Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 november 2024, 12:16   #21
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Nog even meegeven, ik verkies een afspraak om wagens te keuren via persoonlijk contact.

Zowat overal in Frankrijk kan je het dischtsbijzijnde keurstation te voet, met de fiets of met de wagen een bezoekje brengen. Uw gezicht laten zien,
een babbeltje slaan, het helpt enorm om correct behandeld te worden.
Gij meent serieus dat gij naar het keuringsstation rijdt enkel en alleen om daar een babbeltje te gaan maken??

Citaat:
Mensen onder mensen, je bent geen 'nummer' waar men zo veel mogelijk geld wil uitslaan...
Zet jij, terwijl je in Frankrijk bent, ooit je roze bril wel eens af ook?
Oud 30 november 2024, 12:20   #22
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Is dat uw probleem nadat u uw goeie naam hebt gezuiverd?
De kloterij is dat ge daar wel tijd aan verschijt, tijd dat u niet op't forum kan doorbrengen, met die hypothetische fransoos die met een kartonnen BE plaat rondkrost.
Rustig, rustig, alles komt goed...

Ik heb nergens probleem mee, ik vraag me alleen maar af of de Belgische overheid toestaat dat je hier met een kartonnen nummerplaat rondrijdt.
Oud 30 november 2024, 12:57   #23
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht

Ik heb nergens probleem mee, ik vraag me alleen maar af of de Belgische overheid toestaat dat je hier met een kartonnen nummerplaat rondrijdt.
Kartonnen plaat, onze pakkemannen gaan er van smullen.

Neen, achteraan moet de tax-plaat hangen, en vooraan een duidelijk leesbare copie volgens de kleurcodering van Blegië.
Oud 30 november 2024, 16:07   #24
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kartonnen plaat, onze pakkemannen gaan er van smullen.

Neen, achteraan moet de tax-plaat hangen, en vooraan een duidelijk leesbare copie volgens de kleurcodering van Blegië.
Dus die kartonnen plaat mag enkel in Frankrijk?
De wagen in België ophalen moet dus met aanhanger of transitplaat.

Ik vraag me af wat dan het grote voordeel van Frankrijk is.

Gaat het dan echt enkel en alleen om de 2 maanden dat je met die kartonnen platen -ongekeurd- mag rondrijden in Frankijk of zijn er nog andere voordelen?

Laatst gewijzigd door BigF : 30 november 2024 om 16:08.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2024, 16:56   #25
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus die kartonnen plaat mag enkel in Frankrijk?
Gaat het dan echt enkel en alleen om de 2 maanden dat je met die kartonnen platen -ongekeurd- mag rondrijden in Frankijk of zijn er nog andere voordelen?
Blijkbaar mag die kartonnen plaat in Frankrijk gedurende 2 maanden als de wagen "in transitie" is.
Citaat:
Of gewoon afspreken op een parking net over de grens.
Citaat:
Ik vraag me af wat dan het grote voordeel van Frankrijk is.
De andere voordelen zijn al opgesomd, en zijn eigenlijk logisch, minder ambtenaren om de boel te verkloten.
Oud 30 november 2024, 22:10   #26
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
...
Waarom zou je in godsnaam auto's keuren als je met afgekeurde wrakken zonder problemen mag blijven rondrijden?
Weer slecht gelezen? Het is niet blijven rondrijden … het gaat officieel over twee maand. Indien na twee maanden uw technische keuring
niet in orde is vervalt (in theorie ) uw verzekering.

Citaat:
...
Dan kan je toch beter de keuring gewoon afschaffen? Wat voor zin heeft die keuring nog?
Je kan evengoed na 2 maanden met dat
afgekeurd wrak rondgereden te hebben, hem van de hand doen en een ander wrak kopen waar je weer 2 maanden mee rond mag rijden.
Niet echt. Bij verkoop gaat de eigendom van wagen EN nummerplaat naar de nieuwe eigenaar.
Die nieuwe eigenaar kan hem nooit doorverkopen indien het inschrijvingsbewijs niet op zijn naam staat. Dus je kan om de twee maanden
een wagen kopen die twee maand verzekeren, er twee maand mee rijden maar daarna moet de wagen verplicht vernietigen. (of een bloempot van maken)

Citaat:
...
Dat zijn praktijken die je in een bananenrepubliek zou verwachten maar nee…
Het werkt voor de Franse administratie, voor zo’n 70 miljoen Fransen en een 5 tal miljoen buitenlanders die in Frankrijk wonen. Wat
sommige Vlamingen normaal vinden zou wel eens heel erg abnormaal kunnen zijn.

Citaat:
...
Voel jij je veilig als je op de snelweg plots alles dicht moet gooien voor een file en je ziet de wagen achter je met hoge snelheid afkomen?
Wie weet is dat ding afgekeurd voor zijn remmen.
Dat eventueel de remmen van een wagen op een zeker moment niet correct werken weet niemand en dat van geen enkele wagen.
Wagens die om een of andere reden worden afgekeurd reden één uur eerder rond met een groene kaart of helemaal geen kaart.
Bij ‘zwaar gebruik’ van uw remmen kan je nieuwe remvoering op enkele uren tot het metaal wegslijten. Zet daar de vrijstelling van 4 jaar
voor keuring voor nieuwe wagens eens naast…
banden … kogellagers … motormanagement … EGR-klep … vergeet die ‘garantie’ die uw autokeuring ten onrechte voor uw neus houdt.
De enige die zijn eigen wagen dagdagelijks naar eigen vermogen kan keuren is de bestuurder zelf.
Zelfs de domste, zonder technische basis weet echt wel als het ergens wat schud, lawaai maakt of constant rammelt hij een garage
dient op te zoeken.

Citaat:
...
Nee, ik haalde het al eens aan maar die regeling kan ik echt geen voordeel noemen. Tenzij je zelf met afgekeurde wrakken wil rondrijden...
Ken jij mensen die met onveilige wagens willen rondrijden? Ik zit zo’n 40 jaar in het vak en ben nog nooit zo iemand tegengekomen.
Ik heb de ervaring dat bestuurders, van zodra ze merken dat er wat aan hun wagen schort, het nodige doen om het euvel hersteld te krijgen.
Oud 30 november 2024, 22:41   #27
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Hoe werkt dat dan?

Stel, ik (wonende in België) heb een wagen met nummerplaat 1-AAA-123 en ik verkoop die wagen aan u. U gaat hem in Frankrijk invoeren.
U pakt een karton en schrijft daar 1-AAA-123 op, hangt dat aan de auto en gaat zo 2 maanden rondrijden.

In tussentijd heb ik (in Belgie) een nieuwe wagen gekocht.
Omdat ik al nummerplaten heb, vraag ik geen nieuwe aan maar blijf de oude gebruiken.
Ik hang dus de nummerplaat 1-AAA-123 aan mijn nieuwe auto.

Gevolg is dat er zowel in België als in Frankrijk een wagen rondrijdt met dezelfde nummerplaat.

Wie krijgt dan een eventuele boete aan?
Hoe bewijs ik dat niet ikzelf maar jij met mijn platen een verkeersovertreding hebt begaan?
U denkt weer als Vlaming.
Ik mag met die 1-AAA-123 , (eigenlijk uw nummerplaat ) enkel in Frankrijk rondrijden.
Hij die in Frankrijk wordt tegengehouden (ik dus)
zal zich moeten identificeren en krijgt de boete.

Frankrijk kent geen boete - diarree zoals België en het massaal laten doorsturen van boetes via geautomatiseerde (domme) systemen is
enkel voorbehouden voor Franse nummerplaten waar ten alle tijde de titularis van is gekend. En hier maakt het echt niet uit of de wagen
is omgetoverd tot bloembak of nog steeds in topconditie is.
Buitenlandse platen – laten halt houden en identificeren.

In België is het eigenlijk veel erger.
In België kan iedereen ongeregistreerd elke nummerplaat in honderden shops laten namaken. Hij die bedrog wil plegen kan rustig wachten
tot hij een wagen zien van hetzelfde merk, hetzelfde type en dezelfde kleur.
Nummerplaat noteren , laten namaken en bollen.

In Frankrijk mogen enkel gecertificeerde autoshops op vertoon van de grijze kaart een nummerplaat afleveren. Op deze nummerplaat
staat een identificatienummer waarin info is opgenomen wie, waar en wanneer de nummerplaat is afgeleverd.

Heeft u er eens bij stilgestaan dat in België iemand die u kwaad toewenst uw wagen met nummerplaat kan nabootsen en 5 minuten na jou
hetzelfde traject aflegt maar dan overal 40km per uur te snel...

Bewijs maar eens dat jij het niet bent als zowat iedereen zonder spoor na te laten zowat overal kan nummerplaten laten namaken..
Oud 30 november 2024, 22:49   #28
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Wil iemand me het grote verschil tussen een auto invoeren in Fr en er eentje invoeren in Be eens uitleggen?
Datum geldige keuring.
En daar staat of valt alles mee.

De Mercedes Vito waar ik momenteel een verzekering voor heb, op een duplicaat van de nummerplaat van vorige eigenaar en mijn naam - was de laatste keer gekeurd in 2021.

Zonder problemen verzekerd en donderdag na keuring en rode kaart 2 maand tijd om de wagen te (of te laten) herstellen.
Geen onhaalbare 14 dagen - daarmee overbrug je zelfs de wachtijd in garages niet...

Hier heb je dus je grote verschil...

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 30 november 2024 om 22:53.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2024, 22:52   #29
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Gij meent serieus dat gij naar het keuringsstation rijdt enkel en alleen om daar een babbeltje te gaan maken??
...
Je kan gelijktijdig ook een afspraak vastleggen. Ik dacht zelfs dat dat de reden van het 'babbeltje' was.

Citaat:
Zet jij, terwijl je in Frankrijk bent, ooit je roze bril wel eens af ook?
Ik probeer, echt ik probeer. Het wordt wel steeds moeilijker.
Oud 30 november 2024, 22:55   #30
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:

Ik denk dat ik ondertussen al 4 maal heb neergeschreven dat je met zo'n kartonnen vervangplaat enkel in Frankrijk mag rondrijden.
De Belgische overheid komt niet in het verhaal voor. Zalig toch..
Oud 30 november 2024, 23:06   #31
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
...
Ik dacht dat vooraan EN achteraan zo'n 'alternatieve' oplossing mogelijk is.

Stel, je voert een wagen in van Brazilië - waarschijnlijk is er in heel Europa niemand die de oorspronkelijk plaat van inschrijving behoorlijk kan namaken.
Je hebt dus de vrijheid om deze 'na te tekenen'.
Oud 30 november 2024, 23:15   #32
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
....
Belgische transitplaat ter plaatse bij de DIV af te handelen.

"U kan hiervoor op ons kantoor terecht tussen 07:45 en 9:30. U krijgt uw transitplaten dezelfde dag vanaf 16:00 en u kan
vertrekken. Iedere persoon of firma die niet in België is gevestigd, heeft recht op transitplaten. Iedere Belg kan ook 1x per jaar een
Belgische transitplaat aanvragen."

Franse transitplaat (plaque-ww) vanaf uw zetel thuis.

https://www.plaque-ww.fr/

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 30 november 2024 om 23:16.
Oud 30 november 2024, 23:21   #33
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat vooraan EN achteraan zo'n 'alternatieve' oplossing mogelijk is.

Stel, je voert een wagen in van Brazilië - waarschijnlijk is er in heel Europa niemand die de oorspronkelijk plaat van inschrijving behoorlijk kan namaken.
Je hebt dus de vrijheid om deze 'na te tekenen'.
Dat is een ander verhaal. Als je als Belg een wagen uit Brazilië invoert, moet je eerst door alle bureaucratische hoepels springen (en alcohol vinden als brandstof, en ja E85 uit Frankrijk werkt) en kan je de wagen pas in omloop brengen als het Belgische kenteken is toegekend.

Voor zover ik begrepen heb. Stel dat ik -wonende in Blegië- afspreek met u om uw Vito met Franse papieren voor een paar maand te gebruiken voor een klus in België, awel, da's een misdrijf.
Oud 30 november 2024, 23:33   #34
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Dat is een ander verhaal. Als je als Belg een wagen uit Brazilië invoert, moet je eerst door alle bureaucratische hoepels springen (en alcohol vinden als brandstof, en ja E85 uit Frankrijk werkt) en kan je de wagen pas in omloop brengen als het Belgische kenteken is toegekend.
Frankrijk is inderdaad een heel ander verhaal. Als het bovendien nog een oldtimer zou zijn dan is echt alles mogelijk. Men wil hier een patrimonium van oude wagens uitbouwen en in stand houden.

Citaat:
Voor zover ik begrepen heb. Stel dat ik -wonende in Blegië- afspreek met u om uw Vito met Franse papieren voor een paar maand te gebruiken voor een klus in België, awel, da's een misdrijf.
Yep, dan moet ik weigeren. Je zal moeten wachten tot ik mijn Franse nummerplaten heb ontvangen.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 30 november 2024 om 23:33.
Oud 1 december 2024, 09:48   #35
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weer slecht gelezen? Het is niet blijven rondrijden … het gaat officieel over twee maand. Indien na twee maanden uw technische keuring
niet in orde is vervalt (in theorie ) uw verzekering.
Ja, en dan koop je weer een ander wrak waar je weer 2 maanden mee rond mag rakken.

Citaat:
Niet echt. Bij verkoop gaat de eigendom van wagen EN nummerplaat naar de nieuwe eigenaar.
Die nieuwe eigenaar kan hem nooit doorverkopen indien het inschrijvingsbewijs niet op zijn naam staat. Dus je kan om de twee maanden
een wagen kopen die twee maand verzekeren, er twee maand mee rijden maar daarna moet de wagen verplicht vernietigen. (of een bloempot van maken)
Part of the plan als je constant met wrakken rondrijdt.

Citaat:
Het werkt voor de Franse administratie, voor zo’n 70 miljoen Fransen en een 5 tal miljoen buitenlanders die in Frankrijk wonen. Wat
sommige Vlamingen normaal vinden zou wel eens heel erg abnormaal kunnen zijn.
Ik heb toch mijn twijfels over dingen als rondrijden met kartonnen nummerplaten (met daarop dan nog een nummer van een plaat die ook elders gebruikt kan worden) en twee maanden rond mogen rijden met een wrak dat ei zo na uit mekaar valt.

Citaat:
Dat eventueel de remmen van een wagen op een zeker moment niet correct werken weet niemand en dat van geen enkele wagen.
Wagens die om een of andere reden worden afgekeurd reden één uur eerder rond met een groene kaart of helemaal geen kaart.
Bij ‘zwaar gebruik’ van uw remmen kan je nieuwe remvoering op enkele uren tot het metaal wegslijten. Zet daar de vrijstelling van 4 jaar
voor keuring voor nieuwe wagens eens naast…
banden … kogellagers … motormanagement … EGR-klep … vergeet die ‘garantie’ die uw autokeuring ten onrechte voor uw neus houdt.
De enige die zijn eigen wagen dagdagelijks naar eigen vermogen kan keuren is de bestuurder zelf.
Zelfs de domste, zonder technische basis weet echt wel als het ergens wat schud, lawaai maakt of constant rammelt hij een garage
dient op te zoeken.
Dus? Keuring maar afschaffen?
Controles op brandveiligheid maar afschaffen want 10 minuten na de controle kan de eigenaar veranderingen aanbrengen.
Snelheidscontroles maar afschaffen, want 50 meter verder kan je alsnog de gaspedaal induwen.
Controles op zwartwerk afschaffen, want zodra die controle weg is kunnen er andere zwartwerkers opduiken?
Rare redenering als je het mij vraagt.
Jaarlijkse controle bij de dokter? Laar maar zitten, je kan morgen ook nog ziek worden.

Rare redenering.

Citaat:
Ken jij mensen die met onveilige wagens willen rondrijden? Ik zit zo’n 40 jaar in het vak en ben nog nooit zo iemand tegengekomen.
Ik heb de ervaring dat bestuurders, van zodra ze merken dat er wat aan hun wagen schort, het nodige doen om het euvel hersteld te krijgen.
En zoiets vertel jij met uitgestreken gezicht?
Als morgen de technische controle afgeschaft wordt durf ik er geld opzetten dat er heel wat mensen met een onveilige auto gaan rondrijden ja.
Als jij dat niet gelooft heb je de laatste jaren op Mars gezeten denk ik.
Oud 1 december 2024, 09:59   #36
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U denkt weer als Vlaming.
Ik mag met die 1-AAA-123 , (eigenlijk uw nummerplaat ) enkel in Frankrijk rondrijden.
Hij die in Frankrijk wordt tegengehouden (ik dus)
zal zich moeten identificeren en krijgt de boete.
En hoe gaan die u opsporen als u geflitst wordt?
De wagen is nog niet ingeschreven en u hebt nog op geen enkele manier aan de overheid moeten laten weten dat u met die auto rijdt.

Daarnaast wil dat dus ook zeggen dat u de wagen in België met een aanhanger bent komen halen of dat u hier een transitplaat hebt aangevraagd.
Klopt dat?

Citaat:
Frankrijk kent geen boete - diarree zoals België en het massaal laten doorsturen van boetes via geautomatiseerde (domme) systemen is
enkel voorbehouden voor Franse nummerplaten waar ten alle tijde de titularis van is gekend. En hier maakt het echt niet uit of de wagen
is omgetoverd tot bloembak of nog steeds in topconditie is.
Buitenlandse platen – laten halt houden en identificeren.
Dus met zo'n kartonnen plaat mag je niet enkel 2 maanden met het meest aftandse voertuig de wegen onveilig maken, je mag er ook nog ongestoord volle gas mee voorbij de flitspalen vliegen?

Citaat:
In België is het eigenlijk veel erger.
In België kan iedereen ongeregistreerd elke nummerplaat in honderden shops laten namaken. Hij die bedrog wil plegen kan rustig wachten
tot hij een wagen zien van hetzelfde merk, hetzelfde type en dezelfde kleur.
Nummerplaat noteren , laten namaken en bollen.
In België moet je tenminste nog de moeite doen om een echte nummerplaat aan te schaffen als je de oplichter wil uithangen.
In Frankrijk mag je die gewoon op een kartonneke stiften.
Ik weet niet wat erger is.

Citaat:
In Frankrijk mogen enkel gecertificeerde autoshops op vertoon van de grijze kaart een nummerplaat afleveren. Op deze nummerplaat
staat een identificatienummer waarin info is opgenomen wie, waar en wanneer de nummerplaat is afgeleverd.

Al eens van het "internet" gehoord.
Klik en bestel uw Franse nummerplaat.

Citaat:
Heeft u er eens bij stilgestaan dat in België iemand die u kwaad toewenst uw wagen met nummerplaat kan nabootsen en 5 minuten na jou
hetzelfde traject aflegt maar dan overal 40km per uur te snel...
En waarom zou dat in Frankrijk niet kunnen?

Citaat:
Bewijs maar eens dat jij het niet bent als zowat iedereen zonder spoor na te laten zowat overal kan nummerplaten laten namaken..
Zelfde vraag.
Oud 1 december 2024, 10:04   #37
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Datum geldige keuring.
En daar staat of valt alles mee.

De Mercedes Vito waar ik momenteel een verzekering voor heb, op een duplicaat van de nummerplaat van vorige eigenaar en mijn naam - was de laatste keer gekeurd in 2021.

Zonder problemen verzekerd en donderdag na keuring en rode kaart 2 maand tijd om de wagen te (of te laten) herstellen.
Geen onhaalbare 14 dagen - daarmee overbrug je zelfs de wachtijd in garages niet...

Hier heb je dus je grote verschil...
Ik koop als Belg een wagen in Frankrijk, haal hem met een remork op, hang er mijn nummerplaat aan, rij er op de aanhanger mee naar de keuring en als-ie afgekeurd wordt mag ik zelfs een jaar de tijd nemen om hem terug aan te bieden.

Het enige verschil is dat jij ondertussen met je wrak de wegen onveilig mag blijven maken maar ik blijf weigeren dat een voordeel te noemen.

Daarnaast kan je in België ook een nationale plaat aanvragen.
Die is 20 dagen geldig en je mag er mee naar de keuring rijden.
Als je met je wagen uit het buitenland komt, stop je bij de garage, je maakt een afspraak om je wagen te laten herstellen, vraag ondertussen zo'n plaat aan tegen de datum dat je wagen klaar is en je rijdt er mee naar de keuring.

Kortom:
Buiten het feit dat je in Frankrijk je medeweggebruikers in gevaar mag brengen door met een niet-gekeurd wrak rond te rijden zie ik eigenlijk niet veel voordelen die zo'n gigantisch verschil maken.

Je geeft zelf aan dat bestuurders zo snel mogelijk hun wagen in orde laten maken als er iets aan schort. Waarom zou je dan 2 maanden met een onveilig wrak willen rijden?
Oud 1 december 2024, 22:43   #38
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Belgische transitplaat ter plaatse bij de DIV af te handelen.

"U kan hiervoor op ons kantoor terecht tussen 07:45 en 9:30. U krijgt uw transitplaten dezelfde dag vanaf 16:00 en u kan
vertrekken. Iedere persoon of firma die niet in België is gevestigd, heeft recht op transitplaten. Iedere Belg kan ook 1x per jaar een
Belgische transitplaat aanvragen."

Franse transitplaat (plaque-ww) vanaf uw zetel thuis.

https://www.plaque-ww.fr/
Ja, vanaf uw zetel.
En zorg maar dat je voldoende eten en drinken meeneemt naar uw zetel...

Citaat:
Nous sommes au regret, cher particulier de vous annoncer que le temps moyen d’attente pour recevoir ses plaques provisoires est de quelques longs mois.
Bron: uw www.plaque-ww.fr

Eventjes langs Brussel passeren of enkele maanden wachten...

Ik weet niet wat het voordeligste is maar ik vrees dat u gaat vertellen dat een paar maanden wachten het voordeligste is.
Of u komt met een andere uitvlucht, die kans is minstens even groot...
Oud 2 december 2024, 14:26   #39
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eens een meanwhile puur gericht op de praktijk, hoe gaat het in zijn werk om een voertuig van België naar Frankrijk in te voeren en op nummerplaat te zetten.

Via vorige inschrijvingen van andere wagens meen ik te mogen stellen:

Indien je in Frankrijk woont kan je voor elke wagen een verzekering afsluiten op basis van de voertuig documenten en het aankoopfactuur.
Dit ongeacht het land van aankoop en de technische toestand van de wagen. Als 'voorlopige' nummerplaten dienen de nummerplaten
die op het inschrijvingsbewijs zijn vermeld. Indien dit buitenlandse nummerplaten zijn mogen die zelfs via een namaak kartonnen bord worden vervangen.
Met deze namaak nummerplaten mag je gedurende 2 maand je wagen binnen de grenzen van Frankrijk gewoon gebruiken.

......
Ik vond die uitleg vrij ongeloofwaardig en heb eens even rondgekeken hoe het nu werkelijk zat. Want zoals ik al zei: volgens mij is de situatie zoals u ze schetst (2 maanden rondrijden zonder keuring, zonder inschrijving,...) een beetje te bananenrepubliek-achtig. Dus ik even zoeken.

En ik moet jammer genoeg toegeven: ik vind nergens enige bevestiging van uw beweringen over het feit dat je in Frankrijk 2 maanden mag rondrijden met een Belgisch inschrijvingsbewijs en kartonnen nummerplaten.

Meer nog: ik vind dat in je in Frankrijk sowieso niet rond mag rijden met een voertuig dat niet ingeschreven is. Op straffe van boete van €135.

En een inschrijvingsbewijs verkrijgen gaat blijkbaar alleen als je voertuig gekeurd is.

Ik vraag me dus af waar ik de info over dat rondrijden met Belgisch inschrijvingsbewijs en kartonnen nummerplaten kan vinden.
Heb jij een link, Johan?
Ik vind er niets over terug.
Oud 2 december 2024, 14:39   #40
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Ik vind onderstaande uitleg en stappen terug maar die schetsen een heel ander beeld dan wat jij aangeeft Johan.

Ten eerste moet je blijkbaar in Fr niet langs de douane maar moet je wel langs de belastingsdienst voor iets van een "kwijtschelding".

Citaat:
Voiture d’occasion achetée ?* un particulier : si vous achetez la voiture ?* un particulier, vous n’avez pas de TVA ?* payer. Vous devrez tout de même vous rapprocher du service des impôts afin d'obtenir un quitus fiscal.

Google vertaling: Tweedehands auto gekocht bij particulier: koop je de auto bij een particulier, dan hoef je geen btw te betalen. U moet nog steeds contact opnemen met de Belastingdienst om een fiscaal kwijtschelding te krijgen.
Weet jij hier meer over, Johan?

De 2de stap, na dat "kwijtscheldings-ding is dan de wagen laten keuren (uitz: hij komt uit de EU en heeft nog een recente keuring)

En pas na de keuring
kan de wagen ingeschreven worden en mag je 2 maanden rondrijden met je voorlopige inschrijvingsbewijs.

Citaat:
Après toutes ces formalités, vous devez obtenir un certificat provisoire d'immatriculation WW standard. D'une durée de validité de 2 mois - prolongée tacitement de 2 mois supplémentaire -, il vous permet de circuler librement dans l'attente de recevoir votre numéro d'immatriculation définitif.

Vertaling Google: Na al deze formaliteiten moet u een voorlopig WW-registratiebewijs standaard verkrijgen. Met een geldigheidsduur van 2 maanden - stilzwijgend verlengd met nog eens 2 maanden - kunt u zich vrij bewegen in afwachting van uw definitieve kenteken.

Bron van dit alles

Toch een redelijk verschil met de procedure die jij schetste in je OP, Johan.
Hoe zit dat nu? Was jij mis of vertelt die site onzin?

Laatst gewijzigd door BigF : 2 december 2024 om 14:39.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be