Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moet Vl. regering commisaris sturen ter vervanging v/d linkebeekse burgemeester?
ja; vervanging is onvermijdelijk (hetzij nu, hetzij bij eerste operationele rechtsweigering) 37 59,68%
Mogelijk kan een voorlopige schorsing met weddeverlies overwogen worden om ruimte te laten voor een gesprek 8 12,90%
Géén mening 1 1,61%
Neen (d.w.z. zo'n franskiljonse burgemeester moet de Vlaamse wetgeving kunnen negeren!) 16 25,81%
Aantal stemmers: 62. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 december 2004, 20:48   #21
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
... Frans daarentegen in in heel belgië een officiele taal.
Jajaja, u zo als een grof onwetende laten kennen. daar kunnen we eens héél goed mee lachen. Nog nooit gehoord van het GRONDWETSARTIKEL dat het land in viertaalgebieden verdeelt, én dat expliciet stelt dat elke taal slechts binnen bepaalde, beperkte gebieden de status van officiele taal geniet?

Met zo'n straffe onwetendheid komt men natuurlijk tot héél zotten en domme besluiten. Allé, véél leesplezier en laat er duw eindejaarsfeesten niet minder om zijn.
Rudi Dierick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2004, 20:49   #22
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Volgens uw redenering moet men dus in bepaalde Duitse grensgemeente Nederlandse documenten aanbieden... Er is daar zo stilaan immers een Nederlandse meerderheid. En op bepaalde eilanden in Spanje moet de Spaanse overheid dus maar Duitstalige documenten voorleggen, daar de meerderheid er Duits is.

Wie zich ergens vestigt, moet daar ook de taalgevolgen bij nemen. Dat lijkt me heel logisch.
Blijf eens bij het onderwerp, Van den Berghe, in plaats van er altijd andere landen bij te sleuren...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2004, 20:51   #23
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
Raf begrijpt blijkbaar niet veel van de problemen die de Vlamingen ginder al die jaren ondervinden. Ooit gehoord dat de Vlamingen de huidige situatie zelf als pesten aanvoelen? En dat al jaren lang?
Bullshit! Het is een politiek "probleem", een non-issue. Wat voor problemen zou de Vlaming daar mee hebben dat andere burgers hun documenten in het Frans krijgen? Daar moeten zij toch geen boterham minder door eten?
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 29 december 2004, 20:52   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Stop eens met kinderachtig doen. Als er in een gemeente een meerderheid Franstaligen woont, is het toch eveident dat zij administratieve rechten krijgen.
Dat is helemaal niet "evident". In bepaalde Duitse grensgemeenten zijn de Nederlanders bijna in de meerderheid. Geen enkele Duitser noch Nederlander denkt eraan daar taalrechten te geven/eisen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2004, 20:53   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Blijf eens bij het onderwerp, Van den Berghe, in plaats van er altijd andere landen bij te sleuren...
De praktijk in andere landen toont aan dat we met onze gestrengheid van de taalwetgeving helemaal geen uitzondering zijn.
Oud 29 december 2004, 20:55   #26
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

rodeo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2004, 20:55   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat een flauwe zever. De gemeentelijke instanties zijn er voor de burgers, niet omgekeerd. Het is de gemeente die zich hoort aan te passen aan de burgers!
Merkwaardige redenering, hoor.

De burgers willen geen belasting afdragen. Ergo (althans volgens u), de gemeente moet ophouden met het heffen van belastingen.
Oud 29 december 2004, 20:56   #28
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De praktijk in andere landen toont aan dat we met onze gestrengheid van de taalwetgeving helemaal geen uitzondering zijn.
Ons land is niet zoals andere landen. Als je over andere landen wil lullen, ga dat dan in het forumonderdeel "Politiek: Internationaal" doen. Dit is het onderdeel "Communautaire discussies"; het buitenland is hier irrelevant.

Citaat:
Oud 29 december 2004, 20:58   #29
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Merkwaardige redenering, hoor.

De burgers willen geen belasting afdragen. Ergo (althans volgens u), de gemeente moet ophouden met het heffen van belastingen.
Alweer een manke vergelijking �* la Van den Berghe...

Voor het betalen van belastingen krijgt de burger wat in de plaats, voor het volgen van een wetgeving die er enkel op berekend is om mensen te koeioneren NIET.

Citaat:
Oud 29 december 2004, 21:02   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Er zijn in Zwitserland toch wel minstens drie tweetalige gemeentes: Biel/Bienne, Murten/Morat en Fribourg/Freiburg.
Wat Fribourg betreft, wil ik trouwens ook nog opmerken dat de stad eigenlijk Franstalig is. De administratie van de stad functioneert ook volledig in het Frans, maar de Duitstaligen (die er trouwens een steeds kleiner wordende minderheid vormen) heeft het recht op SCHRIFTELIJKE dienstverlening in het Duits.

Voor de rest is er geen enkele wet voor de stad Fribourg die vastlegt dat er een tweetaligheid is. De stad heeft in de loop van haar geschiedenis steeds een zekere tweetaligheid gekend, maar die tweetaligheid is nooit vastgelegd in de wetten. De facto is het Frans de enige leidende taal. Wil men de wetten strikt toepassen dan heeft het Duits geen enkel recht (hoogstens namens het gewoonterecht).
Oud 29 december 2004, 21:03   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alweer een manke vergelijking �* la Van den Berghe...

Voor het betalen van belastingen krijgt de burger wat in de plaats, voor het volgen van een wetgeving die er enkel op berekend is om mensen te koeioneren NIET.
Ik denk dat veel mensen het met uw stelling volstrekt niet eens zijn: men vindt immers dat men veel te veel belastingen afdraagt voor datgene wat men maar terugkrijgt. De vergelijking loopt dus op geen enkel moment scheef.
Oud 29 december 2004, 21:05   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ons land is niet zoals andere landen. Als je over andere landen wil lullen, ga dat dan in het forumonderdeel "Politiek: Internationaal" doen. Dit is het onderdeel "Communautaire discussies"; het buitenland is hier irrelevant.
Enkel voor wie met paardenkleppen rondloopt, is een vergelijking met de taalwetgeving in andere landen "irrelevant". Natuurlijk is dat heel interessant, verrijkend en interessant om te kijken hoe de taalwetgeving in andere landen wordt toegepast.
Oud 29 december 2004, 21:09   #33
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een flauwe zever. De gemeentelijke instanties zijn er voor de burgers, niet omgekeerd. Het is de gemeente die zich hoort aan te passen aan de burgers!
Dus we gaan de Franstalige die zich niet aanpassen nog eens bevoordelen. Lijkt me niet hoor!!!! Voor mij mogen ze die faciliteiten onmiddelijk afschaffen, ze hebben toch niet gewerkt en de Franstaligen hebben zich totaal niet aangepast!

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!

Laatst gewijzigd door Vlaamse Leeuw : 29 december 2004 om 21:10.
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2004, 21:10   #34
Towelie030981
Gouverneur

Towelie030981's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudi Dierick
N.a.v. de bevestiging door de Raad van State vande wettelijkheid van de rondzendbrief Peeters stuurt de burgemeester van Linkebeek nu met een frontale aanvaringskoers aan op zijn vervanging door een regeringscommisaris.

Een burgemeester die, na uitputting van alle gerechtelijke procedures, openlijk aankondigt om toch de wet niet te blijven willen respecteren, moet die niet drngend vervangen worden door een commisaris? Moet de vlaamse overheid hem niet dringend en desnoods onder dwang vervangen teneinde ook de openbare orde te bewaren?

Verplichten ook het voorzorgsprincipe én het nodige respect voor de wet en de bevoegde rechters de Vlaamse overheid nu niet tot deze uitzonderlijke maatregel?

PS: deze topic is onder 'Binneland' gezet omdat het een zuiver 'binenlandse, Vlaamse aangelegenheid betreft, zij het weliswaar met een communautaire reukje eraan).
Volgens u mag dus een politici die de grondwet overtreed politiek monddood gemaakt worden ook als deze verkozen is door het volk. Een correcte redenering volgens mij.

Laatst gewijzigd door Towelie030981 : 29 december 2004 om 21:11.
Towelie030981 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2004, 21:15   #35
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Towelie030981
Volgens u mag dus een politici die de grondwet overtreed politiek monddood gemaakt worden ook als deze verkozen is door het volk.
Volgens mij mote een burgemeester - en eigenlijk een politicus in het algmeen - de grondwet na leven. Maar in het geval van de burgemeester van Linkebeek is dit zelfs het totaal tegenovergestelde. Hij zegt gewoon dat hij de beslissing van de Raad van State naast zich neerlegt.

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2004, 21:23   #36
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Mooi mooi. En sinds wanneer betekent dat ook dat een meerderheid van de lokale bevolking zich éénzijdg zou moeten aanpassen aan anderstalige onverdraagzame minderheidsleden, die in de rand rond brussel dan nog volgens alle onderzoeken vooral immigranten zijn? Daarover gaat het hier!
Oud 29 december 2004, 21:24   #37
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat veel mensen het met uw stelling volstrekt niet eens zijn: men vindt immers dat men veel te veel belastingen afdraagt voor datgene wat men maar terugkrijgt. De vergelijking loopt dus op geen enkel moment scheef.
Men? Wie is "men"? Weet "men" ook wat "men" voor die belastingen in de plaats krijgt, of lult "men" maar wat uit de nek?

Citaat:
Oud 29 december 2004, 21:24   #38
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Towelie030981
Volgens u mag dus een politici die de grondwet overtreed politiek monddood gemaakt worden ook als deze verkozen is door het volk. Een correcte redenering volgens mij.
Amaai, u vliegt wel héél kort door de bocht. Ik heb dat nergens gezegd. Ik heb enkel gesteld dat hij niet tot in het oneindige de wet mag blijven overtreden met de taktiek van het voldogen feit!

Wees us even eerlijk als u mijn redenering bespreekt.
Oud 29 december 2004, 21:27   #39
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Enkel voor wie met paardenkleppen rondloopt, is een vergelijking met de taalwetgeving in andere landen "irrelevant". Natuurlijk is dat heel interessant, verrijkend en interessant om te kijken hoe de taalwetgeving in andere landen wordt toegepast.
Voor sommige mensen zal het wellicht ook "interessant, verrijkend en interessant" zijn om het paringsgedrag van de fruitvlieg te bestuderen en dat te vergelijken met dat van de Indische olifant, maar dat maakt de vergelijking nog niet relevant...

Citaat:
Oud 29 december 2004, 21:29   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudi Dierick
Mooi mooi. En sinds wanneer betekent dat ook dat een meerderheid van de lokale bevolking zich éénzijdg zou moeten aanpassen aan anderstalige onverdraagzame minderheidsleden, die in de rand rond brussel dan nog volgens alle onderzoeken vooral immigranten zijn? Daarover gaat het hier!
Heel goed opgemerkt. Wat hier door de tegenstanders van de rondzendbrief-Peeters voortdurend al dan niet bewust vergeten wordt, is juist het feit dat al deze gemeenten bij de vastlegging van de taalgrens een Vlaamse meerderheid hadden.

Iedere Franstalige die zich sedertdien in die gemeenten is gaan vestigen, wist dus heel goed in welk taalgebied hij een huis bouwde, kocht of huurde. Enkel door een weigerende houding aan te nemen, is het immers zo ver gekomen: de uitdrukkelijke weigeren zich ook maar enigszins aan de wetten aan te passen. In een zekere zin is er dus sprake van bewuste burgerlijke ongehoorzaamheid.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be