Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 december 2022, 01:25   #21
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Dat gaat over Zijn wederkomst.
Ge gaat dood, ge zijt dood tot de wederopstanding.
Maar er zullen mensen zijn die nog leven tijdens Zijn wederkomst en dus de dood niet zullen kennen.

Paulus is net een belangrijk figuur omdat hij het oude goed naar het nieuwe wist te “vertalen”.

Je bestaat al “oneindig” lang he. Je was al bedacht toen God het leven in vorm sprak.
Mij intrigeert dat de brief van Paulus aan de Kortinthiërs ongeloofwaardig is. Het is een lange brief aan een christengemeenschap waar Paulus kennelijk het gezag over heeft. Hij houdt contact met die mensen met gebruik van bodes en brieven en informanten. Het punt dat ik aanhaal is dat die gemeenschap van christenen niet geheel overtuigd is van de opstanding van Jezus, de leer van Jezus en de leer van Paulus. Waarom is men dan bij de gemeenschap? Wat willen die "ongelovigen" dan met hun dode Jezus Christus in Korinthe?

Predikt Paulus eigenlijk tot een groepje Joden uit de Farizeeën en Sadduceeën? De Sadduceeën zijn geletterde mensen, arristocratisch, priesters, en houden de Wet van Mozes, maar geloven niet in de opstanding der doden. De Farizeeërs, zoals Paulus en Jozef en Maria, zijn ongeletterde werkmensen, ze geloven in de opstanding der doden, engelen en wonderen. Zij kwamen in opstand tegen de Joodse elite. Jezus was hun leider geworden. Hij wekte Lazarus op uit de dood en Hij verscheen na Zijn opstanding aan Paulus :"Saul, Saul, waarom vervolg je mij?"

De leer van de opstanding der doden, was dus helemaal niets nieuws. Wat nieuw was is de betekenis die Paulus gaf aan de dood van Jezus. Die dood zag hij (?) als een zoenoffer "dat de zonde van de "kosmos" wegneemt. Hoe?

De Joodse kosmos begaat de grootste en schandelijkste gerechtelijke dwaling en misdaad ooit (de Romeinse kosmos wast de handen in onschuld) en dankzij die dwaling worden de Joodse, Griekse Romeinse en Aziatische, en ga zo maar door, kosmosis van hun zonden verlost en zal wat sterfelijk is onsterfelijkheid kunnen aandoen. Niet door daden, kennis en begrip, maar door geloof in dat offer.

Paulus voegt er in die brief nog wat aan toe, omdat een logische vraag opkomt. Wat als Christus wederkomt? (nog zo iets om te geloven). Wie dan nog niet is gestorven kan geen deelgenoot zijn van de opstanding! Het antwoord van Paulus had ik ook kunnen verzinnen. Maar voordat ik dit allemaal kan geloven wil ik eerst horen wat Socrates daar van denkt. Als hij is opgestaan kan hij met Paulus in debat.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2022, 01:42   #22
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Mij intrigeert dat de brief van Paulus aan de Kortinthiërs ongeloofwaardig is. Het is een lange brief aan een christengemeenschap waar Paulus kennelijk het gezag over heeft. Hij houdt contact met die mensen met gebruik van bodes en brieven en informanten. Het punt dat ik aanhaal is dat die gemeenschap van christenen niet geheel overtuigd is van de opstanding van Jezus, de leer van Jezus en de leer van Paulus. Waarom is men dan bij de gemeenschap? Wat willen die "ongelovigen" dan met hun dode Jezus Christus in Korinthe?

Predikt Paulus eigenlijk tot een groepje Joden uit de Farizeeën en Sadduceeën? De Sadduceeën zijn geletterde mensen, arristocratisch, priesters, en houden de Wet van Mozes, maar geloven niet in de opstanding der doden. De Farizeeërs, zoals Paulus en Jozef en Maria, zijn ongeletterde werkmensen, ze geloven in de opstanding der doden, engelen en wonderen. Zij kwamen in opstand tegen de Joodse elite. Jezus was hun leider geworden. Hij wekte Lazarus op uit de dood en Hij verscheen na Zijn opstanding aan Paulus :"Saul, Saul, waarom vervolg je mij?"

De leer van de opstanding der doden, was dus helemaal niets nieuws. Wat nieuw was is de betekenis die Paulus gaf aan de dood van Jezus. Die dood zag hij (?) als een zoenoffer "dat de zonde van de "kosmos" wegneemt. Hoe?

De Joodse kosmos begaat de grootste en schandelijkste gerechtelijke dwaling en misdaad ooit (de Romeinse kosmos wast de handen in onschuld) en dankzij die dwaling worden de Joodse, Griekse Romeinse en Aziatische, en ga zo maar door, kosmosis van hun zonden verlost en zal wat sterfelijk is onsterfelijkheid kunnen aandoen. Niet door daden, kennis en begrip, maar door geloof in dat offer.

Paulus voegt er in die brief nog wat aan toe, omdat een logische vraag opkomt. Wat als Christus wederkomt? (nog zo iets om te geloven). Wie dan nog niet is gestorven kan geen deelgenoot zijn van de opstanding! Het antwoord van Paulus had ik ook kunnen verzinnen. Maar voordat ik dit allemaal kan geloven wil ik eerst horen wat Socrates daar van denkt. Als hij is opgestaan kan hij met Paulus in debat.
Door Christus aan het kruis te nagelen werd onschuldig bloed vergoten en alzo verloor de prins van deze wereld zijn soevereiniteit.
De duivel is verslagen bij de kruisdood. Jezus is de nieuwe Adam, niet geboren in de gelijkenis van een aardse vader, maar de Vader die in den hemel is. Wat daar 3 dagen gaande was in Hades weten we niet, maar Hij overwon de dood omdat enkel zondaars sterven. Wij zijn allemaal zondaars omdat we in de gelijkenis van een aardse vader geboren worden, erfzonde.

Volgens mij denk je er teveel bij na en dien je te zoeken met je hart.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2022, 08:35   #23
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De oorspronkelijke mens was niet geschapen om te sterven. Door de zonde is de dood in deze wereld gekomen.
Hebben we daar ff-kes chance dat die trut in die appel heeft gebeten. Anders waren we nu al met 100.000 miljard of meer. Zoek dan maar eens een ligzetel aan 't zwembad.
Oud 13 december 2022, 09:02   #24
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Het leven is te kort om te filosoferen lullen over onsterfelijkheid.
Wat doet ge anders aan het zwembad gezeten met een cocktail? Wat zeiken over dikke tetten of geld of zo?
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2022, 09:19   #25
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Belangrijker is dat Hij de dood overwon en opsteeg naar de rechterhand van de Vader, een plaats voor ons voorbereidde en terugkomt om Zijn bruid te verzamelen.
Jezus is nooit opgestaan.
Zijn beenderen zijn in het Talpiot graf gevonden.

Maar wel ben ik zijn wedergeboorte in geestelijke zin:

Atomen bestaan uit ruimteschepen.
Hoe Gods Rijk in de microkosmos bestaat.
Harriechristus, de wedergeboren Jezus.
De enige die de wereld nog kan redden.
Oud 13 december 2022, 12:39   #26
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard Voila!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Wat doet ge anders aan het zwembad gezeten met een cocktail? Wat zeiken over dikke tetten of geld of zo?
epicurist tot in de kist
Oud 13 december 2022, 23:11   #27
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Door Christus aan het kruis te nagelen werd onschuldig bloed vergoten en alzo verloor de prins van deze wereld zijn soevereiniteit.
De duivel is verslagen bij de kruisdood. Jezus is de nieuwe Adam, niet geboren in de gelijkenis van een aardse vader, maar de Vader die in den hemel is. Wat daar 3 dagen gaande was in Hades weten we niet, maar Hij overwon de dood omdat enkel zondaars sterven. Wij zijn allemaal zondaars omdat we in de gelijkenis van een aardse vader geboren worden, erfzonde.

Volgens mij denk je er teveel bij na en dien je te zoeken met je hart.
Dat zie ik toch anders. Wij zijn hart volgt laat zich gemakkelijk bedriegen.

Matth. 15: 18 Maar wat de mond uitgaat, komt voort uit het hart en dat bezoedelt de mens. 19 Want uit het hart komen voort boze gedachten, moord, echtbreuk, ontucht, diefstal, valse getuigenis en godslastering. 20 Die dingen zijn het die de mens bezoedelen; maar met ongewassen handen eten bezoedelt de mens niet.”

Dat is een grapje, voor mij. Nee, het gaat mij in deze kwestie toch meer om het kunnen begrijpen van de theorie. Paulus zag dat ook zo in die brief aan de Korinthiërs. Iets dat voor mij als onredelijk, onbillijk en ongerijmd overkomt kan ik niet geloven. Dan kan Paulus beweren wat hij wil, maar ik loop geen honderd meter met hem mee.
Oud 14 december 2022, 10:06   #28
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zie ik toch anders. Wij zijn hart volgt laat zich gemakkelijk bedriegen.

Matth. 15: 18 Maar wat de mond uitgaat, komt voort uit het hart en dat bezoedelt de mens. 19 Want uit het hart komen voort boze gedachten, moord, echtbreuk, ontucht, diefstal, valse getuigenis en godslastering. 20 Die dingen zijn het die de mens bezoedelen; maar met ongewassen handen eten bezoedelt de mens niet.”

Dat is een grapje, voor mij. Nee, het gaat mij in deze kwestie toch meer om het kunnen begrijpen van de theorie. Paulus zag dat ook zo in die brief aan de Korinthiërs. Iets dat voor mij als onredelijk, onbillijk en ongerijmd overkomt kan ik niet geloven. Dan kan Paulus beweren wat hij wil, maar ik loop geen honderd meter met hem mee.
Alle apostelen belijden toch dat Christus aan het kruis is genageld en de duivel daar verslagen is? Hoe? Omdat Jezus niet in de gelijkenis van Adam (aardse vader) liep maar in dat van de Vader die God is. Aldus had de dood geen grip over Christus want Christus was vrij van zonde. Hij is de nieuwe Adam waarop we onze geest moeten vernieuwen om herboren te worden.
Oud 15 december 2022, 01:07   #29
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard Het ene dogma verklaren met het andere dogma

Citaat:
Alle apostelen belijden toch dat Christus aan het kruis is genageld en de duivel daar verslagen is? Hoe? Omdat Jezus niet in de gelijkenis van Adam (aardse vader) liep maar in dat van de Vader die God is. Aldus had de dood geen grip over Christus want Christus was vrij van zonde. Hij is de nieuwe Adam waarop we onze geest moeten vernieuwen om herboren te worden.
U heeft daar een fraaie serie dogma's aan elkaar gekoppeld. Het is tamelijk ingewikkeld en het vergde eeuwen om het bij elkaar te verzinnen. Nu dachten alle apostelen, zoals u zegt, dat Jezus zijn leven had gegeven (om de duivel te verslaan?) maar tevens dat Hij het weer terug ontvangen had en dat Hij naar de henel was vertrokken. Lijkt u dat redelijk en billijk?
Oud 15 december 2022, 01:24   #30
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U heeft daar een fraaie serie dogma's aan elkaar gekoppeld. Het is tamelijk ingewikkeld en het vergde eeuwen om het bij elkaar te verzinnen. Nu dachten alle apostelen, zoals u zegt, dat Jezus zijn leven had gegeven (om de duivel te verslaan?) maar tevens dat Hij het weer terug ontvangen had en dat Hij naar de henel was vertrokken. Lijkt u dat redelijk en billijk?
De apostelen dachten dat niet alleen, de meesten waren er getuige van!
Het is niet verzonnen, het is de waarheid.

Jezus wou niet aan het kruis genageld worden, maar liep mee om Zijn apostelen te redden. Als ze in verzet zouden gaan waren ze allemaal omgekomen door het zwaard en was er geen Evangelie geweest.
Het is door Hem aan het kruis te nagelen, dat de duivel onschuldig bloed vergoot en dus Christus de wereld overwonnen had.
Christus nam alzo de zonde van de wereld op Zich en stierf voor ieder van ons om ons te redden.

Ik geloof de Bijbel ja.

Romeinen 10:9 Want als je met je mond hardop zegt dat Jezus de Heer is, en met je hart gelooft dat God Hem uit de dood heeft teruggeroepen en levend heeft gemaakt, ben je gered.

Johannes 3:14 14 En net zoals Mozes in de woestijn de slang hoog opgeheven heeft, [a] zo moet ook de Mensenzoon hoog opgeheven worden.
Oud 15 december 2022, 07:27   #31
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard Christelijke ideologie

Citaat:
De apostelen dachten dat niet alleen, de meesten waren er getuige van!
Het is niet verzonnen, het is de waarheid.
De waarheid ... omdat de ideoloog in u het zegt en die kan niet liegen - want dan zou u de kant van de duivel kiezen - want die is toch niet verslagen - volgens de Openbaring aan uw ideoloog Johannes, ... de oude draak gaat te keer als een brullende leeuw ?!

Citaat:
.... Romeinen 10:9 Want als je met je mond hardop zegt dat Jezus de Heer is, en met je hart gelooft dat God Hem uit de dood heeft teruggeroepen en levend heeft gemaakt, ben je gered.

Johannes 3:14 14 En net zoals Mozes in de woestijn de slang hoog opgeheven heeft, [a] zo moet ook de Mensenzoon hoog opgeheven worden.
Die ideologie rammelt - dat zegt het verstand, of niet?!
Oud 15 december 2022, 08:44   #32
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
epicurist tot in de kist
En het koppel dat naast u ligt aan het zwembad een discussie over onsterfelijkheid te voeren wat te trollen waarschijnlijk.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2022, 11:39   #33
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De waarheid ... omdat de ideoloog in u het zegt en die kan niet liegen - want dan zou u de kant van de duivel kiezen - want die is toch niet verslagen - volgens de Openbaring aan uw ideoloog Johannes, ... de oude draak gaat te keer als een brullende leeuw ?!

Die ideologie rammelt - dat zegt het verstand, of niet?!
Ideologie? Geloof! Want wij leunen niet op ons eigen zondige verstand, maar zien door geloof. En door het geloof weten wij dat de wereld geformeerd is door Zijn Woord. Zijn eniggeboren Zoon uit de dood opwekken is dan kinderspel.
Dus neen, het rammelt niet en als het rammelt is dat door ons eigen onbegrip.

Er zijn wel mensen die geloven dat vis + tijd een mens wordt. Die ideologie rammelt pas aan alle kanten en draait vierkant.
Oud 15 december 2022, 16:39   #34
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ideologie? Geloof! Want wij leunen niet op ons eigen zondige verstand, maar zien door geloof. En door het geloof weten wij dat de wereld geformeerd is door Zijn Woord. Zijn eniggeboren Zoon uit de dood opwekken is dan kinderspel.
Dus neen, het rammelt niet en als het rammelt is dat door ons eigen onbegrip.

Er zijn wel mensen die geloven dat vis + tijd een mens wordt. Die ideologie rammelt pas aan alle kanten en draait vierkant.
Van vis naar mens? Dat is absurd. Noem eens iemand die dat gelooft. Maar nu u toch de evolutietheorie ter sprake brengt, hoe zit dat met de slang in genesis. Hadden slangen in de hof van Eden poten en konden ze spreken? Waren slangen slim en arglistig? Hoeveel soorten slangen zijn er en leven ze alleen in het midden-oosten? Er zijn fossielen van slangen gevonden, versteend van ca 160 miljoen jaar geleden. Hebben landslangen hun poten verloren? Ze kunnen sissen, maar spreken? Adam had zelf de taal uitgevonden en die taal leerde hij aan Eva, niet aan de dieren, toch? U ziet, ik probeer met u mee te denken.
Oud 15 december 2022, 16:50   #35
Pol Dolf
Minister-President

Pol Dolf's schermafbeelding

Standaard

Slangen is van limburg
Oud 15 december 2022, 17:05   #36
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van vis naar mens? Dat is absurd. Noem eens iemand die dat gelooft. Maar nu u toch de evolutietheorie ter sprake brengt, hoe zit dat met de slang in genesis. Hadden slangen in de hof van Eden poten en konden ze spreken? Waren slangen slim en arglistig? Hoeveel soorten slangen zijn er en leven ze alleen in het midden-oosten? Er zijn fossielen van slangen gevonden, versteend van ca 160 miljoen jaar geleden. Hebben landslangen hun poten verloren? Ze kunnen sissen, maar spreken? Adam had zelf de taal uitgevonden en die taal leerde hij aan Eva, niet aan de dieren, toch? U ziet, ik probeer met u mee te denken.
Veel mensen geloven dat. Dat wij een gemeenschappelijke voorouder hebben met quasi alle soorten. De waanzin voorbij zeg ik u. Ik haal meer uit de Bijbel dan wat ik van jongs af geleerd kreeg. Ik geloofde ooit zelf in een creatie van miljarden jaar oud, maar nu niet meer.

De slang is de duivel, de ouroboros die haar lichaam consumeert om uit de dood daarvan telkens een nieuw rijk te bouwen. Nu gaat ze hier alles platbombarderen om uit die assen een technocratie te bouwen.
Wij (deze generatie) gaan dat nog meemaken.
Oud 16 december 2022, 00:36   #37
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Veel mensen geloven dat. Dat wij een gemeenschappelijke voorouder hebben met quasi alle soorten. De waanzin voorbij zeg ik u. Ik haal meer uit de Bijbel dan wat ik van jongs af geleerd kreeg. Ik geloofde ooit zelf in een creatie van miljarden jaar oud, maar nu niet meer.

De slang is de duivel, de ouroboros die haar lichaam consumeert om uit de dood daarvan telkens een nieuw rijk te bouwen. Nu gaat ze hier alles platbombarderen om uit die assen een technocratie te bouwen.
Wij (deze generatie) gaan dat nog meemaken.
Ik zou een andere hobby kiezen als ik u was. miljoenen zijn u voorgegaan.
Oud 16 december 2022, 04:39   #38
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou een andere hobby kiezen als ik u was. miljoenen zijn u voorgegaan.
Dit is geen hobby, eerder een roeping.
Als ik meer ongelijk dan gelijk kreeg door de tijd, zou ik getwijfeld hebben aan mezelf. Vandaag weet ik dat de Heilige Geest me de waarheid toont.
En dat is gewoon voor ieder af te lezen in de realiteit, maar mensen geloven liever een narrative die ze keer op keer belazerd.
“Wij zijn de goei, wie anders durft denken of uiten de wappie, ...foob of dictator.”
Oud 16 december 2022, 22:24   #39
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is geen hobby, eerder een roeping.
Als ik meer ongelijk dan gelijk kreeg door de tijd, zou ik getwijfeld hebben aan mezelf. Vandaag weet ik dat de Heilige Geest me de waarheid toont.
En dat is gewoon voor ieder af te lezen in de realiteit, maar mensen geloven liever een narrative die ze keer op keer belazerd.
“Wij zijn de goei, wie anders durft denken of uiten de wappie, ...foob of dictator.”
Wat u op dit forum doet noem ik een hobby.
U mag het een roeping noemen, maar ...
u doet dit om gelukkig te zijn of te worden.
Het is obsessief gedrag,
een streven naar onsterfelijkheid,
waar veel mensen last van hebben,
en dat kan heel nare vormen aannemen, zoals ...
"platbombarderen om een technocratie te bouwen".
Oud 16 december 2022, 23:11   #40
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat u op dit forum doet noem ik een hobby.
U mag het een roeping noemen, maar ...
u doet dit om gelukkig te zijn of te worden.
Het is obsessief gedrag,
een streven naar onsterfelijkheid,
waar veel mensen last van hebben,
en dat kan heel nare vormen aannemen, zoals ...
"platbombarderen om een technocratie te bouwen".
Ah hier op het forum?
Wat doe ik dan anders dan u?
Ik streef niet naar onsterfelijkheid. En doe dit zeker niet om gelukkig te worden of te zijn. Mijn geluk bevindt zich in 3 mensen en rara ge zijt er gene van
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be