel kan richten en mijn energetisch object heel snel (lichtsnelheid) is. Dat is het waarom van de vereiste van hoge energiedichtheid. Een plaats, een moment.
Munitie uit materie is veel lastiger te versnellen, het vereist een orde grotere hoeveelheid brandstof, er is al 25000 km/u nodig om het zwaartekrachtsveld hier te compenseren. Licht gaat 300000 km/u omdat het geen massa heeft. Daarom gaat het ook zo ver / eindeloos.
Een laserwapen heeft dus een 10 voudig snelheidsvoordeel zelfs tov de snelste raket. En ook in het richten uiteraard. Ipv bvb de hele massa van een geschutskoepel te moeten draaien, of een raket te maneuvreren in de lucht, moet je enkel kleine spiegels draaien.

Laatst gewijzigd door Erw : 22 mei 2022 om 09:07.
Oud 22 mei 2022, 09:28   #35
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

David vs Goliath
Een clevere, simpele oplossing voor het uitschakeln van tanks volgens mij.
En aan een fractie van de prijs.

Oud 22 mei 2022, 11:27   #36
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
David vs Goliath

In deze draad gaat het eigenlijk over het uitschakelen van drones.
Oud 22 mei 2022, 12:06   #37
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard

België stuurt al lang geen peren meer naar Rusland en veel vet zit daar ook niet in.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2022, 12:31   #38
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
David vs Goliath

Een wapen heeft een specifiek doel. All around wapens, waarmee ik bedoel wapens die even effectief zijn tegen elk soort vyandig tuig, zijn quasi onbestaand.
Dat is het waarom van "gecombineerde strijdkrachten".
Tanks werden uitgevonden om patstellingen tussen infanterie en artillerie te doorbreken.
Anti tank munitie werd uitgevonden om tanks dat te verhinderen.
Dikkere en anders geconstrueerde pantseringen en andere materialen en reactieve pantsering werden uitgevonden om anti tank munitie te verhinderen door te slaan of tenminste de schade te reduceren.
Kijk eens naar een leger, dat is niet enkel een formatie tanks he.
Het is een samenstelling, van verschillende soorten wapens, die elkaars zwakke punten compenseren. Combined arms. Tanks dekken de infanterie tegen vyandelijke tanks, infanterie dekt de tanks tegen infanterie.
Stel eens die stoere gemondvodde en die coole zonnebril soldaten op hun stoere elektrische motorfiets, komen zo een gecombineerde RU formatie tegen. Wat gebeurt er denk je?
Mij lijkt het dat de RU infanterie die de RU tanks dekt, die van hun stoere elektro motorvelo paffen voor ze een kans krijgen een RU tank in 't vizier te krijgen. Die typische motorfietsen met zijspan van het Duitse regime in WO II waren voor verkenning, niet voor verovering.

Even pogen dat me voor te stellen.
Ik zit op een elektrovelo, mijn handen aan 't stuur.
Mijnen maat achterop mijn bagagedrager, met een raket aan zijn nek.
En zo rij ik stillekes (want elektro) richting vermoedelijke vyandelijke posities.
Als ik denk iets te merken, owee stop, mijnen maat van de elektrovelo, ik ook.
Die elektrovelo op de foto, hoeveel weegt die eigenlijk? Even rap in een gracht leggen zal er niet bij zijn zeker? Als ik zo civiele elektrovelo's, speedbikes zie, zien ze er bijna uit als een uit de kluiten gewassen benzinemotorfiets.
En dat allemaal op een accu, die bij leeg betekent achterlaten. Bij een benzinemotorfiets kun je nog een jerrycan mee pakken, een beetje als de wegwerptanks van sommige oorlogsvliegtuigen.
Lege (of beschadigde) accu = velo achterlaten. Om hem zoals veldrijders op je rug leggen tijdens 't weglopen zal je al Arnold moeten noemen.
Die accu's zijn, in tegenstelling tot de benzine auto accu's, soort lithiumion. Er zit beveiliging in om te voorkomen dat ze spontaan ontvlammen. Zet dat gegeven in een oorlogssituatie. En wat is het verschil op vlak van brandbaarheid/ontplofbaarheid, met een benzinetank?
Alles samen, ik weet het niet hoor. Moesten ze mij befehlen om daarmee op verkenning laat staan aanval te gaan, ik zou zeggen dat ik dat liever tevoet doe, lol.

Ik heb die "DELFAST TOP 3.0" eens gegoogled.
Trappers die je voeten duwen en een bloot liggende ketting.
Slim en simpel de modder en de vyand tegemoet, voorzien van 2 achteruitkijkspiegels.
Ik kan het niet helpen.
LACHEN!
... allez, ik voel mijn leven als goedkoop aan. Zo verschoten.

Laatst gewijzigd door Erw : 22 mei 2022 om 12:38.
Oud 22 mei 2022, 14:44   #39
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Ze hebben ook Elektrische motorfietsen, zo stilletjes rijden die niet, wel stil qua debibels, niet stilletjes qua snelheid :

https://twitter.com/euromaidanpress/...38825401323520

Citaat:
Ukrainian forces have found quiet electric bikes to be an effective tactical vehicle. ELEEK, a Ukrainian company based in Ternopil, has begun supplying the Army with the company’s ELEEK Atom motorbikes.

Laatst gewijzigd door parcifal : 22 mei 2022 om 14:45.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2022, 15:48   #40
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Die drone ziet die Peresvet toestand, geeft zijn positie door, wordt gezapt en 10 minuten later heb je een atilleriebombardement op dat Peresvet ding...

ik weet niet of ze zo happig zijn om dat ding het terrein op te rollen. Tenzij ze een bepaalde sateliet willen verblinden als ze met een speciale opperatie bezig zijn in dat gebied.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be