Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 februari 2024, 11:26   #21
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
15 pinten vind ik toch niet te doen. In mijn studententijd heb ik er eens 10 of zo gedronken. Ik was doodziek, alles ondergekotst. Maarja, ik zal wel niet veel gewoon geweest zijn.
ik kan niet vergelijken want ik drink quasi nooit gewoon pinten, maar t zal wel ongeveer min of meer equivalent geweest zijn daaraan, maar wel niet ziek van geweest, zelf niet poepeloere zat.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2024, 11:29   #22
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
In een ver verleden al wel eens serieus pintje gedronken.

Sterke drank en roken was niets voor mij. (passief meeroken vroeger)

Herman Brusselmans over drankverslaving: “Ik dronk fles whiskey, fles porto en vijftien pinten op een dag”

Met wat ik nu meemaak thuis was het aan 'den toog' veel gezelliger.

In deze huidige tijden is die gezelligheid ook verdwenen in de café's.

Was Herman geen drummer geweest of was dat één van zijn boeken?

Ik zou hem altijd nog eens willen vragen hoe het afgelopen is met die negerin die hem achtervolgde om in zijn schoenen te schijten?????? (een regel uit een boek????)

Het is natuurlijk zo: men is er fan van of men is het niet.

In de meeste gevallen heeft men toch al gelachen na een eerste bladzijde gelezen te hebben van één van zijn vele boeken.
Ik vraag me wel af, wanneer m aan zijn boeken begon, had m dan al nen halven bak Cara pils uit of een kwart fles slechte scotch uit den aldi ?
Oud 2 februari 2024, 12:20   #23
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat hij redelijk vroeg tijdens het drinken al zo zat was, dat hij de rest van wat hij dronk niet meer kon tellen.
Hoeveel "normale consommaties" zitten in een fles whiskey en een fles porto?
Is het fysiek wel mogelijk, wat hij beweert.

Dat hij veel te veel dronk, kan best zijn. Sterk gestel waarschijnlijk.
En de deugpronkers zitten dan maar te janken dat één pintje al gevaarlijk is voor de gewone Vlaming ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2024, 12:42   #24
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik denk dat hij redelijk vroeg tijdens het drinken al zo zat was, dat hij de rest van wat hij dronk niet meer kon tellen.

En de deugpronkers zitten dan maar te janken dat één pintje al gevaarlijk is voor de gewone Vlaming ...
Ongeveer 18 (is dus de maatstaf voor café's)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2024, 12:50   #25
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Ik doe met een fles whisky een maand tot vijf weken, ik ben dus een vogel voor de kat.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2024, 15:30   #26
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
15 pinten vind ik toch niet te doen. In mijn studententijd heb ik er eens 10 of zo gedronken. Ik was doodziek, alles ondergekotst. Maarja, ik zal wel niet veel gewoon geweest zijn.
Één keer zes Westmalles gedronken en ze konden mij boven in bed steken. Daarna nooit meer zo ver gegaan.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2024, 15:42   #27
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Dat hij quasi constant zat was wil ik wel geloven, maar die hoeveelheden in die mengeling lijkt me zelfs voor een staalharde lever overdreven. Maar Brusselmans moet natuurlijk wel in de belangstelling van de media blijven, dus enige overdrijving in zijn publieke optredens lijkt mij normaal.
Oud 2 februari 2024, 15:57   #28
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Ik heb op vakantie eens een Australiër gesproken die een diepe buiging maakte toen hij hoorde dat ik Belg was. Hij zei dat hij maar één keer onder tafel is gedronken en dat was door een Belg. Negen Duvels hadden hem doen plooien.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2024, 16:01   #29
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ja dat is cold turkey gaan he BigF dat is redelijk gevaarlijk hoor als die gasten ineens droog staan.

Ge ziet dat ook niet meer dat die eigenlijk schijtezat zijn, Want X promile in hun bloed is gewoon de "normale" toestand.

Ik heb zo nen nonkel die trekt s morgens een blik bier open, ik weet niet wat m gedurende den dag nog allemaal zoop of zuipt , maar zijt gerust dat dat meer is dan wat de gemiddelde manspersoon opdrinkt. Dat blijft overigens ook niet bij bier alleen.

Maar die bleef dus ook gewoon functioneren, die liet zijn zaak draaien en goed draaien.
Raar dat men dat toch altijd direct een probleem noemt eh?

Sommige van die mensen functioneren perfect, zolang ze maar drank binnen hebben. En uiteindelijk merk je daar niks meer van, of ze moeten in uw gezicht ademen.

Qua gezondheid kan dat natuurlijk niet goed zijn maar anderzijds: die gast van hierboven is toch dik 80 geworden. En eigenlijk nooit veel gemankeerd.

Voor sommige mensen is een alcoholprobleem blijkbaar niet echt een probleem...
Oud 2 februari 2024, 16:03   #30
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Ik heb op vakantie eens een Australiër gesproken die een diepe buiging maakte toen hij hoorde dat ik Belg was. Hij zei dat hij maar één keer onder tafel is gedronken en dat was door een Belg. Negen Duvels hadden hem doen plooien.
Ik heb ooit eens 11 Westmalle Tripels binnengegoten maar dat weet ik alleen nog 'van horen zeggen'...

Jammer dat daar geen Australier bij was.
Oud 2 februari 2024, 16:05   #31
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid Bekijk bericht
Dat verklaart veel... Dat is geen normaal mens, maar een bodemloos vat.
Een Wallonie op zijn eigen
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2024, 16:13   #32
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat ik na een fles whisky gewoon plat achterover zou vallen.
Wat denkt u van deze prestatie?
Ik geloof ze niet.

Een fles wiskey aan 40% en een fles porto aan 25% en 15 pinten van 33cl aan 5%:

0.4 L + 0.25 L + 15 x 0.33 x 0.05 ~ 0.9 L zuivere alcohol binnen per dag.

Een lever in goede omstandigheden kan ongeveer 10 mL alcohol per uur afwerken, dus 240 mL op een dag.

Wie per dag dus 4 keer meer binnenspeelt dan zijn lever kan verwerken, heeft op den duur pure alcohol als lichaamsvocht he
Oud 2 februari 2024, 16:16   #33
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Uiteindelijk komt dat neer op een studententijd zuipen maar hij was 30 toen hij dat deed en wij waren 20
Ik heb ook veel te veel gezopen als student, maar we zitten in totaal andere ordes van grootte. Voor mij was een fles wijn ledigen "zwaar zuipen".
Oud 2 februari 2024, 16:17   #34
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Kijk, Serge Gainsbourg, dat was een geloofwaardige dronkaard.
Ontmoet Whitney Houston op Franse TV, historisch.

https://www.youtube.com/watch?v=sL82fWvjMZQ
Oud 2 februari 2024, 16:17   #35
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ja, dit is geloofwaardig dus.
De psychotoxische gewenning, dat wel, maar de chemie, nee. Dat is gewoon veel te veel alcohol om door een lever te verwerken.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3484320/

Citaat:
Although rates vary widely, the “average” metabolic capacity to remove alcohol is about 170 to 240 g per day for a person with a body weight of 70 kg. This would be equivalent to an average metabolic rate of about 7 g/hr which translates to about one drink per hr.
Kortom, tot aan een kleine 200 - 300 mL zuivere alcohol per dag, dat is "doenbaar", want ge kunt dat elimineren. Maar 0.9 L, nee. Dat is daar zover over, dat ge alcohol blijft opbouwen aan een tempo dat maakt dat op het einde van de week, ge bijna 4 liter zuivere alcohol in uw bloed hebt, kortom, uw bloed is zuivere alcohol geworden he. Dat kan niet, ge zijt allang dood.

Laatst gewijzigd door patrickve : 2 februari 2024 om 16:30.
Oud 2 februari 2024, 16:18   #36
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
10 pinten of een fles wijn lukt nog
15 pinten of 2 flessen wijn is inderdaad alles onderkotsen.
Sterke drank drink ik niet, 1 keer teveel jenever gedrinken en toen ging het licht uit. Letterlijk 2 dagen kotsmisselijk geweest. Dat nooit meer.

dus nee ik geloof Brusselmans niet.
Oud 2 februari 2024, 16:25   #37
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Raar dat men dat toch altijd direct een probleem noemt eh?

Sommige van die mensen functioneren perfect, zolang ze maar drank binnen hebben. En uiteindelijk merk je daar niks meer van, of ze moeten in uw gezicht ademen.

Qua gezondheid kan dat natuurlijk niet goed zijn maar anderzijds: die gast van hierboven is toch dik 80 geworden. En eigenlijk nooit veel gemankeerd.

Voor sommige mensen is een alcoholprobleem blijkbaar niet echt een probleem...
uw lijf moet er mee overweg kunnen en dat weet ge meestal maar pas als het te laat is, dus ge kunt er maar beter voorzichtig mee zijn.

Ik ken er 2 die betrekkelijk goed bleven functioneren met, maar veel meer die achter 3 of 4 consumpties totaal niet meer aanspreekbaar zijn. Dan een stuk of 2 die echt wat kunnen verzetten , maar ook meteen stoppen als ze voelen dat het teveel is, die kruipen dan ineens in hun bed en t feest is gedaan,
Oud 2 februari 2024, 16:28   #38
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
De psychotoxische gewenning, dat wel, maar de chemie, nee. Dat is gewoon veel te veel alcohol om door een lever te verwerken.

Ja ik denk dat toch ook, 50 porties alcool ik heb het uitgerekend, en ge hebt 2 uur nodig om 1 a 2 af te breken, ... reken maar uit ge zijt 24 uur zat, ge komt zelf niet toe met nen dag zat zijn en dan zijt ge al terug begonnen, ...

ik heb dan over consumpties, ik heb niet tot puren alcool uitgerekend maar het blijft hetzelfde, ge geraakt gewoon niet meer nuchter uwe lever verzuipt gewoon in de puren alcool .

Laatst gewijzigd door Herr Flick : 2 februari 2024 om 16:30.
Oud 2 februari 2024, 16:37   #39
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht

Kortom, tot aan een kleine 200 - 300 mL zuivere alcohol per dag, dat is "doenbaar", want ge kunt dat elimineren. Maar 0.9 L, nee. Dat is daar zover over, dat ge alcohol blijft opbouwen aan een tempo dat maakt dat op het einde van de week, ge bijna 4 liter zuivere alcohol in uw bloed hebt, kortom, uw bloed is zuivere alcohol geworden he. Dat kan niet, ge zijt allang dood.
Dju.
Oud 2 februari 2024, 16:42   #40
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ja ik denk dat toch ook, 50 porties alcool ik heb het uitgerekend, en ge hebt 2 uur nodig om 1 a 2 af te breken, ... reken maar uit ge zijt 24 uur zat, ge komt zelf niet toe met nen dag zat zijn en dan zijt ge al terug begonnen, ...

ik heb dan over consumpties, ik heb niet tot puren alcool uitgerekend maar het blijft hetzelfde, ge geraakt gewoon niet meer nuchter uwe lever verzuipt gewoon in de puren alcool .
De cijfers zijn allemaal coherent. Een "portie" dat is ongeveer 10 mL alcohol, of 8 gram, ttz, een glas wijn van 100 mL van wijn van ongeveer 10%, of een pintje licht bier van 33 cl van 3%, en ge kunt dus inderdaad met ne goed werkende lever ongeveer 8 gram of 10 mL verwerken per uur, dus 1 portie. Een zwaar bier, dat zijn 2 of 3 porties. Een fles wijn van 75 cl, dat zijn 7 of 8 porties, of dus 3 of 4 zware pinten. Een fles wiskey van 1L, aan 40%, dat is 400 mL alcohol of 40 porties. Een fles porto van 20%, dat is 200 mL of 20 porties (ik was mis, met 25%).

Bij Brusselmans zitten we aan 40 + 20 + 15 = 75 porties als het licht bier is, en bij 40 + 20 + 30 als het redelijk zwaar bier is, dus 90 porties.

Dus ja, de bewering van Brusselmans zit HEEL VER boven wat een normale goed werkende lever op 24 uur kan verwerken, namelijk ongeveer 24 porties.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be