Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 oktober 2023, 16:30   #21
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
het ééntalig francofiel tuig heeft mij nochtans altijd goed begrepen in Brussel.
U frequenteert die mensen?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2023, 16:48   #22
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Dat is wat elke Fransman van de Franstalige Belg denkt, une fois.
Niet bepaald.

De sterren van de Waalse acteurs- en mediawereld komen in Frankrijk terecht.

Hoeveel Vlaamse sterren slagen in Holland?

Bart Peeters was de laatste denk ik.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2023, 17:33   #23
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Niet bepaald.

Dat de Vlamingen het beter doen in Duitsland zal ook wel voor entartete grappen zorgen.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2023, 17:47   #24
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet bepaald.

Meer dan je denkt.

Tom Waes,Philip Geubels,Erik Van Looy,Urbanus,Arnaud Houben...
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2023, 19:09   #25
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Meer dan je denkt.

Tom Waes,Philip Geubels,Erik Van Looy,Urbanus,Arnaud Houben...
Tom Waes inderdaad wel.
Die wordt daar massaal herkend. Door zijn rol in Undercover en het Verhaal van...

Die anderen zitten meer in een niche.
Oud 2 oktober 2023, 09:32   #26
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
En dan rechts maar zeveren over verFransing .....

In deze Waalse gemeente komen 8 op de 10 kopers uit Vlaanderen: waarom is vastgoed in Wallonië zo in trek?

In Mont de l’Enclus, een gehucht in Henegouwen, gingen in de eerste zes maanden van 2023 bijna 8 op de 10 vastgoedaankopen naar Vlamingen. Ook in andere gemeenten dieper in de Ardennen worden sommige gemeenten haast “opgekocht” door tweedeverblijvers uit Vlaanderen, blijkt uit cijfers van de federatie van notarissen. Bekijk op de kaart hieronder de situatie per gemeente.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/09...llonie-kopers/
De prijs stijgt. Straks kunnen ze daar zelfs geen huis meer KOPEN zonder dat ze een JOB hebben en betalen die belastingen ipv erop te teren en krijgen we een begrotingsevenwicht door deze trend!

Stel u voor!

Wat een RAMP
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2023, 09:38   #27
IJsboer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
het ééntalig francofiel tuig heeft mij nochtans altijd goed begrepen in Brussel.
Ik probeer er altijd eerst in het Engels tegen te praten. Niet omwille van een diepgewortelde genetische haat, maar gewoon om het feit dat mijn Frans op geen bal trekt.

En als we allebei een andere taal spreken, daar hebben we allebei iets aan want zo leren we er allebei iets van. Ik vind dat een betere oplossing dan "iedereen spreekt zijn eigen taal" want als ik mijn eigen taal spreek verstaat 80% van de Franstaligen mij niet. Een belachelijke regel dus.

Een Franstalige heeft niet zoveel aan Nederlands als die nooit in Vlaanderen komt of in Nederland.

Ik probeer dit nuchter te bekijken maar er zit nog een soort van wrok/haat ingebeiteld bij sommige Vlamingen. Da's van generatie op generatie doorgegeven door voorouders die in de Vlaamse Beweging zaten denk ik.
Oud 2 oktober 2023, 19:28   #28
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris

Koenaard Depuydt's schermafbeelding

Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
Standaard

Citaat:
In deze Waalse gemeente komen 8 op de 10 kopers uit Vlaanderen: waarom is vastgoed in Wallonië zo in trek?
In Mont de l’Enclus, een gehucht in Henegouwen, gingen in de eerste zes maanden van 2023 bijna 8 op de 10 vastgoedaankopen naar Vlamingen.
Geachte heren

Gelieve u niet te laten bedotten!

De benaming Kluisberg (Waals: Mont de l'Enclus) werd in 1977 verleend aan twee nieuw ontstane gemeenten.

- één aan Oost-Vlaamse zijde: Kluisbergen omvattende de voormalige gemeenten: Berchem (Waals: Bernes), Kwaremont (Quaremont), Ruien (La Rue), Zulzeke (Sulsique, Sousque)

- één aan Henegouwse zijde: Mont de l'Enclus omvattende de voormalige gemeenten: Anserul (Anseroeul, oorspronkelijk Diets: Anserode), Amengijs (Amougies), Orroo (Orroir), Rozenaken (Russeignies)

In beide gevallen is het een nieuwe verzamelnaam verwijzend naar de Kluisberg. Er bestaat dus geen woonplek of gehucht "Kluisberg" of "Mont de l'Enclus".

Belangrijk: De dorpen Amengijs (Amoedzaais, Amoedzaaie), Orroo (Orruuë) en Rozenaken (Ruusnoeken) waren tot 1963 Oost-Vlaams!!!

Een stukje Elzele (Ellezelles), omvattende de gehuchten Broeke (Breucq), Koekamer (Coucambre) en Ten Houte (La Haute), werd aan het naburige Ronse afgestaan. Het hoofdzakelijk Nederlandstalig Elzeels gehucht Vier Winden (Quatre-Vents) bleef Elzeels.

Er was sprake om een stukje Ronse (Deurne, Durenne) aan Elzele te geven.
Men verkoos echter om de volledige gemeente Ronse van voorzieningen (faciliteiten) te voorzien.

Hoogachtend
Een goede Vlaming draagt geen muilband. Hij rookt, besproeit, sluikstort of gokt nooit en heeft geen hond of poes. Hij begeeft zich te voet of met het rijwiel en onthoudt zich van geurwater, geestrijke of zoete dranken en andere verslavende middelen. Hij is gespierd en streeft dus een gezond lichaamsgewicht na. Hij beschermt zijn wondermooie Nederlandse taal en zijn schitterend Vlaams land tegen vreemde smetten. Hij laat zijn leven niet door een wijf vergallen.
Koenaard Depuydt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2023, 22:08   #29
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vwoilla, als het niet goed genoeg is, mag je uit 3 andere talen kiezen of Nederlands spreken natuurlijk.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2023, 22:12   #30
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet bepaald.

Geubels doet het daar niet slecht, Wim Helsen ook niet en Tom Waas zijn programma's worden daar ook goed verkocht en bekeken.

De slimste mens doet het daar overigens beter in de Vlaamse versie (via internet) dan de versie met Nederlandse BV's die ze hebben ingekocht.
Oud 2 oktober 2023, 22:33   #31
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
De slimste mens doet het daar overigens beter in de Vlaamse versie (via internet) dan de versie met Nederlandse BV's die ze hebben ingekocht.
Nee. De Vlaamse versie begrijpt niemand daar.

https://www.gva.be/cnt/dmf20170725_02987744

De Nederlandse versie wordt zeer goed bekeken in het versplinterde NL medialandschap

https://www.nu.nl/media/6276693/slim...n-kijkers.html
Oud 2 oktober 2023, 22:34   #32
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Ik probeer er altijd eerst in het Engels tegen te praten. Niet omwille van een diepgewortelde genetische haat, maar gewoon om het feit dat mijn Frans op geen bal trekt.

En als we allebei een andere taal spreken, daar hebben we allebei iets aan want zo leren we er allebei iets van. Ik vind dat een betere oplossing dan "iedereen spreekt zijn eigen taal" want als ik mijn eigen taal spreek verstaat 80% van de Franstaligen mij niet. Een belachelijke regel dus.

Een Franstalige heeft niet zoveel aan Nederlands als die nooit in Vlaanderen komt of in Nederland.

Ik probeer dit nuchter te bekijken maar er zit nog een soort van wrok/haat ingebeiteld bij sommige Vlamingen. Da's van generatie op generatie doorgegeven door voorouders die in de Vlaamse Beweging zaten denk ik.

nee dat is een vorm van gebrek van respect van het eentalige frankofiele tuig.

Zeker als ze in Vlaanderen komen, ik verwacht niet veel hoor, een paar woorden Vlaams als goeiendag of excuseer of wat dan ook. Doe even moeite en dan schakel ik over. Als ge vervolgens problemen hebt met mijn Frans, wel ge kunt iets anders kiezen ook.

In Brussel verwacht ik gewoon van iemand die daar in ne winkel of als flik of wat dan ook werkt, dat die Nederlands spreekt of op zijn minst verstaat. Anders is het gewoon nen onbeschoften boer. ( ook dus op zijn minst een begroeting in het nederlands)

In de ardennen of de rest van walonie gelden andere regels, daar spreek ik die mensen in t frans aan. Maar meestal zijn dat daar zo geen irritante klootviolen die alleen maar frans spreken, en zelf ook dikwijls moeite doen.

Het probleem is dat wij Vlamingen ons altijd veel en veel te gemakkelijke plooien naar een ander.

Denkt ge dat ge het in een Italiaans of Duits gemeentehuis laat staan een Frans moet binnenkomen en zelf nog maar in t Engels uwe parlee moet afsteken ?

(tis ondertussen al iets beter geworden , (dankzij internet) )
Oud 2 oktober 2023, 23:36   #33
IJsboer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
nee dat is een vorm van gebrek van respect van het eentalige frankofiele tuig.

Zeker als ze in Vlaanderen komen, ik verwacht niet veel hoor, een paar woorden Vlaams als goeiendag of excuseer of wat dan ook. Doe even moeite en dan schakel ik over. Als ge vervolgens problemen hebt met mijn Frans, wel ge kunt iets anders kiezen ook.

In Brussel verwacht ik gewoon van iemand die daar in ne winkel of als flik of wat dan ook werkt, dat die Nederlands spreekt of op zijn minst verstaat. Anders is het gewoon nen onbeschoften boer. ( ook dus op zijn minst een begroeting in het nederlands)

In de ardennen of de rest van walonie gelden andere regels, daar spreek ik die mensen in t frans aan. Maar meestal zijn dat daar zo geen irritante klootviolen die alleen maar frans spreken, en zelf ook dikwijls moeite doen.

Het probleem is dat wij Vlamingen ons altijd veel en veel te gemakkelijke plooien naar een ander.

Denkt ge dat ge het in een Italiaans of Duits gemeentehuis laat staan een Frans moet binnenkomen en zelf nog maar in t Engels uwe parlee moet afsteken ?

(tis ondertussen al iets beter geworden , (dankzij internet) )
Praat er dan gewoon Nederlands tegen en zegt dat ge geen Frans kunt ofzo? Ik ken veel van die mensen die zitten te zeggen wat voor francofiel tuig franstaligen zijn en dat ze niet de moeite doen om een beetje Nederlands te spreken, maar dan wel zelf het snelst overschakelen naar het Frans wanneer ze in het Frans op Vlaams grondgebied worden aangesproken.

Ik heb zelfs iemand gekend die quasi exact zei wat u zei en echt letterlijk drie seconden later kwam iemand in gebrekkig Nederlands met een Frans accent hem iets vragen en sprak er direct Frans tegen terug.

Ik wist niet of ik nu moest lachen of huilen. Ik was serieus in de war.

Ik heb ook een Franstalige collega gehad die met mij Nederlands wilde oefenen want hij zei dat hij al vaak naar Vlaanderen was gegaan om te oefenen in het Nederlands maar mensen hem altijd in het Frans beantwoorden als hij Nederlands tracht te spreken.

Aan wie ligt het dan vraag ik me dan af?

Laatst gewijzigd door IJsboer : 2 oktober 2023 om 23:38.
Oud 3 oktober 2023, 10:14   #34
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb zelfs iemand gekend die quasi exact zei wat u zei en echt letterlijk drie seconden later kwam iemand in gebrekkig Nederlands met een Frans accent hem iets vragen en sprak er direct Frans tegen terug.

Ik wist niet of ik nu moest lachen of huilen. Ik was serieus in de war.

Ik heb ook een Franstalige collega gehad die met mij Nederlands wilde oefenen want hij zei dat hij al vaak naar Vlaanderen was gegaan om te oefenen in het Nederlands maar mensen hem altijd in het Frans beantwoorden als hij Nederlands tracht te spreken.

Aan wie ligt het dan vraag ik me dan af?
Een groot probleem idd.

Veel Franstaligen klagen daar ook over.

Temeer omdat menigmaal dat dat Frans van die Vlaming slechter is dan het Nederlands van die Waal.
Veel Vlamingen echter denken dat je Frans moet spreken als Maggie de Block. Om te janken uiteraard.
Oud 3 oktober 2023, 10:14   #35
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het probleem is dat wij Vlamingen ons altijd veel en veel te gemakkelijke plooien naar een ander. ...
En nu is het het Engels.
Oud 3 oktober 2023, 10:41   #36
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toevallig weleens naar "onze" Vlaamse ministers geluisterd in het Frans?

Zelfs De Croo met zijn Franstalige moeder is niet fameus. Die andere Vlaamse ministers helemaal om te huilen.
En pas op, die denken zelf dat ze goed Frans spreken he.
Als je ministers al als referentie begint te bestempelen....
Oud 3 oktober 2023, 14:25   #37
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nee. De Vlaamse versie begrijpt niemand daar.

https://www.gva.be/cnt/dmf20170725_02987744

De Nederlandse versie wordt zeer goed bekeken in het versplinterde NL medialandschap

https://www.nu.nl/media/6276693/slim...n-kijkers.html
De Slimste Mens in Nederland is bittere ernst en het heet 'De Slimste Mens' i.p.v. 'ter wereld', omdat dat te ver zou gaan.

Het ene seizoen is het andere niet, denk ik.

Laatst gewijzigd door Weyland : 3 oktober 2023 om 14:27.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2023, 14:26   #38
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als jullie beiden SteenkoolEngels spreken gaan geen van beide er iets van leren hé.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2023, 14:44   #39
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Maarten van Rossum kan anders ook zeuren, maar hij heeft wel een groot punt dat Vlamingen irritante humor kunnen hebben. Erop, eronder, erover en erlangs. Het irriteert mij ook wel eens hoor. Het is altijd wel zo geweest.

Toen BDW meedeed was er één bijzonder irritant commentator, ietwat jongere komiek, die er alles aan deed De Wever te vernederen. Het lukte hem niet echt, omdat hij te provinciaals klein-Vlaams was. Zijn afkeer voor De Wever was beter te merken dan zijn pogingen tot humor. Zijn wereldje van het Belgiekske waar alles peis en vree is voor de eeuwigheid en waar verandering nooit zal plaatsvinden tot het eind der tijden bleek bijzonder moeilijk los te laten.

Die tijd is wel lang achter ons.

Laatst gewijzigd door Weyland : 3 oktober 2023 om 14:53.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2023, 01:48   #40
IJsboer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als jullie beiden SteenkoolEngels spreken gaan geen van beide er iets van leren hé.
Ik spreek vloeiend Engels en de meeste Franstaligen niet echt, dus ze appreciëren het meestal wel want ze inden het zeker een pluspunt om hun Engels bij te schaven. Niet onbegrijpelijk aangezien het een veel belangrijkere taal is dan Frans.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be