Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juni 2024, 02:55   #21
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik heb ten volle begrip voor uw ergernis. De huidige kieskringen zijn beperkt tot de oubollige provincies. Er is alle reden om één grote Vlaamse kieskring te maken.
Van een land met maar één Nederlandse kieskring, dat zou ik niet doen met het Randstad die dan wordt oververtegenwoordigd. Ik zou 50/50 om zo niet totaal het goede van het huidige systeem te verliezen.
Oud 8 juni 2024, 07:06   #22
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Een landelijke kieskring zal daar bitterweinig aan veranderen. Je kan evengoed beweren dat je een griep oplost door een been te amputeren. Referenda gaan over het af- of goedkeuren van een bepaalde beleidsbeslissing of een voorstel tot. Het is een inhoudelijk gegeven. Een landelijke kieskring wordt een bokswedstrijd tussen gemediatiseerde figuren. Inhoud zal daar vaak veel minder een rol spelen. Daarnaast is het zo dat er in België geen landelijke gedragen politiek meer bestaat. De partijen zijn gesplitst, er is een duidelijk verschil in kiesgedrag tussen Noord en Zuid... Daarnaast speelt natuurlijk het numeriek overwicht van de Vlamingen een hele belangrijk, waardoor de federale kieskring in het nadeel van de Franstaligen zal uitvallen.
De vraag naar een Vlaamse kieskring voor federale verkiezingen lijkt me momenteel logischer en haalbaarder dan een federale kieskring.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2024, 09:04   #23
henke54
Partijlid

henke54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
slim bedacht !
henke54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2024, 12:31   #24
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

gerrymandering

Twintig jaar geleden werden de provinciale kieskringen in het leven geroepen omdat Open VLD en Vooruit elk vijf ‘aantrekkelijke’ lijsttrekkers in huis hadden om CD&V flink te jennen.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20240606_96850752

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2024, 14:38   #25
henke54
Partijlid

Standaard

Citaat:
Ik heb ten volle begrip voor uw ergernis. De huidige kieskringen zijn beperkt tot de oubollige provincies. Er is alle reden om één grote Vlaamse kieskring te maken.
De grote partijen hebben in 2003 de 'pot' van zetels naar zich willen trekken ... over 'democratie' gesproken -> https://vrtnws.be/p.Nl4KPdEdlbw
Oud 8 juni 2024, 14:40   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen enkele reden om zo'n grote kieskring te maken. Wel een terugkeer naar veel kleinere kieskringen die dichter bij de burger staan, lokaal verankerd zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2024, 16:32   #27
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen enkele reden om zo'n grote kieskring te maken. Wel een terugkeer naar veel kleinere kieskringen die dichter bij de burger staan, lokaal verankerd zijn.
Te kleine kieskringen hebben als gevolg dat de winnaar er alles neemt, wat nefast is voor de juiste verhouding van de totaliteit van het kiezerskorps.

Elke partij zorgt er wel min of meer voor dat er een geografische spreiding is.

Te grote kieskringen werken het filmster-fenomeen in de hand.

Ik vind een provinciale kieskring nog niet zo slecht.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2024, 16:34   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Te kleine kieskringen hebben als gevolg dat de winnaar er alles neemt, wat nefast is voor de juiste verhouding van de totaliteit van het kiezerskorps.

Elke partij zorgt er wel min of meer voor dat er een geografische spreiding is.

Te grote kieskringen werken het filmster-fenomeen in de hand.

Ik vind een provinciale kieskring nog niet zo slecht.
En toch werden ze indertijd net ingevoerd om de gemediatiseerde figuren van SP.a en Open VLD maximaal te laten renderen. En het was juist de CD&V die duidelijk stelde dat men op die manier haar lokale verankering - typisch voor die partij (nog in die tijd) - wou aanvallen.
Oud 8 juni 2024, 17:11   #29
henke54
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus ;

Citaat:
Quercus heeft groot gelijk ; 1 grote vlaamse kieskring ... = simpel en voor iedere kiezer gemakkelijk te begrijpen. En nogmaals, rond 'lokaal verankerd', dat gebeurt op 13 oktober, of anders moet men die 'lokale' en provinciale verkiezingen maar afschaffen... kost alleen maar belastinggeld .

Laatst gewijzigd door henke54 : 8 juni 2024 om 17:14.
Oud 8 juni 2024, 17:36   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door henke54 Bekijk bericht
Quercus heeft groot gelijk ; 1 grote vlaamse kieskring ... = simpel en voor iedere kiezer gemakkelijk te begrijpen. En nogmaals, rond 'lokaal verankerd', dat gebeurt op 13 oktober, of anders moet men die 'lokale' en provinciale verkiezingen maar afschaffen... kost alleen maar belastinggeld .
Wat moet de Vlaamse kiezer dus toch dom zijn, want u beweert dat hij meerdere kieskringen binnen Vlaanderen niet echt begrijpt of dat het allemaal te moeilijk is. Ja, ook de verkiezingen voor het Vlaams Parlement moeten nog steeds een lokale verankering kennen, tot spijt van wie het benijdt.

Is de Zwitserse kiezer dan zoveel slimmer?
Oud 9 juni 2024, 01:21   #31
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat moet de Vlaamse kiezer dus toch dom zijn, want u beweert dat hij meerdere kieskringen binnen Vlaanderen niet echt begrijpt of dat het allemaal te moeilijk is. Ja, ook de verkiezingen voor het Vlaams Parlement moeten nog steeds een lokale verankering kennen, tot spijt van wie het benijdt.

Is de Zwitserse kiezer dan zoveel slimmer?
Nogmaals één kieskring, zoals in Nederland, leidt to over representatie van de Randstad, dus u kan leven met een parlement met vooral mensen uit de provincies Antwerpen, Oost Vlaanderen, een paar uit Vlaams Brabant en hooguit een paar verdwaalde leden uit randgebieden zoals West Vlaanderen en Limburg. Ik in Nederland zou juist deels het huidige Belgische systeem toejuichen, beter voor de provincie.
Oud 9 juni 2024, 03:11   #32
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Nogmaals één kieskring, zoals in Nederland, leidt to over representatie van de Randstad, dus u kan leven met een parlement met vooral mensen uit de provincies Antwerpen, Oost Vlaanderen, een paar uit Vlaams Brabant en hooguit een paar verdwaalde leden uit randgebieden zoals West Vlaanderen en Limburg. Ik in Nederland zou juist deels het huidige Belgische systeem toejuichen, beter voor de provincie.
In elke Nederlandse uithoek kan men de partijen van de zittende regering belonen of afstraffen. In Vlaanderen kunnen we de helft van de regeringspartijen (tegenwoordig zelfs meer) zelfs niet kiezen, belonen of straffen. Daarvoor is een federale kieskring op federaal niveau nodig, en niet voor 20 symbolische zetels zoals de Belgicisten willen maar volledig. Mét afschaffing van alle grendels op de Vlaamse meerderheid natuurlijk.
Oud 9 juni 2024, 10:15   #33
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Eigenlijk zouden we moeten kunnen stemmen in de kieskring waar we wonen en de kieskring waar we door de kolonisten zijn uit verjaagd, zoals de kolonisten dat kunnen met hun dubbele nationaliteit.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2024, 02:43   #34
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
In elke Nederlandse uithoek kan men de partijen van de zittende regering belonen of afstraffen. In Vlaanderen kunnen we de helft van de regeringspartijen (tegenwoordig zelfs meer) zelfs niet kiezen, belonen of straffen. Daarvoor is een federale kieskring op federaal niveau nodig, en niet voor 20 symbolische zetels zoals de Belgicisten willen maar volledig. Mét afschaffing van alle grendels op de Vlaamse meerderheid natuurlijk.
Belonen en bestraffen wel, maar buiten de Randstad zit wel de frustratie van onder representatie. Daarom zou ik voor 50/50 gaan.
Oud 10 juni 2024, 04:46   #35
epicurist_dirk
Minister

epicurist_dirk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Ze zouden beter werken zoals in Zwitserland: referenda houden !

Inderdaad in Zwitserland kan er zelfs van uit de zetel thuis via GSM gestemd worden via een soort itsme encryptie beveiliging!!!!

Waardoor het bindend referendum kiezen natuurlijk milieu vriendelijk wegens geen extra verplaatsingen, vlot, makkelijk, snel, veilig en vooral exact efficiënt werkend als een Zwitsers uurwerk kan afgehandeld worden.

Terwijl wij hier ondanks de kosten voor die nieuwe stem Computers wij nog steeds als een kudden die naar de slachtbank gevoerd word in de rij moeten staan ....

Er zouden hier met de jonge kiezers die feitelijk alleen voor EU mochten kiezen fouten in het computersysteem systeem geslopen zijn. Waardoor ze op alles kondigden kiezen, pfff

Maar ja, waarom makkelijk, efficiënt en NIET duur, als het moeilijk ook kan .....
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.

Laatst gewijzigd door epicurist_dirk : 10 juni 2024 om 04:52.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be