Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 september 2023, 09:09   #21
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Mijn heksie perfeksie en ikzelf hebben een batavus.
De mijne is gisteren vier jaar oud geworden.
Ik reed er 26.883 kilometers mee. Mijn heksie perfeksie veel minder. 5000 km?
Ik gebruik beide batterijen van 500 Wh wel door mekaar.

Waarom een sterkere motor? Ik gebruik steeds de laagste stand van de elektrische hulp. Zo moet ik tenminste zelf nog wat trappen.
Waarom een riem ipv een ketting? Mijn originele ketting ligt er nog op.

Van het fietsgedeelte van de batavus ben ik niet zo tevreden. Kraakt en trapt soms een ietsepietske door.

Ik zit ook graag zeer rechtop als ik fiets. Als (als) ik ooit nog een fiets koop, dan ga ik in Nederland zelf eens een kijkje nemen.
Hoe geraak je aan 26000 km met 1 ketting? Ik doe ongeveer 10.000 km per jaar en ik verzorg mijn ketting goed, maar toch verslijt ik 2 kettingen per jaar.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2023, 09:16   #22
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Hier Batavus

Mijn vrouw met naafversnelling en batterij op het stoeltje
Ik derailleur en batterij in frame.

Ik moet zeggen dat de mijne het soepelste rijdt, de derailleur schakelt heel soepel, de middenmotor zoemt heerlijk tijdens het rijden.

Kostprijs verleden jaar, 6000 euro voor de twee met één kinderstoeltje op mijne fiets.
Hier ook al jaren Batavus. Al van voor de e-bikes.
Mijn vrouw en dochter hebben nu ook beiden een Batavus e-bike en allebei heel content van.
Mijn dochter een vrij nieuwe Finez met riemaandrijving en dat ding fietst als de beste, al is hij voor mij een paar maten te klein.

Batavus is voorlopig dan ook de grootste kanshebber samen met de Norta van hierboven, een Gazelle Grenoble of Ultimate en een Cube Supreme EXC625.

De Cube heeft zowat de beste papieren maar er is hier in geen kilometers in de omtrek een verdeler te vinden dus om die reden gaat-ie afvallen vrees ik.
Anders was-ie perfect. Batterij in kader, riemaandrijving, 625Wh batterij, mooie fiets,...

Van de week eens bij de fietsenwinkel hier in't dorp binnenspringen en eens kijken naar de Batavus (Finez of Altura) en de Norta.
Oud 11 september 2023, 09:20   #23
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Hangt van het merk af, maar 800 tot 1000 laadbeurten.
En ja, het lijkt dat de oudere ebikes die software-bescherming niet genieten.
Uwe e-bike na 800 laadbeurten om zeep?
Dus als ik hem dagelijks oplaadt (woon werk en recreatief in't weekend) is zo'n fiets binnen de 3 jaar een waardeloos stuk aluminium??

Citaat:
Ik rij met een Rolhoff (niet voor uw budget).
Maar een Shimano Nexus 8 met gearsensor werkt prima.

Een extreem licht gebouwde racefiets houdt het niet, maar een goedkope, lompe, mountainbike die kan het aan. Althans, het frame.
Dat de wielen het niet houden is een ander verhaal.
Maar da's meestal een combinatie van slechte montage, en geen onderhoud. Spaken moeten op spanning gehouden worden, om slag en gebroken spaken te vermijden.
Ik zweer bij de RYD Andra 40 velgen. Naven maak ik zelf op maat voor me. Niet veel naven voor 15mm titanium assen voldoen aan mijn goestingskes.

Mare, 1 van de grappigere fietsen die ik gebouwd heb, een fluo gele Rockrider ST530 (decathlon cheapo) , waar ik een Bafang BBSHD 52V 1000W midmotor in geschroefd heb, met een flightcase 5V 24ah accu, die als een Ortlieb tas aan de bagagedrager hangt (de Ortlieb hardware is betrekkelijk goedkoop, maar koop geen volledige tas ofzo, dan is het goud ofzo)

Totaal prijskaartje, €1800, voor een fiets die redelijk comfortabel Strömers en Riese Mullers in het stof laat bijten.
Is het veilig? Ge moet de capaciteit niet gebruiken.... je rijd je auto toch ook niet altijd vol gas?
Moet je opletten, ja, als fietser heb je geen pantser rond je.
Legaal.... Niet op de weg neen. Maar dan is regel 2 van Maddox weer van toepassing. Niet betrapt worden.

Het hele systeem is perfect instelbaar dat die niet boven de 25km/u uitkomt, en mits wat goed gekozen onderdelen kwa aandrijving, doe je dat met een versnelling die "leuk" is.
Leuk voor de liefhebber maar ik ga me niet aan zo'n avonturen wagen.
Oud 11 september 2023, 09:23   #24
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Hier ook al jaren Batavus. Al van voor de e-bikes.
Mijn vrouw en dochter hebben nu ook beiden een Batavus e-bike en allebei heel content van.
Mijn dochter een vrij nieuwe Finez met riemaandrijving en dat ding fietst als de beste, al is hij voor mij een paar maten te klein.

Batavus is voorlopig dan ook de grootste kanshebber samen met de Norta van hierboven, een Gazelle Grenoble of Ultimate en een Cube Supreme EXC625.

De Cube heeft zowat de beste papieren maar er is hier in geen kilometers in de omtrek een verdeler te vinden dus om die reden gaat-ie afvallen vrees ik.
Anders was-ie perfect. Batterij in kader, riemaandrijving, 625Wh batterij, mooie fiets,...

Van de week eens bij de fietsenwinkel hier in't dorp binnenspringen en eens kijken naar de Batavus (Finez of Altura) en de Norta.
Ik heb jaren met een Cube gereden. Gekocht toen het merk nog niet aanwezig was in het profpeloton. Prijs/kwaliteit was dat een fantastische koop. Ergens gekocht tegen Dendermonde dacht ik.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
Oud 11 september 2023, 09:26   #25
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Waarom een sterkere motor? Ik gebruik steeds de laagste stand van de elektrische hulp. Zo moet ik tenminste zelf nog wat trappen.
Blij voor u dat u dat nog kan. Ik mag om medische redenen nog wel fietsen maar dan zonder al te zware inspanning. Fietsen op de laagste stand is voor mij dus geen optie. Ik fiets steeds op de hoogste of één na hoogste stand. En daarom is vooral een grote batterij voor mij van belang. De motor hoeft niet persé sterker te zijn. Het is hier toch allemaal vlak.
Maar vanwege het fietsen op het hoogste ondersteuningsniveau mag de batterij wel een stevige zijn.

Citaat:
Waarom een riem ipv een ketting? Mijn originele ketting ligt er nog op.
Die van mijn dochter heeft een riem en dat fiets toch beduidend beter dan een ketting. En dan heb ik het nog niet over aanspannen, smeren, onderhouden, vuile broeken,...

Citaat:
Van het fietsgedeelte van de batavus ben ik niet zo tevreden. Kraakt en trapt soms een ietsepietske door.
Doortrappen heb ik bij een Batavus nog niet voorgehad. Een kraakske links of rechts wel maar dat was tot nu toe altijd te verhelpen.

Citaat:
Ik zit ook graag zeer rechtop als ik fiets. Als (als) ik ooit nog een fiets koop, dan ga ik in Nederland zelf eens een kijkje nemen.
Die zithouding is iets wat ik ook belangrijk vind. Wederom door dat medisch gedoe kies ik ook best voor een mooie rechtop houding. De Batavus van mijn dochter voldoet daar prima aan (Finez).

Ik vind het ook gek dat niet alle fabrikanten op hun website een foto van de fiets zetten waar er iemand op zit. Dan kan je de zithouding ten minste een beetje inschatten. Er zijn er maar weinigen die dat doen.
Oud 11 september 2023, 09:35   #26
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Ik ben fan van Stella fietsen.
Alles erop en eraan, aantrekkelijk model, lage instap zonder te vrouwelijk te zijn, prima fiets met aantrekkelijke prijs. Verschillende winkels in Vlaanderen.

https://www.stellabikes.be/p/morena-premium-mdb-fi-red
Tsja, Stella...
Heb ik ook al bekeken. Vooral omdat ik via de werkgever van mijn echtgenote daar op sommige fietsen tot 25% korting krijg.

De Tierra Pro komt dan met €850 korting en kost me nog €3500 maar ik ben niet zo voor die snufjes als ABS (really? op ne fiets??) en automatische versnellingen.
Bovendien is de zithouding ook wat te sportief.

Andere mogelijkheid is de Livorno Premium MDB FI waar ik €600 korting krijg en op €2300 strand maar dan kan ik niets aanpassen. Ik krijg dan de 400Wh versie en wil ik een 500Wh versie ben ik de korting kwijt.
Ik veronderstel dat Stella ook enkel aan die actie deelneemt om het teveel aan fietsen op stock kwijt te raken...

Verder zijn er nog wel wat mogelijkheden maar is het steeds hetzelfde verhaal. Ofwel een kleine batterij (400Wh is voor mij redelijk licht vanwege het fietsen met max ondersteuning), ofwel een grotere batterij maar dan verouderde techniek als een voorwielmotor bv...

Mooie fietsen maar ze gaan toch afvallen denk ik.
Oud 11 september 2023, 09:36   #27
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik heb jaren met een Cube gereden. Gekocht toen het merk nog niet aanwezig was in het profpeloton. Prijs/kwaliteit was dat een fantastische koop. Ergens gekocht tegen Dendermonde dacht ik.
Die Cube lijkt mij ook een fantastische fiets.
Ondertussen net over de grens met NL wel enkele verdelers gevonden dus ik ga hem toch nog niet volledig afschrijven.
Oud 11 september 2023, 16:29   #28
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe geraak je aan 26000 km met 1 ketting? Ik doe ongeveer 10.000 km per jaar en ik verzorg mijn ketting goed, maar toch verslijt ik 2 kettingen per jaar.
Dat weet ik zelf niet.
Mijn versnellingen zijn wel type naaf.
Verder kijk ik niet om naar die ketting.

Ik heb wel één keer de fiets binnengedaan (behoudens het nazicht in garantie), omdat ik lek gereden was en het dan wel de tijd vond om binnen en buitenband te vernieuwen. De velomaker heeft dan tegelijk een algemeen onderhoud gedaan.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2023, 16:33   #29
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

[quote=BigF;10233699]Blij voor u dat u dat nog kan. Ik mag om medische redenen nog wel fietsen maar dan zonder al te zware inspanning.

ok, dat vind ik wel zeer spijtig voor jou.

Fietsen op de
/QUOTE]

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2023, 18:57   #30
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat weet ik zelf niet.

Ik heb wel één keer de fiets binnengedaan (behoudens het nazicht in garantie), omdat ik lek gereden was en het dan wel de tijd vond om binnen en buitenband te vernieuwen. De velomaker heeft dan tegelijk een algemeen onderhoud gedaan.
Je zegt dat je soms doortrapt? Wel, dat is het teken dat uw ketting versleten is...Banden vervang je trouwens ook best minstens om de 5000 km. Tis maar dat je het weet.
Oud 12 september 2023, 09:16   #31
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat weet ik zelf niet.

Met kettingen is gaat het vaak om persoonlijk inschattingsvermogen.

Je kan echt wel heeeeel lang met 1 ketting rijden maar op den duur gaat ze rekken, gaan de tanden van je tandwielen uitslijten en/of scheef staan, gaat alles wat sneller kraken, schakel je al eens sneller mis (bij een derailleur),... MAAR je kan er nog altijd mee rijden.

En sommige mensen rijden gewoon zo ver met 1 ketting.

Andere mensen voelen 1 keer dat hun fiets niet perfect meer schakelt, zien dat de tanden van de tandwielen een ietsiepietsie krom beginnen trekken en vervangen dan wegens 'ketting en tandwielen versleten' de hele zwik.

Het is zo; vooraleer een ketting zo erg versleten is dat fietsen niet meer mogelijk is kan je er al heel lang mee rijden hoor. Maar als ze dan versleten is heb je natuurlijk ook de kosten van de tandwielen, want die zijn dan ook wel om zeep.

Vandaar dat MTB'ers en wielrenners al eens vaker 'preventief' hun ketting vervangen. Op die manier gaat hun cassette en crankstel een eind langer mee. Een XTR cassette van Shimano kost dan ook al snel €250 en vervang je ook de voorste tandwielen zit je samen al snel aan +€500 a €600...
Je spendeert in zo'n geval dus beter al eens sneller +/- €50 aan een ketting.

Mijn vrouw haar woon-werk fiets heeft nu 25000km op de teller staan en die rijdt nog steeds met haar eerste ketting en tandwielen en daar is niet eens veel aan te zien. Maar mijn vrouw trapt dan ook geen wattages ala Evenepoel.
Oud 12 september 2023, 09:28   #32
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met kettingen is gaat het vaak om persoonlijk inschattingsvermogen.

Je kan echt wel heeeeel lang met 1 ketting rijden maar op den duur gaat ze rekken, gaan de tanden van je tandwielen uitslijten en/of scheef staan, gaat alles wat sneller kraken, schakel je al eens sneller mis (bij een derailleur),... MAAR je kan er nog altijd mee rijden.

En sommige mensen rijden gewoon zo ver met 1 ketting.

Andere mensen voelen 1 keer dat hun fiets niet perfect meer schakelt, zien dat de tanden van de tandwielen een ietsiepietsie krom beginnen trekken en vervangen dan wegens 'ketting en tandwielen versleten' de hele zwik.

Het is zo; vooraleer een ketting zo erg versleten is dat fietsen niet meer mogelijk is kan je er al heel lang mee rijden hoor. Maar als ze dan versleten is heb je natuurlijk ook de kosten van de tandwielen, want die zijn dan ook wel om zeep.

Vandaar dat MTB'ers en wielrenners al eens vaker 'preventief' hun ketting vervangen. Op die manier gaat hun cassette en crankstel een eind langer mee. Een XTR cassette van Shimano kost dan ook al snel €250 en vervang je ook de voorste tandwielen zit je samen al snel aan +€500 a €600...
Je spendeert in zo'n geval dus beter al eens sneller +/- €50 aan een ketting.

Mijn vrouw haar woon-werk fiets heeft nu 25000km op de teller staan en die rijdt nog steeds met haar eerste ketting en tandwielen en daar is niet eens veel aan te zien. Maar mijn vrouw trapt dan ook geen wattages ala Evenepoel.
Een ketting vervang ik zelf. Een cassette laat ik doen want ik pruts niet graag aan zo een DI2 ding. ik heb daar geen verstand van. Zo een 12 speed shimano ultegra cassette kost 100 euro + dan nog eens de werkuren. Een ketting kost mij online 25 euro of zo. En het scheelt echt wel in de levensduur van uw cassette door zelf nu en dan eens uw ketting te vervangen.
Oud 12 september 2023, 09:39   #33
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blij voor u dat u dat nog kan. Ik mag om medische redenen nog wel fietsen maar dan zonder al te zware inspanning. Fietsen op de laagste stand is voor mij dus geen optie. Ik fiets steeds op de hoogste of één na hoogste stand. En daarom is vooral een grote batterij voor mij van belang. De motor hoeft niet persé sterker te zijn. Het is hier toch allemaal vlak.
Maar vanwege het fietsen op het hoogste ondersteuningsniveau mag de batterij wel een stevige zijn.
Een antwoord op de vraag die bij mij opkwam: "Waarom elektrisch fietsen". Het verbaasd mij hoeveel mensen tegenwoordig elektrisch fietsen. IN uw geval kan ik dat begrijpen. Maar zijn er dan zoveel andere mensen met medische problemen?

Citaat:
Je zegt dat je soms doortrapt? Wel, dat is het teken dat uw ketting versleten is...Banden vervang je trouwens ook best minstens om de 5000 km. Tis maar dat je het weet.
Ik vervang de tandwielen van mijn (niet -elektrische) fiets meestal gelijk met de ketting. Wie graag sleutelt kan 2 kettingen verslijten (om de paar maanden wisselen) en één keer de cassette.

Laatst gewijzigd door pajoske : 12 september 2023 om 09:39.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2023, 10:01   #34
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Een antwoord op de vraag die bij mij opkwam: "Waarom elektrisch fietsen". Het verbaasd mij hoeveel mensen tegenwoordig elektrisch fietsen. IN uw geval kan ik dat begrijpen. Maar zijn er dan zoveel andere mensen met medische problemen?
18km enkel woonwerk verkeer en voor 6u starten. Als 20 jarige geen punt, als 50 jarige die een vaste voltijdse baan heeft, is een half uur enkel wel veel tijd.

Citaat:
Ik vervang de tandwielen van mijn (niet -elektrische) fiets meestal gelijk met de ketting. Wie graag sleutelt kan 2 kettingen verslijten (om de paar maanden wisselen) en één keer de cassette.
Ik verslijt 3 fietskettingen op 7500 km. (da's niet abnormaal, mijn ketting is dan ook 2.5 fietskettingen lang) En de tandwielen, dat valt wel mee. 1 vooraan, 1 achteraan. En ja, als goeie technieker is dat in 1 keer tegelijk.
Oud 12 september 2023, 11:14   #35
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn wel wat redenen te verzinnen voor e-biken denk ik.

-Je hebt de medische, al gaat dat volgens mij een minderheid zijn.

-Ik ken ook wel wat oudere mensen die geen grote afstanden meer kunnen en met de gewone fiets dan ook veroordeeld waren tot tochtjes 'rond de kerktoren'. Met de e-bike kunnen die ook nog eens wat verder geraken.

-Tijdsbesparing bij woon-werk verkeer. Mijn echtgenote is 20 min sneller op haar werk (en terug) met de e-bike. Dat scheelt toch snel meer dan 3u op een week. Bovendien komt ze (vooral in de zomer) fris en niet doorweekt van't zweet op't werk aan.

-Groepsdruk. Als je regelmatig met een groepje vrienden gaat fietsen kan de groepsdruk ook spelen. Ofwel kan je niet volgen of trap je jezelf onnozel ofwel moet je aan je vrienden vragen om het wat trager aan te doen. Of andere vrienden te zoeken. Gebeurt volgens mij vaker dan je zou denken.

-Je krijgt het aangeboden. Veel werkgevers bieden de mogelijkheid tot aankoop via hen. Je koopt (of least) dan een fiets met behoorlijk wat korting. Bij mijn werkgever betaal je uiteindelijk 40% van de aankoopprijs en na een paar jaar is de fiets je eigendom. Op die manier kost zo'n e-bike maar evenveel als een gewone in de winkel dus 'waarom niet?' Bovendien kan zo'n e-bike, samen met de fietsvergoeding, vaak het argument zijn om mensen toch met de fiets te laten komen werken. Mensen die voor een gewone fiets net te ver wonen bv.

-...

Wel raar vind ik het als ik schoolgaande jeugd van't school zie komen op een e-bike. Als die gasten bv 30km van't school wonen en met de e-bike gaan ipv met de bus kan ik dat nog begrijpen maar hier in't dorp weet ik ook enkele van die gasten (12 a 15 jaar) en die moeten nog geen 10km naar't school. Bij zo'n scholieren ligt een grote verantwoordelijkheid bij de ouders denk ik.
Ik moet wel eerlijk toegeven dat dat hier in't dorp echt wel een hele kleine minderheid is. 95% van die gasten rijden nog op een gewone.

Citaat:
Ketting samen met tandwielen vervangen is altijd aan te raden. Je tandwielen zetten zich immers naar de ketting. En omgekeerd.
Leg een nieuwe ketting op oude tandwielen en die verslijt sneller dan op nieuwe tandwielen. Enkel de ketting vervangen is dan ook aangewezen als je het regelmatig doet. Je tandwielen hebben dan niet de tijd om zich naar een 'versleten' ketting te zetten.

Het aantal gereden kilometers speelt natuurlijk ook een grote rol. Net als het onderhoud dat je spendeert aan ketting en tandwielen. Of de kracht waarmee je trapt. De kwaliteit van de ketting. De omgeving waar je fietst (stoffige wegen of mooie asfalt bv)... enz enz
Oud 12 september 2023, 12:15   #36
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn wel wat redenen te verzinnen voor e-biken denk ik.

-Je hebt de medische, al gaat dat volgens mij een minderheid zijn.

-Ik ken ook wel wat oudere mensen die geen grote afstanden meer kunnen en met de gewone fiets dan ook veroordeeld waren tot tochtjes 'rond de kerktoren'. Met de e-bike kunnen die ook nog eens wat verder geraken.

-Tijdsbesparing bij woon-werk verkeer. Mijn echtgenote is 20 min sneller op haar werk (en terug) met de e-bike. Dat scheelt toch snel meer dan 3u op een week. Bovendien komt ze (vooral in de zomer) fris en niet doorweekt van't zweet op't werk aan.

-Groepsdruk. Als je regelmatig met een groepje vrienden gaat fietsen kan de groepsdruk ook spelen. Ofwel kan je niet volgen of trap je jezelf onnozel ofwel moet je aan je vrienden vragen om het wat trager aan te doen. Of andere vrienden te zoeken. Gebeurt volgens mij vaker dan je zou denken.

-Je krijgt het aangeboden. Veel werkgevers bieden de mogelijkheid tot aankoop via hen. Je koopt (of least) dan een fiets met behoorlijk wat korting. Bij mijn werkgever betaal je uiteindelijk 40% van de aankoopprijs en na een paar jaar is de fiets je eigendom. Op die manier kost zo'n e-bike maar evenveel als een gewone in de winkel dus 'waarom niet?' Bovendien kan zo'n e-bike, samen met de fietsvergoeding, vaak het argument zijn om mensen toch met de fiets te laten komen werken. Mensen die voor een gewone fiets net te ver wonen bv.

-...

Wel raar vind ik het als ik schoolgaande jeugd van't school zie komen op een e-bike. Als die gasten bv 30km van't school wonen en met de e-bike gaan ipv met de bus kan ik dat nog begrijpen maar hier in't dorp weet ik ook enkele van die gasten (12 a 15 jaar) en die moeten nog geen 10km naar't school. Bij zo'n scholieren ligt een grote verantwoordelijkheid bij de ouders denk ik.
Ik moet wel eerlijk toegeven dat dat hier in't dorp echt wel een hele kleine minderheid is. 95% van die gasten rijden nog op een gewone.

Ketting samen met tandwielen vervangen is altijd aan te raden. Je tandwielen zetten zich immers naar de ketting. En omgekeerd.
Leg een nieuwe ketting op oude tandwielen en die verslijt sneller dan op nieuwe tandwielen. Enkel de ketting vervangen is dan ook aangewezen als je het regelmatig doet. Je tandwielen hebben dan niet de tijd om zich naar een 'versleten' ketting te zetten.

Het aantal gereden kilometers speelt natuurlijk ook een grote rol. Net als het onderhoud dat je spendeert aan ketting en tandwielen. Of de kracht waarmee je trapt. De kwaliteit van de ketting. De omgeving waar je fietst (stoffige wegen of mooie asfalt bv)... enz enz
Hetgeen ge schrijft klopt. Ik kan er bijvoegen: als je in heuvelachtig gebied woont, en een croozer (kinderwagen) aan je fiets wil hangen.
Snelheid? Met een gewone (koers-)fiets kan je sneller. Maar dan moet je op je werk kunnen douchen.
Vooral in Nederland valt het mij op dat zoveel jongeren/kinderen elektrisch rijden.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2023, 13:13   #37
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ga je daar ook "gaar" bijkopen voor het geval te tegen de grond gaat ?

Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2023, 13:23   #38
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

...
Bij mij is het omdat ik enkel in de ‘zomer’ fiets. Na 8 maand terug beginnen fietsen op een gewone fiets betekent dat je dan moet beginnen met kleine tochtjes of traag fietsen. Met de elektrische fiets zet ik hem op ‘sport’ en hop ik ben weg voor 50 km zonder moeite.
Oud 12 september 2023, 13:25   #39
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ga je daar ook "gear" bijkopen voor het geval je tegen de grond gaat ?

Hey, genie, Ebike, niet motorfiets.
Oud 12 september 2023, 13:49   #40
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Bij mij is het omdat ik enkel in de ‘zomer’ fiets. Na 8 maand terug beginnen fietsen op een gewone fiets betekent dat je dan moet beginnen met kleine tochtjes of traag fietsen. Met de elektrische fiets zet ik hem op ‘sport’ en hop ik ben weg voor 50 km zonder moeite.
Een elektrische fiets is wat mij betreft een no go als je conditie wenst op te bouwen. Dan doe je inderdaad beter korte of trage ritten in uw opbouw met een gewone fiets. Als het gewoon is om van punt a naar b te geraken kan ik het natuurlijk wel begrijpen.

Laatst gewijzigd door fox : 12 september 2023 om 13:49.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be