Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 december 2004, 20:27   #21
sinan123
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, moslims kunnen/mogen geen Kerstmis vieren. Wij vieren toch ook de ramadan niet?
Waarom zou ik niet Kerstmis mogen vieren? Wie ben jij om daarover te beslissen.
Veel moslims zouden het helemaal niet erg vinden als jij Ramadan viert, ze zouden het meer als een vriendelijk gebaar zien.

Antwoord op vraag van Vlaasme Belg:
Ik vier niet speciaal kerstmis, wel doe ik gezellig mee en zitten we ook voor de buis straks om een leuke kerstfilm te bekijken.
Tijdens nieuwjaar blijf ik ook lang op om het vuurwerk te bekijken.
sinan123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2004, 21:00   #22
Het Skill Effect
Banneling

Het Skill Effect's schermafbeelding

Standaard

Waarom zouden wij niet meevieren met de suikerfeesten?
Het Skill Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2004, 21:40   #23
Wreker
Staatssecretaris

Wreker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sinan123
Waarom zou ik niet Kerstmis mogen vieren? Wie ben jij om daarover te beslissen.
Veel moslims zouden het helemaal niet erg vinden als jij Ramadan viert, ze zouden het meer als een vriendelijk gebaar zien.

Antwoord op vraag van Vlaasme Belg:
Ik vier niet speciaal kerstmis, wel doe ik gezellig mee en zitten we ook voor de buis straks om een leuke kerstfilm te bekijken.
Tijdens nieuwjaar blijf ik ook lang op om het vuurwerk te bekijken.
Kerstmis is een feest dat het christendom "ge-hijacked" heeft.

Het is gewoon een feest dat op het noordelijk halfrond wordt gevierd om de donkere dagen rond de winterzonnewende op een vrolijke manier door te komen en de komst van het nieuwe licht te vieren. Het is eigenlijk een periode die grosso modo twee weken voor de wende aanvangt en enkele weken erna pas afloopt. Van pakweg "Sinterklaas" tot "Driekoningen". Nieuwjaar valt ook samen met dat groot noords winterfeest.

Iedereen kan dat meevieren, en je hoeft zelfs niet in iets te geloven.
Wreker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 17:02   #24
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Skill Effect
Jij bent geen moslim.

Moslim zijn is geen labeltje, het is een levenswijze. Enkel zij die deze levenswijze volgen, mogen zich moslim noemen. Dit is trouwens ook voor de jongeren(van allochtone orgine), die veelal NIET leven volgens Islam.

Met alle respect, Westerse atheistische honden ervaar ik als een belediging als ze zich solidair willen opstellen door mee te doen met onze feesten.

Gelukkig weet ik dat in praktijk dit NIET voorvalt... , dat stelt me wel gerust.
Oud 27 december 2004, 17:15   #25
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

En toch, als onze handelaars Halloween al gaan gebruiken zullen ze het suikerfeest ook niet laten liggen.

Wat houdt het suikerfeest in? Of het de moslims nu aan staat of niet, ik vind wel iets uit om mee te doen. Ik zet een suikerboom op met lichtjes in!
VlaamseBelg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 17:25   #26
Gargamel
Banneling

Standaard

Die gasten hebben verstand van met de poten open te staan en alles te krijgen,zelfs Kerstmis vieren ze de varkens
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 17:35   #27
sinan123
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat houdt het suikerfeest in? Of het de moslims nu aan staat of niet, ik vind wel iets uit om mee te doen. Ik zet een suikerboom op met lichtjes in!
Het suikerfeest is een feestdag na een periode van een maand te vasten. Kinderen krijgen geld/kadootjes en (eenzame) ouderen (meestal bejaarden) krijgen heel veel gasten. Het is vooral heel gezellig en de hele familie komt bij elkaar bij het huis van de grootouders. Daarna, nog vele bezoekjes naar andere familieleden en kenissen. Tijdens de bezoeken krijgen de mensen veel zoetigheidjes (bijv. baklava) voorgeschoteleld.
Oud 27 december 2004, 17:42   #28
Gargamel
Banneling

Standaard

Vergeet die grote nonsens van vasten maar,die vreten zich vol zodra de Zon onder is.Dat vasten zijn grote leugens,ze eten zoals iedereen,maar later ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! !

Laatst gewijzigd door Gargamel : 27 december 2004 om 17:43.
Oud 27 december 2004, 18:23   #29
EXTREEM
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Ze eten overdag ook als men denkt dat niemand het§ ziet.Dat moslimgedoe is een groote klucht.Allach is groot maar belgiese ziekekas is grooter
EXTREEM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 19:28   #30
sinan123
Banneling

Standaard

Citaat:
Vergeet die grote nonsens van vasten maar,die vreten zich vol zodra de Zon onder is.Dat vasten zijn grote leugens,ze eten zoals iedereen,maar later ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! !
Het vasten is niet alleen solidariteit met arme, de Islam houdt ook rekening met het gezond blijven. Ik zie jullie reacties al voor me als de regel zou zijn 1 maand niets eten.
Ook heb je ongveer de helft van de dag besef hoe arme mensen, zich voelen en ben je dankbaarder voor wat je hebt.

Citaat:
Ze eten overdag ook als men denkt dat niemand het§ ziet.
Dit is niet waar, een moslim gelooft erin dat God alles ziet en je vast voor God voor niemand anders.
Oud 27 december 2004, 19:32   #31
Gargamel
Banneling

Standaard

Citaat:
Het vasten is niet alleen solidariteit met arme, de Islam houdt ook rekening met het gezond blijven. Ik zie jullie reacties al voor me als de regel zou zijn 1 maand niets eten.
Ook heb je ongveer de helft van de dag besef hoe arme mensen, zich voelen en ben je dankbaarder voor wat je hebt.

Begin dan alvast meer een beetje gezonder te zijn van geest.Want er is duidelijk iets mis in jullie stomme kop
Oud 27 december 2004, 20:22   #32
sinan123
Banneling

Standaard

Citaat:
Begin dan alvast meer een beetje gezonder te zijn van geest.Want er is duidelijk iets mis in jullie stomme kop
Ahaa, dat was eigenlijk wat je wou zeggen. Je vindt het gewoon dat we stom zijn ongeacht alles wat we goed doen/ Je haat ons gewoon. Ik bedoel kom dan niet met onmogelijke argumenten, maar zeg gewoon wat je vindt.
Oud 27 december 2004, 20:30   #33
Gargamel
Banneling

Standaard

Citaat:
Ahaa, dat was eigenlijk wat je wou zeggen. Je vindt het gewoon dat we stom zijn ongeacht alles wat we goed doen/ Je haat ons gewoon. Ik bedoel kom dan niet met onmogelijke argumenten, maar zeg gewoon wat je vindt.
Wie haat wie,het is toch duidelijk dat de haat niet van onze kant komt,jullie komen hier ongevraagd binnengestuikt,krijgen geld,kost,inwoon en zorg en zetten hier op de koop toe de boel op stelten,ook eisen van hier tot in jullie zandbakken.Wie haat nu wie,indien wij jullie haten zorg je er wel zeer goed voor dat zelfs de simpelste van geest begint in te zien dat jullie plaats niet hier maar ginder is.
Oud 27 december 2004, 20:37   #34
sinan123
Banneling

Standaard

Citaat:
jullie komen hier ongevraagd binnengestuikt
We kwamen hier omdat jullie ons nodig hadden en zo aardig vroegen of we wilden komen. Ooit gehoord van de talloze Nederlanse en Belgische bureaus die zijn opgericht in de kansarme gebieden van Turkije om arbeiders (die zo hard nodig waren) te lokken naar West-Europa.
Citaat:
krijgen geld,kost,inwoon en zorg en zetten hier op de koop toe de boel op stelten,
Wie heeft wanneer de boel op stelten gezet? Alleen mensen zoals jullie die alles wat een vreemdeling doet overdrijven en alles wat een niet-vreemdeling doet ''heel erg vinden'' gaan de boel hier op stelten zetten.

Citaat:
Wie haat nu wie,indien wij jullie
A.U.B niet generaliseren/praat voor jezelf. ''Jullie'' haten ''ons'' niet, maar jij haat ons.
Oud 27 december 2004, 21:00   #35
Wreker
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Dit is niet waar, een moslim gelooft erin dat God alles ziet en je vast voor God voor niemand anders.
Daar zijn ze weer met hun Godgezeik.

En de armen zijn geen moslims als we de islamlogica rechtlijnig doortrekken.
Oud 27 december 2004, 21:05   #36
Wreker
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
We kwamen hier omdat jullie ons nodig hadden en zo aardig vroegen of we wilden komen. Ooit gehoord van de talloze Nederlanse en Belgische bureaus die zijn opgericht in de kansarme gebieden van Turkije om arbeiders (die zo hard nodig waren) te lokken naar West-Europa.

Wie heeft wanneer de boel op stelten gezet? Alleen mensen zoals jullie die alles wat een vreemdeling doet overdrijven en alles wat een niet-vreemdeling doet ''heel erg vinden'' gaan de boel hier op stelten zetten.

A.U.B niet generaliseren/praat voor jezelf. ''Jullie'' haten ''ons'' niet, maar jij haat ons.
Die zever van "wij hebben hen naar hier gehaald" weer... Het was gewoon dezelfde criminele elite die zich in 1964 en in 1974 heeft laten omkopen die nu in 2004 zich weer voor grof geld de toetredingsonderhandelingen heeft laten aanpraten.

Over enkele jaren zetten we die establishmentpartijen die enkel de geldwolven-elite vertegenwoordigen aan de kant en kieperen we jullie hier allemaal weer buiten.

(Alleen gasten als de Kenan - want dat is een mens van goede wil - mogen hier blijven, als ze dat zouden willen)

Laatst gewijzigd door Wreker : 27 december 2004 om 21:23.
Oud 28 december 2004, 15:31   #37
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel
[size=4]Wie haat wie,het is toch duidelijk dat de haat niet van onze kant komt[/size],jullie komen hier ongevraagd binnengestuikt,krijgen geld,kost,inwoon en zorg en zetten hier op de koop toe de boel op stelten,ook eisen van hier tot in jullie zandbakken.Wie haat nu wie,indien wij jullie haten zorg je er wel zeer goed voor dat zelfs de simpelste van geest begint in te zien dat jullie plaats niet hier maar ginder is.
Dat is te zien aan hoe je een discussie voert , je begint alvast met een scheldwoordje....
Oud 28 december 2004, 15:37   #38
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel
Hoor wie het zegt. Hou je eens wat rustiger aub. Tenminste als je het hier lang wil uithouden toch.
VlaamseBelg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 16:02   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseBelg
Wacht als Mitgard dit hoort.

Kerstmis was oorspronkelijk een volksfeest om de langste nacht(en) te vieren, het was een soort van lichtfeest waarin de zomer werd opgeroepen om terug te komen. Symboliek of afgoderij, kies zelf maar.

De christenen hebben dit feest ontvoerd en misvormd tot wat het voor jou nog steeds is. Ik en vele anderen met mij eisen ons gezellig volksfeest opnieuw op.
Dat is helemaal geen "misvorming": wel het "omwerken" van een heidens feest tot een feest met een sterk christelijke dimensie die de bestaande symboliek gedeeltelijk overneemt. In de Oudheid werd Jezus al voorgesteld als de opgaande zon, Diegene die de Mens kwam redden uit de eeuwige duisternis en het licht van waarheid en heil kwam brengen. Hieraan verbonden kwam een hele symboliek die de vroegere heidense mensen niet onbekend was. Dat heeft men ook met het in Rome gebruikelijk feest gedaan dat op de dag van het huidige Kerstmis werd gevierd. Het was een lichfeest waarbij de Latijnse volkeren van Italië rond hun stad gingen met fakkels. Toen het christendom zijn intrede deed onder de Germaanse volkeren waren er verbazend genoeg nog parallellen: ook de Germanen kenden immers rond diezelfde tijd een lichtfeest, iets wat heel vanzelfsprekend was voor die volkeren die al eeuwen in de donkere Germaanse wouden woonden. Niet zo verwonderlijk dan ook dat dit feest, dat in de Latijnse en Griekse wereld niet HET grote christelijke feest was, wel in de Germaanse wereld die status kreeg.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 16:07   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Skill Effect
Ja, en waarom ook niet meedoen met de hindoeïstische, boeddhistische, sjintoïstische, jaïnistische, oomotische, taoïstische, sikkhistische... feesten?

Blijkbaar vergeet u dat de meeste feesten die we uiteindelijk vieren gekoppeld zijn aan een godsdienst. Kerstmis is een christelijk feest. Natuurlijk door de tijdsgeest is het tot een gewoon familiefeest verworden, maar daarbij doet men het feest onrecht aan. Net zoals indertijd de nazi's ook wel het feest overnamen, maar het een totaal andere inhoud (en zelfs naam) gaven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be