Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juli 2022, 15:46   #21
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
bezuinigen op de overheid

zwaar bezuinigen
De staat ontvetten
Dat hebben we al gehoord
Samen met het badwater een slag in het niets geworden

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2022, 15:48   #22
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Een meerwaardebelasting op aandelen van 15 procent - met aftrek van minderwaarden

Als ik aandelen met verlies verkoop mag ik dat aftrekken van mijn belastingen?

Zullen we la Belgique eens compleet failliet maken?
Ik heb even een flashback naar de bewuste speculatietaks die in 2016 in voege trad om alweer snel afgeschaft te worden. De speculatietaks was ook een gedrocht die uit afgunst per se door de linkse vakbonden doorgedrukt werd. Een gevolg hiervan was natuurlijk dat de overheid drastisch minder beurstaks inde.

Ik had destijds eens 100 aandelen van een bedrijf, waar ik eigenlijk vanaf wilde. Ik stond op winst maar ik had ze nog niet zo lang in bezit (alleszins minder dan 6 maanden.) Er noteerden opties op het bewuste aandeel.

Ik heb toen een kortlopende in the money call optie geschreven met een strike lager dan mijn aankoopwaarde. Het verschil werd natuurlijk onmiddellijk geïnd in de vorm van een optiepremie en ik verkocht mijn aandelen zogezegd met verlies nadat de geschreven call optie in the money expireerde. Dat was een simpel trucje om die dekselse speculatietaks te omzeilen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2022, 15:55   #23
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Uit de nota:

Hoe dat gerealiseerd kan worden in de Europese eenheidsmarkt is mij een raadsel. Het kan toch niet zijn dat de bewijslast van de verwervingswaarde uitsluitend bij de natuurlijke persoon ligt zonder dat banken of brokers de fiscale verplichtingen voor hun cliënteel waarnemen.
Banken en brokers dreigen weer fors te moeten investeren in hun administratie, als gevolg van de eeuwige geldhonger van de overheid. Wellicht zullen zij een fiscaal attest moeten bezorgen, mocht dit gedocht erdoor komen.

Een meerwaardebelasting op aandelen is echt niet goed. Niet voor de ondernemer en niet voor de (particuliere) belegger in beursgenoteerde ondernemingen. Het zou de kracht van de samengestelde intrest gevoelig verzwakken en vermogensgroei zal veel trager geschieden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2022, 15:56   #24
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Ik heb even een flashback naar de bewuste speculatietaks die in 2016 in voege trad om alweer snel afgeschaft te worden. De speculatietaks was ook een gedrocht die uit afgunst per se door de linkse vakbonden doorgedrukt werd. Een gevolg hiervan was natuurlijk dat de overheid drastisch minder beurstaks inde.

Ik had destijds eens 100 aandelen van een bedrijf, waar ik eigenlijk vanaf wilde. Ik stond op winst maar ik had ze nog niet zo lang in bezit (alleszins minder dan 6 maanden.) Er noteerden opties op het bewuste aandeel.

Ik heb toen een kortlopende in the money call optie geschreven met een strike lager dan mijn aankoopwaarde. Het verschil werd natuurlijk onmiddellijk geïnd in de vorm van een optiepremie en ik verkocht mijn aandelen zogezegd met verlies nadat de geschreven call optie in the money expireerde. Dat was een simpel trucje om die dekselse speculatietaks te omzeilen.
De linkse vakbonden en de regering Michel...
De kaas lag ook te ver om er van gegeten te hebben blijkbaar.
Die speculatietaks was een uitvinding van die rechtse gedrochtregering Michel om hun kompleet mislukte taksshift voor de schijn sluitend te maken.

Oud 19 juli 2022, 16:07   #25
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Uiteraard, dan gaat bij de volgende huurder er 30% bij de prijs bij komen. Er is krapte op de huurmarkt, dus verhuren zal wel geen probleem zijn. De markt zal dat beslissen.
Ik had net gezegd dat ik de index deze keer niet ging doorrekenen, ik ben geen onmens.
Als die belasting er door komt is het gedaan met Sinterklaas spelen.
Hoe pak jij dat aan de index één keer niet doorrekenen ? De indexering is wettelijk geregeld in de woonhuurdecreten. Je bent niet verplicht om te indexeren. De start index is echter bepaald bij afsluiten van de huurovereenkomst. Als je na een jaar niet indexeren opnieuw indexeert is de nieuwe huurprijs even hoog alsof je het jaar ervoor wel geïndexeerd had.

https://www.wonenvlaanderen.be/faq?f...ms_per_page=60
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2022, 16:56   #26
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er ligt een nieuwe fiscale hervorming op tafel. )

Vincent Van Peteghem (CD&V) gaat voor een belasting op vermogen om de lasten op arbeid te kunnen verlagen.

Een greep van zijn vooropgestelde wijzigingen:
  • Een meerwaardebelasting op aandelen van 15 procent - met aftrek van minderwaarden
  • Het belasten van de reële huurwaarden - met aftrek van renovatiekosten - denkt hij aan een tarief van 25 procent.
  • Verhoging van de belastingvrije som van 9.270 euro naar 13.390 euro.
  • Vennootschapsbelasting naar 15% voor maximale winst van 200.000 euro.
  • de roerende voorheffing van 30 naar 25 procent verlagen.

https://vanpeteghem.belgium.be/sites/default/files/articles/Blauwdruk%20NL.pdf

Ik vermoed - en hoop - dat dit door Bouchez zal afgeketst worden. Je kan moeilijk economie en ondernemerschap 'stimuleren' door meerwaarden op aandelen te belasten.

En het belasten van werkelijke huuropbrengsten lijkt me ook geen goed idee. Laat de fiscaliteit maar blijven zoals het is. Wat denken jullie?
Die laatste 2 mooi op maat van de managementvennootschapjes. Laat maar komen. Nu ja, ik werk toch met liquidatiereserve dus die roerende voorheffing naar 25% is niet zo belangrijk, maar de verlaging van mijn vennootschapsbelasting zie ik wel zitten. Gaat me toch weer 7K per jaar schelen
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2022, 17:08   #27
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Die laatste 2 mooi op maat van de managementvennootschapjes. Laat maar komen. Nu ja, ik werk toch met liquidatiereserve dus die roerende voorheffing naar 25% is niet zo belangrijk, maar de verlaging van mijn vennootschapsbelasting zie ik wel zitten. Gaat me toch weer 7K per jaar schelen
Lang leve Vivaldi dus
Kaarsje branden dat die verlaging van de vennootschapsbelasting er door komt.

Oud 19 juli 2022, 17:28   #28
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
ALS die taks op meerwaarden er komt zal de beursbelasting op transacties NIET verdwijnen. Die nieuwe taks zal er alleen maar bijkomen. Daarvoor eet ik mijn klak op.
Zo gaat het al jaren ,de middenklasse wordt totaal uitgeperst tot de laatste druppel ....

Maffia praktijken op federaal niveau ,hier is de overheid niet meer en minder dan een roverheid die de middenklasse van de bevolking blijft plunderen om hun geldverslindend beleid verder te kunnen zetten...

Hoog tijd om die politieke kaste te trakteren op een pot pek en veren...

Ach ,in 2024 zullen we dan maar de rekening presenteren...

Laatst gewijzigd door Svennies : 19 juli 2022 om 17:29.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2022, 18:50   #29
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er ligt een nieuwe fiscale hervorming op tafel. )

Vincent Van Peteghem (CD&V) gaat voor een belasting op vermogen om de lasten op arbeid te kunnen verlagen.

Een greep van zijn vooropgestelde wijzigingen:
  • Een meerwaardebelasting op aandelen van 15 procent - met aftrek van minderwaarden
  • Het belasten van de reële huurwaarden - met aftrek van renovatiekosten - denkt hij aan een tarief van 25 procent.
  • Verhoging van de belastingvrije som van 9.270 euro naar 13.390 euro.
  • Vennootschapsbelasting naar 15% voor maximale winst van 200.000 euro.
  • de roerende voorheffing van 30 naar 25 procent verlagen.

https://vanpeteghem.belgium.be/sites/default/files/articles/Blauwdruk%20NL.pdf

Ik vermoed - en hoop - dat dit door Bouchez zal afgeketst worden. Je kan moeilijk economie en ondernemerschap 'stimuleren' door meerwaarden op aandelen te belasten.

En het belasten van werkelijke huuropbrengsten lijkt me ook geen goed idee. Laat de fiscaliteit maar blijven zoals het is. Wat denken jullie?
Zeiken over 15% belasting: wie werkt, betaalt meer dan de helft.
Support the country you live in or live in the country you support.

Laatst gewijzigd door Libro : 19 juli 2022 om 18:51.
Libro is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2022, 19:04   #30
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik ben onvoldoende op de hoogte van belastingstechniek om nu al een oordeel te kunnen vormen. Het lijkt me daarenboven nog te vroeg ook, want we weten onvoldoende details hoe het een en het ander uitgewerkt gaat worden.

Maar, wat altijd goed is:
- verlichting van belastingen op arbeid
- vereenvoudiging

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2022, 19:09   #31
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
...
Dat ecochecques en andere onnozelheden (maaltijdcheques ???) worden afgeschaft lijkt mij normaal. Dat is een soort loonsubsidiëring die er van tussen zou moeten. Minder belastingen op het brutoloon kan dit perfect opvangen.

En het beperken van het gratis rijden door het beperken van privégebruik van bedrijfswagens en tankkaarten....nogal maar logisch zeker in deze tijden ?

Alweer een sterk plan van een van de toch wel positief verrassende ministers.
Ik hoop dat het compromis dit plan niet gaat verwateren.
Die onnozelheden zijn inderdaad onnozel, maar hadden wel een bepaald doel. Namelijk de werkgevers in gelegenheid stellen om de betere werknemers een extra beloning te geven, zonder dat dit een arm en een been kost aan de werkgever.
Nu, als de belastingsvoeten dalen, dan zijn we wel een goed eind op weg.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 19 juli 2022, 19:10   #32
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan de huurder - traditioneel gezien de zwakste partij - niet de dupe worden als de verhuurder plots het rendement op zijn/haar investering ziet afnemen?
Speelt de concurrentie op de huurmarkt onvoldoende?

Oud 19 juli 2022, 19:16   #33
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
....
Dankzij het fiasco van de Vlaamse regering wat betreft sociale woningen
...
Er is helemaal geen fiasco wat betreft de sociale woningen, voor de Vlaamse regering.

Al duusd keers uitgelegd, maar nog nooit (willen) begrijpen.
Dus nog eens, heel simpel:
De Vlaamse regering voorziet twee zaken:
1) geld. Dat is meer geld dan ooit voorheen
2) een betere organisatie van de sociale woningsmaatschappijen. Zodat die eindelijk eens wat beter kunnen gaan werken.

De vertraging in de bouw van sociale woningen, DOOR de woningsmaatschappijen stokt nu, tijdens de duur van die reorganisatie. Dat is tijdelijk. Dat is een noodzakelijk kwaad.

Heb je dat nu eindelijk eens begrepen?

Oud 19 juli 2022, 19:16   #34
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben onvoldoende op de hoogte van belastingstechniek om nu al een oordeel te kunnen vormen. Het lijkt me daarenboven nog te vroeg ook, want we weten onvoldoende details hoe het een en het ander uitgewerkt gaat worden.

Maar, wat altijd goed is:
- verlichting van belastingen op arbeid
- vereenvoudiging
Hierbij de volledige tekst van het voorstel
https://vanpeteghem.belgium.be/sites...wdruk%20NL.pdf

Oud 19 juli 2022, 19:19   #35
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Er is helemaal geen fiasco wat betreft de sociale woningen, voor de Vlaamse regering.

Al duusd keers uitgelegd, maar nog nooit (willen) begrijpen.
Dus nog eens, heel simpel:
De Vlaamse regering voorziet twee zaken:
1) geld. Dat is meer geld dan ooit voorheen
2) een betere organisatie van de sociale woningsmaatschappijen. Zodat die eindelijk eens wat beter kunnen gaan werken.

De vertraging in de bouw van sociale woningen, DOOR de woningsmaatschappijen stokt nu, tijdens de duur van die reorganisatie. Dat is tijdelijk. Dat is een noodzakelijk kwaad.

Heb je dat nu eindelijk eens begrepen?
U moogt het nog honderdduusd keren uitleggen
Het beleid van de Vlaamse regering is een groot fiasco en niet alleen wat sociale huisvesting betreft.
Eigenlijk is die Vlaamse een totale puinzooi die liever op vakantie vertrekken dan Vlaanderen enige energiezekerheid te geven.
Schandalig

Oud 19 juli 2022, 19:49   #36
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Speelt de concurrentie op de huurmarkt onvoldoende?
Ja.
Plus de verhuurder kan dan kosten inbrengen.
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2022, 19:55   #37
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
ALS die taks op meerwaarden er komt zal de beursbelasting op transacties NIET verdwijnen. Die nieuwe taks zal er alleen maar bijkomen. Daarvoor eet ik mijn klak op.
Dat is niet zeker. Ik acht het trouwens veel waarschijnlijk dat de 15% niet lang 15% zullen blijven, maar in een minimum van tijd 30% zullen zijn.
Btw er wordt trouwens niet alleen gesproken over meerwaarden op financiele producten, doch ook op vastgoed.
Maar om een beetje correct te zijn zou men niet alleen rekening moeten houden met de minwaarden, doch ook met de inflatie.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2022, 19:57   #38
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
U moogt het nog honderdduusd keren uitleggen
Het beleid van de Vlaamse regering is een groot fiasco en niet alleen wat sociale huisvesting betreft.
Eigenlijk is die Vlaamse een totale puinzooi die liever op vakantie vertrekken dan Vlaanderen enige energiezekerheid te geven.
Schandalig
Gelukkig hebben we nog de federale, de Brusselse en de Waalse regeringen om ons te troosten dat er nog (veel) grotere puinhopen bestaan.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2022, 20:05   #39
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Gelukkig hebben we nog de federale, de Brusselse en de Waalse regeringen om ons te troosten dat er nog (veel) grotere puinhopen bestaan.
Als u troost vindt in de puinhopen van anderen om zo blind te blijven voor de eigen puinzooi...tja dan springt men niet ver natuurllijk.

Ik begrijp volkomen, als ik het rechtse relativisme lees, dat wij in een landsdeeltje wonen waar bedrijven geen normale electriciteitsaansluiting meer kunnen krijgen door de rechtse puinzooi mentaliteit. Vlaanderen is goed bezig met het slecht te doen. Want de anderen doen het slechter slecht.

Oud 19 juli 2022, 20:07   #40
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Rijken moet hard aangepakt worden. Vooral die debielen van The Sky Is The Limit !
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be