![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Parlementslid
|
![]() Beste Eno2,
Ziehier je HEL : Op 1 januari werd in Duitsland een omvangrijke hervorming van de arbeidsmarkt van kracht. De regering wil tegelijk snoeien in de dure werkloosheidsuitkeringen en langdurig werklozen aanzetten tot het zoeken naar een baan. Het hele pakket aan maatregelen wordt Hartz IV genoemd, naar personeelsdirecteur Peter Hartz van Volkswagen. Hij zat de commissie voor die de Duitse welvaartsstaat op last van de regering onder de loep nam. Het is de vierde reeks maatregelen die de commissie voorstelt, en tegelijk ook de meest ingrijpende. Er wordt in Duitsland al maanden tegen het knippen in de werkloosheidsuitkeringen betoogd. Er is de voorbije weken in het hele land koortsachtig gewerkt aan het integreren van de verschillende sociale diensten, die zich met de steun en de opvang van werklozen bezighouden. Van 1 januari af heeft een alleenstaande werkloze in het westen van Duitsland nog recht op een maandelijkse vergoeding van 345 euro. Werklozen in het oosten van het land krijgen iets minder: 331 euro. Dat bedrag verhoogt naargelang van de samenstelling van het gezin en het aantal kinderen ten laste. Werklozen hebben ook recht op een financiële bijdrage in de huur en de kosten voor verwarming. Werklozen die voldoende lang hadden gewerkt, kregen totnogtoe een bedrag van net iets meer dan de helft van hun laatste netto-inkomen. Alle protest ten spijt, verliep de operatie verrassend vlot. De overheid maakte massaal gebruik van het internet om alle informatie op tijd te verzamelen. De 3,8 miljoen langdurig werklozen stuurden de lange vragenlijsten, in te vullen om het bedrag van de uitkering opnieuw vast te stellen, in de meeste gevallen ook tijdig terug uit angst om met nieuwjaar helemaal zonder inkomen te vallen. De regering rekent erop dat het nieuwe, zoveel strengere systeem de werkloosheidscijfers voor het eerst in lange tijd naar beneden kan krijgen. Maar als Hartz IV alsnog mislukt, dreigt kanselier Gerhard Schröder zijn herwonnen populariteit weer te verliezen. Kwatongen geloven daarom dat er al een zondebok klaarstaat. Als het fout gaat, zal de schuld in de schoenen van economieminister Wolfgang Clement worden geschoven. © The Economist Copyright The Economist Dus : het valt nog wel mee hé Eno2. Het woord dat The Economist in zijn tekst is vergeten is : langdurig. Harz IV is vooral voor de langdurig werklozen "van belang". Tiens, in HLN las ik, vanmorgen dat er in Vlaanderen : +6.500 gezonde typkes, onder de 50 jaar, rondlopen die al méér dan 10 (tien !) jaar stempelen ! Hoe noemen we dat ? Juist vriend : profitariaat ! Overigens : Beste Groeten.
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Prima Prima... stuur maar door naar VdBr. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ken mensen die voor minder werken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote=eno2]
Citaat:
Anderen dwingen om u te betalen om niets te doen kan ook revolutie oproepen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik hoop dat je de laagste lonen dan ook optrekt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
__________ Je bent wel je hart kwijt, maar je hebt daarom nog geen verstand bijgewonnen. Niemand wordt gedwongen om mee te werken aan een leefbaarder wereld, je kan ook ijveren voor de strijd van allen tegen allen. Bobke daarheen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() Citaat:
Door zo'n onnozele verklaringen breng je de solidariteit volledig in diskrediet. Solidariteit is goed, maar van het moment dat er profitariaat is moet er streng ingegrepen worden of je ondergraaft het bedrip van solidariteit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik weet niet of het idee van arbeid als straf zo'n goed idee is. Arbeid zou eigenlijk iets levensvervullend moeten zijn, maar als je ziet hoeveel je de mensen moet betalen ervoor zou je kunnen vermoeden dat het dikwijls een kwalijke opdracht is. Ook het uitdelen van 'maatschappelijke werkstraffen aan (kleine) misdadigers, inplaats van ze op te sluiten, besmuikt eigenlijk het blazoen van de arbeid.. Gedwongen arbeid is in elk geval een straf, zoveel is zeker. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Langdurige werklozen moeten het EERST aan werk geholpen worden, niet het eerst aan STRAF. Nee, het valt niet mee - tenzij misschien dat de regering MEE-valt. En dat ondertussen een paar arbeidsbureau's in de fik gaan. Het grote profitariaat zit elders dan jij signaleert (Hoewel het zo is dat de uitkeringen in Duitsland altijd veel hoger lagen dan bij ons). De economie groeit en groeit en groeit, en de werkloosheid groeit en groeit en groeit. Wie profiteert daarvan??????? Juist. Beste Groeten |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En uitkeringen zijn 'profitariaat', zo heel in het algemeen? Zie Bobke. 95% van de Belgen vindt, dat iedereen recht heeft op een leefbaar bestaan. Het discours van profitariaat is een absoluut minoriteiten-discours dat zich volkomen buiten de normale consensus bevindt. Gelukkig. 't Is maar dat je 't weet. Als je met profitariaat bedoelt :uitkeringstrekkers die daar geen recht op hebben of zwartwerken - dan, maar alleen dan akkoord. Op idiote slogantaal zoals die van Bobke hierboven verdient het eigenlijk de voorkeur niet te reageren. In wezen is het altijd hetzelfde beeld dat opduikt: een kleine minderheid wil liever niet bijdragen aan de algemene solidariteit, maar omdat ze niet kunnen ontsnappen aan belastingen, zoeken ze dan maar zondebokken om hun frustraties over uit te storten. In zekere zin is dat begrijpelijk omdat de belastingen hoofdzakelijk betaald worden door de lagere inkomensgroepen. Cijfers in Engeland bewijzen dat 20% van de laagste inkomens er 80% van de belastingen betalen. Over België heb ik geen gegevens. De werkelijke grote profiteurs, daarentegen, verdienen veel maar betalen weinig of geen belastingen dank zij allerlei fiscale manoeuvers en voelen zich vanzelfsprekend dan ook geenzins gefrustreerd. Laatst gewijzigd door eno2 : 6 januari 2005 om 11:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik was nog niet helemaal klaar met mijn posting. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Werkloosheidsuitkering wordt gegeven aan werkzoekenden, mensen dus die willen werken. Voor degenen die niet kunnen of willen werken bestaat het OCMW. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |