![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Wie geeft al eens een fooi ? | |||
Altijd. |
![]() ![]() ![]() |
2 | 9,09% |
Soms. |
![]() ![]() ![]() |
17 | 77,27% |
Nooit. |
![]() ![]() ![]() |
3 | 13,64% |
Aantal stemmers: 22. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Meestal rond ik naar boven af, tenzij het een boertige kelner/serveuse zou zijn.
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ja, als die mij een koele Omer of Duvel zouden uitschenken
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Fooien zijn niet zelden in verhouding met de graad van dronkenschap vandaar die discriminatie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vroeger gaf men fooien aan ieder die thuis kwam om een werkje te doen.
En ook drinken. De laatste jaren niks meer en hun rekening proberen ze ook niet te betalen.
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb ooit een fooi gekregen.
Werkend als 14-jarige jobstudent, vroeg een oude klant me om iets zwaar dat hij gekocht had (iets ivm sanitair .. weet niet meer wat precies) naar zijn auto te dragen en in zijn koffer te leggen. Ik kreeg 5 frank, waar ik toen 20 fr per uur verdiende. Fooien zijn klassiek in jobs waar laaggeschoolden een zeer laag loon hebben, en waar de baas er wel op rekent dat de klanten dat loon wat aanvullen in ruil voor die extra vriendelijkheid en service.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Destijds waren fooien niet zelden een zachte vorm van corruptie. Denk maar aan fooien op de auto keuring of aan de vuilnismannen die iets meenamen wat eigenlijk niet kon. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Nooit nooit nooit. Ook niet in het buitenland. Het kan me niet schelen wat de lokale gewoonten zijn. Als men vindt dat de kelners te weinig verdienen, moet men de prijzen maar verhogen, zodat deze kelners een hoger loon kunnen krijgen.
Handel, en alles wat te maken heeft met geld, is een kwestie van afspraken. Een fooi is gewoon nattevingerwerk.
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Opportunisme speelt dus ook een rol. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() mja, zou eigenlijk niet mogen, de garçon moet iedereen zo goed mogelijk bedienen. Gaat ook niet op als je op reis bent of zo, want daar keer je wellicht niet terug.
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik aan de uitbater moet betalen dan betaal ik meestal iets meer en vraag om het verschil aan de serveuse te betalen. En dat gebeurt. Laatst gewijzigd door Rudy : 25 juli 2022 om 21:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als ze ons zien komen, dan is het omdat er iets kapot is, wat ze als vanzelfsprekend zijn gaan zien... of dat we het komen afzetten om er iets aan te doen.
Ze zien ons dus nooit graag komen, ... t voordeel nu is dat zo goed als alles in de wolk zit en ze ons dus niet meer zien. The obvious is dus nog obviouser geworden, geen probleem voor mij als ik dat allemaal uit mijn bunker kan regelen met een minimum aan menselijk contact zoveel te beter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik kan u het voorbeeld geven van een nacht in een dancing, waar een maat toen heel gul is geweest. , maanden na datum, moesten die onze kop nog maar zien en batoem tiesh service.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vind persoonlijk contact nogal belangrijk, ook al ben ik klant. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op een keer waren we met 3 koppels en op het eind van onze reis hadden we al onze pesetas in een mandje gesmeten en aan onze vaste tafeldienster gegeven. Dat kind begon te huilen. Het was voor haar zoveel of een maandloon. Mooi moment.
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel ik heb daar mijn twijfels bij. Trouwens wat is het verschil tussen slecht en goed bediend worden als je een pint of koffie besteld ? Wordt aan mensen die geen fooi geven hun koffie dan koud opgediend of hun pint maar half gevuld?
Laatst gewijzigd door fred vanhove : 25 juli 2022 om 22:02. |
![]() |
![]() |