Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 september 2022, 09:53   #21
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

respect werkt langs 2 kanten
Oud 20 september 2022, 10:04   #22
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Dat dachten deze Vlomse Brusseleirs ook indertijd.

Me een beetje Frans, on passe partout.

https://youtu.be/5F1RINS16Ks

Pour les Flamands, la langue française est notre fenêtre sur le monde.

Laatst gewijzigd door Weyland : 20 september 2022 om 10:07.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2022, 10:09   #23
gunter5148

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R. Kipling Bekijk bericht
De Chinezen niet vergeten hé . Die zitten sowieso al los boven het miljard met hun Mandarijns.
Ja, maar wie, buiten de Chinezen zelf, spreekt nog "en masse" Mandarijn?
Oud 20 september 2022, 12:04   #24
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Bij de meeste Vlamingen gaat het volstrekt niet om een aversie tegenover het Frans als taal. Ik heb persoonlijk in mijn leven flink wat Franstalige literatuur gelezen en er altijd een grote bewondering voor gehad. Het gaat in de eerste plaats om de houding van een bepaald soort Belgische Franstaligen wanneer ze zich buiten de Franstalige regio bevinden en met het Nederlands geconfronteerd worden. Ik heb het geluk in mijn naaste familie iemand te hebben die een rasechte Waal is en die uitstekend (ik overdrijf niet) Nederlands spreekt. Ondanks het feit dat zijn ouders geen jota Nederlands kennen. Daar heb ik respect voor.
Die houding van sommige Franstaligen, daar zeg je zoiets. Hier aan zee word ik regelmatig geconfronteerd met Franstaligen die zich excuseren omdat ze geen Nederlands spreken. Bon, ik maak daar geen probleem van en schakel over in het Frans. De meesten doen wel eens hun best, hoewel ik soms liever heb dat ze Frans spreken omdat de conversatie dan vlotter gebeurt.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2022, 12:13   #25
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Die houding van sommige Franstaligen, daar zeg je zoiets. Hier aan zee word ik regelmatig geconfronteerd met Franstaligen die zich excuseren omdat ze geen Nederlands spreken. Bon, ik maak daar geen probleem van en schakel over in het Frans. De meesten doen wel eens hun best, hoewel ik soms liever heb dat ze Frans spreken omdat de conversatie dan vlotter gebeurt.
Zouden de Engelsen of de Duitsers dat ook doen ? Ik begrijp je maar in feite is het niet de juiste manier.

En dat 'de meesten ' hun best doen merk ik weinig van. Volgens mij doen de meesten dat niet.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 20 september 2022 om 12:17.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2022, 12:18   #26
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlotter voor wie ?
Oud 20 september 2022, 13:07   #27
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Vlotter voor wie ?
Voor mij en m'n gesprekspartner.
Oud 20 september 2022, 13:11   #28
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Zouden de Engelsen of de Duitsers dat ook doen ? Ik begrijp je maar in feite is het niet de juiste manier.

En dat 'de meesten ' hun best doen merk ik weinig van. Volgens mij doen de meesten dat niet.
Het is inderdaad niet altijd de juiste manier. Er zijn Franstaligen die het liefst hebben dat je Nederlands spreekt, en vinden dat je hen de kans moet geven om Nederlands te spreken. Dit is mij al een paar keren overkomen.
Hoe dan ook, het is een kwestie van inschatten.
Oud 20 september 2022, 13:15   #29
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Franstaligen aan de Kust zijn vandaag niet alleen toeristen maar mensen met een tweede residentieverblijf aan de Kust of Franstaligen die er wonen. Ik had zelfs een reportage op TV gezien waar men Franstalige uitbaters aan de Kust kon zien. Ze wonen aan de Kust en zijn de uitbaters van een restaurant.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2022, 13:16   #30
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor mij en m'n gesprekspartner.
In de eerste plaats toch vooral voor je gesprekspartner. Sowieso heb je maar 1 moedertaal.
Oud 20 september 2022, 13:17   #31
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Vlotter voor wie ?
Vlotter voor de meester wanneer de knecht de taal van de meester spreekt.

Dat is het enige waar de Vlaming trots op is, zijn slavenmentaliteit.
Oud 20 september 2022, 13:19   #32
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is inderdaad niet altijd de juiste manier. Er zijn Franstaligen die het liefst hebben dat je Nederlands spreekt, en vinden dat je hen de kans moet geven om Nederlands te spreken. Dit is mij al een paar keren overkomen.
Hoe dan ook, het is een kwestie van inschatten.
Zo hoor ik het graag want dat tegemoet komen van de Vlaming is weliswaar nobel maar daar zijn ze geen stap verder mee. Al doende leert men.

Ik heb ook andere talen moeten leren door ze te gebruiken en in het begin veel fouten te maken.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 20 september 2022 om 13:21.
Oud 20 september 2022, 13:19   #33
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht

Het heeft zijn voordelen. In andere landen merk ik dat het heel wat minder is met dat laatste, maar ook de diepgang van kennis is vaak heel wat minder. Toch vind ik het een zware prijs om te betalen.

Of hoe kennis hebben ook lijden is. Dat is fijn en niet zo erg. Niet iedereen kan je te vriend krijgen trouwens, en veel mensen zijn die moeite ook niet waard.

In Nederland moet ik me erg vaak van den domme houden. Ander land, geen kennis van België, laat maar doen. Dat aanvaard ik dan maar. Mensen moeten maar zelf achter de dingen komen i.p.v. hen trachten te beleren.

Laatst gewijzigd door Weyland : 20 september 2022 om 13:23.
Oud 20 september 2022, 13:24   #34
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht

De Vlaming heeft nu eenmaal weinig taalbewustzijn. Eigenlijk een geluk voor de Franstaligen dat de Vlamingen zo makkelijk hun taal verloochenen.

Vraag me af mochten de Vlamingen de mentaliteit van Duitsers of Engelsen hebben gehad wat dat hier al zo hebben gekletterd
Oud 20 september 2022, 13:26   #35
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
De Vlaming heeft nu eenmaal weinig taalbewustzijn. Eigenlijk een geluk voor de Franstaligen dat de Vlamingen zo makkelijk hun taal verloochenen.

Vraag me af mochten de Vlamingen de mentaliteit van Duitsers of Engelsen hebben gehad wat dat hier al zo hebben gekletterd
Dat zou ook gewerkt hebben, met Duitsers of Engelsen. Met die laatsten zouden Franstaligen het onderspit gedolven hebben en een Vlaamsachtig underdog-nationalisme aangehangen hebben. Indien we als Hollanders waren, ja, dan zou het wellicht gekletterd hebben. Dan zou België gewoon niet meer bestaan nu, denk ik.

Nederlands is geen populaire taal bij Franstaligen. Het Duits en het Engels worden veel meer gerespecteerd, dat is de reden ertoe.

Laatst gewijzigd door Weyland : 20 september 2022 om 13:28.
Oud 20 september 2022, 13:27   #36
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Frans is nu eenmaal een wereldtaal.
Nederlands niet.
1% van de wereldbevolking heeft Frans als moedertaal. 0.3% van de wereldbevolking heeft Nederlands als moedertaal. Beide talen zijn simpelweg even irrelevant.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2022, 13:30   #37
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
1% van de wereldbevolking heeft Frans als moedertaal. 0.3% van de wereldbevolking heeft Nederlands als moedertaal. Beide talen zijn simpelweg even irrelevant.
Wat dit betreft: Nederlandstaligen (vooral Vlamingen) onderschatten hun eigen cultuur. Dat is iets wat je niet kan afdwingen, maar jammer vind ik het wel.

Wie zijn eigen cultuur verloochtent, zal ook zijn eigen cultuur zien verzwakken.
Oud 20 september 2022, 13:30   #38
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
De Franstaligen aan de Kust zijn vandaag niet alleen toeristen maar mensen met een tweede residentieverblijf aan de Kust of Franstaligen die er wonen. Ik had zelfs een reportage op TV gezien waar men Franstalige uitbaters aan de Kust kon zien. Ze wonen aan de Kust en zijn de uitbaters van een restaurant.
Dat is juist. Veel horecazaken, vooral op den dijk, hebben een Franstalige naam. Zelfs nieuwe zaken.
Dat betekent niet noodzakelijk dat de uitbaters Franstalig zijn. Het heeft meer met traditie te maken.
Ik heb hier nog de tijd gekend van de Ierse pub's, met Ierse vlag in de pub. Ja, daar was Engels de voertaal. Niemand die daar een probleem van maakte. Ze zijn ondertussen verdwenen.
Oud 20 september 2022, 13:36   #39
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Het heeft zijn voordelen. In andere landen merk ik dat het heel wat minder is met dat laatste, maar ook de diepgang van kennis is vaak heel wat minder. Toch vind ik het een zware prijs om te betalen.

Of hoe kennis hebben ook lijden is. Dat is fijn en niet zo erg. Niet iedereen kan je te vriend krijgen trouwens, en veel mensen zijn die moeite ook niet waard.

In Nederland moet ik me erg vaak van den domme houden. Ander land, geen kennis van België, laat maar doen. Dat aanvaard ik dan maar. Mensen moeten maar zelf achter de dingen komen i.p.v. hen trachten te beleren.
Als je in Amsterdam Vlaams spreekt tegen een Nederlander is de kans groot dat die in het Engels antwoordt.
Oud 20 september 2022, 13:36   #40
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als je in Amsterdam Vlaams spreekt tegen een Nederlander is de kans groot dat die in het Engels antwoordt.
Daarom vind ik Rotterdam leuker. Authentieker Hollands, ondanks dat er alleen nieuwbouw is. Al zijn er nog wel echte Amsterdammers. Erg leefbare stad, alleen te duur voor me.

Laatst gewijzigd door Weyland : 20 september 2022 om 13:52.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be