Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 april 2023, 14:52   #21
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb ook herinneringen aan vliegtuigen die door de geluidsmuur gingen met krachtige knallen tot gevolg.
Met het pamperen van alles en iedereen, is dat nu zo'n zeldzaamheid, dat mensen er bang van zijn.
"Echte mannen" bestaan niet meer Schoof ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2023, 14:56   #22
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
die haden van die klein vleugelkes he, kan best zijn dat die moeilijk te besturen werden bij lage snelheid.
Daar was over nagedacht.

Vleugel en romp :
Het vleugelontwerp was revolutionair. De meeste jachtvliegtuigen van toen (en nu) maken gebruik van pijlvleugels of deltavleugels. Dat geeft een balans tussen aerodynamica, draagkracht en ruimte (intern) voor brandstof en apparatuur. Tests door Lockheed toonden echter aan dat de meest efficiënte vorm voor supersonische vluchten een uiterst kleine, rechte, trapezoïdale vleugel was die in het midden van de romp werd geplaatst. De vleugel was extreem dun, met een dikte-koorde verhouding van 3,36%. De aspect ratio bedraagt 2,45. De uiteinden van de vleugels waren zo dun (0,41 mm) en uiterst scherp dat ze een gevaar voor de onderhoudstechnici vormden en moesten worden afgedekt met speciale hoezen. De dikte van de vleugels betekende dat hier geen plaats was voor interne brandstoftanks of het landingsgestel. Deze vonden hun plaats in de romp.

Het stabilo (horizontaal kielvlak) werd boven op de staart gemonteerd om het traagheidskoppel te compenseren. Doordat het (verticale) kielvlak nauwelijks korter was dan de vleugels (en dus aerodynamisch bijna even effectief), trad het wing on rudder effect op. Om dit effect te compenseren werden de vleugels onder 10° neerwaartse hoek geplaatst. De vleugels hadden welvingskleppen aan zowel de voor- als de achterrand om de eigenschappen van het toestel bij lage snelheid te verbeteren. De combinatie zorgde voor extreem lage luchtweerstand, behalve bij een grote invalshoek. Dit betekende dat de Starfighter goed was in een groot aantal aspecten, behalve zijn hoeksnelheid. Die was beperkt en zijn draaicirkel was daardoor erg groot.

Er werden verschillende trainingsversies van de Starfighter gebouwd. Ze waren aan de buitenkant gelijk aan de eenpersoonsversie, maar het boordkanon en een brandstoftank moesten wijken voor de extra plaats in de cockpit. Sommige typen tweezitters waren inzetbaar onder oorlogsomstandigheden (combat-capable).

Hier eentje van de Luftwaffe.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lockhe...04_Starfighter

Laatst gewijzigd door Henri1 : 17 april 2023 om 14:57.
Oud 17 april 2023, 15:22   #23
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
"Echte mannen" bestaan niet meer Schoof ?
Het moet zijn, vermoed ik, want mijn grootvader zei dat al over mijn vader; dan mijn vader over mij, dan ik over mijn zonen, en nu zij over hun zonen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2023, 18:20   #24
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar was over nagedacht.

Vleugel en romp :
Het vleugelontwerp was revolutionair. De meeste jachtvliegtuigen van toen (en nu) maken gebruik van pijlvleugels of deltavleugels. Dat geeft een balans tussen aerodynamica, draagkracht en ruimte (intern) voor brandstof en apparatuur. Tests door Lockheed toonden echter aan dat de meest efficiënte vorm voor supersonische vluchten een uiterst kleine, rechte, trapezoïdale vleugel was die in het midden van de romp werd geplaatst. De vleugel was extreem dun, met een dikte-koorde verhouding van 3,36%. De aspect ratio bedraagt 2,45. De uiteinden van de vleugels waren zo dun (0,41 mm) en uiterst scherp dat ze een gevaar voor de onderhoudstechnici vormden en moesten worden afgedekt met speciale hoezen. De dikte van de vleugels betekende dat hier geen plaats was voor interne brandstoftanks of het landingsgestel. Deze vonden hun plaats in de romp.

Het stabilo (horizontaal kielvlak) werd boven op de staart gemonteerd om het traagheidskoppel te compenseren. Doordat het (verticale) kielvlak nauwelijks korter was dan de vleugels (en dus aerodynamisch bijna even effectief), trad het wing on rudder effect op. Om dit effect te compenseren werden de vleugels onder 10° neerwaartse hoek geplaatst. De vleugels hadden welvingskleppen aan zowel de voor- als de achterrand om de eigenschappen van het toestel bij lage snelheid te verbeteren. De combinatie zorgde voor extreem lage luchtweerstand, behalve bij een grote invalshoek. Dit betekende dat de Starfighter goed was in een groot aantal aspecten, behalve zijn hoeksnelheid. Die was beperkt en zijn draaicirkel was daardoor erg groot.

Er werden verschillende trainingsversies van de Starfighter gebouwd. Ze waren aan de buitenkant gelijk aan de eenpersoonsversie, maar het boordkanon en een brandstoftank moesten wijken voor de extra plaats in de cockpit. Sommige typen tweezitters waren inzetbaar onder oorlogsomstandigheden (combat-capable).

voor een jachtvliegtuig is het wel lullig natuurlijk dat de draaicirkel heel groot is.

Maar het was zeker zo een design uit de 50's dat wel iets had. Het doet mij wat denken aan een van die X planes, die ze gebruikten om eerste supersonische vluchten mee te testen X-15

https://en.wikipedia.org/wiki/North_American_X-15

https://en.wikipedia.org/wiki/Lockhe...04_Starfighter Onderaan kan je meer vinden ivm de Widowmaker naam. Ondanks de genialiteit aan de ene kant (kleine vleugels voor supersonische vlucht) had dat wel wat nadelen ook.

Met de gas vol open moeten landen bvb.... dat moet toch ballen van staal gevraagd hebben om met de gas op 85 % naar een landingsbaan te duiken en dan pas gas terug te nemen als je de grond raakt.

Laatst gewijzigd door Herr Flick : 17 april 2023 om 18:27.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2023, 18:27   #25
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het moet zijn, vermoed ik, want mijn grootvader zei dat al over mijn vader; dan mijn vader over mij, dan ik over mijn zonen, en nu zij over hun zonen.
Uw betovergrootvader moet ne serieuze kerel geweest zijn,
Oud 17 april 2023, 18:28   #26
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toen ik lang geleden eens op een airshow was in Kokzijde vond ik er eigenlijk maar 1 die er echt uitsprong qua geluidsniveau

een F-111 Aardvark
Naar het schijnt is deze het luidste.

The Experimental Aircraft That Was So Loud, It Made Ground Crews Throw Up

In the early 1950s, the U.S. Navy needed a carrier-based aircraft that could take off without the help of a catapult. What came out of that order was an Air Force plane with a propeller that spun faster than the speed of sound -- and the loudest aircraft ever constructed.

The Navy eventually dropped its order (for the time being, anyway), and the Air Force was left with an experimental airplane that caused a continuous stream of sonic booms from its propeller. The loud noises caused the ground crews that worked on the plane to vomit and have seizures.

With friendly aircraft like that, who needs an enemy?

https://www.military.com/history/exp...ews-throw.html
Oud 17 april 2023, 18:33   #27
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar was over nagedacht.

Vleugel en romp :

De Starfighter was een prachtig machien. Maakte wel veel lawijt. Ik heb mij altijd afgevraagd hoe het met zo'n korte vleugels in de lucht kan blijven.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2023, 18:37   #28
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
De Starfighter was een prachtig machien. Maakte wel veel lawijt. Ik heb mij altijd afgevraagd hoe het met zo'n korte vleugels in de lucht kan blijven.
Met genoeg motorvermogen kan je zelfs een WC pot laten vliegen.

https://www.youtube.com/watch?v=1M1nT21mo2Y

Laatst gewijzigd door maddox : 17 april 2023 om 18:41.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2023, 22:16   #29
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=Henri1;10149231]Naar het schijnt is deze het luidste.

In the early 1950s, the U.S. Navy needed a carrier-based aircraft that could take off without the help of a catapult. What came out of that order was an Air Force plane with a propeller that spun faster than the speed of sound -- and the loudest aircraft ever constructed.

The Navy eventually dropped its order (for the time being, anyway), and the Air Force was left with an experimental airplane that caused a continuous stream of sonic booms from its propeller. The loud noises caused the ground crews that worked on the plane to vomit and have seizures.

Wie verzint zoiets, ... dat propellor blad ging dus telkens door de geluidsmuur, Een effect dat ook bij helicopters voorvalt en ze dus zo luid maakt.

voor een stealth heli moet je dus een propellorblad maken dat aan de uiteinden dus subsonisch blijft om de sonic boom te vermijden.

De romp van die vlieger heeft wel wat weg van de latere Panther die wel vanop een vliegdeskschip kon opstijgen maar dan met stoomcatapult.

Oud 17 april 2023, 22:19   #30
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
speed, daarom dat ze met 85% gas open moesten landen. Anders vielen die dingen als een steen uit de lucht.

Later losten ze dat op met swing wings (zoals de F14 en F111)

Nu doet de computer het werk, die compenseert de menselijke gebreken bij radicale vleugel / romp designs.
Oud 18 april 2023, 00:59   #31
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Als besluit:
't Gezaag 2023 omtrent de geluidsmuur doet pijn aan oren van echte mensen.
Oud 18 april 2023, 06:22   #32
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat een gezeik voor een paar knallen zeg....

In de tijd dat ik jong was waren deze "knallen" dagelijkse kost.
Net als het zeer laag vliegen van de F104 Starfighters.

F-16 gaat door geluidsmuur: luide knal in provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant
In delen van de provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant was vanmorgen een luide knal te horen. Op sociale media vroegen heel wat mensen zich af waar het geluid vandaan kwam. Het bleek uiteindelijk om een F-16-straaljager te gaan die door de geluidsmuur was gevlogen.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/04...dere-holsbeek/
Hoog tijd voor flitspalen in het luchtruim. Idee voor de politici.....er valt geld te verdienen ole ola
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2023, 06:56   #33
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik heb niks gehoord. Ik woon nochtans in Vlaams Brabant.
Wij wel.
We woonden net een begrafenis bij.
Sta je daar op't kerkhof, komt er eerst nen helicopter drie keer overgevlogen en dan nog die geluidsmuur-knal.

"De roos" van Ann Christie uit zo'n JBL-bluetooth boxke was er niet tegen op gewassen.
Oud 18 april 2023, 07:54   #34
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Naar het schijnt is deze het luidste.

https://www.military.com/history/exp...ews-throw.html
XF-84H "Thunderscreech".
Geluid alleen, zet de speakers op 11.
https://www.youtube.com/watch?v=bx2F9PZlCqY
Oud 18 april 2023, 07:57   #35
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wees getuige van het menselijk vernuft.

Het kan ook op de grond.
Oud 18 april 2023, 09:09   #36
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Wij wel.
Sta je daar op't kerkhof, komt er eerst nen helicopter drie keer overgevlogen en dan nog die geluidsmuur-knal.

"De roos" van Ann Christie uit zo'n JBL-bluetooth boxke was er niet tegen op gewassen.
Just Be Loud maar niet loud genoeg, ... toch mijn deelneming.
Oud 18 april 2023, 09:12   #37
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wees getuige van het menselijk vernuft.

Het kan ook op de grond.
Dan zien de flikken u rijden, u voorbijvliegen en donderd hun flitskast van zijne pied de stalle als ge al in de volgende bebouwde kom zijt.
Oud 18 april 2023, 11:32   #38
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan zien de flikken u rijden, u voorbijvliegen en donderd hun flitskast van zijne pied de stalle als ge al in de volgende bebouwde kom zijt.
Ik denk eerder dat die multinova gewoon opsmoort.
Oud 18 april 2023, 12:16   #39
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik denk eerder dat die multinova gewoon opsmoort.
Ze hebben hier eens ene in mijnen hof gezet.

Ik had die toen gewoon moeten oppakken en in mijn tuinhuis zetten. Onder het mom wat op mijnen hof staat is van mij.
Oud 18 april 2023, 12:18   #40
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Wij wel.

En... wedden dat 't feestvarken niet kloeg!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be