Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2005, 00:20   #21
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Als de overheid zoveel moeite moet doen om die taal te laten naleven, moet je je misschien eens afvragen of die taal wel de moeite waard is om te laten naleven...
Dat is het hem juist. De overheid heeft jaren laten betijen. Gewoon het laten uitdoven van de faciliteiten en het instellen van de officiële taal als onderwijstaal (wat nu niet het geval is), kan al voldoende zijn om de problemen op te lossen.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2005, 00:21   #22
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Waarom zou dit dan wel horen? Om terwille te zijn van een aantal Franstaligen die wel in een Vlaamse gemeente willen wonen, maar zich op de een of andere manier hoog verheven voelen om er de taal van te leren?
Natuurlijk. Dat is de taak van de overheid: de burgers terwille zijn.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2005, 00:23   #23
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De talen zijn in België niet landstalen over heel het grondgebied. Blijkbaar snapt u nog altijd niet dat bij de erkenning van de drie landstalen men onmiddellijk de territorialiteit ervan heeft vastgelegd. Dit gebeurde tegelijkertijd, daar voor die vastlegging het Duits geen erkende landstaal was.
Dat begrijp ik zeer goed, Van den Berghe, en ik vind het ridicuul om een taal op een bepaald aantal vierkante meters vast te pinnen, hetgeen duidelijk niet werkt in de praktijk.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 3 januari 2005, 00:25   #24
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Alleen hebben we het niet over immigranten, maar over landgenoten.
Het gaat om mensen die migreren vanuit een ander taalgebied. In die zin zijn het dus wél immigranten. Dat het tegelijkertijd landgenoten zijn, heb ik nergens tegengesproken.
Oud 3 januari 2005, 00:25   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus geen belastingen meer, daar dit toch wel een grote last is voor de burgers.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2005, 00:27   #26
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus geen belastingen meer, daar dit toch wel een grote last is voor de burgers.
Blijkbaar begrijpt u nog steeds niet dat belastingen nodig zijn om het algemeen belang te dienen, in tegenstelling tot taalpesterijen, waar niemand van gediend is.

Citaat:
Oud 3 januari 2005, 00:27   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat begrijp ik zeer goed, Van den Berghe, en ik vind het ridicuul om een taal op een bepaald aantal vierkante meters vast te pinnen, hetgeen duidelijk niet werkt in de praktijk.
Dat werkt weldegelijk. Kijk maar naar de gemeenten van de Vlaamse Rand waar er geen faciliteiten zijn: daar is niet alleen de inwijking veel lager, maar daar worden de gemeentepapieren in het Nederlands en alleen in het Nederlands afgegeven. Net zo in Nieuwkerke bijvoorbeeld waar er veel Fransen wonen (en waar er nog steeds heel veel bijkomen), alhoewel de gemeente eentalig Nederlands is en de Fransen dus al hun papieren in die taal ontvangen.

Alleen in uw hoofd werkt dit systeem niet; in de praktijk echter wel. Kijk maar naar Duitsland: eentaligheid op z'n best. Of naar Frankrijk: eentaligheid ook op z'n best.
Oud 3 januari 2005, 00:29   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blijkbaar begrijpt u nog steeds niet dat belastingen nodig zijn om het algemeen belang te dienen, in tegenstelling tot taalpesterijen, waar niemand van gediend is.
Dit zijn geen pesterijen, gewoon de toepassing van de wetten. Ook dat is immers in het belang van de burger, zodat hij zich gemakkelijker weet te integreren in de taalgemeenschap waar hij komt wonen. Eentaligheid versnelt en vergemakkelijkt dit proces. Halfslachtige tweetaligheid echter niet, en daarvan zijn de faciliteitengemeenten het beroerdste voorbeeld.
Oud 3 januari 2005, 00:30   #29
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Goed. Dan stel ik voor om vanaf nu alle officieel erkende talen over het volledige grondgebied van de Europese Unie door te voeren. Communicatie- en taalproblemen gegarandeerd.
Oud 3 januari 2005, 00:32   #30
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit zijn geen pesterijen, gewoon de toepassing van de wetten. Ook dat is immers in het belang van de burger, zodat hij zich gemakkelijker weet te integreren in de taalgemeenschap waar hij komt wonen. Eentaligheid versnelt en vergemakkelijkt dit proces. Halfslachtige tweetaligheid echter niet, en daarvan zijn de faciliteitengemeenten het beroerdste voorbeeld.
Nee hoor, pure pesterijen. Toepassing van wetjes en regeltjes die ingevoerd werden door mensen die er genoegen in scheppen hun landgenoten te tergen met hun relgelneverij.

Citaat:
Oud 3 januari 2005, 00:32   #31
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
De burgers terwille zijn is niet hetzelfde als voor hen kruipen. In dit geval zou de burgers terwille zijn betekenen: hen doorverwijzen voor een(eventueel gesubsidieerde) taalcursus.
Oud 3 januari 2005, 00:33   #32
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
Goed. Dan stel ik voor om vanaf nu alle officieel erkende talen over het volledige grondgebied van de Europese Unie door te voeren. Communicatie- en taalproblemen gegarandeerd.
Voor een dergelijke grote entiteit zou het veel interessanter zijn het Engels als voertaal te nemen. Dat is sowieso de enige taal die ècht iets te betekenen heeft.

Citaat:
Oud 3 januari 2005, 00:34   #33
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De burgers terwille zijn is niet hetzelfde als voor hen kruipen. In dit geval zou de burgers terwille zijn betekenen: hen doorverwijzen voor een(eventueel gesubsidieerde) taalcursus.
Laat de burger daar zelf maar over beslissen. Het is niet de taak van de overheid om Big Brother te spelen.

Citaat:
Oud 3 januari 2005, 00:37   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee hoor, pure pesterijen. Toepassing van wetjes en regeltjes die ingevoerd werden door mensen die er genoegen in scheppen hun landgenoten te tergen met hun relgelneverij.
De wet op de faciliteiten werd ingevoerd naar de aanbevelingen van de Commissie-Harmel. Juist op die bevindingen moet u altijd weer teruggaan wil men de juiste draagwijdte van de faciliteiten weten. Welnu, in dat rapport staat - ik citeer even in de door u geliefde taal:

Citaat:
1) Il existe au sein de la nation belge deux communautés culturelles et linguistiques: la communauté wallonne et la communauté flamande;

2) Ces deux communautés sont homogènes et ce caractère doit être respecté. Les Flamands qui s’établissent en Wallonie, et les Wallons qui s’établissent en Flandre doivent s’adapter au milieu;

3) Par voie de conséquence, tout organisme public ou institutionnel privé remplissant une mission d’intérêt public, doit être, en principe, français en Wallonie, et néerlandais en Flandre;

4) L’agglomération bruxelloise doit être le bien commun de la communauté wallonne et de la communauté flamande. Wallons et Flamands doivent y jouir de droits culturels égaux. Leur individualité doit y être respectée et les moyens doivent leur être donnés de la maintenir et de la développer. (Chapitre III, F – c, § I, p. 266).
In de aanbevelingen over de culturele aangelegenheden vinden we daar de zin:

Citaat:
4) Les deux communautés doivent être homogènes : en aucun cas, l’État ne saurait encourager la constitution ou le maintien de minorités linguistiques dans l’une ou l’autre communauté;
Ook daar er verder:

Citaat:
1) La communauté wallonne et la communauté flamande doivent être homogènes. Les Flamands qui s’établissent en Wallonie et les Wallons qui s’établissent en Flandre doivent être résorbés par le milieu. L’élément personnel et ainsi sacrifié au profit de l’élément territorial;

2) Par voie de conséquence, tout l’appareil culturel doit être français en Wallonie et néerlandais en Flandre;
Wat men dus nu uiteindelijk in Vlaanderen doet, is het toepassen van eerder gemaakte afspraken die door de Franstaligen in de doofpot worden gestopt.
Oud 3 januari 2005, 00:38   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor een dergelijke grote entiteit zou het veel interessanter zijn het Engels als voertaal te nemen. Dat is sowieso de enige taal die ècht iets te betekenen heeft.
In Europa is het Engels niet de dominerende taal naar aantal sprekers: dat is in de eerste plaats het Duits. Daarenboven kan je met Duits in de nieuwe lidstaten veel meer aanvangen dan met Engels.
Oud 3 januari 2005, 00:39   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Laat de burger daar zelf maar over beslissen. Het is niet de taak van de overheid om Big Brother te spelen.
Het democratisch recht wordt uitgeoefend binnen bepaalde omschrijvingen. Institutionele materies zijn geen bevoegdheid van de gemeenten. Niet in België (nooit geweest), niet in andere landen.
Oud 3 januari 2005, 00:49   #37
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar het is wel de taak van de overheid om de wetten te laten naleven. En zoals gezegd (waar je niet op reageert) maak je met zo'n betuttelingspolitiek een franstalige inwijkeling enkel afhankelijk van jou als tweetalige. Op lange termijn bewijs je hem dus geen enkele dienst.

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 3 januari 2005 om 00:55.
Oud 3 januari 2005, 00:51   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar het is wel de overheid om de wetten te laten naleven. En zoals gezegd (waar je niet op reageert) maak je met zo'n betuttelingspolitiek een franstalige inwijkeling enkel afhankelijk van jou als tweetalige. Op lange termijn bewijs je hem dus geen enkele dienst.
Inderdaad, je beperkt de zelfstandigheid van de anderstalige burger in grote mate en sluit hem daardoor uit. Dit verzekert dan ook de macht van de administratie over de burger, en waarschijnlijk is het juist mr. Raf daar om te doen. Hierdoor krijgt de meertalige ambtenaar in het administratief apparaat een bijzonder status en vergroot hij zijn macht binnen het geheel.
Oud 3 januari 2005, 11:34   #39
snoodaard
Gouverneur

snoodaard's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar snoodaard
Standaard

Citaat:
In Europa is het Engels niet de dominerende taal naar aantal sprekers: dat is in de eerste plaats het Duits. Daarenboven kan je met Duits in de nieuwe lidstaten veel meer aanvangen dan met Engels.
Dat is dikke zever,zelfs in Hongarije kom je niet ver met duits.Engels is er de 2e taal,veel ouderen(30plus)spreken ook russisch want deze was tweede taal tijdens de communistische bezetting.

Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen
snoodaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2005, 11:38   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door snoodaard
Dat is dikke zever,zelfs in Hongarije kom je niet ver met duits.Engels is er de 2e taal,veel ouderen(30plus)spreken ook russisch want deze was tweede taal tijdens de communistische bezetting.
Kijk, als u over iets wilt spreken, moet u ook er enige kennis van hebben. Vrienden van me zijn afgelopen vakantie naar Hongarije geweest en vertelden me dat ze bijna steeds met Duits er terecht konden. Waarom? Omdat de Hongaarse toeristische sektor heel sterk gericht is op het Duitse en Oostenrijkse publiek.

Ook heb ik trouwens eenzelfde ervaring: op dit ogenblik maak ik immers enkele voorbereidingen voor een rondreis door Hongarije die uiteindelijk zal eindigen in Volkshongaars gebied in Vojvodina. De meeste zaken die ik tot nu toe regelde, gebeurden bijna allemaal in het Duits.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be