Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 mei 2023, 13:55   #21
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Fraude en diefstal tieren dus welig in de toeristensectoren dankzij plastieke kaartjes....
Het is dus raadzaam om elke keer na betaling en gebruik van een kredietkaart voor een hotel, gehuurde auto etc....meteen je kredietkaart te laten blokkeren? .
in de hotels waar ik naartoe moest voor t werk is dat heel gebruikelijk hoor, kamer en al al betaald , maar bij check in, de VISA of Amex en dat is gewoon omdat er van die frisse mannen zijn die de Bar leegzuipen en dan niet willen betalen. Of de kamer half vernielen en dan niet weten hoe het komt.

Allee ja er zijn prutsers vn hotelbazen en verhuurders maar ook klootzakken van klanten he.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2023, 07:40   #22
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Kort; ja dat kunnen ze. Daar heb je immers voor getekend bij het afhalen van de wagen. Het heeft een reden dat je tegenwoordig geen auto meer kan huren zonder kredietkaart.

Lang (maar zo kort mogelijk): vorig jaar in Spanje. We zijn met een groep en huren 2 auto's. Eén personenbusje en één kleine auto.
De bus staat vol krassen en dus wordt er iemand van de verhuurder bijgeroepen die de bestaande schade aanduidt op een formulier. Er worden ook foto's genomen.
Ophalen en rondrijden zonder problemen verlopen.
Nergens geflitst, geen gekke toeren uitgehaald, auto teruggebracht zoals opgehaald. Met de bestaande en vooraf vastgelegde schade.

Bij inleveren moeten we enkel de sleutel achterlaten op het bureau. Niemand komt naar de wagens kijken. "Niet nodig want jullie zijn toch all-in verzekerd."
Wij met een gerust hart naar de gate.

Amper twintig minuten later staan we daar klaar om te boarden als de persoon die de bus huurde een mail aankrijgt van het verhuurbedrijf. Er is schade vastgesteld aan de bus, in bijlage zit er bestek van een firma in Madrid (voor alle duidelijkheid, we zitten meer dan 500km van Madrid, de bus is 20min geleden afgeleverd). Er wordt €1900 van de kredietkaart afgehouden.

Tijd om terug naar de verhuurder te gaan is er niet. We besluiten het thuis op te lossen. We hebben immers het formulier waar de schade op aangeduid is, we hebben de foto's,... Geen probleem. Dit gaat waarschijnlijk om een vergissing.

Het heeft 8 maanden geduurd vooraleer dat opgelost was. De verhuurder heeft geen cent terugbetaald. We hebben uiteindelijk het geld gerecupereerd via de all-in verzekeraar. Maar die deed in eerste instantie moeilijk omdat wij geen schadegeval hadden aangegeven en er ook geen PV van de politie was.
Met de verhuurfirma was gewoon niet te praten.
Op een bepaald ogenblik sturen ze ons zelfs (per ongeluk waarschijnlijk) foto's van de schade aan de bus met een datum op de foto 6 maanden voor wij de bus huurden.
Ze gaven ons dus zelf het bewijs dat wij dat niet gedaan konden hebben.

Maar begin er maar aan eh?
Zelf zit je in België, zij in Spanje. Er even binnenspringen gaat niet zo maar. Brieven worden ofwel genegeerd of in het beste geval pas na weken beantwoord. Met antwoorden waar je geen hol mee bent.
De verzekeraar heeft het uiteindelijk opgelost maar ook die zat in het verre buitenland dus communicatie was niet evident.

Dus; ja, blokkeren die kaart als het al niet te laat is.
Dit is echt een nachtmerrie inderdaad. En dat zijn duidelijk professionele scammers.

Kort de situatie:

Ik ga met vakantie in de Cycladen, een hoop Griekse eilanden waar je met een ferry tussendoor kan reizen. Online worden specifiek een aantal eilanden geadverteerd als zijnde "booming". Dat hebben we thuis opgezocht.

We komen aan op het eerste eiland. Accomodatie is geboekt en 1 dag voor aankomst mailt de eigenaar dat we een auto moeten huren om bij zijn hotel aan te kunnen komen. "Want het is nog net geen hoogseizoen, en je kan in deze fase niet op bussen rekenen". Er is helemaal niks booming op dit eiland. Er is geen kat te zien en er is zelfs geen openbaar vervoer.

Ik was er totaal niet op voorzien dat je op die eilanden niet op bussen kan rekenen. Mijn rijbewijs ligt thuis. Ik vraag mijn ouders om foto's te nemen en het door te sturen.

Ik ga me bevragen bij lokale car rental companies. De eerste komt professioneel over, maar laat me weten dat door nieuwe wetgeving de Grieken zelfs geen quad, laat staan een auto, mag verhuren aan iemand die zijn officiële rijbewijs niet bij heeft. Want een foto zou vervalst kunnen zijn. De verhuurder krijgt dan een boete bij betrapping, en de huurder ook (boete voor rijden zonder rijbewijs).

Maar ik kan helemaal nergens geraken dus moet iets doen. De receptioniste zegt dat alles afhankelijk is van de regels van het betreffende verhuurbureau, en niet van wetgeving. Ze bellen een vriendin van hen die het wel mag met een kopie. Maar mijn bestuurdersnummer moet er duidelijk op staan en er is een kopie van mijn identiteitskaart nodig.

Ik kom daar aan en men vraagt 55 euro/dag.
Er wordt een contract onder mijn neus geduwd en men maant me aan te tekenen zonder het te lezen. Uiteraard lees ik het eerst.

Er staat in dat bij iemand doodrijden, ik tot 1 miljoen euro moet betalen.
Nog heel wat andere angstaanjagende zaken, maar ik heb niet veel keuze. Ik stel een aantal vragen maar wordt gesust met "You are on holiday. You no worry. Stress no good". Er wordt me ook verzekerd dat de politie op het eiland niets controleert, want iedereen kent iedereen. En dat klopt want voor dat bedrijf staan 30 auto's illegaal geparkeerd en niemand krijgt een boete.

In Thailand zou ik nooit tekenen omdat scams gekend zijn. In een EU land zou ik hopen dat het veilig is.

Ik betaal 55 euro met maestro en ik teken. Het is een oude Nissan micra automaat. Er zijn al wat krassen te zien. Ik neem ook foto's.

Ik heb 1x verlengd, dus opnieuw 55 euro. Bij het inleveren zeg ik dat ik de dag erna om 8u op een ferry moet zitten. Het kantoor opent pas om 10u dus ik moet de auto op voorhand achterlaten.

Het bedrijf maant me aan de auto op een illegale parkeerplaats (geparkeerd over een lijn, waardoor ik het rijvak zou hinderen) achter te laten. Tevens wordt mij gevraagd de auto open te laten en de sleutel onder de zitbank te leggen. "You no worry. No thieves on this island". Het was bij de laatste controle de avond voor mijn vertrek, dat de man niet zeker was of een krasje aan het rechter voorwiel er al zat. Toen zag ik de bui al hangen. Ik heb trouwens helemaal niets geraakt. Als er iets is bijgekomen, is het omdat iemand geknoeid heeft toen ik sliep.

Ik ga niet akkoord met de illegale parkeerplaats. Ik heb de auto op een legale parkeerplaats achter het hotel achtergelaten. De sleutel ingeleverd bij de receptioniste die het bedrijf heeft aangeraden.

Ik heb de ferry genomen om 8u. Heb een uur voor vertrek een mail gestuurd met de locatie van auto + sleutel, en een foto erbij. Ook met het feit dat ik niet akkoord ben met een illegale parkeerplaats en het openlaten van de auto. Misschien is dat agressief om te schrijven, maar ik kan het later maar gebruiken.

Ben inmiddels op het nieuwe eiland. Ik heb ook mijn bank gemaild.
Er kan niets worden afgehaald zonder mijn handtekening, omdat het een maestro debitcard is.

Had ik met visa of mastercard betaald, dan ben ik benieuwd wat er gebeurd zou zijn. Gelukkig heb ik nooit een waarborg moeten betalen. Dat zou ik ook nooit gedaan hebben. Dan was ik gewoon onmiddellijk vertrokken op dat eiland.

Ik ga het in ieder geval nooit meer doen. Dit is veel te vatbaar voor oplichting.

In het geval dat ik toch een boete zou krijgen, speel ik het via booking.com die mij bij het hotel heeft gebracht. Zij hebben dat bedrijf aangeraden. Als ik in mijn review schrijf dat ik ben opgelicht, heeft dat dramatische gevolgen voor hun bezetting. Maar ik denk niet dat het zo ver moet komen.

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 24 mei 2023 om 07:47.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2023, 07:54   #23
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Zie mijn tip dus, zorgen dat je een papier hebt dat hij goed is afgeleverd.
Iemand met malafide intenties gaat je dat papier natuurlijk nooit geven.
Er is dan niets dat je kan doen. In mijn ogen is de huurder helemaal niet beschermd.
Oud 24 mei 2023, 07:56   #24
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Dan heb je het bedrag toch gezien dat je aangerekend wordt op je debit card voor je je code hebt moeten ingeven op dat toestel?
En normaal moet je dan een ticketje krijgen waar de verrichting/betaling op staat als bewijs dat je hebt betaald?
Je moet controleren welk bedrag ze ingeven voordat je je code intikt, dat bedrag staat altijd op de display van dat toestel.
Uiteraard kon ik dat zien. Gewoon 55 euro. Geen waarborg.

Citaat:
Om zeker te zijn kun je inderdaad je bank op de hoogte brengen.
Bij bankautomaten kopiëren dieven ook de kaart en de code bij een geld afhaling door er een apparaatje in te plaatsen om dan achteraf de bankrekening te kunnen leeg plunderen.
Dus ook best de code van je bankkaart meteen veranderen.
Het was een standaard betaalterminal. Wat je hier schrijft is iets totaal anders.
Oud 24 mei 2023, 07:57   #25
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ja. Tot een bepaald aantal maanden na de verhuur. Een echte schande.
Volgens mijn bank niet. Omdat het een maestro debitcard is.
Ik heb ook geen waarborg betaald.
Oud 24 mei 2023, 17:49   #26
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Volgens mijn bank niet. Omdat het een maestro debitcard is.
Ik heb ook geen waarborg betaald.
Dat vind ik het rare in heel dit verhaal.
Dat je blijkbaar nog steeds auto's kan huren zonder dat je een waarborg betaalt...
Oud 24 mei 2023, 21:52   #27
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is dan niets dat je kan doen. In mijn ogen is de huurder helemaal niet beschermd.
Wat was het verschil in prijs tussen deze prutsers en een bedrijf als Avis, Hertz, Sixt bvb ?
Oud 24 mei 2023, 21:55   #28
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Dat vind ik het rare in heel dit verhaal.
Dat je blijkbaar nog steeds auto's kan huren zonder dat je een waarborg betaalt...
Dat kan alleen nog bij de lokale garagist op de hoek van t straat denk ik.

Bij een grote maatschappij is dat in elk geval onbestaande. In Italie, Belgie, UK, US en Canada was dat alle keren uw Visa of Amex trekken. Ronde rond de auto, bij oppikken en afleveren.
Oud 24 mei 2023, 21:56   #29
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hier tekenen voor ontvangst of ge krijgt uw sleutels niet terug.
Oud 25 mei 2023, 12:37   #30
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Dat kan alleen nog bij de lokale garagist op de hoek van t straat denk ik.

Bij een grote maatschappij is dat in elk geval onbestaande. In Italie, Belgie, UK, US en Canada was dat alle keren uw Visa of Amex trekken. Ronde rond de auto, bij oppikken en afleveren.
In Amerika heb ik 1 keer de auto gewoon op een parking moeten achterlaten en de sleutels in een brievenbus droppen. Dat was op de luchthaven van LA waar we al om een uur of 6 's ochtends de vlucht moesten halen. Wij stonden daar dus midden in de nacht.

Was wel een beetje onwerkelijk en ik voelde me er niet echt goed bij maar nooit miserie van gekomen. De auto was ook onbeschadigd maar begin er maar aan als je bij thuiskomst merkt dat die Amerikaanse verhuurder toch aan uw kredietkaart heeft gezeten eh?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be