Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 januari 2005, 19:04   #21
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
Duitsland is dus begonnen met de deuren van de hel open te zetten en de langdurige werklozen naar de chain-gang te drijven: gedwongen tewerkstelling
aan supplementaire vergoedingen van een symbolische euro per uur.
Hier glijdt de staat af op de slippery slope naar Big Brother.
Het zal je maar overkomen met de sociaal-democraten en met de groenen aan het roer.
Dat is roepen om een geactualiseerde versie van de Rote Armee Fraction.
Of minstens om een periode van hevige sociale onrust.
Het is niet goed dat dergelijke sociale afbraak door progressieven uitgevoerd wordt.
Ze kunnen zelfs beter een oppositie-kuur opgelegd krijgen.
Dat ze eens eerst beginnen met criminelen in de cel voor hunne boterham te laten werken!
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2005, 23:48   #22
predator
Parlementslid

predator's schermafbeelding

Standaard

Beste Eno2,

Ziehier je HEL :

Op 1 januari werd in Duitsland een omvangrijke hervorming van de arbeidsmarkt van kracht. De regering wil tegelijk snoeien in de dure werkloosheidsuitkeringen en langdurig werklozen aanzetten tot het zoeken naar een baan. Het hele pakket aan maatregelen wordt Hartz IV genoemd, naar personeelsdirecteur Peter Hartz van Volkswagen. Hij zat de commissie voor die de Duitse welvaartsstaat op last van de regering onder de loep nam.
Het is de vierde reeks maatregelen die de commissie voorstelt, en tegelijk ook de meest ingrijpende. Er wordt in Duitsland al maanden tegen het knippen in de werkloosheidsuitkeringen betoogd. Er is de voorbije weken in het hele land koortsachtig gewerkt aan het integreren van de verschillende sociale diensten, die zich met de steun en de opvang van werklozen bezighouden.

Van 1 januari af heeft een alleenstaande werkloze in het westen van Duitsland nog recht op een maandelijkse vergoeding van 345 euro. Werklozen in het oosten van het land krijgen iets minder: 331 euro. Dat bedrag verhoogt naargelang van de samenstelling van het gezin en het aantal kinderen ten laste. Werklozen hebben ook recht op een financiële bijdrage in de huur en de kosten voor verwarming. Werklozen die voldoende lang hadden gewerkt, kregen totnogtoe een bedrag van net iets meer dan de helft van hun laatste netto-inkomen.

Alle protest ten spijt, verliep de operatie verrassend vlot. De overheid maakte massaal gebruik van het internet om alle informatie op tijd te verzamelen. De 3,8 miljoen langdurig werklozen stuurden de lange vragenlijsten, in te vullen om het bedrag van de uitkering opnieuw vast te stellen, in de meeste gevallen ook tijdig terug uit angst om met nieuwjaar helemaal zonder inkomen te vallen.

De regering rekent erop dat het nieuwe, zoveel strengere systeem de werkloosheidscijfers voor het eerst in lange tijd naar beneden kan krijgen. Maar als Hartz IV alsnog mislukt, dreigt kanselier Gerhard Schröder zijn herwonnen populariteit weer te verliezen. Kwatongen geloven daarom dat er al een zondebok klaarstaat. Als het fout gaat, zal de schuld in de schoenen van economieminister Wolfgang Clement worden geschoven.

© The Economist

Copyright The Economist

Dus : het valt nog wel mee hé Eno2.

Het woord dat The Economist in zijn tekst is vergeten is :

langdurig.

Harz IV is vooral voor de langdurig werklozen "van belang".

Tiens, in HLN las ik, vanmorgen dat er in Vlaanderen :

+6.500

gezonde typkes, onder de 50 jaar, rondlopen die al méér dan 10 (tien !) jaar stempelen ! Hoe noemen we dat ? Juist vriend :

profitariaat !

Overigens :

Beste Groeten.
Oud 6 januari 2005, 00:37   #23
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Duitsland is dus begonnen met de deuren van de hel open te zetten en de langdurige werklozen naar de chain-gang te drijven: gedwongen tewerkstelling
aan supplementaire vergoedingen van een symbolische euro per uur.
Hier glijdt de staat af op de slippery slope naar Big Brother.
Het zal je maar overkomen met de sociaal-democraten en met de groenen aan het roer.
Dat is roepen om een geactualiseerde versie van de Rote Armee Fraction.
Of minstens om een periode van hevige sociale onrust.
Het is niet goed dat dergelijke sociale afbraak door progressieven uitgevoerd wordt.
Ze kunnen zelfs beter een oppositie-kuur opgelegd krijgen.
Ik zie hier totaal niks mis in. Ze zouden dat hier ook mogen invoeren. Werkloosheidsvergoeding een beetje verlagen en die symbolische euro dan wel wat verhogen. + inbouwen van grenzen qua aantal 'gedwongen' mensen die je in dienst mag nemen.

Prima Prima... stuur maar door naar VdBr.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2005, 00:52   #24
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk
Ja hoor, een zeer goed initiatief.

Als ik werkloos word, zou ik iedere job willen aannemen (als ik die tenminste lichamelijk aankan). Wel jammer dan als al die plaatsjes ingenomen worden door de 'dwangarbeiders', omdat die aan de werkgever natuurlijk veel minder kosten dan de werkwillige arbeider die gewoon centjes wil voor het geleverde werk.
En jij gelooft dat die jobkes nu beter betaald worden dan 750 euro + 240 euro ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2005, 00:56   #25
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Ge komt er beter vanaf door in de misdaad te stappen.
Maar dan krijgt ge wel veel concurrentie en geldt de wet van de jungle. 8)
Oud 6 januari 2005, 00:59   #26
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ze werken, dan verdienen ze gewoon een loon.
Als ze wel willen werken, maar er is gewoon geen job te vinden, dan behouden ze gewoon hun dop.

Wie langdurig niet wil werken, krijgt gewoon na verloop van tijd minder en minder tot er niets meer overschiet.
Probleem met dat laatste is dat sommige mensen die niet kunnen werken, niet als dusdanig erkend worden. Niet alle gevallen van CVS, fibromyalgie,... worden als dusdanig erkend door de overheid en dat is best schrijnend. Ook hangt het er nogal eens vanaf welke adviseur je over de vloer krijgt of je als werkonbekwaam wordt verklaard of niet. Mijn moeder is invaliede, en kan niet gaan werken, en dat wordt ook erkend, maar ik ken mensen die meer gehandicapt zijn dan m'n moeder en toch niet aan die erkenning geraken omdat ze met een verzuurde adviseur te maken hebben die ergens z'n menselijk begrip is verloren....
Onzin, een gezinshoofd krijgt ruim 750 euro + bijkomende voordelen.
Ik ken mensen die voor minder werken.
Oud 6 januari 2005, 01:01   #27
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
*kuch* Ik ken mensen die betaald worden om de stoep te vegen hoor. Ga je die mensen hun job afpakken? Vandalisme opsporen en toezicht houden is dacht ik de taak van de politie. Geef me nu werkelijk eens een taak waarvoor mensen niet betaald worden.
En die verdienen meer dan 1000 euro ?
Oud 6 januari 2005, 01:04   #28
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

[quote=eno2]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Is het tewerkstellen van werklozen voor jou de deuren van de hel openzetten?
____

Gedwongen.
Je vergeet het cruciale woordje 'gedwongen'.
Werklozen zijn, net zoals werkers, geen vee (ik bedoel dit niet in verband met vetmesten, maar ivm stokslagen naar de slachtbank van de professionele vrijheid).
De staat heeft inderdaad een opdracht, niet alleen om een gunstig ondernemingsklimaat te scheppen, maar ook om zelf werkloosheidspieken op te vangen. Dat laatste wordt door geen enkele (Europese) staat ernstig genomen.
Ze kiezen dus voor een catastrofale oplossing: dwang.
Dwang is onderdrukking en onderdrukking roept (terechte) revolte op.
Onverstandige politiek.
Niemand wordt gedwongen om werkloosheidssteun te vragen.
Anderen dwingen om u te betalen om niets te doen kan ook revolutie oproepen.
Oud 6 januari 2005, 01:08   #29
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pros de sos
ze kunnen misschien gesloten werkkampen oprichten voor de werklozen.
nu nog een goede slogan om het idee aan het volk te verkopen.
wat dacht je van 'arbeit macht frei'.
We kunnen ook niet gesubsidieerde rustplaatsen inrichten op een onbewoond eiland. De sossen kunnen daar elkaar helpen.
Oud 6 januari 2005, 01:11   #30
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
Ik zie hier totaal niks mis in. Ze zouden dat hier ook mogen invoeren. Werkloosheidsvergoeding een beetje verlagen en die symbolische euro dan wel wat verhogen. + inbouwen van grenzen qua aantal 'gedwongen' mensen die je in dienst mag nemen.

Prima Prima... stuur maar door naar VdBr.
Je bent wel erg lief.
Ik hoop dat je de laagste lonen dan ook optrekt.
Oud 6 januari 2005, 01:14   #31
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pros de sos
ze kunnen misschien gesloten werkkampen oprichten voor de werklozen.
nu nog een goede slogan om het idee aan het volk te verkopen.
wat dacht je van 'arbeit macht frei'.
Wat dacht je van "rust roest' ?
Oud 6 januari 2005, 10:32   #32
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Niemand wordt gedwongen om werkloosheidssteun te vragen.
Akkoord, het is een vrij toegekend recht.

Anderen dwingen om u te betalen om niets te doen kan ook revolutie oproepen.
Ik dwing niemand om mij te betalen. Iedere inciviek moet maar weigeren weigeren zijn belastingen te betalen.

Je bent wel je hart kwijt, maar je hebt daarom nog geen verstand bijgewonnen.
Niemand wordt gedwongen om mee te werken aan een leefbaarder wereld, je kan ook ijveren voor de strijd van allen tegen allen.
Bobke daarheen!
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2005, 10:42   #33
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Ik dwing niemand om mij te betalen. Iedere inciviek moet maar weigeren weigeren zijn belastingen te betalen.
Nog zo'n een mop. Je moet maar eens weigeren je belastingen te betalen. Je wordt als nog een grotere gangster beschouwd dan Dutroux.

Door zo'n onnozele verklaringen breng je de solidariteit volledig in diskrediet. Solidariteit is goed, maar van het moment dat er profitariaat is moet er streng ingegrepen worden of je ondergraaft het bedrip van solidariteit.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2005, 10:42   #34
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill
Dat ze eens eerst beginnen met criminelen in de cel voor hunne boterham te laten werken!
_________

Ik weet niet of het idee van arbeid als straf zo'n goed idee is.
Arbeid zou eigenlijk iets levensvervullend moeten zijn, maar als je ziet hoeveel je de mensen moet betalen ervoor zou je kunnen vermoeden dat het dikwijls een kwalijke opdracht is.
Ook het uitdelen van 'maatschappelijke werkstraffen aan (kleine) misdadigers, inplaats van ze op te sluiten, besmuikt eigenlijk het blazoen van de arbeid..

Gedwongen arbeid is in elk geval een straf, zoveel is zeker.
Oud 6 januari 2005, 10:57   #35
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door predator
Beste Eno2,

Ziehier je HEL :

Op 1 januari werd in Duitsland een omvangrijke hervorming van de arbeidsmarkt van kracht. De regering wil tegelijk snoeien in de dure werkloosheidsuitkeringen en langdurig werklozen aanzetten tot het zoeken naar een baan. Het hele pakket aan maatregelen wordt Hartz IV genoemd, naar personeelsdirecteur Peter Hartz van Volkswagen. Hij zat de commissie voor die de Duitse welvaartsstaat op last van de regering onder de loep nam.
Het is de vierde reeks maatregelen die de commissie voorstelt, en tegelijk ook de meest ingrijpende. Er wordt in Duitsland al maanden tegen het knippen in de werkloosheidsuitkeringen betoogd. Er is de voorbije weken in het hele land koortsachtig gewerkt aan het integreren van de verschillende sociale diensten, die zich met de steun en de opvang van werklozen bezighouden.

Van 1 januari af heeft een alleenstaande werkloze in het westen van Duitsland nog recht op een maandelijkse vergoeding van 345 euro. Werklozen in het oosten van het land krijgen iets minder: 331 euro. Dat bedrag verhoogt naargelang van de samenstelling van het gezin en het aantal kinderen ten laste. Werklozen hebben ook recht op een financiële bijdrage in de huur en de kosten voor verwarming. Werklozen die voldoende lang hadden gewerkt, kregen totnogtoe een bedrag van net iets meer dan de helft van hun laatste netto-inkomen.

Alle protest ten spijt, verliep de operatie verrassend vlot. De overheid maakte massaal gebruik van het internet om alle informatie op tijd te verzamelen. De 3,8 miljoen langdurig werklozen stuurden de lange vragenlijsten, in te vullen om het bedrag van de uitkering opnieuw vast te stellen, in de meeste gevallen ook tijdig terug uit angst om met nieuwjaar helemaal zonder inkomen te vallen.

De regering rekent erop dat het nieuwe, zoveel strengere systeem de werkloosheidscijfers voor het eerst in lange tijd naar beneden kan krijgen. Maar als Hartz IV alsnog mislukt, dreigt kanselier Gerhard Schröder zijn herwonnen populariteit weer te verliezen. Kwatongen geloven daarom dat er al een zondebok klaarstaat. Als het fout gaat, zal de schuld in de schoenen van economieminister Wolfgang Clement worden geschoven.

© The Economist

Copyright The Economist

Dus : het valt nog wel mee hé Eno2.

Het woord dat The Economist in zijn tekst is vergeten is :

langdurig.

Harz IV is vooral voor de langdurig werklozen "van belang".

Tiens, in HLN las ik, vanmorgen dat er in Vlaanderen :

+6.500

gezonde typkes, onder de 50 jaar, rondlopen die al méér dan 10 (tien !) jaar stempelen ! Hoe noemen we dat ? Juist vriend :

profitariaat !

Overigens :

Beste Groeten.

Langdurige werklozen moeten het EERST aan werk geholpen worden, niet het eerst aan STRAF.

Nee, het valt niet mee - tenzij misschien dat de regering MEE-valt.
En dat ondertussen een paar arbeidsbureau's in de fik gaan.

Het grote profitariaat zit elders dan jij signaleert (Hoewel het zo is dat de uitkeringen in Duitsland altijd veel hoger lagen dan bij ons).

De economie groeit en groeit en groeit, en de werkloosheid groeit en groeit en groeit.
Wie profiteert daarvan???????
Juist.

Beste Groeten
Oud 6 januari 2005, 11:05   #36
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Nog zo'n een mop. Je moet maar eens weigeren je belastingen te betalen. Je wordt als nog een grotere gangster beschouwd dan Dutroux.

Door zo'n onnozele verklaringen breng je de solidariteit volledig in diskrediet. Solidariteit is goed, maar van het moment dat er profitariaat is moet er streng ingegrepen worden of je ondergraaft het bedrip van solidariteit.
_________

En uitkeringen zijn 'profitariaat', zo heel in het algemeen? Zie Bobke.

95% van de Belgen vindt, dat iedereen recht heeft op een leefbaar bestaan.

Het discours van profitariaat is een absoluut minoriteiten-discours dat zich volkomen buiten de normale consensus bevindt. Gelukkig.
't Is maar dat je 't weet.

Als je met profitariaat bedoelt :uitkeringstrekkers die daar geen recht op hebben of zwartwerken - dan, maar alleen dan akkoord.

Op idiote slogantaal zoals die van Bobke hierboven verdient het eigenlijk de voorkeur niet te reageren.

In wezen is het altijd hetzelfde beeld dat opduikt: een kleine minderheid wil liever niet bijdragen aan de algemene solidariteit, maar omdat ze niet kunnen ontsnappen aan belastingen, zoeken ze dan maar zondebokken om hun frustraties over uit te storten.

In zekere zin is dat begrijpelijk omdat de belastingen hoofdzakelijk betaald worden door de lagere inkomensgroepen.

Cijfers in Engeland bewijzen dat 20% van de laagste inkomens er 80% van de belastingen betalen. Over België heb ik geen gegevens.

De werkelijke grote profiteurs, daarentegen, verdienen veel maar betalen weinig of geen belastingen dank zij allerlei fiscale manoeuvers en voelen zich vanzelfsprekend dan ook geenzins gefrustreerd.

Laatst gewijzigd door eno2 : 6 januari 2005 om 11:20.
Oud 6 januari 2005, 11:11   #37
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
_________

En uitkeringen zijn profitariaat, zo heel in het algemeen?

Het discours van profitariaat is een absoluut minoriteiten-discours dat zich volkomen buiten de normale consensus bevindt. Gelukkig.

Als je met profitariaat bedoelt :uitkeringstrekkers die daar geen recht op hebben of zwartwerken - dan, maar alleen dan akkoord.

Op idiote slogantaal zoals die van Bobke hierboven verdient het eigenlijk de voorkeur niet te reageren.
Het grotendeels ontkennen van profitariaat draagt eveneens bij tot het ondergraven van de solidariteit.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2005, 11:21   #38
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Het grotendeels ontkennen van profitariaat draagt eveneens bij tot het ondergraven van de solidariteit.
_________

Ik was nog niet helemaal klaar met mijn posting.
Oud 6 januari 2005, 11:47   #39
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je bent wel je hart kwijt, maar je hebt daarom nog geen verstand bijgewonnen.
Niemand wordt gedwongen om mee te werken aan een leefbaarder wereld, je kan ook ijveren voor de strijd van allen tegen allen.
Bobke daarheen!
Nee maar je predikt wel opstand.
Werkloosheidsuitkering wordt gegeven aan werkzoekenden, mensen dus die willen werken.
Voor degenen die niet kunnen of willen werken bestaat het OCMW.
Oud 6 januari 2005, 11:51   #40
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
_________

En uitkeringen zijn 'profitariaat', zo heel in het algemeen? Zie Bobke.

In wezen is het altijd hetzelfde beeld dat opduikt: een kleine minderheid wil liever niet bijdragen aan de algemene solidariteit, maar omdat ze niet kunnen ontsnappen aan belastingen, zoeken ze dan maar zondebokken om hun frustraties over uit te storten.

In zekere zin is dat begrijpelijk omdat de belastingen hoofdzakelijk betaald worden door de lagere inkomensgroepen.

Cijfers in Engeland bewijzen dat 20% van de laagste inkomens er 80% van de belastingen betalen. Over België heb ik geen gegevens.

De werkelijke grote profiteurs, daarentegen, verdienen veel maar betalen weinig of geen belastingen dank zij allerlei fiscale manoeuvers en voelen zich vanzelfsprekend dan ook geenzins gefrustreerd.
En hoe dragen mensen die niet willen werken bij aan die algemene solidariteit ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be