![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ikzelf heb geen vooroordelen tegenover Walen. Ik stel Walen niet schuldig maar hun politici. En ik heb helemaal geen vooroordelen of vreemdelingen want ik deel helemaal niet de mening van het VB, bijlange niet. Antwerpenaars zijn geen Vlamingen als je het Graafschap Vlaanderen beschouwt, maar nu zijn ze dat wel. Je leeft nog in het verleden vrees ik. Graafschap Vlaanderen en het gewest Vlaanderen zijn twee verschillende zaken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. Laatst gewijzigd door Doomy : 24 december 2004 om 16:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 24 december 2004 om 16:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. Laatst gewijzigd door Doomy : 24 december 2004 om 16:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is geen criterium. Ook het Vlaams Gewest bestaat immers. Volgens een dergelijke redenering zou er dus weldegelijk een Vlaams volk moeten bestaan. En dan moet er ook een Belgisch volk zijn, daar er een Belgische staat bestaat. Niet op dat element dus. Vraag blijft dus: op basis van welk(e) criterium/a? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat "alleen" klopt dus op geen enkele manier... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Pieter de Coninck : 25 december 2004 om 01:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Banneling
|
![]() Even weer punt voor punt on-top zetten.
Historische redenen die doorwerken tot vandaag 1. België heeft een onoplosbaar nationaliteitenvraagstuk: er bestaat geen Belgisch volk! De twee belangrijkste volkeren binnen deze staat spreken niet alleen een andere taal, maar behoren ook tot verschillende culturen en hebben bovendien helemaal niet gekozen om met elkaar samen te leven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Minister
|
![]() Antwoord hierop: definieer mij "VOLK". Volgens de Van Dale kan men daaronder "de inwoners van een staat" zien, waardoor de Belgen dus een volk kunnen zijn. Of "eenheid van zeden en gewoonten en taal", waardoor men West-Vlamingen duidelijk als een ander volk kan beschouwen dan de Limburgers.
![]() |
#37 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Minister
|
![]() Wat ik maar wil zeggen: "volk" is een relatief begrip dat op meerdere niveau's bestaat. Er is geen enkele wet die zegt dat volkeren niet in een unitaire staat samen kunnen besturen. Er is ook geen enkele reden om op basis van "volk" een staat gesplitst moet worden. Bij een welopgevoed mens spelen nationaliteit, afkomst, moedertaal... niet mee in de beoordeling, de aanwerving, de relaties... en worden alle mensen op gelijke voet gesteld (alle Belgen gelijk voor de wet dus).
![]() |
#39 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik beweer er bestaat geen belgisch volk, want 1) De twee belangrijkste volkeren binnen deze staat spreken een andere taal 2) Ze behoren ook tot verschillende culturen 3) En hebben helemaal niet gekozen om met elkaar samen te leven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Minister
|
![]() Ik beweer er bestaat geen Vlaams volk, want:
1) de vele verschillende volkeren in Vlaanderen spreken andere talen (West-Vlaams versus Antwerps of Limburgs, stukken Russisch, Albanees en Arabisch dan nog niet in acht genomen. 2) Verschillende culturen: ik heb nog geen weet van een Dilsen-Stokkemnaar die ooit een Geraardsbergse vis heeft gedronken 3) Ik kan mij ook niet indenken dat elke Limburger er expliciet heeft voor gekozen om tesamen met West-Vlamingen te besturen. Zo dit verkeerd is mag u mij bewijzen dat het wel zo is.