Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 augustus 2022, 15:02   #21
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik betwijfel ook wel dat de meerderheid der Vlamingen terug unitairder wil. Gekken. En ik neem de meeste politieke statistieken met een serieuze korrel zout.

Laatst gewijzigd door Weyland : 3 augustus 2022 om 15:05.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 15:06   #22
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Als je twijfelt aan de resultaten van dat onderzoek, waarom vraag je het dan zelf niet aan die VB en N-VA kiezers ?

En voor het tweede deel van je vraag : voor die N-VA kiezers primeert de conservatieve maatschappijvisie en waardenschaal van een christelijk geïnspireerde Dalrymple partij boven communautair geneuzel.

Voor het Blok electoraat is het antwoord simpel : die stemmen voor de partij die de strijd aanvoert tegen de makak.

En hoe precies kent men de persoonlijke motivatie van miljoenen Vlaamse kiezers?
Wie legt er dit even uit?

Als je dit boek eens doorneemt ga je perfect het antwoord op je eigen vragen kunnen beantwoorden.
https://www.bol.com/nl/nl/p/the-art-...SABEgJAKvD_BwE
Soms breng je het heel overtuigend, soms denk ik wel eens, het is precies alsof jij dat allemaal ook zelf gelooft.
Oud 3 augustus 2022, 15:26   #23
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Soms breng je het heel overtuigend, soms denk ik wel eens, het is precies alsof jij dat allemaal ook zelf gelooft.
Als ruim de helft van de N-VA kiezers en 7 op de 10 Blok kiezers wil herfederaliseren, kun je er niet naast kijken dat communautaire zaken van ondergeschikt belang zijn voor hen. En dan moeten we op zoek naar hun echte motivatie hee Xeno.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 15:28   #24
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jakko Bekijk bericht
Uiteraard, vandaar dat de N-Va ook een hemelse schrik heeft voor dergelijke burgerbevragingen en zich daar ernstige vragen bij stelt. Trump kan er nog een puntje aan zuigen.

Uw mening welkom enkel als ze de paars groene filter passeert
U moet echt maar durven,
om die burgerbevraging als voorbeeld te nemen.

Ongelooflijk.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 15:30   #25
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ruim de helft van de N-VA kiezers en 7 op de 10 Blok kiezers wil herfederaliseren, kun je er niet naast kijken dat communautaire zaken van ondergeschikt belang zijn voor hen. En dan moeten we op zoek naar hun echte motivatie hee Xeno.
Herhaling: 90 procent van de kiezers vindt alle politici klootzakken en zakkenvullers.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 3 augustus 2022, 15:38   #26
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, het is jammer dan dat de pro herfederalisering-partijen, VB en N-VA, in de oppositie zitten, anders had Belgie kunnen herfederaliseren.
Oud 3 augustus 2022, 16:07   #27
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Op zo goed als elk vlak doet Vlaanderen het veel beter dan Wallonië.

De dingen waar VL minder goed scoort, zijn meestal te verklaren door de veel hogere bevolkingsdichtheid.
We zijn net niet slechter dan deze, net toch maar even slecht als die andere en tja een beetje slechter dan gene
We zijn dus goed bezig met slecht bezig te zijn.

Ik heb in deze draad nog geen enkel positief argument gehoord dat eventueel verder splitsen zou kunnen onderbouwen.
Hier wordt nogal wat afgeschermd met "homogene" bevoegdheden. Doch elk voorbeeld van een volledig 100% Vlaamse bevoegdheid schreeuwt dat ze mismeesterd is en dat het uiteindelijk een grote puinzooi is geworden.

Ik had van deze draad meer verwacht. Ik hoopte dat de draadstarter voorbij het rancuneuze zou raken en in plaats van een anti-Willem draad zou maken dat dit een reclame draad voor verdere splitsing zou worden.
Nope dus

Buiten het relativistische geouwehoer dat anderen het ook slecht doen, en wat sentimentele persoonlijke argumenten kan ook deze draad niet echt verder komen.

Jammer alweer een gemiste kans. Ik heb ze niet bijgehouden sinds begin 2003 die gemiste kansen tot promotie van een zelfstandig Vlaanderen. Talloos veel zijn het er. Maar nooit is er iemand in geslaagd het splitsingsidee succesvol te verdedigen met rationele argumenten. Ook nu niet.

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 16:08   #28
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
U moet echt maar durven,

Ongelooflijk.
Waarom moet men dat durven ?
Toont inderdaad de schrik aan van de N-VA splitsers om de burgers op een grondige / objectieve manier te bevragen over dit onderwerp.

Oud 3 augustus 2022, 16:21   #29
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
U moet echt maar durven,

Ongelooflijk.
En waarom zou ik? Omdat er zo weinig personen aan die bevraging hebben deelgenomen? Het spel zat al op de wagen bij de N-va (09/08/21) nog voor de burgerbevraging rond was. Ik leg enkel de hypocrisie bloot. Vooral de suggestieve vragen van Loones die tot de bevraging zouden moeten horen, zijn het lezen waard. Er zit zelfs een vivaldi filter in de bevraging, dat wordt simpelweg verzwegen, maar speurneus Looners heeft het ontdekt.

Ook De Roover mag niet ontbreken met zijn oeverloos gezeik. Alsof de N-va de kiezersuitslag respecteert. Dat hebben we gezien bij de Zweedse regering. Ook daar hadden de Walen geen meerderheid. Als ze maar aan de vetpotten kunnen zitten.

Waarachtig ongelooflijk.

Laatst gewijzigd door Jakko : 3 augustus 2022 om 16:24.
Jakko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 16:44   #30
lancalot
Burgemeester

lancalot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Herhaling: 90 procent van de kiezers vindt alle politici klootzakken en zakkenvullers.
En dat is uw argument ?
Zwakjes hoor.
Fulmineren dat we een Vlaamse minderheidsregering hebben, maar als de meerderheid van de Vlamingen niet willen splitsen dan plots moeten we er plots niet meer naar luisteren ?
Selectieve democratische principes houdt u er op na.
lancalot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 16:48   #31
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Alsof de N-va de kiezersuitslag respecteert.
Tja, dan toch niet in Vlaanderen waar de drie verliezers een regering vormen
En wat zou er dan federaal moeten gebeuren volgens die N-VA'ers ?
De grootste verliezer van de verkiezingen erbij genomen ?

Oud 3 augustus 2022, 16:52   #32
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Ik kan uit mijn ervaring vertellen dat de bedrijfscultuur van de bedrijven waar ik iets mocht en mag doen in eerste plaats eigen is aan het bedrijf of de ondernemers zelf met in mindere mate sectoreigendheden. Volkscultuur in bedrijven is voor mij een onbekend begrip. Doel jij hier op de horeca, ontspanning, activiteiten of creatieve sectoren ?
Neen, jongen,
bedrijfscultuur vind je in bedrijven,
volkscultuur vind je in volkeren of staten/landen/...

En organisatie vind je in elk groot spellement.

Oud 3 augustus 2022, 16:57   #33
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je twijfelt aan de resultaten van dat onderzoek, waarom vraag je het dan zelf niet aan die VB en N-VA kiezers ?

En voor het tweede deel van je vraag : voor die N-VA kiezers primeert de conservatieve maatschappijvisie en waardenschaal van een christelijk geïnspireerde Dalrymple partij boven communautair geneuzel.

Voor het Blok electoraat is het antwoord simpel : die stemmen voor de partij die de strijd aanvoert tegen de makak.

En hoe precies kent men de persoonlijke motivatie van miljoenen Vlaamse kiezers?

Wie legt er dit even uit?

Als je dit boek eens doorneemt ga je perfect het antwoord op je eigen vragen kunnen beantwoorden.
https://www.bol.com/nl/nl/p/the-art-...SABEgJAKvD_BwE
Voor het VB ken je de motivering wel, en voor de anderen niet.
Laat me niet lachen hé.

Oud 3 augustus 2022, 17:00   #34
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
We zijn net niet slechter dan deze, net toch maar even slecht als die andere en tja een beetje slechter dan gene
We zijn dus goed bezig met slecht bezig te zijn.

Ik heb in deze draad nog geen enkel positief argument gehoord dat eventueel verder splitsen zou kunnen onderbouwen.
Hier wordt nogal wat afgeschermd met "homogene" bevoegdheden. Doch elk voorbeeld van een volledig 100% Vlaamse bevoegdheid schreeuwt dat ze mismeesterd is en dat het uiteindelijk een grote puinzooi is geworden.

Ik had van deze draad meer verwacht. Ik hoopte dat de draadstarter voorbij het rancuneuze zou raken en in plaats van een anti-Willem draad zou maken dat dit een reclame draad voor verdere splitsing zou worden.
Nope dus

Buiten het relativistische geouwehoer dat anderen het ook slecht doen, en wat sentimentele persoonlijke argumenten kan ook deze draad niet echt verder komen.

Jammer alweer een gemiste kans. Ik heb ze niet bijgehouden sinds begin 2003 die gemiste kansen tot promotie van een zelfstandig Vlaanderen. Talloos veel zijn het er. Maar nooit is er iemand in geslaagd het splitsingsidee succesvol te verdedigen met rationele argumenten. Ook nu niet.
U doet uzelf oneer aan.
Alle draden zijn anti-Willem draden.
Het forum draait rond jou.

Oud 3 augustus 2022, 17:02   #35
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Waarom moet men dat durven ?
Toont inderdaad de schrik aan van de N-VA splitsers om de burgers op een grondige / objectieve manier te bevragen over dit onderwerp.
Heb je een selectief geheugen?
Daar bestaat een draadje over wat we al weten van resultaten van die niet-bevraging.

En ook over de vragen die de profs erin gezet hadden, maar die ene partij eruit zwierde.

Oud 3 augustus 2022, 17:03   #36
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lancalot Bekijk bericht
En dat is uw argument ?
Zwakjes hoor.
Fulmineren dat we een Vlaamse minderheidsregering hebben, maar als de meerderheid van de Vlamingen niet willen splitsen dan plots moeten we er plots niet meer naar luisteren ?
Selectieve democratische principes houdt u er op na.
Dat is inderdaad mijn argument tegen populistische vragen.

Oud 3 augustus 2022, 17:04   #37
De Rode Willem

Standaard

Als we de laatste bevraging van een dik jaar geleden erbij halen (meer houvast hebben wij niet) zijn er significant meer respondenten (33%) die alle bevoegdheden naar België willen zien gaan. Tegenover slechts nauwelijks meer dan een handvol (12%) die alle bevoegdheid naar Vlaanderen willen laten gaan.

De tendens meer België (scores 7-8-9-10) komt op 59%
De tendens meer Vlaanderen (scores 0-1-2-3) komt op 25%

Gezien N-VA toch zo veel belang hecht aan het hebben van een meerderheid, zullen ze nu ruiterlijk toegeven dat voor dat dom gesplits geen meerderheid is binnen Vlaanderen en dus dat de draadtitel van deze draad totaal misplaatst en van de pot gerukt is.

bron : https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/05...r-meer-belgie/

Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 3 augustus 2022 om 17:05.
Oud 3 augustus 2022, 18:09   #38
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Heb je een selectief geheugen?
Daar bestaat een draadje over wat we al weten van resultaten van die niet-bevraging.

En ook over de vragen die de profs erin gezet hadden, maar die ene partij eruit zwierde.
Heeft niets met selectief geheugen te maken of een draadje omtrent de burgerbevraging dat werd opgestart. De inkt van het belga-bericht omtrent de burgerbevraging was nog niet droog, of de N-VA was daar al met haar commentaar en verdachtmakingen over een vivaldi filter die ongewenste meningen eruit filtert en nog van dat fraais.

En aan de vragen die Loones suggereert, mogen we aannemen dat ook de N-VA zich best afzijdig houdt, wat vragen betreft. Het lijkt er toch sterk op dat ze de burgerbevraging in een bepaalde richting wilde duwen. Ze waren er duidelijk niet gerust in.

Citaat:
Sander Loones suggereert enkele vragen voor de burgerbevraging
Aangekondigd wordt dat de burgerbevraging de “politiek netelige vragen niet zal schuwen”. Sander Loones heeft alvast enkele suggesties van mogelijke vragen. “Moet Vlaanderen de kerncentrales zélf open kunnen houden zodat het licht niet uitgaat en elektriciteit betaalbaar blijft? Moet Vlaanderen een eigen migratiebeleid kunnen voeren? Moeten Wallonië en Brussel zélf verantwoordelijkheid nemen voor hun exploderende tekorten en schulden? Moet een meerderheid van de Vlamingen democratisch vertegenwoordigd worden in de regering? Het institutionele staat immers niet los van het sociale, economische en maatschappelijke beleid. Net integendeel. Als het de Vivaldisten menens is, durven ze het communautaire concreet en tastbaar te maken, en beperken ze hun bevraging alvast niet tot eerder abstracte, institutionele techniciteiten waar enkel experten in thuis zijn.”
Daar had je het toch over? De kunst van het vragen stellen. Aan de objectiviteit van de vragen van Loones twijfel ik geen moment.

Laatst gewijzigd door Jakko : 3 augustus 2022 om 18:16.
Jakko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2022, 06:31   #39
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heeft niets met selectief geheugen te maken of een draadje omtrent de burgerbevraging dat werd opgestart. De inkt van het belga-bericht omtrent de burgerbevraging was nog niet droog, of de N-VA was daar al met haar commentaar en verdachtmakingen over een vivaldi filter die ongewenste meningen eruit filtert en nog van dat fraais.

En aan de vragen die Loones suggereert, mogen we aannemen dat ook de N-VA zich best afzijdig houdt, wat vragen betreft. Het lijkt er toch sterk op dat ze de burgerbevraging in een bepaalde richting wilde duwen. Ze waren er duidelijk niet gerust in.

Daar had je het toch over? De kunst van het vragen stellen. Aan de objectiviteit van de vragen van Loones twijfel ik geen moment.
Citaat:
Sander Loones suggereert enkele vragen voor de burgerbevraging
Aangekondigd wordt dat de burgerbevraging de “politiek netelige vragen niet zal schuwen”. Sander Loones heeft alvast enkele suggesties van mogelijke vragen. “Moet Vlaanderen de kerncentrales zélf open kunnen houden zodat het licht niet uitgaat en elektriciteit betaalbaar blijft? Moet Vlaanderen een eigen migratiebeleid kunnen voeren? Moeten Wallonië en Brussel zélf verantwoordelijkheid nemen voor hun exploderende tekorten en schulden? Moet een meerderheid van de Vlamingen democratisch vertegenwoordigd worden in de regering? Het institutionele staat immers niet los van het sociale, economische en maatschappelijke beleid. Net integendeel. Als het de Vivaldisten menens is, durven ze het communautaire concreet en tastbaar te maken, en beperken ze hun bevraging alvast niet tot eerder abstracte, institutionele techniciteiten waar enkel experten in thuis zijn.”

Dat zijn toch terechte vragen als u het mij vraagt.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 4 augustus 2022 om 06:33.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2022, 06:33   #40
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Als we iets niet nodig hebben, is het wel het herfederaliseren van bevoegdheden.

Met gezondheidszorg en onderwijs hebben we bewezen dat we de bevoegdheden zo dicht mogelijk bij de mensen moeten houden.

Hetgeen er mis liep bij gezondheidszorg, was vooral te wijten aan het feit dat gezondheidszorg nog altijd een federale schoonmoeder heeft.

Bij onderwijs bewijzen we steeds opnieuw dat, alhoewel ook het Vlaams onderwijs achteruitgegaan is, we het nog steeds beter doen dan onze Waalse en Brusselse vrienden.

We moeten in 2024 dus gaan voor meer AUTONOME bevoegdheden en afstappen van een beetje van dit en een beetje van dat, hetgeen uiteraard confederalisme is.

Onze ultieme droom is uiteraard de Vlaamse onafhankelijkheid, maar dat is iets dat ik niet direkt zie zitten.
Dat is dan uw mening die ik (samen met vele anderen) niet deel.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be