![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom 75%? Die 25% is enkel zon en wind. Je bent dus aan het smossen. ![]() Deze alledaagse draad heeft me verrast, reeds meer dan 20 reacties. Raar.
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 18 november 2022 om 12:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kijk, opdat men kan spreken van "de toekomst is met hernieuwbaar", dan moet hernieuwbaar OP ZIJN MINST evenveel stroom leveren dan het fossielvrije stroomdeel van Frankrijk, ttz, een beetje hernieuwbaar en vooral kernenergie, en dan zit men boven de 90%. Had men die weg gevolgd in Europa, dan zaten we nu dus aan 90% niet-fossiele stroom in Europa, met een flink stuk kernenergie. Door "groen" te gaan zitten we aan 75% fossiel in Europa en zit men te stoefen dat men binnen 20 jaar of zo aan 56% fossiel zal zitten of zo. Nee, men is DAADWERKELIJK op hernieuwbaar overgeschakeld tegen dat 90% hernieuwbaar is, en mijn bewering is dat dat niet waar zal zijn de eerste 50 jaar en waarschijnlijk nog langer. Wat dus aangeeft dat de kernuitstap EEN PURE OVERSTAP OP FOSSIEL betekent voor minstens de eerste helft van de 21ste eeuw en nog langer. DAT is de Groene Smoes. Dat waar we de mogelijkheid hadden om 90% fossiel vrij te zijn NU we gekozen hebben om full fossiel te gaan. Laatst gewijzigd door patrickve : 18 november 2022 om 13:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Anders kan je zeggen dat je groene airco's hebt, en groene prive zwembaden en zo. Laatst gewijzigd door patrickve : 18 november 2022 om 13:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als de turbine per jaar meer opbrengt dan de kosten, is de economische levensduur theoretisch bijna oneindig.
Maar ja dat is het geval niet. De eerste generatie windmolens moeten al vervangen worden. Met het geld dat op gas bespaart is. Gemiddeld worden de operationele kosten bij grote windmolens berekend met de volgende vuistregel: 1 kilowatt kost 43 euro per jaar aan onderhoud. Dit houdt in dat een windmolen van 3MW jaarlijks zo'n € 150.000 kosten.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 18 november 2022 om 17:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Deze week naar Middelburg gespoord. Heel het eiland leek wel omringt door windmolens. Op vakantie naar een windmolenpark ipv naar een vakantiepark. Weg ongerepte kusten.
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Simpel voorbeeld om te proberen om iets duidelijk te maken: Gisteren 35% uit groene energie Vandaag 15% uit groene energie (regen en bijna windstil). Gemiddelde is 25% Alternatief nodig om geen energietekort te hebben is niet 75% maar 85%. Het is niet het gemiddelde dat opgevangen moet worden, maar de dag van de laagste productie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zat ooit in neen debat met ne sos die beweerde dat al onze arbeid binnen afzienbare tijd gedaan zou worden door robots die gebruik zouden maken van AI. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tja, degene die dat ooit bedacht heeft... Pellets is hetzelfde verhaal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar in de tijd van de kruistochten, waren er al reclamaties over: al die molens, dat hoort niet thuis in ons landschap. Als ik nu een windmolen zie, dan denk ik: als die molen ervoor zorgt dat 1 Vlaams kindje, gedurende 1 jaar, ook maar 1 asmatische aanval minder moet ondergaan, dan loont het voor mij de moeite.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je een nieuwe boom plant voor elke boom die je opbrandt, dan ben je aan het hervernieuwen. Maar die laatste paragraaf, over de vuile afvalstoffen die je met je houtverbranding de lucht inpompt, heb je die niet begrepen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar wat zouden we anders moeten doen met houtafval? Pellets zijn 1 van de vormen van overgang naar bijna 100 procent proper. Een overgang die we trouwens niet moeten kopen in zandbak- of rusland-toestanden.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) Laatst gewijzigd door De schoofzak : 19 november 2022 om 09:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoeveel energie levert een windmolen Windmolens van de huidige generatie hebben een vermogen van minimaal twee MW. De nieuwste modellen halen zelfs al 3 MW of meer. In de praktijk betekent dit dat een windmolen met een vermogen van 3 MW, 6,5 miljoen kWH per jaar aan stroom opwekt.12 feb. 2020
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "Na de coronarijden met lockdowns" moest Europa wat meer fossiel stoken voor electriciteit, want het verbruik steeg door de ecomische heropleving.
Fossiele stroomopwekking lag in 2021 terug op niveau van hernieuwbaar, zelfs ietsje erover, zie grafiek. (voorlopige gegevens) Nucleair was ook 7% meer dan 2020. Citaat:
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 19 november 2022 om 17:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alternatieve energiebronnen zijn best leuk. Er is evenwel een niet te onderschatten "maar": de betrouwbaarheid dat de energie die het oplevert steeds beschikbaar is wanneer je ze dringend nodig hebt. Op dat vlak is kernenergie veel stabieler en veel meer betrouwbaar. Wel te verstaan als je ruim voldoende kerncentrales bouwt.
![]() |
#40 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kernernergie meer betrouwbaar? Ik denk het niet (vbn zijn er genoeg) Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 19 november 2022 om 18:30. |
||||||
![]() |
![]() |