Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 14 maart 2023, 17:26   #21
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boa Bekijk bericht
Of ze verbieden gewoon wagens met uitstoot, dan zit je ook aan 100% EVs. Wat er dus duidelijk zit aan te komen.
Zo is het.
En het zal in de steden beginnen. Van LEZ naar ZEZ

Het wordt minstens 4 jaar op voorhand aangekondigd.

vb. Amsterdam 2025, en andere steden of zones volgen dan wat later:
Citaat:
https://www.amsterdam.nl/parkeren-ve...g-milieuzones/

Aanscherping milieuzones: uitstootvrij verkeer

Bewoners en bezoekers van Amsterdam hebben recht op schone lucht en een leefbaar klimaat. De lucht die ze nu inademen is niet schoon genoeg en dit komt grotendeels door het stadsverkeer. Daarom werken we in fases toe naar een stad waar verkeer rijdt zonder uitstoot van schadelijke stoffen. De milieuzones worden groter en strenger en uiteindelijk wordt Amsterdam een uitstootvrije zone zonder benzine-, diesel- of gasmotoren.

Amsterdam wil op 1 januari 2025 een uitstootvrije zone invoeren waar alleen elektrische of waterstof aangedreven vervoer is toegestaan. Hieronder leest u wat dit per voertuig betekent.
Hoe groot is de Zero emissie zone van Amsterdam?
Citaat:
https://wijnemenjemee.nl/projecten/n...m-komen-ze-er/

1 november 2022

Zero Emissie zones. Wat zijn het en waarom komen ze er?

Waar komen de ZE-zones in de regio? En wanneer gaan deze in?

In de vervoerregio komen in ieder geval ZE-zones voor Amsterdam binnen de ring A10, en voor gedeeltes van Zaanstad en Schiphol. De eerste zone die in gaat is de zone van Amsterdam, vanaf 2025. Dat klinkt misschien nog ver weg, maar het is belangrijk om ondernemers de tijd te geven om over te gaan op uitstootvrij vervoer of om andere oplossingen te bedenken. Daarom moet er verplicht vier jaar tussen het aankondigen en het ingaan van de zone zitten.
Er is bij een zone ook een overgangsfase. Dan mogen nog een aantal jaar na het ingaan van de zone de schoonste dieselvoertuigen het gebied in.

Komen er alleen ZE-zones in de vervoerregio? Of ook op andere plaatsen?

Er komen ZE-zones door heel Nederland. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hoopt dat er in de komende jaren zo’n dertig tot veertig zones komen die samen een netwerk vormen zodat andere gemeenten eromheen daar ook van profiteren.
Als een ondernemer bijvoorbeeld 90% van zijn klanten in ZE-zones heeft, zal die waarschijnlijk al zijn wagens verduurzamen. Ook als deze ondernemer zelf in een gemeente zonder ZE-zone gevestigd is, profiteert die gemeente er wel van. Immers de ondernemer rijdt dan overal uitstootvrij.
4 jaar op voorhand dus Amsterdam is al een tijdje geleden aangekondigd.

De plofbakkenkronkelaars - die met de auto in Amsterdam willen zijn - hebben dus nog een kleine 2 jaar tijd. De overgangsfaze zal mogelijk geld voor de stadskassa opleveren.

Eens kijken of er wat in Brussel waait, daar zal het wslk pas 2035 worden, en andere steden ook. De bestaande LEZ worden op langere termijn allemaal ZEZ.

Citaat:
https://www.bondbeterleefmilieu.be/a...maakt-zoetzuur
Aangepaste Vlaamse LEZ-kader smaakt zoetzuur

Naomi Cambien 09 dec 2022

De volgende fase van de lage-emissiezones in Vlaanderen krijgt een jaar uitstel en voor tweewielers is er nog steeds een vrijkaart. Dit staat haaks op de ambities in de beleidsnota van Minister van Omgeving Zuhal Demir. Wel positief: de sociale tegemoetkomingen worden verruimd, en net als in Brussel worden diesel (2031) en benzine (2035) op termijn uit de dichtbevolkte zones geweerd.

Geluidsoverlast en luchtvervuiling, het zijn beiden silent killers in onze dichtbevolkte steden. Vandaar de noodzaak van lage-emissiezones (LEZ) die stelselmatig de meest vervuilende wagens weren, op zijn best in combinatie met kwalitatief openbaar vervoer en veilige fietsinfrastructuur. Antwerpen en Gent leren ons dat dit werkt. De LEZ zorgen er voor een versnelde vergroening van het wagenpark, waarbij vooral de oude dieselwagens zonder roetfilter sneller uit het straatbeeld zijn verdwenen. Daardoor daalde de roetuitstoot in Antwerpen dubbel zo snel als te verwachten zonder LEZ, een verademing voor de longen van ‘t Stad. Het positieve effect op luchtkwaliteit en gezondheid verklaart de populariteit van LEZ in Europa. Het aantal zones nam op drie jaar tijd toe met 40%.

(.... ....)

Waar Vlaanderen wel de juiste kaart heeft getrokken, is bij het schrappen van de uitzondering voor plug-in hybrides en de tijdige keuze voor een zero-emissie toekomst. Vanaf 2031 kunnen dieselwagens de LEZ niet meer binnen en vanaf 2035 zijn enkel elektrische wagens nog welkom. Net als in Brussel wordt de LEZ op lange termijn dus een zero-emissie zone, of toch wat de wagens betreft.

Laatst gewijzigd door Micele : 14 maart 2023 om 17:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2023, 17:56   #22
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

En als er echt veel elektrische wagens zullen bollen, dan gaan er teveel files zijn in de stadskernen, en dan gaan die zones betalende zones worden, ook voor elektrische wagens.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2023, 17:59   #23
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En als er echt veel elektrische wagens zullen bollen, dan gaan er teveel files zijn in de stadskernen, en dan gaan die zones betalende zones worden, ook voor elektrische wagens.
Laat me raden elke electrische wagen vervangt in de regel een ICE-wagen. Geleidelijk meer van de overige ICE mogen de stad niet meer in, elke verstrenging van de LEZ geeft wat minder files in de steden. (hangt ook af van de overstappers op OV)

De electrische wagen is echter gemiddeld 1 cm langer. Dat zal enorme files met zich meebrengen ondanks vele duizenden ICEs de stad niet meer in mogen door strengere LEZ. Ergens klopt uw telraampje niet.

Londen heeft betalende zones (anti-files) maar (*nog) niet voor electrische wagens.
Die komt - *misschien - pas december 2025* ook voor BEV.
*vind ik enkel via:
Citaat:
https://www.autoexpress.co.uk/car-ne...ich-are-exempt

Which vehicles have to pay the Congestion Charge, and which are exempt?

If you drive a combustion-engined car - including hybrids - you will have to pay the Congestion Charge if you drive into central London during its hours of operation.

All alternatively-fuelled vehicles used to be exempt from the Congestion Charge but, in December 2018, TfL announced that these exemptions were to be phased out. Since 25 October 2021, only zero-emission vehicles - such as EVs and hydrogen fuel cell vehicles - have been exempt from the Congestion Charge. From December 2025, however, even drivers of zero-emission cars will be required to pay.

The following groups of people and vehicles are fully exempt from the Congestion Charge or eligible for a discount:

Residents of the Congestion Charge zone (90 per cent discount)

Blue Badge holders (fully exempt)
Accredited breakdown vehicles (fully exempt)
Vehicles with nine or more seats (fully exempt)
Motor tricycles less than one metre in width and two metres in length (fully exempt)
Roadside recovery vehicles (fully exempt)
Wellicht zullen ze wel veel minder betalen dan de vervuilende wagens, het is immers een ULEZ, en zal wel een LEZ worden. Dan hoeven de ICE niet meer te betalen want ze mogen er niet in.

Laatst gewijzigd door Micele : 14 maart 2023 om 18:27.
Oud 14 maart 2023, 18:41   #24
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Behalve LEZ heeft de stad ook al een tijd voetgangerszone.
Daar kom je met EV net zomin in zonder het nodig bewijsmateriaal en vergunningen.

Gent heeft er al 5.
Wat overblijft is nauwelijks nog stad te noemen en daar mag je het grootste deel ook al niet meer in of door.

PS Brugge bv ondergaat momenteel een faillissementgolf onder de horeca en winkels in die zones.

Tja ze waren gewaarschuwd zou Micele zeggen. Ruim 4 jaar op voorhand.

Zelfs de bussen trekken zich terug en schrapt ik weet niet hoeveel haltes.

Laatst gewijzigd door Mambo : 14 maart 2023 om 18:43.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2023, 20:04   #25
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boa Bekijk bericht
Of ze verbieden gewoon wagens met uitstoot, dan zit je ook aan 100% EVs. Wat er dus duidelijk zit aan te komen.
En dan gaan de belastingbetalers allemaal te voet werken?
Of gaan ze dan met het handje open naast de asielzoekers in de hangmatten liggen?
Wie gaat de politiek dan nog pluimen? De EVkes?
Oud 14 maart 2023, 20:26   #26
Boa
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
En dan gaan de belastingbetalers allemaal te voet werken?
Of gaan ze dan met het handje open naast de asielzoekers in de hangmatten liggen?
Wie gaat de politiek dan nog pluimen? De EVkes?
Alsof ze in de EU en WEF wakker liggen van wat belastingbetalers willen. Dan zullen ze wat meer belasting op al de rest gaan moeten betalen. Een soort extra klimaattaks op al je aankopen.

En voila, weer geld in het laatje.
Boa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2023, 20:32   #27
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Voortgaand op uw laatste zin: als ik het zéér uitzonderlijk geluk zou mogen beleven in 2035 hier op onze planeet nog rond te lopen, dan ben ik 98 jaar. Het zou kunnen…
Volhouden hé de 98 kan je halen .

Ik hoop er 134 te worden ( ik zit nog niet in de helft ) .....en het kan ....nog meer kans dan dat ik ooit een EV koop .

Laatst gewijzigd door chris k : 14 maart 2023 om 20:32.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2023, 08:20   #28
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Met als gevolg hun middenstand naar de kloten, kijk maar naar Gent.

Als er een goed werkend systeem is, parkeer ik ook mijn auto op de randparking en neem de waterbus of de tram. Perfect voor overdag. Maar dan wil je gaan eten of ge gaat naar een concert en wil nog zeker tot aan uw voituur geraken en dan wordt het spannend.

Waterbus valt al af, want die vaart niet tot laat, tram gaat nog net, maar durf geen pintje meer te drinken want dan ben je hem ook kwijt.

De theorie is schoon hoor, maar in de praktijk werkt het openbaar vervoer in belgie niet of nauwelijks en dan mag je nog blij zijn dat ze niet staken.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2023, 09:43   #29
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard Betreft laadpraatjes uit de gazetten.

2.241 Nederlanders staan reeds positief tot zeer positief betreft het laden van hun EV.

En het wordt elk jaar beter, vermoedelijk bestaan laadpasjes niet meer in de loop van 2023, en kan iedereen kontaktloos betalen aan eenderwelk openbaar laadpunt met zijn bankkaart.
Of nog gemakkelijker het gestandariseerde plug-and-charge.
Ik neem aan dat de betrouwbaarheid door de nieuwe software/desnoods hardware enkel maar sterk kan verbeteren.

De meeste EV ook de oude krijgen ook regelmatig betere software, we zijn tenslotte 2023.

Dus gaan ook de openbare laadpunten veel betrouwbaarder worden. (niet iedereen wil een Tesla met momenteel de betrouwbaarste laadpunten (eigen) laadpunten)

- Thuisladen haalt natuurlijk de hoogste score met 9,3/10 (daar is men zelf verantwoordelijk voor)

- Dan het laden op het werk met 8,0

- Dan snelladen met 7,9
enz...

- Bijna de helft rijdt nog maar 1 jaar met een EV.

Een heel lange samenvatting van de bevindingen van meer dan 2000 EV-rijders, antwoorden zeer gemakkelijk te lezen: (ik plak enkel de vragen • )
Citaat:
https://ecar.nl/resultaten-uit-het-n...nderzoek-2022/

Resultaten uit het Nationaal Laadonderzoek 2022

In deze blog geven wij de samenvatting weer van de belangrijkste bevindingen uit het rapport.

• Wat waren de kenmerken van de elektrische autorijder in 2022?
• Wat was het effect van de stijgende energieprijzen?
• Hoe zag het laadgedrag er over het algemeen uit?
• Wat vond men van het thuisladen?
• Wat waren de bevindingen over het laden bij een publieke laadpaal?
• Hoe tevreden was men over het snelladen?
• Hoe stond het met het laden op het werk?
• Hoe dachten de respondenten over slim laden?

° De uitgangspunten van het onderzoek
Het rapport Nationaal Laadonderzoek verscheen in september 2022. Het is de 3e keer dat het rapport verschijnt. Het rapport is een initiatief van ElaadNL, Vereniging Elektrische Rijders (VER) en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen (RUG).

Het onderzoek is gebaseerd op een enquete dat door 2.241 respondenten is ingevuld. De respondenten komen uit heel Nederland en zijn voor 91% man. De gemiddelde leeftijd is 50 jaar. Bijna de helft van de respondenten rijdt sinds 1 jaar elektrisch.

Bron: rvo.nl
. Het volledige rapport is hier te downloaden.
De zogezegde oplaadangst is er nauwelijks, en is vooral door **onervarenheid en onwetendheid**. Vooral de misleidende media en plof-toogpraat laat nog altijd sporen na.

Eens als ze weten wat elke EV allemaal zelf regelt is het plots de normaalste zaak van de wereld:
Citaat:
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht is er onder de EV rijders weinig oplaadangst;
Veel vrijblijvend leesplezier.
Citaat:
** Op een verjaardag laatst gebeurde het weer. Ik raakte in gesprek met een andere gast, laten we hem voor het gemak Ernst noemen. We vertelden elkaar waar we zoal onze dagen mee vullen. En zodra ik vertelde dat ik elektrische auto’s verkocht ontplofte hij..

door Dennis Herrewijn

“..Ik zal nooit een elektrische auto nemen!! Afgelopen vrijdag heb ik een bezoek gebracht aan een Citroën-dealer. De verkoper daar adviseerde mij om niet verder te kijken naar de elektrische C4, want het opladen duurt meer dan 4 uur en dan heb je nog steeds nauwelijks bereik. Belachelijk! En gelijk heeft hij, want ik ben als de dood om stil te komen te staan onderweg naar mijn werk..”

Dit vooroordeel hoor ik vaker. Veel mensen hebben de overtuiging dat een elektrische auto heel snel stil zal komen te staan met een lege accu. Deze overtuiging wordt kennelijk zelfs soms nog gevoed door verkopers van nieuwe auto’s, die het misschien makkelijker vinden om de vertrouwde brandstofauto’s aan de man te brengen.

Ik vroeg Ernst waar hij elke dag naar toe reed voor zijn werk. Ernst vertelde dat hij in de Randstad woonde en elke dag heen en weer moest naar een klein stadje op 14 kilometer afstand. Ik vertelde hem wat het praktische bereik was van die elektrische C4 (280 kilometer), en dat die volledig opgeladen kon worden binnen 5 uur.

“O..”, zei Ernst, “maar ik moet ook soms naar Zwolle. En dan wil je toch niet stil komen te staan?” Dat leek me een goed moment om hem meer te vertellen over apps die er voor zorgen dat je nooit voor verrassingen komt te staan.

De meeste elektrische auto’s worden namelijk geleverd met een eigen app. Daarmee kan je zo’n beetje alles zien wat er met je auto gebeurt. Ritgegevens, de status van de auto, noem alles maar op. Als er een lampje op je dashboard gaat branden, kijk je in de app als je niet weet wat dat betekent.

Ik liet hem de app zien van mijn elektrische Peugeot. Met de service e-Remote Control kan je daarop zien wat de staat van de accu is. Dankzij instelbare meldingen kan je hierdoor op de hoogte blijven van de diverse statussen van de auto. En met dezelfde app kun je, voordat je in de auto stapt, de temperatuur in het interieur op een aangenaam niveau brengen.

De app vertelt je ook wanneer het opladen klaar zal zijn. En je ontvangt een melding als de accu volledig is opgeladen, zodat je de auto op tijd kan verplaatsen als je deze oplaadt bij een openbare laadpaal (Auto te lang aan de laadpaal? Dan ben je een ‘paalklever’ en riskeer je een boete van € 95!).

Als je een rit gaat maken is het handig om de bestemming in te voeren in de app. De app stuurt de bestemming door naar de Peugeot-app, en daar zie ik dan op het scherm keurig op welke plekken langs de route ik eventueel op kan laden.

Een uitleg door Peugeot Nederland over de app

De genadestoot gaf ik daarna: ik nodigde hem uit om een ritje te maken in mijn elektrische e-208. Na een ietwat onwennige start reed Ernst weg, om na een kwartiertje met een grote smile terug te komen: “Wat rijdt dat zalig zeg! Veel sportiever dan mijn benzine auto, en veel comfortabeler! Ik ga toch nog maar eens verder onderzoeken welke EV mij zou passen! “

We hebben verder een heel gezellige avond gehad. Het is altijd fijn om iemand te kunnen laten zien dat oplaadangst echt niet nodig is.

https://ecar.nl/oplaadangst-de-angst...aan-met-je-ev/

Laatst gewijzigd door Micele : 15 maart 2023 om 10:06.
Oud 15 maart 2023, 12:28   #30
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
2.241 Nederlanders staan reeds positief tot zeer positief betreft het laden van hun EV.
.....
Een heel lange samenvatting .....l
....
Veel vrijblijvend leesplezier.
Je bent niet erg geloofwaardig door iedereen EV te willen opdringen met toogpraat terwijl je zelf met plofwagens blijft rijden.
De EV nadelen worden angstvallig vermeden en verzwegen in je ellenlange media EV-propaganda dat een vertekenend beeld van de werkelijkheid geeft.
Maar het zijn dan ook maar misleidende media toogpraatjes over laadangst uit de gazetten.
Vroeger was men een idioot die uitgelachen werd als je geloofde wat de gazetten schreven, nu geloven sommigen de gazetten nog steeds.

Nederland is het fietsland bij uitstek, ze hebben zelfs al (bak)fiets-snelwegen en de zuinige ollanders blijven langer met hun plofwagentje rijden.
En in Duitsland is meer dan 72% van de verkoop nog altijd plofwagens.
Tijd om uit de wolken neer te dalen met je voetjes in de realiteit.
De meerderheid van de mensen kunnen en willen door de nadelen ook geen EV kopen, ondanks jouw EV-wishful thinking met je plofwagens en de misleidende EV propaganda in de gazetten.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Eens als ze weten wat elke EV allemaal zelf regelt is het plots de normaalste zaak van de wereld: ....
Zoals elon musk die graag zou zien voor het opladen dat de EV-stekker zichzelf in het stopcontact steekt zoals een slang terwijl zijne EV-tesla door opleggers razen met dodelijke slachtoffers tot gevolg omdat autopilot het verschil niet kan zien tussen een oplegger en een brug.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be