Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 december 2004, 10:04   #21
Marco
Parlementslid

Marco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Dat is min of meer juist. Je mag echter niet uit het oog verliezen dat cocaïne een "luxedrug" is. De gebruikers ervan zijn meestal mensen die het zich goed kunnen veroorloven. De junkies die zich aan kleine criminaliteit bezondigen om in hun behoeften te voorzien, zijn vooral aan andere zaken, zoals crack en heroïne verslaafd.
Ik maak geen verschil. Ze zijn allen welkom in mijn opvangcentrum.
Oud 27 december 2004, 10:16   #22
nou nou
Europees Commissaris

nou nou's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Juuuuuuuuist. En ondertussen maar campagnes voeren tegen het roken...

Blijkbaar is enig nadenken u wel vreemd... Het ene zou men moeten afraden, terwijl men het andere - dat nog veel schadelijker is voor de gezondheid - moeten legaliseren.
Ho ho ho (excuseer de tijd van het jaar) Jan, het een is toch niet tegengesteld aan het andere? Of is legaliseren nu al hetzelfde als promoten?

[size=1][size=2][font=Comic Sans MS]Nieuwe [size=3]Keystrokeswedstrijd[/size], kom het politics-team & onze kans om te winnen vergroten! klik [/font][font=Comic Sans MS]hier[/font].[/size][/size]
nou nou is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 10:43   #23
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nou nou
Ho ho ho (excuseer de tijd van het jaar) Jan, het een is toch niet tegengesteld aan het andere? Of is legaliseren nu al hetzelfde als promoten?
Vergeef het hem; enig nadenken is hem blijkbaar wel vreemd...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 10:46   #24
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marco
Het illegale aspect samen met het verslafend aspect maakt de drugs duur.
Als we de onderschepte drugs gratis zouden uitdelen aan drugsverslaafden (opgenomen in instellingen) dan zou de vraag dalen, de prijzen zakken en het risico te groot worden in functie van de winst. De markt zou opdrogen (minimaliseren) van binnenuit.

De kost van instellingen zou minder zijn dan de kost van de diverse kleine criminaliteit die drugsgebruikers doen om in hun spul te voorzien.

Dit is natuurlijk een versimpelde oplossing maar het stopzetten van de vraag (bij de maffia) is volgens mij de kern van de oplossing.
Dan kunnen de druggebruikers van de staat schadevergoeding eisen voor de schade die ze door de gratis verstrekte drugs opgelopen hebben.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 10:51   #25
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nou nou
Hoe ga jij beletten om iets te promoten dat legaal is ?
Oud 27 december 2004, 10:54   #26
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Hoe ga jij beletten om iets te promoten dat legaal is ?
Door de promotie ervan te verbieden, zoals men nu ook al met tabaksproducten doet. Dat is toch niet zo moeilijk?
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 27 december 2004, 12:18   #27
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Door de promotie ervan te verbieden, zoals men nu ook al met tabaksproducten doet. Dat is toch niet zo moeilijk?
Tabac staat nog steeds voor het grijpen aan de kassa van mijn supermarkt, bij u niet meer ?
Oud 27 december 2004, 12:22   #28
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tabac staat nog steeds voor het grijpen aan de kassa van mijn supermarkt, bij u niet meer ?
Noem jij dat "promotie"?

Citaat:
Oud 27 december 2004, 12:46   #29
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Noem jij dat "promotie"?
Natuurlijk, het ligt er niet om te ontraden hoor.
Oud 27 december 2004, 13:45   #30
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, het ligt er niet om te ontraden hoor.
Regelrechte onzin en dat weet je maar al te goed. Promotie is wat anders dan aanbieden in een winkelrek. Je weet verdomd goed dat tabaksreclame verboden is in België. Ben je nu gewoon wat rond de pot aan het draaien om de aandacht af te leiden van het feit dat je ongelijk hebt? Vind je het werkelijk zo moeilijk om je ongelijk toe te geven?

Citaat:
Oud 27 december 2004, 17:01   #31
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Regelrechte onzin en dat weet je maar al te goed. Promotie is wat anders dan aanbieden in een winkelrek. Je weet verdomd goed dat tabaksreclame verboden is in België. Ben je nu gewoon wat rond de pot aan het draaien om de aandacht af te leiden van het feit dat je ongelijk hebt? Vind je het werkelijk zo moeilijk om je ongelijk toe te geven?
Dan kent ge weinig van verkoopstechnieken.
De manier waarop waren aangeboden worden stimuleren de verkoop meer dan reclame op zich.
Niet voor niets worden snoepjes en tabakswaren bij de kassa aangeboden.
De aanschuivende klant wordt er met de neus opgedrukt.
Dat heeft niets met gelijk hebben te maken, zo werkt dat nu eenmaal.
Oud 27 december 2004, 18:30   #32
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marco
Het illegale aspect samen met het verslafend aspect maakt de drugs duur.
Als we de onderschepte drugs gratis zouden uitdelen aan drugsverslaafden (opgenomen in instellingen) dan zou de vraag dalen, de prijzen zakken en het risico te groot worden in functie van de winst. De markt zou opdrogen (minimaliseren) van binnenuit.

De kost van instellingen zou minder zijn dan de kost van de diverse kleine criminaliteit die drugsgebruikers doen om in hun spul te voorzien.

Dit is natuurlijk een versimpelde oplossing maar het stopzetten van de vraag (bij de maffia) is volgens mij de kern van de oplossing.
Vanwaar ga je 'legale' drugs halen?
Oud 27 december 2004, 20:48   #33
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan kent ge weinig van verkoopstechnieken.
De manier waarop waren aangeboden worden stimuleren de verkoop meer dan reclame op zich.
Niet voor niets worden snoepjes en tabakswaren bij de kassa aangeboden.
De aanschuivende klant wordt er met de neus opgedrukt.
Dat heeft niets met gelijk hebben te maken, zo werkt dat nu eenmaal.
Ja, in afgesloten kasten op een onhandige hoogte, waarin je moet zoeken om het juiste merk ertussen te vinden... De enige reden waarom tabakswaren bij de kassa's worden bewaard, is omdat ze elders in warenhuizen massaal gepikt worden. Dat heeft NIETS maar dan ook NIETS met verkoopstechnieken te maken (in tegenstelling tot de losse snoepjes die je bij de kassa vindt en die daar wèl om die reden worden aangeboden). Wie kent er hier weinig van verkoopstechnieken? Komaan hé zeg...

Citaat:
Oud 27 december 2004, 21:25   #34
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, in afgesloten kasten op een onhandige hoogte, waarin je moet zoeken om het juiste merk ertussen te vinden... De enige reden waarom tabakswaren bij de kassa's worden bewaard, is omdat ze elders in warenhuizen massaal gepikt worden. Dat heeft NIETS maar dan ook NIETS met verkoopstechnieken te maken (in tegenstelling tot de losse snoepjes die je bij de kassa vindt en die daar wèl om die reden worden aangeboden). Wie kent er hier weinig van verkoopstechnieken? Komaan hé zeg...
Ok elk zijn mening.
Oud 27 december 2004, 21:34   #35
ingenious

Standaard

Citaat:
Ok elk zijn mening.
dat is niet zo zeer een mening, eerder een feit. snoepjes ed liggen inderdaad aan de kassa om de mensen 'in verleiding' te brengen. vooral bij kinderen werkt dit zeer goed. met sigaretten is het anders. als je verslaafd bent, koop je ze. iemand die niet verslaafd is zal niet in de verleiding komen, zelfs niet als ze mooit gepresenteerd worden. ze liggen idd aan de kassa om diefstal te voorkomen. veel winkels nemen zelfs nog extra maatregelen, zoals nog meer afgesloten automaten.

bovendien had raf het over verkopen in een apotheek, niet in de supermarkt. persoonlijk vind ik apotheken niet de geschikte plaats, ik zou eerder voor een soort coffeeshops pleiten. om zoiets te mogen openen zou je over een bepaald attest moeten beschikken. verder moeten alle drugs getest worden. reclame is uit den boze. en mogen er strenge straffen komen als kan aangetoond worden dat er 'vervuilde' drugs verkocht worden, als men aan minderjarigen verkoopt, ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 22:59   #36
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
dat is niet zo zeer een mening, eerder een feit. snoepjes ed liggen inderdaad aan de kassa om de mensen 'in verleiding' te brengen. vooral bij kinderen werkt dit zeer goed. met sigaretten is het anders. als je verslaafd bent, koop je ze. iemand die niet verslaafd is zal niet in de verleiding komen, zelfs niet als ze mooit gepresenteerd worden. ze liggen idd aan de kassa om diefstal te voorkomen. veel winkels nemen zelfs nog extra maatregelen, zoals nog meer afgesloten automaten.

bovendien had raf het over verkopen in een apotheek, niet in de supermarkt. persoonlijk vind ik apotheken niet de geschikte plaats, ik zou eerder voor een soort coffeeshops pleiten. om zoiets te mogen openen zou je over een bepaald attest moeten beschikken. verder moeten alle drugs getest worden. reclame is uit den boze. en mogen er strenge straffen komen als kan aangetoond worden dat er 'vervuilde' drugs verkocht worden, als men aan minderjarigen verkoopt, ...
Als het uitsluitend is om diefstal te vermijden kunnen ze ook uit het zicht onder de toonbank bewaard worden. Iemand die verslaafd is zal er heus wel achter vragen. De vrijgekomen plaats kan dan voor parfum gebruikt worden, dat wordt ook wel eens gestolen weet je.
Als we over legaliseren praten wilt dat zeggen dat het vrij te koop mag aangeboden worden, anders is het gedogen.
Dat is toch mijn opvatting erover.
Oud 27 december 2004, 23:11   #37
ingenious

Standaard

Citaat:
Als het uitsluitend is om diefstal te vermijden kunnen ze ook uit het zicht onder de toonbank bewaard worden. Iemand die verslaafd is zal er heus wel achter vragen. De vrijgekomen plaats kan dan voor parfum gebruikt worden, dat wordt ook wel eens gestolen weet je.
Als we over legaliseren praten wilt dat zeggen dat het vrij te koop mag aangeboden worden, anders is het gedogen.
Dat is toch mijn opvatting erover.
nee want dan moeten de kassiersters steeds onder de kassa kruipen om naar het juiste pakje te zoeken. nu zitten ze veilig weg in een apparaat, en neemt de klant het juiste pakje, en legt men het op de rolband. dat is de veiligste en meest praktische manier. in andere winkels gaat men al zo ver van aan de kassa enkel kaartjes te verkopen. die moet je dan in een 'vent safe' machine steken om je sigaretten te krijgen. dit kan enkel als het kaartje effectief gescand en betaald is. maar veel winkels hebben deze investering niet gedaan, en daar ligt het nog aan de kassa. trouwens, sigaretten brengen amper iets op voor winkeliers, te veel moeite dus om er marketingmiddelen aan te verspillen. en parfum is beveiligd met een alarm, sigaretten meestal niet.

wat je daar zegt over dat vrij verkopen en gedogen klopt ook niet. medicijnen worden niet gedoogd, ze zijn legaal. er zijn wel restricties op verkoop. dat kan met drugs ook zo.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 23:24   #38
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
wat je daar zegt over dat vrij verkopen en gedogen klopt ook niet. medicijnen worden niet gedoogd, ze zijn legaal. er zijn wel restricties op verkoop. dat kan met drugs ook zo.
Zijn drugs dan niet te koop in de apotheek ?
Oud 27 december 2004, 23:25   #39
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zijn drugs dan niet te koop in de apotheek ?
Mooi afleidingsmanoeuver, Bobke...

Citaat:
Oud 27 december 2004, 23:44   #40
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mooi afleidingsmanoeuver, Bobke...
Ik leer bij
Citaat:
Hoe beeld jij je dan in dat dat gebeurt met de cocaïne die elke apotheek nu al (volkomen legaal) in voorraad heeft? Die apotheker gaat heus niet de smokkeltoer op met een met cocaïne gevulde condoom in z'n poeperd hoor...
Toch niet voor eigen gebruik neem ik aan.
Waarom eigenlijk niet alle medicijnen vrij verkopen ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be