Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 26 april 2023, 11:08   #21
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik lees zulke antwoorden niet.
Waar slagen die trouwens op?
Je geeft een zoekterm in bij Google en post die link.
Wat wil je nu zeggen? Dat ik te dom ben om zelf op Google te gaan zoeken?
En wat verwacht je? Dat ik zelf tussen die tienduizenden links ga zoeken naar het juiste antwoord?

En een link naar een krantenartikel zonder meer... Al even erg. Normaal schrijf je zelf uit wat je wil zeggen en geeft de link mee naar de informatie die je gebruikte om je punt te maken.
Jij schrijft niks en gooit het hier vol met links waar wij onze weg dan maar in moeten gaan zoeken...

Nee, zulke posts laat ik gewoon links liggen. Die zijn volgens mij persoonlijk forumonwaardig.

Maar dit is gewoon mijn mening daarover eh. No hard feelings hoor. Iedereen gebruikt het forum op de manier die hem de beste lijkt. Maar posts die niet meer om het lijf hebben dan wat links (en misschien wat copy/paste) gaan aan mij compleet voorbij.
Oud 26 april 2023, 23:00   #22
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik zou inderdaad de computer niet graag laten beslissen tussen mijn leven en dat van de overstekende imbiciel. Als ik zelf aan het stuur zit knal ik gewoon op de imbiciel, maar misschien beslist de computer wel van de wagen in de muur te knallen om de imbiciel te redden.
Wel ik had nen XC60 met zo een stop ding voor als ge te dicht op uw voorligger komt, dat was toen het van het .

Dus ge komt een rondpunt opgereden en een of andere randdebiel denkt dat m voorrang heeft en komt voor uw neus dat rond punt ook opgevlamd. resultaat dat systeem grijpt in en remt. ok ge staat niet stil, (want hij liet nog een beetje energie over) Maar het hoorde niet te gebeuren, (wel volgens die computer natuurlijk)

Nu ja bij die 5 cilinder 2.4 was dat verliezen van dat vermogen rap opgelost.

Laatst gewijzigd door Herr Flick : 26 april 2023 om 23:04.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2023, 23:03   #23
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan koop je die auto toch zonder die uitgebreide rijassistentie hé. Spaar je een hoop geld uit, dat je voor uw smaak kunt besteden
Ja het moet nu geen kabel gestuurde De Tomaso Panthera zijn, maar veel van die kutelectronica moet er niet op zitten nee.

ABS, Servo en traction control (die je kunt afzetten) en de rest van dien troep eruit.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2023, 06:15   #24
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ja maar dat is echt wel iets totaal anders. Daar zijn de parameters anders , is er een computer aan boord die al het grootste deel van het vliegen doet. Heb je ILS en andere systemen die uw computer van input voorzien enz...

je hebt daar ook geen overstekende imbicielen op electrische steps bvb...

en dan nog zitten er 2 mensen om die computer in het oog te houden.
Onderschat het niet he.

Een vliegtuig wordt gestabiliseerd rond 3 assen waarbij de ILS perfect gevolgd moet worden in richting, hoogte en snelheid.
Op het juiste moment moet het systeem aflevelen voor een touch-down en dan richting houden op de piste terwijl het afremt met spoilers en remmen.

Die 2 piloten moeten compleet op het systeem vertrouwen want ze zien zelf geen steek.

Cruise en Waymo laten zien dat al heel veel mogelijk is en soms in heel moeilijke verkeerssituaties.
Alle systemen rond autonomie zijn voorlopig compleet reactief. Wil men naar een algemeen autonoom verkeer dan zullen de wagens met elkaar moeten gaan communiceren over enkele variabelen (snelheid, exacte positie, ...) en intenties.
Op die manier kunnen wagens in de eerste plaats anticiperen en secundair reageren op het andere verkeer.
Oud 27 april 2023, 09:24   #25
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik lees zulke antwoorden niet.
Waar slagen die trouwens op?
Je geeft een zoekterm in bij Google en post die link.
Wat wil je nu zeggen? Dat ik te dom ben om zelf op Google te gaan zoeken?
En wat verwacht je? Dat ik zelf tussen die tienduizenden links ga zoeken naar het juiste antwoord?

En een link naar een krantenartikel zonder meer... Al even erg. Normaal schrijf je zelf uit wat je wil zeggen en geeft de link mee naar de informatie die je gebruikte om je punt te maken.
Jij schrijft niks en gooit het hier vol met links waar wij onze weg dan maar in moeten gaan zoeken...

Nee, zulke posts laat ik gewoon links liggen. Die zijn volgens mij persoonlijk forumonwaardig.

Maar dit is gewoon mijn mening daarover eh. No hard feelings hoor. Iedereen gebruikt het forum op de manier die hem de beste lijkt. Maar posts die niet meer om het lijf hebben dan wat links (en misschien wat copy/paste) gaan aan mij compleet voorbij.
Geen probleem voor mij, als je maar begrepen hebt dat uw claim totaal verkeerd is. Je liet je leiden door (oude) filmpjes op het internet of door de media.

Het ligt namelijk niet aan Tesla an sich als de bestuurders -in het verleden- die warnings konden omzeilen door een bepaald gewicht aan het stuur te hangen.

Al enkele jaren gaat dat niet meer (ook door de binnencamera) tenzij men het systeem zodanig manipuleert. Maar dat kan men dan ook bij andere automerken. Helaas kraait daar bijna geen kat naar.

Nochtans hebben die ook ongevallen waar het mis loopt. (draadstarter en post 2)
Citaat:
Het stond niet in onze advertentie-gazetten? Omdat het helemaal-niet-negatief was voor Tesla?
Ik geef je alvast snel de handleiding van een willkeurige Tesla in het Nederlands, onder andere over de actieve veiligheidsfuncties, en ik plak enkel de functie van de interieurcamera. Lezen staat iedereen vrij.

Citaat:
https://www.tesla.com/ownersmanual/m...60304D99F.html

Interieurcamera

De interieurcamera kan een gebrek aan oplettendheid van de bestuurder vaststellen en waarschuwingssignalen laten horen om u eraan te herinneren dat u tijdens het gebruik van Autopilot op de weg moet blijven letten.

Standaard verlaten de camerabeelden de auto niet en worden ze naar niemand verzonden, ook niet naar Tesla, tenzij u het delen van gegevens inschakelt. Als u het delen van gegevens inschakelt en zich een kritisch veiligheidsincident voordoet (bijvoorbeeld een aanrijding), deelt de Model Y korte videoclips van de interieurcamera met Tesla om ons te helpen toekomstige veiligheidsverbeteringen te ontwikkelen en de intelligentie van de functies die afhankelijk zijn van de interieurcamera voortdurend te verbeteren. Gegevens kunnen ook worden gedeeld voor diagnose van de werking van de interieurcamera. De interieurcamera kan geen gezichtsherkenning of andere vormen van identiteitscontrole uitvoeren. Om uw privacy te beschermen, zijn de gegevens van de interieurcamera niet gekoppeld aan het id-nummer van uw auto.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 april 2023 om 09:47.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2023, 10:14   #26
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard Menselijk...

US-studie over een rondvraag bij bestuurders van level 2 assistentiesystemen. 604 respondenten gaven leerrijke antwoorden.

Tenor: bestuurders overschatten de systemen en wanen zich (in een vals gevoel) van veiligheid. En af en toe loopt wel iets verkeerd. Dat wil niet zeggen dat er geen (talrijke) ongevallen vermeden werden - of in ernst significant gemilderd - door die level 2 rijhulpjes. Menige daarvan zoals AEB (automatisch noodremmen) hebben hun diensten sowieso al bewezen. Zulke systemen worden dan ooit verplicht.

Natuurlijk komen pas ongevallen in de krant als ze gebeurd zijn, zeker de zwaardere. De bijna-ongevallen zullen zeker niet in de krant komen.

Tenzij er YTubers zijn die er voor te vinden zijn daar filmpjes van te maken, maar ook die filmpjes halen de krant in de regel nooit of zeer zelden. Geen sensatie eh.

Een echt slapende bestuurder natuurlijk wel, ook al gebeurd er niets....

Indommelende bestuurders (secondenslaap) die ongevallen veroorzaken is dan weer heel wat anders. Dat gebeurt ook in antieke autos.

Dan kan de autoconstructeur nog honderden warnings - in vet rood - in hun handleiding schrijven, war baten kaars en bril als de id***t niet wil.

Citaat:
https://www.theautopian.com/new-iihs...usly-confused/
New IIHS Study Confirms What We Suspected About Tesla’s Autopilot And Other Level 2 Driver Assist Systems: People Are Dangerously Confused

By Jason Torchinsky October 11, 2022

Being right about something occasionally is fun, and gives you a little dopamine rush of pleasure, a pleasure that I personally encounter extremely rarely. I feel like I’m right about something today, so mark your calendars, but it’s not something I’m actually pleased to be right about: People both don’t understand and aren’t using Level 2 (L2) semi-automated driving assist systems well or safely. I’m being bold and saying I’m right about my thoughts on this – which I’ve been ranting about for quite a while – because a study from the Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) just dropped, and it comes to essentially the same conclusions: Significant percentages of people who have cars with L2 semi-automated driver assist systems overestimate the capabilities of the systems, and as a result use them in potentially dangerous ways. With these systems becoming more and more common, it’s time we addressed this bluntly and honestly.

The study, called Habits, Attitudes, and Expectations of Regular Users of Partial Driving Automation Systems, is based on responses to questions from a pool of 604 respondents who own cars with one of the three most common L2 semi-automated driving systems, broken down like this: General Motors Super Cruise (200), Nissan/Infiniti ProPILOT Assist (202), and Tesla Autopilot (202).

### What Level 2 Driving Automation Systems Actually Do
[...]
###
Wat rijautomatiseringssystemen van niveau 2 eigenlijk doen

Laten we, voordat ik inga op de resultaten van dit onderzoek, er zeker van zijn dat we allemaal op dezelfde lijn zitten wat betreft wat elk van deze halfautomatische rijhulpsystemen eigenlijk doet. In wezen regelen ze allemaal de snelheid en het remmen, waarbij ze dynamisch vaste afstanden tot de auto voor je aanhouden, zoals dynamische cruisecontrol, en ze doen wat sturen, gecentreerd blijven op een rijstrook en bochten volgen, enzovoort. Sommige systemen doen veel meer, zoals Tesla's Autopilot en GM's SuperCruise, waardoor rijstrookwisselingen en een zekere mate van navigeren op andere straten dan snelwegen mogelijk zijn, enzovoort.

Wat al deze systemen gemeen hebben, is dat het eigenlijk helemaal geen zelfrijdende systemen zijn en dat de persoon op de bestuurdersstoel alert moet blijven en klaar moet staan om de controle op elk moment over te nemen, omdat elk van deze systemen kan uitschakelen of een slechte werking kan veroorzaken. beslissing op elk moment, zonder waarschuwing. Dit feit dat de bestuurder constant alert moet blijven, zelfs wanneer de semi-automatische systemen het meeste werk lijken te doen dat met de rijtaak gepaard gaat, is de kern van het probleem dat deze studie aan het licht brengt, en, frustrerend genoeg, iets dat onderzoekers die automatisering bestuderen, weten het al sinds minstens 1948.

Het probleem

Het probleem heeft zelfs een naam, ontleend aan de studie van N.H. Mackworth uit 1948 genaamd The Breakdown of Vigilance during Prolonged Visual Search: the Vigilance Problem.

In wezen is het waakzaamheidsprobleem geen technologisch probleem, het is een menselijk probleem. Gegeven een systeem dat bijna onafhankelijk werkt maar passief toezicht door een mens vereist, zal die mens niet goed zijn in het aandacht schenken aan het systeem, en als gevolg daarvan waarschijnlijk niet bereid zijn om actie te ondernemen wanneer dat nodig is. In het geval van deze semi-automatische aandrijfsystemen is de situatie eigenlijk nog erger, omdat de naamgeving en marketing en perceptie van deze systemen meer mogelijkheden suggereert dan ze in werkelijkheid hebben, wat mensen nog minder waakzaam maakt.

Nissans ProPILOT Assist vormt hierop een beetje een uitzondering, aangezien de marketing en implementatie ervan veel minder doen om mogelijkheden te suggereren, en de cijfers van dit IIHS-onderzoek ondersteunen dit, zoals we binnenkort zullen zien.
[...]

Laatst gewijzigd door Micele : 27 april 2023 om 10:35.
Oud 27 april 2023, 10:51   #27
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen probleem voor mij, als je maar begrepen hebt dat uw claim totaal verkeerd is. Je liet je leiden door (oude) filmpjes op het internet of door de media.

Het ligt namelijk niet aan Tesla an sich als de bestuurders -in het verleden- die warnings konden omzeilen door een bepaald gewicht aan het stuur te hangen.

Al enkele jaren gaat dat niet meer (ook door de binnencamera) tenzij men het systeem zodanig manipuleert. Maar dat kan men dan ook bij andere automerken. Helaas kraait daar bijna geen kat naar.

Nochtans hebben die ook ongevallen waar het mis loopt. (draadstarter en post 2)
Kijk, dit zijn antwoorden waar je iets aan hebt.
Dank.
Ik had geen idee dat er idioten rondrijden die gewichten aan hun stuur gaan hangen om veiligheidsfuncties te omzeilen.
Hoe zot kan je zijn?

Citaat:
Ik geef je alvast snel de handleiding van een willkeurige Tesla in het Nederlands, onder andere over de actieve veiligheidsfuncties, en ik plak enkel de functie van de interieurcamera. Lezen staat iedereen vrij.
Je quote een post van jezelf...
Foutje?
Oud 27 april 2023, 11:59   #28
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Je quote een post van jezelf...
Foutje?
Wslk bij het editeren?
Oud 29 april 2023, 13:25   #29
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Tesla verbeterd zijn noodremsysteem (AEB) ook om ongevallen bij het achteruitrijden te vermijden.

En bij het normaal rijden wordt de AEB-snelheidslimiet van 145 kmu op 200 kmu gebracht. Dus het werkt nu van 5 kmu tot 200 kmu ( 3 tot 124 mph)

https://www.teslarati.com/tesla-auto...-safer-update/

Tesla haalde reeds 98% op zijn safety-assist-systemen in Euroncap:
https://www.euroncap.com/en/results/tesla/model+y/46618

Laatst gewijzigd door Micele : 29 april 2023 om 13:28.
Oud 29 april 2023, 14:21   #30
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
US-studie over een rondvraag bij bestuurders van level 2 assistentiesystemen. 604 respondenten gaven leerrijke antwoorden.

Tenor: bestuurders overschatten de systemen en wanen zich (in een vals gevoel) van veiligheid. En af en toe loopt wel iets verkeerd. Dat wil niet zeggen dat er geen (talrijke) ongevallen vermeden werden - of in ernst significant gemilderd - door die level 2 rijhulpjes. Menige daarvan zoals AEB (automatisch noodremmen) hebben hun diensten sowieso al bewezen. Zulke systemen worden dan ooit verplicht.
Helpt het dan om het systeem Full Self Driving en Autopilot te noemen?

Helpt het om een video op de site te zetten (in 2016) waar de auto ZOGEZEGD autonoom rijdt met de vermelding dat 'de wagen alles doet en de bestuurder er enkel zit voor juridische redenen?

Helpt het om over-optimistische (eigenlijk verkeerde woordkeuze omdat het doelbewust is) verklaringen en beweringen de wereld instuurt?

Helpt het om niet actief in te gaan tegen al de dromerige fans?

Helpt het om pas na op de vingers getikt te worden om extra veiligheidsmaatregelen te installeren?
...
Oud 7 mei 2023, 16:43   #31
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard Ter informatie

Demofilmpje FSD Beta 11.3.6, goed 3 minuten (1. versnelde opname)

Veel bebouwde kom, veel randhindernissen, halfweg ook fietsers en voetgangers op de rijbaan.
1.
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=fe8FeOKxJZs

07.05.2023

Tesla Full Self-Driving Beta 11.3.6 drives from the Presidio to Fort Point in San Francisco, California
2. Dezelfde video aan normale snelheid, raw video, > 17 minuten:
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=Vem8pDBN580&t=0s

07.05.2023

Tesla Full Self-Driving Beta 11.3.6 takes me to a randomly generated point on the map with zero human input required. A lot of people don't realize this is possible today.

Laatst gewijzigd door Micele : 7 mei 2023 om 16:50.
Oud 8 mei 2023, 15:25   #32
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Demofilmpje FSD Beta 11.3.6, goed 3 minuten (1. versnelde opname)

Veel bebouwde kom, veel randhindernissen, halfweg ook fietsers en voetgangers op de rijbaan.
1.
2. Dezelfde video aan normale snelheid, raw video, > 17 minuten:
Vanaf softwareversie V12 wordt FSD Beta officieel end-to-end AI, tweet van Musk.

Citaat:
https://twitter.com/elonmusk/status/1655318205236215811

@elonmusk

Arguably, v11.4 should be v12.0, as there are so many major improvements.

v12 is reserved for when FSD is end-to-end AI, from images in to steering, brakes & acceleration out.

11:06 PM · May 7, 2023
Citaat:
https://www.teslarati.com/tesla-full...to-end-ai-v12/

Tesla’s Full Self-Driving suite will be vastly different from its current buildout when the automaker eventually releases the now-groundbreaking v12 build, CEO Elon Musk said. Tesla plans to utilize end-to-end AI with the v12 release, Musk said.

Upon the imminent release of v11.4 to employees this week, Musk said the new version will feature “so many major improvements” and that it should be v12. However, v12 features a new strategy with “end-to-end AI,” Musk said, which is a drastic difference compared to the current state of FSD.
Niet vergeten dat Tesla FSD nog altijd level 2 semi-autonoom is (= bestuurder 100% verantwoordelijk), Tesla zou zelfs gewoon toegegeven hebben dat bepaalde concurrentie zeker verder staat.

Citaat:
https://www.drive.com.au/news/tesla-...-2-autonomous/

Tesla admits its semi-autonomous driving tech is not the world’s most advanced

Tesla has admitted its controversial ‘Full Self-Driving’ semi-autonomous driving technology is less capable than similar systems developed by its rival car-makers.

Jordan Mulach, 28 February 2023

US electric-car giant Tesla has inadvertently admitted its so-called 'Full Self-Driving' technology – which it claims is safer on the roads than a human – is technically not the world’s most advanced driver assistance system.

Earlier this month, the National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) issued a recall notice for 363,000 Tesla cars in the US equipped with the system after finding the technology presents an unreasonably high risk of a deadly crash.

Tesla claims the system can accelerate, stop, steer and park the car without human intervention, while CEO Elon Musk has previously said 'Full Self-Driving' is “safer than a human”.

In a statement addressing the US recall, Tesla declared its technology is a ‘Level Two’ semi-autonomous driving system – not the more advanced ‘Level Three’ system which is already being developed and rolled out by rival car-makers.

Laatst gewijzigd door Micele : 8 mei 2023 om 15:39.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be