Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 maart 2023, 13:07   #21
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Toch maar opletten met dat soort onderzoeken.

Bijvoorbeeld.

Happiness is a good pilletje: in Noorwegen hangt 15% van de jonge meisjes aan de antidepressiva
Noren zijn de gelukkigste mensen op onze planeet volgens het World Happiness Report van de VN, en het land prijkt sowieso al jaren bovenaan dat soort lijstjes. Toen dat nieuws bekend raakte, werden een pak experts opgevoerd in de media, gaande van Belgen die daar wonen tot sociologen en geluksexperts. Ze zingen unaniem de lofzang over het Scandinavische land. Tijd om de zaken wat in perspectief te zetten, dachten we. In vijf afleveringen brengen we je een portret van Noorwegen en Noren zoals je het wellicht nog nergens zag of las. Vandaag, deel 3: als ze zo gelukkig zijn, waarom slikken ze dan zoveel happy-pilletjes?

Toemaatje,
In Finland zijn heel wat mensen verslaafd aan alcohol. Hetgeen weer leidt tot depressies.

Veel Finnen drinken echter omdat ze zich simpelweg willen bezatten. Niet drinken voor de gezelligheid of ontspanning dus, maar om dronken te worden. Het liefst zo snel mogelijk. En zo dronken mogelijkl.

Het is niet al wat blinkt in de Scandinavische landen. Verre, verre van. Ook al willen sommigen ons dat hier wijsmaken.
Wie probeert wie hier iets wijs te maken???

Citaat:
Gebruik antidepressiva blijft toenemen in België: “pillen lossen nooit problemen op”
Door Jan Stevens

08/02/2022

1,22 miljoen Belgen slikken antidepressiva, zowat 7 procent meer dan tien jaar geleden. Daarmee staan we in Europa op een bedenkelijke eerste plaats. “We geloven dat een pilletje alles oplost en dat we dus niet aan onszelf hoeven te werken.”
https://marieclaire.be/nl/gebruik-an...-problemen-op/

Citaat:
Europese landen hebben het hoogste alcoholgebruik ter wereld. Het gemiddelde verbruik van pure alcohol in België is 12 liter per persoon per jaar, wat boven het gemiddelde Europese verbruik ligt. Daarmee is België een van de landen met een hoge ziektelast door alcohol.

Overmatig alcoholgebruik
Toestand in 2018
België

In 2018 rapporteerde 5,9% van de bevolking van 15 jaar en ouder een overmatig alcoholgebruik (meer dan 21 en 14 glazen per week bij mannen en vrouwen). Twee keer zoveel mannen als vrouwen worden beschouwd als excessieve drinkers. Aangezien de drempel voor het definiëren van overmatig alcoholgebruik bij vrouwen lager is dan bij mannen, duiden die resultaten op een veel lager verbruik bij vrouwen.

De hoogste prevalentie wordt waargenomen in de leeftijdsgroep 55-64 jaar en de laagste in de leeftijdsgroep 75+.
Prevalentie van overmatig alcoholgebruik in de bevolking van 15 jaar en ouder volgens leeftijd en geslacht, België, 2018
Bron: Gezondheidsenquête, Sciensano [1]

Regionale verschillen

In 2018 werd de hoogste prevalentie van overmatig alcoholgebruik waargenomen in Brussel, zowel voor mannen als voor vrouwen, terwijl de prevalentie lager was in Vlaanderen.
Trends

Regionale verschillen

Bij mannen was tussen 2004 en 2013 de prevalentie van overmatig alcoholgebruik het hoogst in Wallonië en het laagst in Brussel. Sinds 2004 werd in Vlaanderen en Wallonië een continue daling van de prevalentie bij mannen waargenomen, terwijl in Brussel de daling in 2008 stopte, om vervolgens aanzienlijk te stijgen tussen 2013 en 2018. Als gevolg hiervan had Brussel in 2018 de hoogste prevalentie van alle gewesten.

Bij vrouwen was de prevalentie het hoogst in Brussel gedurende de gehele periode van observatie. In Vlaanderen werd vanaf 2001 een lichte daling waargenomen, zonder duidelijke trends in de andere gewesten.
https://www.gezondbelgie.be/nl/gezon...alcoholgebruik
Oud 20 maart 2023, 13:17   #22
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
"België koploper voor gebruik anti-depresiva."

Wat zou je willen met al die torenhoge transfers,

waardoor een pensioen niet meer voldoende is om Uw rusthuis te betalen,

en de aanhoudende verfransing daar nog eens bovenop.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 20 maart 2023 om 13:23.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2023, 13:17   #23
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Volgens De Croo zijn er 11 miljoen eendrachtige Belgen.
Naast de kwestie lullen gaat u niet helpen Knuppel.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2023, 13:22   #24
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ook een punt. De Belgische bescheidenheid speelt ook een rol, misschien.
Zulke enquêtes van World Happiness Report hebben maar weinig om het lijf. Eigenlijk zijn ze van weinig waarde. En dit om een eenvoudige reden. Een Fin, een Noor, of Deen zal op zulk enquêtes nooit of maar zeer zelden durven toegeven dat hij ongelukkig is, ook al is hij dit. Hij is daarvoor veel te fier en het strookt ook niet met de aanvaardbare opinie. Zoiets mag je niet zeggen. Dat zit ingebakken in de cultuur. Wat zal hij wel zal doen? Wel, hij zal een antidepressivum-pilletje nemen of zich met vaste regelmaat goed bezatten.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 maart 2023 om 13:26.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2023, 13:26   #25
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zulke enquêtes van de WHO hebben maar weinig om het lijf. Eigenlijk zijn ze van weinig waarde. En dit om een eenvoudige reden. Een Fin, een Noor, of Deen zal op zulk enquêtes nooit of maar zeer zelden durven toegeven dat hij ongelukkig is, ook al is hij dit. Hij is daarvoor veel te fier en het strookt ook niet met de aanvaardbare opinie. Zoiets mag je niet zeggen. Dat zit ingebakken in de cultuur. Wat zal hij wel zal doen? Wel, hij zal een antidepressivum-pilletje nemen of zich met vaste regelmaat goed bezatten.
Het aantal verkochte ant-depresiva pillen per duizend inwoners,per jaar is anders wel een objectief gegeven.

Die cijfers zijn wat ze zijn.
Oud 20 maart 2023, 13:26   #26
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zulke enquêtes van de WHO hebben maar weinig om het lijf. Eigenlijk zijn ze van weinig waarde. En dit om een eenvoudige reden. Een Fin, een Noor, of Deen zal op zulk enquêtes nooit of maar zeer zelden durven toegeven dat hij ongelukkig is, ook al is hij dit. Hij is daarvoor veel te fier en het strookt ook niet met de aanvaardbare opinie. Zoiets mag je niet zeggen. Dat zit ingebakken in de cultuur. Wat zal hij wel zal doen? Wel, hij zal een antidepressivum-pilletje nemen of zich met vaste regelmaat goed bezatten.
daarmee waarschijnlijk dat het slikken van antidepressiva in België zo schrikwekkend hoog is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2023, 13:31   #27
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

In België is wel veel nodeloze stress en wegcijfering. Dat hebben anderen me ook al verteld en jobinterviews in België schrikken me af om terug in België te gaan werken. Overdreven vertrouwend in instanties en status, en oppervlakkig voor de rest. In Nederland heb je dat minder en dat zint me meer. Toch denk ik dat dit allemaal relatief is.

Wat me vooral afgeschrikt heeft van België was de langdurig bange opstelling bij de coronamaatregelen, al was het een jaar later wel beter dan in Nederland. Mensen werden het hier uiteindelijk ook moe. Zelf heb ik corona bijna enkel in Nederland meegemaakt en ik herken die strenge naleving in België niet zo. Ik heb nooit met een mondkapje moeten werken en Belgische techniekers die naar het bedrijf werden gestuurd waren allemaal zulke angsthazen die zich bovendien erg belerend opstelden tegenover ons, honderd precent vertrouwend in de virologen.

Belgen cijferen zichzelf veel meer weg uit angst voor gevolgen en uitsluiting en dat vind ik jammer. Ik ben er zelf niet zo gelukkig in. Mijn kapsters uit Kalmthout en Essen zeggen hetzelfde, dat België stress is en Nederlanders gelukkig. Grensbewoners.

Zelf ben ik een slecht voorbeeld, want ik heb het meer naar mijn zin elders dan in België. Ik kom enkel wel hiervandaan en heb natuurlijk een band met dit land.

De torenhoge zelfmoordcijfers van België kan je niet om heen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 20 maart 2023 om 13:37.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2023, 13:33   #28
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
daarmee waarschijnlijk dat het slikken van antidepressiva in België zo schrikwekkend hoog is.
Het voorschrijfgedrag van dokters is hier vrij laks. Vandenbroucke probeert hier iets aan te doen, maar het is hier al vele decennia zo.
Oud 20 maart 2023, 13:35   #29
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het voorschrijfgedrag van dokters is hier vrij laks. Vandenbroucke probeert hier iets aan te doen, maar het is hier al vele decennia zo.
Juist ja, het is de dokters hun schuld

Gij moet ook niet zat zijn om onzin te verkopen.

Citaat:
Oud 20 maart 2023, 13:43   #30
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom opent Vandenbroucke geen huisartsenpraktijk ,

als hij het toch allemaal zoveel beter weet dan de huisartsen zelf?
Oud 20 maart 2023, 13:44   #31
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Vooral inzake breedschalige antibiotica zijn ze hier en elders te laks. In Nederland doen ze dat beter. De ziekenzorg in Nederland echter vanuit het oogpunt van een patient is minder dan die van België, ondanks dat een Zweeds onderzoek dat van Nederland boven dat van België plaatst. Wat Nederlanders en Belgen zeggen doet me anders vermoeden.

Nu was de Nederlandse ziekenzorg tien of twintig jaar geleden veel beter dan vandaag.

Laatst gewijzigd door Weyland : 20 maart 2023 om 13:51.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2023, 13:45   #32
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Juist ja, het is de dokters hun schuld

Gij moet ook niet zat zijn om onzin te verkopen.
In de tijd van Maggie De Block was dit al zo. Hetgeen natuurlijk impliceert dat het al lang aan de gang is.

Maggie De Block wil dat huisartsen minder antidepressiva voorschrijven. ‘Je kan wel schieten op het hoge voorschrijfgedrag, maar zolang de geestelijke gezondheidszorg geen volwaardige plek krijgt, los je fundamenteel niets op’, meent Chris Bervoets, voorzitter van de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.
(Knack)
Oud 20 maart 2023, 13:49   #33
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In de tijd van Maggie De Block was dit al zo. Hetgeen natuurlijk impliceert dat het al lang aan de gang is.

Maggie De Block wil dat huisartsen minder antidepressiva voorschrijven. ‘Je kan wel schieten op het hoge voorschrijfgedrag, maar zolang de geestelijke gezondheidszorg geen volwaardige plek krijgt, los je fundamenteel niets op’, meent Chris Bervoets, voorzitter van de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.
(Knack)
zelf huisarts zijnde, schrijft ze er misschien zelf ook maar op los dan

Citaat:
Oud 20 maart 2023, 14:44   #34
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ook een punt. De Belgische bescheidenheid speelt ook een rol, misschien.
Of relativering? Ik heb ook al aan zo’n ‘gelukkigheidsonderzoek’ meegedaan. Voor een EU studie. Eén van de vragen was ook hoe gelukkig ik mij voelde op een schaal van 1 tot 10. Wat moet je daar nu op antwoorden? Ik heb eigenlijk weinig om over te klagen. Ik kan mij geen Ferrari veroorloven en ik erger mij eraan dat de PS5 nog altijd niet vlot beschikbaar is en nog aan andere prullen. Ik heb 8 gegeven, maar had dat eigenlijk geen 10 moeten zijn?
Oud 20 maart 2023, 14:59   #35
N-Vb
Minister-President

N-Vb's schermafbeelding

Standaard

20 gelukkigste landen ter wereld
Finland
Denemarken
IJsland
Israël
Nederland
Zweden
Noorwegen
Zwitserland
Luxemburg
Nieuw-Zeeland
Oostenrijk
Australië
Canada
Ierland
Verenigde Staten
Duitsland
België
Tsjechië
Verenigd Koninkrijk
Litouwen
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2023, 15:10   #36
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
20 gelukkigste landen ter wereld
Finland
Denemarken
IJsland
Israël
Nederland
Zweden
Noorwegen
Zwitserland
Luxemburg
Nieuw-Zeeland
Oostenrijk
Australië
Canada
Ierland
Verenigde Staten
Duitsland
België
Tsjechië
Verenigd Koninkrijk
Litouwen
Dat de Waalse levensgenieters dat nog niet hebben kunnen opkrikken. Amai...
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2023, 15:19   #37
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid Bekijk bericht
Dat de Waalse levensgenieters dat nog niet hebben kunnen opkrikken. Amai...
Die durven daar nu niet meer openlijk voor uitkomen ,

sinds de flater van Magnette .,

uit schrik om hun Vlaamse transfers kwijt te raken .

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 20 maart 2023 om 15:20.
Oud 20 maart 2023, 15:28   #38
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Volgens sommige forummers op dit forum is 50% van de Vlaming een azijnpisser die niet tevreden is met België.
Niet tevreden zijn met België/Belgique is geen kwestie van al of niet azijnpisser te zijn. Er is ernstige reden om niet tevreden te zijn. Kijk maar eens even naar de bugettaire toestand en naar de gecumuleerde overheidsschuld. Als het zo verder gaat zal op een gegeven ogenblik het financieel beheer van deze bananenstaat aan de Belgische regering onttrokken worden.
Oud 20 maart 2023, 15:31   #39
Pol Dolf
Minister-President

Pol Dolf's schermafbeelding

Standaard

Noorwegen kent ook veel zelfmoorden
Oud 20 maart 2023, 15:58   #40
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Niet tevreden zijn met België/Belgique is geen kwestie van al of niet azijnpisser te zijn. Er is ernstige reden om niet tevreden te zijn. Kijk maar eens even naar de bugettaire toestand en naar de gecumuleerde overheidsschuld. Als het zo verder gaat zal op een gegeven ogenblik het financieel beheer van deze bananenstaat aan de Belgische regering onttrokken worden.
Het is goed om in België te leven. Goede voorzieningen, ruim aanbod in de winkels, een land waar er nog bos (Ardennen) te vinden is en de zee en strand, waar men goed kan eten en zelfs luidop zeggen dat de koning een oen is. Goed aanbod van kranten, boeken, van hoge scholen, van universiteiten, van technische scholen, en ga zo maar door. Ontspanningsmogelijkheden tot en met. Een vrij land. Wat moet een mens nog meer?

Wel, er nog ruimte voor verbetering: de belastingen moeten omlaag en de pensioenen omhoog. En het gat in de begroting moet drastisch worden verminderd. Er is dus nog werk voor de boeg.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be