Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juni 2023, 12:31   #21
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Dat het hebben van een dubbele nationaliteit (Belg - Turk, Belg - Marokkaan, Belg - Bulgaar..) meer waarde heeft dan het hebben van een masterdiploma als autochtone Belg.

Neem nu dat je een diploma van KUL hebt en 2500 euro netto verdient. Je woont in Antwerpen en bent alleenstaande. Huren zal nog lukken maar kopen niet.

Ben je echter een Turk met een werkloosheidsuitkering (Ik ken er veel met 1200 euro, meer dan 10 jaar thuis).. Je geniet allerlei sociale voordelen en woont in een sociale woning. Door het feit dat ze de hele dag thuis zijn kunnen ze in het zwart onbelast gaan werken. Het geld wordt naar Turkije gesluisd en daar staat minimaal 1 huis van 50 000 euro.

Wie van de 2 is het beste af?

Mijn vrouw is een Zuid Amerikaanse. Als ik haar nationaliteit claim op basis van ons huwelijk, kunnen we daar in een grootstad een appartement kopen voor 80 000 euro. Verhuren voor ongeveer 500 euro/maand. 80 000 euro is minder dan wat de gemiddelde Belg als intrest naar een bank smijt voor zijn hypothecaire lening. Wij vinden dat hier allemaal normaal.

Als we hier goed sparen (goedkoop huren) en er daar 4 kopen, is dat beter dan in BE een huis te kopen. Het huis vergaart geen verhuurinkomsten en met de enorme prijzen momenteel is er ook geen perspectief dat die huizen meer waard zullen worden. In een grootstad in Brazilië is dat wél zo. Het is dus 1) een pak goedkoper en 2) een veel betere belegging op langere termijn.

Veel Belgen voelen zich in een hoekje gedreven. Kopen gaat niet dus moeten we maar huren (geld weggooien). Ik zie een alternatief bij cohousing en op die manier sparen, om vervolgens het geld te investeren waar het nog waarde heeft.

In België werk je niet voor jezelf. Je werkt om belastingen te betalen voor het profitariaat. Solidaris adverteert zelfs doodleuk op hun facebook pagina dat mensen met een "invaliditeitsuitering" maar even moeten bellen om maanden naar het buitenland te gaan. Een vakantie volledig op kosten van de belastingbetaler die verzuipt. En op die vakantie gaan "de invaliden" daar nog wat klussen aan hun huis dat ze onder het jaar verhuren.

Met hun 1200 euro gaan ze in Turkije aan het zwembad liggen, terwijl een eenmanszaak in België minder dan de helft van zijn inkomen netto overhoudt.

Belastingen in België zijn diefstal en onteigening. Met zo'n woekerbelasting wordt het voor jonge mensen ook onmogelijk om de inflatie nog baas te kunnen. Er moet een kapitaalvlucht komen naar andere landen.
Awel koop daar dan iets, ipv te zagen.
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2023, 12:42   #22
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Waarom kopen jullie dan geen huis in Marokko?
Omdat Marokko alleen voordelig is voor Marokkanen.
Oud 27 juni 2023, 13:00   #23
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb contact met veel patiënten en sta dus nogal dicht bij de samenleving.
Ik merk heel vaak dat migranten een manier vinden om hun in België verworven inkomen elders te investeren. Ze hebben vaak lage inkomens, maar staan er qua verwerven van vastgoed beter voor dan de meeste Belgen.

Concreet verneem ik dat ze in Turkije, Bulgarije of Marokko een deftig huis kunnen kopen voor 50 000 a 70 000 euro.
En autochtone Belgen vaak in Spanje of Portugal. Die landen kosten wat meer, maar slechts de helft van wat het in België kost. Het loopt in ons land de spuigaten uit en ik snap heel goed dat mensen andere oplossingen zoeken ipv 25 jaar lang achter facturen aan te rennen.

Moreel gezien heb ik geen bezwaar tegen elders vastgoed kopen. Tenzij het inkomen verworven werd door invaliditeitsuitkeringen, en de persoon allerlei sociale voordelen geniet in België. Recent hoorde ik een Oost Europese kuisvrouw die zich in België kapotwerkt om in eigen land mooi vastgoed te kopen. Ik heb daar geen probleem mee.

Ik vraag me zelfs af of dit niet de beste oplossing is voor autochtone Belgen.
Je zou bijvoorbeeld met een aantal mensen kunnen samenwonen en de huur splitten in BE. Zo veel mogelijk zien te sparen en al het geld elders investeren.
Bijvoorbeeld een vakantiewoning in Spanje. Deze kun je vervolgens verhuren.
Op die manier ben je toch ergens eigenaar van, terwijl de huizenmarkt in ons land compleet onbetaalbaar wordt.
De beste oplossing voor autochtone Belgen vindt gij dus op een kluitje bijeen hokken om de huur te delen om zoveel mogelijk te kunnen sparen en te investeren in een vakantiewoning in Spanje voor huurinkomsten waardoor de fiscus dan alle belgische eigenaren kan pluimen door de huurinkomsten te belasten?
Want je vergeet dat alle eu-landen automatisch de gegevens uitwisselen als een belg ergens een eigendom koopt zodat de fiscus geen belastingen misloopt.
Die gegevens uitwisseling geldt overigens niet voor de turken, marrokanen en niet-europese landen waarvan onze fiscus geen enkel benul heeft van hoeveel eigendommen welke dubbel genationaliseerde belgen nu eigenlijk bezitten in hun thuislanden.
Het maakt voor de fiscus helemaal niks uit met welk geld, bijv uitkeringen, er eigendommen worden aangekocht zolang het maar geen autochtone, belastingplichtige belgen zijn want daar weten ze immers alles al van.

Citaat:
Ik ben volledig akkoord dat mensen die in eigen land sociale voordelen genieten, hun eigendommen in een ander land moeten aangeven (Turkije, Marokko..) Ik stel me echter de vraag of dit ook het geval moet zijn voor Belgen die géén sociale voordelen genieten. Ik zie daar namelijk geen enkele reden toe. Volgens mij dient die plicht gewoon om eerlijk verworven vermogens volledig in beeld te kunnen brengen, zodat men ons later kan pluimen.
Niet-europese migranten geven hun eigendommen niet aan en hun eigendommen zijn ook niet geweten tenzij er onderzoek naar sociale fraude wordt gedaan...en dat verloopt zeeeer moeizaam.
Van belgen met eigendom in europa, ook die geen sociale voordelen genieten, is wel elke eigendom geweten.
Het gaat helemaal niet over het bezit van eigendom om sociale voordelen te kunnen krijgen, het gaat erom dat belgen geen huizen meer mogen en kunnen bezitten, niet in eigen land en ook niet in een ander land of ze worden afgestraft door de fiscus met belastingen.

Tel daarbij op de opkomende "tiny houses" om het plebs in betaalbare duivehokken van 25 m2 te kunnen stompen omdat een normale woning onbetaalbaar is geworden,
Tel daarbij de idioten van propaganda programma's op zoals "blind gekocht - ons huis/nieuw huis" etc....met hun onnozele praat dat 12 miljoen bf/ 300.000€ een te lage prijs zou zijn voor een doorsnee woning om mensen wijs te maken dat 700.000€/28 MILJOEN BF een normale prijs voor een huis zou zijn.
Het "nieuwe normaal", het bedrog en de waanzin.

Hou het eu/globalisten-plannetje in gedachten, uit de koker van schwab, dat de westerse welvaart moet vernietigd worden en het gepeupel niks meer mag bezitten, geen auto en geen huis, en dan wordt duidelijker welke smerig spelletje gespeeld wordt en waarom belgen(/europeanen) al geen eigen woning meer kunnen verwerven door de medeplichtigheid van onze eigen, corrupte wef/politieke dievenbende.
Oud 27 juni 2023, 13:06   #24
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Niet komen zagen als je niet wil meediscussiëren.
Oud 27 juni 2023, 13:34   #25
Erra555
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
U doet niets anders dan zagen over Vlaanderen en u zit er nog steeds... pot - ketel...
Erra555 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2023, 13:41   #26
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erra555 Bekijk bericht
U doet niets anders dan zagen over Vlaanderen en u zit er nog steeds... pot - ketel...
But me I have a plan: contrary to the ts xD

And I will gain a lot
Oud 27 juni 2023, 14:02   #27
Erra555
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
But me I have a plan: contrary to the ts xD

And I will gain a lot
Allez, vertel ne keer...
Oud 27 juni 2023, 14:23   #28
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Waarom kopen jullie dan geen huis in Marokko?
ik zal mijzelf eens in het makakkenprobleem gaan importeren.

nee ik had eerder gedacht aan een of ander dicht woud een eind boven de poolcirkel.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2023, 14:31   #29
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erra555 Bekijk bericht
Allez, vertel ne keer...
Nee* want dan wordt Eurosceptic pas echt jaloers.

*(op het andere forum misschien, xD)
Oud 27 juni 2023, 17:47   #30
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Heeft met een dubbele nationaliteit niet veel te maken.
Heeft te maken met kennis. Wat biedt het leven voor de werkende mens in België / wat bied het leven voor een werkende mens in een ander EU land.
Ik ben niet akkoord. Ik ben veel meer geneigd vastgoed te kopen in een land waar ik de (tweede) nationaliteit van heb. Ik ken genoeg voorbeelden van expats die geïnvesteerd hebben buiten de EU, en waar de lokale overheid in crisistijd hun eigendom heeft afgepakt. Als je de nationaliteit hebt is zoiets onmogelijk.

Verder is het ook zeer aangeraden dat je de lokale taal goed spreekt.
Dat je er al wat connecties hebt etc.

Ik ben niet geneigd om iets in de EU te kopen. Ik denk dat het nog een kwestie van tijd is voor de EU al onze bezittingen in kaart wil brengen en vervolgens met een soort vermogensbelasting komt aandraven.
Oud 27 juni 2023, 18:00   #31
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Ik ben niet akkoord. Ik ben veel meer geneigd vastgoed te kopen in een land waar ik de (tweede) nationaliteit van heb. Ik ken genoeg voorbeelden van expats die geïnvesteerd hebben buiten de EU, en waar de lokale overheid in crisistijd hun eigendom heeft afgepakt. Als je de nationaliteit hebt is zoiets onmogelijk.

Verder is het ook zeer aangeraden dat je de lokale taal goed spreekt.
Dat je er al wat connecties hebt etc.

Ik ben niet geneigd om iets in de EU te kopen. Ik denk dat het nog een kwestie van tijd is voor de EU al onze bezittingen in kaart wil brengen en vervolgens met een soort vermogensbelasting komt aandraven.
De hoofdreden waarom ik mobiel wil gaan.
Oud 27 juni 2023, 18:10   #32
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
De beste oplossing voor autochtone Belgen vindt gij dus op een kluitje bijeen hokken om de huur te delen om zoveel mogelijk te kunnen sparen en te investeren in een vakantiewoning in Spanje voor huurinkomsten waardoor de fiscus dan alle belgische eigenaren kan pluimen door de huurinkomsten te belasten?
Want je vergeet dat alle eu-landen automatisch de gegevens uitwisselen als een belg ergens een eigendom koopt zodat de fiscus geen belastingen misloopt.
Die gegevens uitwisseling geldt overigens niet voor de turken, marrokanen en niet-europese landen waarvan onze fiscus geen enkel benul heeft van hoeveel eigendommen welke dubbel genationaliseerde belgen nu eigenlijk bezitten in hun thuislanden.
Het maakt voor de fiscus helemaal niks uit met welk geld, bijv uitkeringen, er eigendommen worden aangekocht zolang het maar geen autochtone, belastingplichtige belgen zijn want daar weten ze immers alles al van.
Daarom vind ik het beter om te investeren buiten de EU. Ik vind het ook heel vreemd dat een fiscus zich het recht toeëigent om mensen te belasten op hun vermogen. Ik vind dat hij dit enkel mag als die vermogens verworven zijn door uitkeringen of andere voorrechten. Je mag bijvoorbeeld in België niet in een sociale woning wonen als je in Turkije eigendom bezit. Dat is de logica zelve. Maar als een Turk hier 20 jaar keihard heeft gewerkt, nooit beroep doet op de sociale kas en daar voor 50 000 euro een huis bouwt, vind ik dat prima. Helaas doen ze het meestal via profitariaat en sociale fraude.

Citaat:
Niet-europese migranten geven hun eigendommen niet aan en hun eigendommen zijn ook niet geweten tenzij er onderzoek naar sociale fraude wordt gedaan...en dat verloopt zeeeer moeizaam.
Als die eigendommen verworven zijn door te gaan werken en niet door de sociale kas uit te melken, heeft geen enkele fiscus zaken met hun eigendommen. Sociale fraude moet vermeden worden, akkoord. Maar vermogensbelasting is gelegaliseerde diefstal.

Citaat:
Van belgen met eigendom in europa, ook die geen sociale voordelen genieten, is wel elke eigendom geweten.
In de EU ja. Ik herinner me dat er boetes zijn gelanceerd voor het niet aangeven van een woning in bvb Spanje. Buiten de EU denk ik niet dat ze dat allemaal klaar krijgen.

Citaat:
Het gaat helemaal niet over het bezit van eigendom om sociale voordelen te kunnen krijgen, het gaat erom dat belgen geen huizen meer mogen en kunnen bezitten, niet in eigen land en ook niet in een ander land of ze worden afgestraft door de fiscus met belastingen.
Ik zie vooral een shift van het idee rijk worden door te werken, naar rijk worden door erfenis. Er is bijna geen job die je nog kan doen als eenverdiener om rijk te worden. Daar zijn de belastingen en de inflatie veel te hoog voor.
Een sukkel met rijke ouders echter, die kan wel eigendom verwerven. Op zich niet eerlijk, maar het kan niet zo zijn dat we dan maar meer moeten belasten (stelen) bij erfenis. Het is nu al schandalig hoeveel de staat steelt. Ik zou eigenlijk liever definitief verhuizen uit dit apenland waar de overheid en de fiscus pretenderen dat diefstal legaal en normaal is. Dat gelijk zijn straks betekent dat we allemaal gelijk moeten zijn in onze armoede en in het onvermogen om iets te bezitten.

Citaat:
Hou het eu/globalisten-plannetje in gedachten, uit de koker van schwab, dat de westerse welvaart moet vernietigd worden en het gepeupel niks meer mag bezitten, geen auto en geen huis, en dan wordt duidelijker welke smerig spelletje gespeeld wordt en waarom belgen(/europeanen) al geen eigen woning meer kunnen verwerven door de medeplichtigheid van onze eigen, corrupte wef/politieke dievenbende.
Ik vraag me echt af hoe dat gaat evolueren. Ik kan me niet voorstellen dat onze politici niets meer zullen bezitten door de visie van het WEF. Inflatie maakt de werkende mens steeds armer ja. Maar de rijken die al vastgoed bezitten helemaal niet. Die panden stijgen gewoon in waarde.
Ik vermoed dat "by 2030 you will own nothing" eigenlijk te vertalen is als "most people will own nothing". Arm en rijk.

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 27 juni 2023 om 18:14.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2023, 18:16   #33
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:
Deze discussie is voorbehouden voor mensen die in België een bijdrage leveren, werken en belastingen betalen. Jij bent gewoon een parasiet die aan het werkpaard komt hangen, en er nog trots op is ook. Reageer inhoudelijk of bol het af
Oud 27 juni 2023, 18:25   #34
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Deze discussie is voorbehouden voor mensen die in België een bijdrage leveren, werken en belastingen betalen. Jij bent gewoon een parasiet die aan het werkpaard komt hangen, en er nog trots op is ook. Reageer inhoudelijk of bol het af
Amai zo pissed, het moet echt steken........

Tja, ik zal idd wel afbollen -> maar het zal met mucho dinero zijn... waar jij enkel van kunt dromen mon cher
Oud 27 juni 2023, 19:59   #35
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Het haat 'slecht' in België maar wat als Politici het volgende lezen????

Opnieuw meer dan 300 miljard op Belgische spaarboekjes

Artikel de dato februari 2023?
Oud 27 juni 2023, 21:02   #36
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Het haat 'slecht' in België maar wat als Politici het volgende lezen?...
Niks. Het zijn hun spaarboekjes en die van hun familie.
Oud 27 juni 2023, 22:30   #37
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:
Amai zo pissed, het moet echt steken........

Tja, ik zal idd wel afbollen -> maar het zal met mucho dinero zijn... waar jij enkel van kunt dromen mon cher
Ja ik geloof je helemaal

Ik hoor zelf thuis in de categorie welstellend door erfenis. Ben ook hoogopgeleid. Maar ik ga niet in België werken aan een belastingvoet die veel weg heeft van het communisme. Los van belastingen vind ik ook dat de samenleving steeds totalitairder wordt, en dat de vrije meningsuiting hier onder zware druk staat. Zelfs sociale media worden al gecensureerd zodra een of andere woke aanhanger zich gekwetst voelt.

België is mijns inziens zoals de Titanic. Ooit veel prestige gekend, maar momenteel aan het zinken. Aan burgers de keuze of we blijven tot we verzuipen, of op een sloep springen.
Oud 27 juni 2023, 22:36   #38
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja ik geloof je helemaal

Ik hoor zelf thuis in de categorie welstellend door erfenis. Ben ook hoogopgeleid. Maar ik ga niet in België werken aan een belastingvoet die veel weg heeft van het communisme. Los van belastingen vind ik ook dat de samenleving steeds totalitairder wordt, en dat de vrije meningsuiting hier onder zware druk staat. Zelfs sociale media worden al gecensureerd zodra een of andere woke aanhanger zich gekwetst voelt.

België is mijns inziens zoals de Titanic. Ooit veel prestige gekend, maar momenteel aan het zinken. Aan burgers de keuze of we blijven tot we verzuipen, of op een sloep springen.
Waar werk je dan wel?
Oud 28 juni 2023, 04:38   #39
Erra555
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Waarom ben je dan nog niet vertrokken? Nog aan het wachten op de erfenis?

Laat me raden:

Wachten op erfenis, dan nog wat trukken mbt de BE sociale zekerheid om nog een gratis inkomstenstroom te verkrijgen en dan misschien verkassen. Ken er zo nog...
Oud 28 juni 2023, 07:29   #40
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lijkt me ver over de schreef deze super persoonlijke aanval.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be