Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 januari 2025, 10:56   #21
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Eén keer was eigenlijk genoeg.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2025, 20:08   #22
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Wat is een naam hé?

Het is niet de vlag waar het om gaat, maar de lading.
Als de lading niet goed is, dan is het over en uit met de "liberalen" in Vlaanderen.

Ondertussen kunnen wij rustig in dat vijverke blijven vissen.
Om je lading te kunnen verkopen, heb je ook wel een goede vlag nodig.

En zolang er in hun vlag de totems zichtbaar zijn van verrotte elementen zoals De Croo, Quickie, Lafchaert, Rutten ... denkt iedereen: nieuwe wijn in oude zakken.
Concreet: zo lang die in het parlement zitten, op tv komen voor oppositietaal te spreken en bla bla .... zal het niet gaan.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2025, 20:20   #23
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is een naam hé?

Het is niet de vlag waar het om gaat, maar de lading.
Als de lading niet goed is, dan is het over en uit met de "liberalen" in Vlaanderen.

Ondertussen kunnen wij rustig in dat vijverke blijven vissen.
En ik ga het geen twee keer zeggen!
Oud 26 januari 2025, 13:26   #24
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...

“Het zal aan de liberalen zijn om de stem van de burger te zijn die duidelijk en luid roepen om meer vrijheid”, riep De Bleeker uit. “Er liggen enorme kansen voor ons. Het is aan mij als jullie voorzitter, maar eigenlijk aan ons allemaal samen, om die kans te grijpen.”

Ik zal zélf wel mijn kansen grijpen om méér vrijheid te hebben, maar uiteraard zonder daarbij luid te roepen: ik val liever niet op wanneer ik er bezig mee ben.

Ik zou toch écht zot moeten zijn om op de liberalen te (willen) wachten.

Citaat:
...

De enige echte Vlamingen die Bourgeois volgden.

...

Ik ben in géén geval minder 'échte Vlaming' dan die Bourgeois van u, en dat zonder hem te volgen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2025, 18:41   #25
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik zal zélf wel mijn kansen grijpen om méér vrijheid te hebben, maar uiteraard zonder daarbij luid te roepen: ik val liever niet op wanneer ik er bezig mee ben.

Ik zou toch écht zot moeten zijn om op de liberalen te (willen) wachten.

Ik ben in géén geval minder 'échte Vlaming' dan die Bourgeois van u, en dat zonder hem te volgen.

Ik had mss moeten schrijven: "De enige echte Vlamingen binnen de VU ....
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2025, 19:09   #26
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Naar mijn bescheiden mening heeft de OVLD tijdens de Vivaldi-regering veel te veel energie gestoken in ethische kwesties zoals abortus en euthanasie en te weinig in de economische aspecten waar links (vooral dan Groen/Ecolo) teveel bewegingsruimte kreeg. Zo had een Groene dada, de wet op de kernuitstap, daadwerkelijk formeel moeten afgeschaft worden. Wat niet is gebeurd.

Laatst gewijzigd door quercus : 28 januari 2025 om 19:11.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2025, 08:16   #27
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

'VLD' werd pas 'open VLD' in 2007. Die 33 jaar klopt niet echt.

Dit wordt de vijfde vervelling sinds het ontstaan van de liberale partij en ze vervelt steeds sneller. Nog even en het lijkt eczeem.
Oud 31 januari 2025, 01:53   #28
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
'VLD' werd pas 'open VLD' in 2007. Die 33 jaar klopt niet echt.

Dit wordt de vijfde vervelling sinds het ontstaan van de liberale partij en ze vervelt steeds sneller. Nog even en het lijkt eczeem.
Vandaar dat ik veel van die Vlaamse cosmetische naamswijzigingen, altijd al onzin heb gevonden.
Oud 31 januari 2025, 07:25   #29
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter

Onzijdig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Vandaar dat ik veel van die Vlaamse cosmetische naamswijzigingen, altijd al onzin heb gevonden.
Qua naamswijziging kennen de sossen er ook iets van.
-Belgische Werkliedenpartij
-BSP
-SP
-SPA
-VOORUIT
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2025, 13:25   #30
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Naar mijn bescheiden mening heeft de OVLD tijdens de Vivaldi-regering veel te veel energie gestoken in ethische kwesties zoals abortus en euthanasie en te weinig in de economische aspecten waar links (vooral dan Groen/Ecolo) teveel bewegingsruimte kreeg. Zo had een Groene dada, de wet op de kernuitstap, daadwerkelijk formeel moeten afgeschaft worden. Wat niet is gebeurd.
Het was het enige waarmee ze zich nog enigszins konden profileren, want op het vlak van economie, begroting en financien was er geen enkele pluim om op de hoed te steken. Dat was een clusterfuck van jewelste. Wat De Croo daar heeft uitgestoken was nog dramatischer dan wat Guy Verhofstadt heeft gedaan.

Merk op dat geen van beide heerschappen ooit in de gevangenis zal belanden voor de schade die ze onze maatschappij hebben aangedaan.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2025, 14:31   #31
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Debleecker kondigt aan dat ze deze keer ook echt liberaal gaan zijn. Maar echt he. Deze keer wel. De afgelopen 25 jaar was het maar voor te lachen
De liberalen nemen het liberaal zijn wel erg liberaal...
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2025, 14:34   #32
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Strak plan, zal niet gebeuren.
In dat geval zal het juist niet gebeuren, omdat het een strak plan is...
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2025, 10:09   #33
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

De oude krokodillen, aka de schuldigen voor hun ondergang, willen niet wijken :

https://www.demorgen.be/meningen/las...ijst~b7e55323/

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2025, 10:50   #34
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard MR Vlaanderen staat in de steigers

Citaat:
Open VLD-voorzitter Eva De Bleeker niet bang voor 'Vlaamse MR': "Wij zullen weer de grote liberale partij worden"

Eva De Bleeker blijft overtuigd dat ze als voorzitter Open VLD weer op de rails kan krijgen. Dat zegt ze nadat haar partij in een peiling opnieuw klappen heeft gekregen en Georges-Louis Bouchez steeds concrete plannen maakt om een Vlaamse afdeling van de MR op te richten.

"Ik ben er echt van overtuigd dat wij de partij er terug zullen zebtten en dat wij opnieuw die grote liberale partij in Vlaanderen kunnen en zullen worden". Open VLD-voorzitter Eva De Bleeker was voor de camera’s van Villa Politica niet te betrappen op een gebrek aan liberaal optimisme.

Na de peiling van Het Laatste Nieuws vorige week lijkt dat optimisme toch enigszins misplaatst. De Vlaamse liberalen scoorden nooit lager. Nog 6 procent van de Vlamingen zou voor Open VLD stemmen als het nu verkiezingen zouden zijn.

Vlaamse studiedienst en kabinetchef bij MR

Georges-Louis Bouchez lijkt bovendien bloed te ruiken. De voorzitter van de MR richt zijn pijlen al langer op de Vlaamse zusterpartij. Na maanden van geruchten lijken zijn plannen om een Vlaamse tak van de MR op te richten steeds concreter te worden.

"Ik kan alvast aankondigen dat onze studiedienst ook een Nederlandstalige afdeling zal krijgen, met Vlaamse adviseurs. Die kunnen dan onze politieke ideeën ook in Vlaanderen verspreiden. Ze zullen niet gewoon onze Franstalige onderzoeken vertalen, er komt een Nederlandstalige tak in het hart van onze studiedienst", legde Bouchez uit na afloop van het overleg over de Brusselse formatie vanmiddag.

Hij wil niet met zoveel woorden zeggen dat de MR ook effectief zal opkomen in Vlaanderen. Maar ondertussen lijkt de vraag niet of, maar wanneer Bouchez de Vlaamse MR zal lanceren.

Deze beslissing ligt ook in de lijn van de wens van de MR om zijn liberale politieke project in Vlaanderen te verspreiden
Georges-Louis Bouchez (MR) over de aanstelling van zijn Vlaamse kabinetchef
Maandag maakte de partij bekend dat de Vlaming Rudy Aernoudt de nieuwe kabinetchef wordt van de voorzitter. De professor economie aan de UGent was eerder al kabinetchef bij een Waalse en Vlaamse liberale minister. "Deze beslissing ligt ook in de lijn van de wens van de MR om zijn liberale politieke project in Vlaanderen te verspreiden", wond Bouchez er geen doekjes om bij de aanstelling van Aernoudt.

Al 2000 leden in Vlaanderen

De Bleeker wil zich niet laten intimideren door Bouchez. "We zullen wel zien. Ik denk dat Bouchez ook nog wel werk heeft met de MR in Wallonië. Hij moet er daar eerst voor zorgen dat de arbeidsmarkt hervormd wordt en dat de begroting op orde is. Ieder zijn taak. Die van mij is om in Vlaanderen opnieuw een sterke liberale partij te hebben, ik neem die heel serieus."

"Ik begrijp wel dat de rechtlijnigheid van Bouchez de Vlaamse liberalen aanspreekt", geeft De Bleeker toe. Dat zeggen ook de cijfers. Op een uitgestelde nieuwjaarsreceptie voor de pers benadrukte Bouchez gisteren dat zijn partij ondertussen 2.000 leden telt in Vlaanderen.

MR-programma door Google Translate

Eén van die leden is Tim Vandenput, de liberale burgemeester van Hoeilaart – nota bene de thuisgemeente van De Bleeker. "Ik ben bereid om mee te werken aan een Vlaamse MR, mocht die opkomen", zegt die in Le Soir. De krant hield een enquête bij 41 Open VLD-burgemeesters. 9 van hen gaven aan lid te willen worden van de MR als de partij effectief in Vlaanderen zou opkomen.

In De Wereld Vandaag op Radio 1 benadrukt Vandenput dat hij in de eerste plaats hoopt dat Open VLD zelf een meer centrumrechtse koers gaat varen. "Opgaan in de MR, ik denk dat dat te makkelijk gezegd wordt. Ik denk wel dat we het partijprogramma van de MR als basis moeten nemen en dat door Google Translate draaien."

Wij kunnen op eigen benen staan. Maar we moeten op termijn wel de link maken met de MR
Open VLD-burgemeester Tim Vandenput
Vandenput gelooft niet in een scenario waarbij de Open VLD opgaat in de MR. "Wij kunnen op eigen benen staan, maar we moeten op termijn wel de link maken met de MR. Ik neem een voorbeeld aan de Duitse christendemocraten en de verhouding tussen de CDU en CSU in Beieren."

De Bleeker werd zelf verkozen tot voorzitter met een pleidooi voor een meer centrumrechtse koers. "Ik heb niet de pretentie om te denken dat ik in 6 maanden het tij zou kunnen keren. Het vernieuwingstraject is in de steigers gezet en ik heb heel hard gewerkt de voorbije weken en maanden."

Het vernieuwingstraject moet leiden tot "een nieuwe liberale partij" met een nieuwe naam. In september stelt De Bleeker die voor op een groot congres. Afwachten of er tegen dan ook al sprake is van een Vlaamse MR.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2025, 10:57   #35
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
MR Vlaanderen staat in de steigers
Mijn voorspelling: Bouchez gaat doorgaan met zijn Vlaamse MR, een aantal vooraanstaande en minder vooraanstaande rest-0VLD-ers gaan met hem mee en binnen de kortste keren gaat de rest van 0VLD op in MR Vlaanderen.

Finita la commedia. De vrucht van het joenk zijn arrogantie is geaborteerd.

Terzijde: Pandareus zal even een identiteitscrisis krijgen. Wordt het N-VA of MR-VL? na een moeilijke twijfelperiode, bestaande uit het afwegen van welke periode biedt, zal hij voor MR-VL kiezen.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
Oud 21 maart 2025, 11:01   #36
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
-BSP
-SP
-SPA
-VOORUIT
De kleurpartijen zijn archaïsche restanten van de 20ste eeuw. Ze hebben niks te vertellen over de problemen van de 21ste eeuwen en ze zijn niet in staat om zichzelf te vernieuwen.

Al die naamveranderingen zijn pogingen om het onvermijdelijke uit te stellen.
Oud 21 maart 2025, 11:04   #37
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

De fout in de politieke agenda van OVLD tijdens de Vivaldi-regering was dat het te veel gericht was op louter ethische kwesties (abortus, euthanasie).
Véél te weinig op de economische kant van het beleid. Dat heeft N-VA wél gedaan.
Oud 21 maart 2025, 11:08   #38
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De fout in de politieke agenda van OVLD tijdens de Vivaldi-regering was dat het te veel gericht was op louter ethische kwesties (abortus, euthanasie).
Véél te weinig op de economische kant van het beleid. Dat heeft N-VA wél gedaan.
Klopt, hoe nobel ethische kwesties ook kunnen zijn, maar de kiezer kiest met zijne portemonee, en met niks anders.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2025, 11:40   #39
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
-BSP
-SP
-SPA
-VOORUIT
Het meest absurde vond ik de laatste naamsverandering bij Groen. Het laten wegvallen van hun uitroepteken.

Ze durfden blijkbaar hun naam niet meer met trots uitroepen.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2025, 12:19   #40
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Mijn voorspelling: Bouchez gaat doorgaan met zijn Vlaamse MR, een aantal vooraanstaande en minder vooraanstaande rest-0VLD-ers gaan met hem mee en binnen de kortste keren gaat de rest van 0VLD op in MR Vlaanderen.

Finita la commedia. De vrucht van het joenk zijn arrogantie is geaborteerd.

Terzijde: Pandareus zal even een identiteitscrisis krijgen. Wordt het N-VA of MR-VL? na een moeilijke twijfelperiode, bestaande uit het afwegen van welke periode biedt, zal hij voor MR-VL kiezen.
Wat een vreemd idee... Mocht het MR-VL scenario werkelijkheid worden en O-VLD stapt daarin mee dan is mijn keuze automatisch gemaakt.

Ik zal NOOIT voor een conservatieve partij stemmen federaal, regionaal, provincieraad of voor Europa. (*)

(*) in 2024 stemde ik voor de gemeenteraadsverkiezingen op Brigitte Vanhoutte, een N-VA schepen. Lokaal speelt een andere dynamiek.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be