Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 6 juli 2022, 08:45   #21
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Voor de klimaat gekken ook schepenen van rue de galvanisé in de coulissen had die van iedere stad een fietsrek maakte werden auto's belast op hun vermogen, niet op onzin zoals heden.

Met de EV valt de onzin weg maar hoe zullen ze belast worden?

De wereld wil het weten.
Vladimir ook.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2022, 11:01   #22
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik vrees dat ze mij de volgende jaren nog deftig gaan pesten.

Namelijk: ik heb een leuke diesel 2,2 liter van 11 jaar oud, maar die is nog in perfecte staat.
Ik krijg daar geen bal meer voor, dus actueel is mijn plan wel om hem nog lang te gebruiken.

Maar wat ik dus vrees: ze gaan mijn kapot proberen te taksen, om mij aan te zetten om een nieuwe te kopen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2022, 11:27   #23
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je droomt maar wat.
Ze willen brandstofwagens ook na 2026 ontraden, ze denken zelfs aan een verbod van nieuwe brandstofwagens in 2027 (Vlaanderen), wat denk je nu eerlijk?

Ze hoeven dat verbod helemaal niet in te voeren hoor, ook niet in 2030. Een vette BIV voor wagens met een uitlaat is ruim voldoende. De kassa rinkelt als vele ondanks een nieuwe ICE kiezen (euronorm 7 wordt ook al duurder)

En Jan met de pet rijdt verder met zijn oude wagen of koopt een kleine occasie-benzine.

Daar heb ik niets tegen maar zolang CO2-uitlaat in de formule staat is zelfs 500 kg meer maal nul nog altijd nul wegenbelasting.
Nen EV vernielt de weg meer dan een Golfke (Benzine). De kosten voor wegenonderhoud zullen toch ergens van moeten komen.
Uitstoot of niet.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2022, 11:42   #24
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Nen EV vernielt de weg meer dan een Golfke (Benzine). De kosten voor wegenonderhoud zullen toch ergens van moeten komen.
Uitstoot of niet.
Van de zware SUVs
En er zijn dieselSUVs die zwaarder zijn dan EV-SUVs wat denk je?

Laatst gewijzigd door Micele : 6 juli 2022 om 11:43.
Oud 6 juli 2022, 11:55   #25
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Van de zware SUVs
En er zijn dieselSUVs die zwaarder zijn dan EV-SUVs wat denk je?
Elektrische Ford F-150 Lightning

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2022, 12:34   #26
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Elektrische Ford F-150 Lightning
Mooi, maar wordt niet verkocht in Europa. En? Die verslijt onverharde wegen zie ik?

BMW i3, 1270 kg tot 1345 kg naargelang versie, vierzitter.

Weegt ongeveer evenveel als een VW Golf benzine?, nee een moderne Golf DSG 150 PK weegt gemeten 1405 kg.
Een BMW i3 (170 PK) met grootste batterijpack, weegt maar 1318 kg, of 87 kg minder wat nu gedaan?
bron ADAC

250.000 maal verkocht ondertussen (wereldwijd). In Duitsland ca 55.000.

Laatst gewijzigd door Micele : 6 juli 2022 om 13:01.
Oud 12 juli 2022, 20:26   #27
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard EVs sparen levens en miljarden...

Studies:

• ~ 2 miljoen EVs die een ICE vervangen vermijden 20.000 doden enkel door de factor CO2 of klimaatverandering.

• Of de huidige ~12 miljoen EVs gaan reeds 120.000 doden uitsparen in de periode 2020-2100.

• En men spaart $ 17 miljard per jaar aan totale schade - enkel in de USA- als daar 25% ICEs van het wagenpark vervangen zijn door 25% BEV (andere studie):
Citaat:
Een andere studie gepubliceerd door de Northwestern University wees uit dat als EV's 25% van de auto's met verbrandingsmotor die momenteel op de weg rijden zouden vervangen, de Verenigde Staten jaarlijks ongeveer $ 17 miljard zouden besparen door schade door klimaatverandering en luchtvervuiling te voorkomen. In agressievere scenario's - 75% van de auto's vervangen door EV's en toenemende opwekking van hernieuwbare energie - kunnen de besparingen oplopen tot $ 70 miljard per jaar.
ggl vertaald uit:

Citaat:
https://www.notateslaapp.com/news/86...ves-says-study

July 11, 2022

Mensen lopen risico door voedsel- en watertekorten, overstromingen, hoge temperaturen, een toename van ziekten en economische schade als gevolg van klimaatverandering. Conflicten en menselijke migratie zijn mogelijke uitkomsten. Klimaatverandering is uitgeroepen tot de grootste bedreiging voor de wereldgezondheid in de 21e eeuw, en het is duidelijk dat het van het grootste belang is om snel actie te ondernemen om de effecten ervan te verminderen.

Van de vele acties die we kunnen ondernemen om onze ecologische voetafdruk en hoeveelheid schadelijke uitstoot die direct aan ons kan worden gekoppeld te verminderen, is de aanschaf van een elektrisch voertuig er een die zeker een langdurig effect kan hebben. Studies hebben aangetoond dat hoe meer automobilisten hun gasauto's overschakelen op elektrische, hoe beter voor ozonniveaus en de afname van fijnstof of "smog". Wanneer de adoptie van elektrische voertuigen gepaard gaat met het omschakelen van onze energieopwekking naar hernieuwbare energiebronnen, zijn de positieve effecten nog groter.

In 2011 was de Tesla Roadster, de eerste in serie geproduceerde lithium-ionbatterij, het gezicht van de nieuwe EV-revolutie en zinspeelde hij op de mogelijkheid van snelle, verleidelijke en weelderige elektrische voertuigen in de toekomst. De wereldwijde verkoop van elektrische voertuigen loopt nu in de miljoenen eenheden sinds de introductie, waarbij Tesla bijna 2 miljoen van die verkopen voor zijn rekening neemt.

Maar een hoge adoptiegraad van elektrische auto's betekent niet alleen goed nieuws voor de planeet waarop we momenteel leven. Het verhoogt ook de overlevingskansen van onze kinderen en kleinkinderen, de komende generaties drastisch. Volgens een studie die vorig jaar in Nature Communications werd gepubliceerd, zou "toevoeging van 4.434 ton koolstofdioxide in 2020", gelijk aan de levenslange uitstoot van 3,5 gewone Amerikanen", wereldwijd één extra sterfgeval kunnen veroorzaken in de periode 2020-2100.

Hier kunnen elektrische voertuigen hun rol spelen. Laten we ter illustratie eens kijken naar Tesla's meest recente impactrapport. Volgens dat rapport stoot een voertuig met een gemiddelde verbrandingsmotor 450 g CO2e per mijl uit, ofwel 68 ton over een levensduur van 241.401 km. Daarentegen stoot de Model 3 180 g CO2e/mijl uit wanneer hij wordt opgeladen via het Amerikaanse elektriciteitsnet, wat overeenkomt met 27 ton koolstofdioxide in de loop van zijn leven.

We besparen in de loop van zijn leven ongeveer 40 ton koolstof voor elke persoon die zijn benzineauto verlaat voor een elektrisch voertuig. De verkoop van Tesla alleen al heeft onze planeet gered van ongeveer 80 miljoen ton koolstof, ervan uitgaande dat de meeste mensen met een benzineauto zouden zijn gegaan in een alternatief universum waar de elektrische revolutie nooit heeft plaatsgevonden.

Volgens de bovengenoemde studie, aangezien elke 4.000 metrische ton koolstofemissies naar verwachting zal resulteren in een extra sterfgeval, zijn daardoor ongeveer 20.000 levens gered. Als we rekening houden met de 10 miljoen verkochte elektrische auto's van andere fabrikanten, stijgt het aantal geredde levens tot maar liefst 120.000. Mensenlevens zijn echter niet de enige directe begunstigden van een hoger EV-adoptiepercentage. Een andere studie gepubliceerd door de Northwestern University wees uit dat als EV's 25% van de auto's met verbrandingsmotor die momenteel op de weg rijden zouden vervangen, de Verenigde Staten jaarlijks ongeveer $ 17 miljard zouden besparen door schade door klimaatverandering en luchtvervuiling te voorkomen. In agressievere scenario's - 75% van de auto's vervangen door EV's en toenemende opwekking van hernieuwbare energie - kunnen de besparingen oplopen tot $ 70 miljard per jaar.

Veel EV-tegenstanders vermelden dat de elektriciteit die wordt gebruikt om EV's op te laden nog steeds afkomstig is van fossiele brandstoffen, en dat het daarom de besparingen op de uitlaatemissies compenseert. Maar dit is geen juist beeld. Sommige elektrische laadstations gebruiken tegenwoordig zelfs hernieuwbare energie om EV's op te laden. EV's leiden echter nog steeds tot minder uitstoot in het algemeen, zelfs als ze op kolen worden opgeladen. Het gebruik van elektrische voertuigen heeft bijvoorbeeld geleid tot een vermindering van 20% van de uitstoot van broeikasgassen in landen die sterk afhankelijk zijn van steenkool, zoals China.

En zeker, als het onzorgvuldig wordt gedaan, kan de productie van EV-batterijen gevaarlijk zijn voor het milieu. Bijna alle EV-emissies zijn ‘well-to-wheel-emissies’ die ontstaan tijdens het productieproces van batterijen. Omdat EV's nog een relatief nieuwe technologie zijn, voldoen de energiebronnen die worden gebruikt om batterijen te maken niet aan de industrienormen, wat de ecologische voetafdruk vergroot. Maar wat dat betreft beginnen er dingen te veranderen.

Vergeleken met twee jaar geleden is de ecologische voetafdruk van moderne EV-batterijen twee tot drie keer kleiner en wordt het steeds schoner. EV-autofabrikanten stellen normen vast voor de leveranciers van hun batterijen. Ze schrijven bijvoorbeeld voor dat leveranciers uitsluitend produceren met behulp van hernieuwbare energiebronnen zoals zon en wind. Deze bronnen kunnen de substantiële energie leveren die nodig is om EV-batterijen te maken zonder schadelijke verontreinigende stoffen te produceren. Tesla is bijvoorbeeld van plan om zijn batterijen alleen met hernieuwbare energie te produceren.

Rekening houdend met al deze factoren, kunnen we alleen maar hopen dat de EV-revolutie zal blijven. We hebben niet langer de luxe om verlegen te zijn als het gaat om het verminderen van emissies en verontreinigende stoffen die de klimaatverandering duidelijk versnellen, en hoewel het soms gemakkelijk kan zijn om het gevoel te hebben dat we als individuen niet veel kunnen doen om dit te voorkomen, elektrisch rijden , terwijl het aandringen op een bredere acceptatie van hernieuwbare energiebronnen (ook in onze eigen huizen) zeker een begin is.
Citaat:
https://www.nature.com/articles/s41467-021-24487-w

The mortality cost of carbon

R. Daniel Bressler [email protected]

Abstract

Many studies project that climate change can cause a significant number of excess deaths. Yet, in integrated assessment models (IAMs) that determine the social cost of carbon (SCC) and prescribe optimal climate policy, human mortality impacts are limited and not updated to the latest scientific understanding. This study extends the DICE-2016 IAM to explicitly include temperature-related mortality impacts by estimating a climate-mortality damage function. We introduce a metric, the mortality cost of carbon (MCC), that estimates the number of deaths caused by the emissions of one additional metric ton of CO2. In the baseline emissions scenario, the 2020 MCC is 2.26 × 10?4 [low to high estimate ?1.71× 10?4 to 6.78 × 10?4] excess deaths per metric ton of 2020 emissions. This implies that adding 4,434 metric tons of carbon dioxide in 2020—equivalent to the lifetime emissions of 3.5 average Americans—causes one excess death globally in expectation between 2020-2100. Incorporating mortality costs increases the 2020 SCC from $37 to $258 [?$69 to $545] per metric ton in the baseline emissions scenario. Optimal climate policy changes from gradual emissions reductions starting in 2050 to full decarbonization by 2050 when mortality is considered.

R. Daniel Bressler View ORCID ID profile
Columbia University School of International and Public Affairs, New York, NY, USA
The Earth Institute at Columbia University, New York, NY, USA
Columbia University Center for Environmental Economics and Policy, New York, NY, USA
Contact R. Daniel Bressler [email protected]
View author publications
You can also search for this author in PubMed Google Scholar
Citaat:
https://agupubs.onlinelibrary.wiley....9/2020GH000275

Public Health and Climate Benefits and Trade-Offs of U.S. Vehicle Electrification

D. R. Peters, J. L. Schnell, P. L. Kinney, V. Naik, D. E. Horton
CORRESPONDING AUTHOR : D. R. Peters : [email protected]

First published: 13 August 2020

Key Points

• Electrifying vehicles consistently reduces carbon dioxide emissions; air quality benefits vary spatially and depend on charging energy mix.

• Twenty-five percent U.S. electric vehicle adoption with energy sourced from current electric grid prevents ~$17B in health and climate damages annually

• Peak co-benefits occur with greater fractions of EV adoption and emission-free energy sources

Abstract

Vehicle electrification is a common climate change mitigation strategy, with policymakers invoking co-beneficial reductions in carbon dioxide (CO2) and air pollutant emissions. However, while previous studies of U.S. electric vehicle (EV) adoption consistently predict CO2 mitigation benefits, air quality outcomes are equivocal and depend on policies assessed and experimental parameters. We analyze climate and health co-benefits and trade-offs of six U.S. EV adoption scenarios: 25% or 75% replacement of conventional internal combustion engine vehicles, each under three different EV-charging energy generation scenarios. We transfer emissions from tailpipe to power generation plant, simulate interactions of atmospheric chemistry and meteorology using the GFDL-AM4 chemistry climate model, and assess health consequences and uncertainties using the U.S. Environmental Protection Agency Benefits Mapping Analysis Program Community Edition (BenMAP-CE). We find that 25% U.S. EV adoption, with added energy demand sourced from the present-day electric grid, annually results in a ~242 M ton reduction in CO2 emissions, 437 deaths avoided due to PM2.5 reductions (95% CI: 295, 578), and 98 deaths avoided due to lesser ozone formation (95% CI: 33, 162). Despite some regions experiencing adverse health outcomes, ~$16.8B in damages avoided are predicted. Peak CO2 reductions and health benefits occur with 75% EV adoption and increased emission-free energy sources (~$70B in damages avoided). When charging-electricity from aggressive EV adoption is combustion-only, adverse health outcomes increase substantially, highlighting the importance of low-to-zero emission power generation for greater realization of health co-benefits. Our results provide a more nuanced understanding of the transportation sector's climate change mitigation-health impact relationship.
Voor de "BEV-verkoopspraatjes" gelieve uw pijlen af te schieten op de auteurs van de studies, mailtje doen zal wel geen probleem mogen zijn.

Betreft topic: ... de gespaarde schade ... (vooral aan ziektekosten)

Laatst gewijzigd door Micele : 12 juli 2022 om 20:55.
Oud 12 juli 2022, 22:13   #28
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
eerst de weggebruikers overhalen om elektrisch te gaan rijden en vervolgens ook dit type aandrijving (zwaarder) belasten. Die richting gaat het alvast uit in Noorwegen, dat momenteel een zeer gunstig fiscaal regime heeft voor elektrische voertuigen.
Deden ze met de diesel ook.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2022, 22:21   #29
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vrees dat ze mij de volgende jaren nog deftig gaan pesten.

Namelijk: ik heb een leuke diesel 2,2 liter van 11 jaar oud, maar die is nog in perfecte staat.
Ik krijg daar geen bal meer voor, dus actueel is mijn plan wel om hem nog lang te gebruiken.

Maar wat ik dus vrees: ze gaan mijn kapot proberen te taksen, om mij aan te zetten om een nieuwe te kopen.
Inderdaad !

Toevallig kwam dat zaterdag nog te pas met de havenmeester waar mijn boot ligt..
ik betaalde verleden week mijn rijtaks voor mijn 10 jarige 1500 diesel met euronorm 5, bijna 250 euro.
Hij moet voor zijn 13 jarige diesel 1500 met euronorm 4 over de 700 euro betalen.
Ik woon wel in de provincie Antwerpen en hij in Oost-Vlaanderen maar ik denk niet dat dat iets uitmaakt.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 09:55   #30
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard Amen

Abstract

Elektrificatie van voertuigen is een veelvoorkomende strategie om klimaatverandering tegen te gaan, waarbij beleidsmakers een beroep doen op de gunstige reducties van de uitstoot van kooldioxide (CO2) en luchtverontreinigende stoffen.

Hoewel eerdere onderzoeken naar de acceptatie van elektrische voertuigen in de VS consequent de voordelen van CO2-reductie voorspellen, zijn de resultaten van de luchtkwaliteit dubbelzinnig en afhankelijk van het beoordeelde beleid en experimentele parameters.

We analyseren klimaat- en gezondheidsvoordelen en afwegingen van zes Amerikaanse EV-adoptiescenario's: 25% of 75% vervanging van conventionele voertuigen met verbrandingsmotor, elk onder drie verschillende EV-oplaadscenario's voor energieopwekking.

We brengen emissies over van uitlaat naar elektriciteitscentrale, simuleren interacties van atmosferische chemie en meteorologie met behulp van het GFDL-AM4-chemieklimaatmodel, en beoordelen gevolgen voor de gezondheid en onzekerheden met behulp van de U.S. Environmental Protection Agency Benefits Mapping Analysis Program Community Edition (BenMAP-CE).

We vinden dat 25% EV-adoptie in de VS, met een extra vraag naar energie afkomstig van het huidige elektriciteitsnet, jaarlijks resulteert in een reductie van ~242 M ton in CO2-emissies, 437 sterfgevallen vermeden als gevolg van PM2.5-reducties (95% CI: 295 , 578) en 98 sterfgevallen vermeden door minder ozonvorming (95% BI: 33, 162).

Ondanks dat sommige regio's nadelige gezondheidseffecten ervaren, wordt voorspeld dat er ongeveer $ 16,8 miljard aan schade is vermeden.

Piek CO2-reducties en gezondheidsvoordelen treden op met 75% EV-adoptie en meer emissievrije energiebronnen (~ $ 70 miljard aan vermeden schade). Wanneer het opladen van elektriciteit van agressieve EV-adoptie alleen verbranding is, nemen de nadelige gezondheidsresultaten aanzienlijk toe, wat het belang benadrukt van stroomopwekking met lage tot nul-emissie voor een grotere realisatie van bijkomende gezondheidsvoordelen.

Onze resultaten bieden een meer genuanceerd begrip van de relatie tussen klimaatverandering en gezondheidsimpact in de transportsector.

https://agupubs.onlinelibrary.wiley....9/2020GH000275

Public Health and Climate Benefits and Trade-Offs of U.S. Vehicle Electrification

D. R. Peters,J. L. Schnell,P. L. Kinney,V. Naik,D. E. Horton

First published: 13 August 2020
- - - -
Daarom.

Laatst gewijzigd door Micele : 18 juli 2022 om 10:10.
Oud 10 februari 2023, 18:50   #31
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hoeveel wegenbelasting elektrische auto's in 2026?
Auto

Leeggewicht

Wegenbelasting/kwartaal

Peugeot e-208

1430 kg

€ 199

Kia Niro EV

1653 kg

€ 271

Volkswagen ID.3 58 kWh

1712 kg

€ 271

Volvo XC40 Recharge

1923 kg

€ 318

Skoda Enyaq iV 60

2054 kg

€ 366

Mercedes EQE 300

2285 kg

€ 414

De Volvo EX90 is nu nog niet leverbaar, maar we weten al wel wat-ie weegt: 2900 kilo. Dat is goed voor een kwartaalbedrag in de wegenbelasting van 556 euro!

Of 22240€ op 10 jaar + een nieuwe batterij, we ronden af op een kleine 40000€ samen.

Laatst gewijzigd door Mambo : 10 februari 2023 om 18:55.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2023, 20:15   #32
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Onze Franse collega’s van L’Argus hebben daar onderzoek naar gedaan. Volgens hun resultaten is de goedkoopste batterij die van de Renault Twingo, met een prijs van 164 €/kWh. De 22-kWh batterij kost net iets minder dan 3.700 euro. Voor de Zoé, met zijn 52 kWh-batterij, moet je al rekenen op 8.500 euro, ondanks zijn kWh-kostprijs van 163 euro. Het Franse merk is nogal goedkoop, net als Dacia. Citroën blijft redelijk, met minder dan 175 €/kWh. Vreemd genoeg is Peugeot veel duurder (338 euro). Skoda doet het ook goed, met 200 €/kWh voor zijn 77-kWh batterij. De bescheidener 50 kWh-batterij van de Tsjechische SUV is uiteindelijk duurder: tot 280 €/kWh. Maar bij sommige merken is dat meer dan twee keer zoveel, tot meer dan 600 €/kWh. Voor een batterij van 50 kWh betekent dat dus 30.000 euro!

Prijs batterij is per kWh.

De minst dure
Renault Zoé: € 163
Renault Twingo: € 164
Dacia Spring: € 164
Citroën ë-C4: € 173
Skoda Enyaq iV: € 196-287
Volkswagen ID.3 & ID.4: € 248-264
Mercedes EQA: € 252
Ford Mustang Mach-E: € 256-258
Tesla: € 269 (nikkel-kobalt-aluminium)*
Jaguar i-Pace: € 307

De duurste
Porsche Taycan: € 446
Honda e: € 467
BMW iX3: € 468
Audi e-tron GT: € 421-495
Mini Cooper SE: € 501
Mazda MX-30: € 575
Audi e-tron: € 591
Smart Fortwo & Forfour: € 604
Lexus UX: € 631
BMW i3: € 731
*Tesla’s met een lithium-ijzer-fosfaatbatterij hebben een lagere kWh-prijs, maar zijn niet in deze studie opgenomen.

Laatst gewijzigd door Mambo : 10 februari 2023 om 20:17.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be