![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik acht het helemaal geen "dwaze uitspraak" van de paus dat gescheiden mensen niet ter communie mogen gaan. Dat zijn trouwens de regels van de Kerk, niet die van de paus. In de orthodoxe Kerken geldt dezelfde regel. En bijbelvaste gereformeerden laten gescheiden mensen ook niet toe aan het Avondmaal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik moet Jan hier volmondig bijtreden; de "hippe" (what's in a word?) missen zijn eerder een devaluatie gebleken dan een verrijking. Een belangrijk aspect van de "oude" ritus is ook dat daar de priester SAMEN met de gelovigen viert. Dit werd compleet verkeerd geïnterpreteerd als "de priester staat met de rug naar z'n parochie". Maar het omgekeerde is waar...
Wat de dramatische terugval van het aantal roepingen betreft, volg ik Jan ook volledig. Dé hoofdoorzaak is niet het celibaat (dat m.i. wel eens mag herbekeken worden), maar wel de geringe maatschappelijke appreciatie van het priesterambt. En ja, die devaluatie van de priester tot maatschappelijk werker / jeugdleider / ... heeft daar zeer veel mee te maken. Meer fundamenteel zit het échte vergif ook in de eenzijdige en onvolledige scheiding tussen Kerk en staat, die ervoor zorgt dat de overheid veel te veel in de pap te brokken heeft... maar da's voer voor een andere discussie.
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de orthodoxe Kerk alsook de oosterse Kerken die aan Rome gebonden zijn, bestaat gehuwd priesterschap ook (naast celibatair priesterschap). Maar in die Kerken moet men als toekomstige priestervrouw ook een soort "seminarie" volgen. In de Russische Kerk duurt die opleiding twee jaar, denk ik toch. Maar je hebt overschot van gelijk wanneer je stelt dat de crisis berust bij het ontbreken van een echt geestelijk profiel voor de priester in de moderne Kerk. Waarom moet je nu als levendige twintiger je leven zo indelen wanneer je toch maar een sociaal werker bent en wanneer het toch maar is om eens in de week mis te vieren? Er is nauwelijks geestelijke diepgang. Maar een priester volgens de oude opleiding is een geestelijke: diep verbonden met zijn geloof, geworteld in zijn overtuiging dat hij zich moet gedragen als een "andere Christus", dat hij een sacrale rol heeft. En dat iedere dag: door zijn breviergebed, door zijn dagelijkse mis, enzovoort. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#26 |
Parlementslid
|
![]() [size=2]Hippe misvieringen?
In welke context? Zomaar wat leuke ideetjes proberen om mensen te lokken zou getuigen van plat opportunisme. Het is naief om te denken dat je daarmee de crisis kunt oplossen. De problemen worden niet opgelost door een nieuwe verpakking te proberen. Er is een veel bredere hervorming nodig om te zorgen daarvoor. Zolang men de oorzaak van problemen blijft leggen bij de maatschappij ('de individualisering', 'het gebrek aan spiritualiteit'), is er geen hoop op verbetering. Dat de oosterse filosofiëen wél een toenemend succes kennen, bewijst dat westerlingen nog steeds op zoek zijn naar spiritualiteit. Niet bij de Kerk natuurlijk, maar dat bewijst gewoon dat die niet gezien wordt als een mogelijke spirituele bron. Als men dit inziet, kan men beginnen met een grondig zelfonderzoek om te weten wat de precieze oorzaken zijn ervoor en welke de mogelijke oplossingen zijn. Persoonlijk denk ik niet dat de Kerk hiervoor de moed zou kunnen opbrengen, zodat we mogen verwachten dat het enkel kan verergeren. ![]() [/size]
![]() |
![]() |
#27 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Verder, in Brazilië, het land met het grootst aantal katholieken ter wereld en een land waar ook jongeren nog steeds ster gelovig zijn is er toch ook geen sprake van traditionele missen? Ik herinner mij een katholiek televisiekanaal waar 24/24 missen werder uitgezonden, en ik kan u verzekeren er werd volop gezongen, gedanst, geen oubollige tradities en de bisschop stond vanvoor. Volgens mij ligt daar een stuk van de reden waarom het geloof daar nog zo populair is. Citaat:
Overigens wie bent u om te zeggen wat het geloof is? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Burgemeester
|
![]() nu ben ik niet direct religieus, eigenlijk het tegengestelde, maar een *authentieke* misviering (authentiek is zo een lekker woord) heeft veeeeel meeer aantrekking dan al die moderne midlifecrisis-misvieringen. ze dragen nu nog wel de kledij en co, maar zijn elk gevoel van ontzag kwijtgespeeld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Hippe missen zijn onsterfelijk belachelijk.
Daarna naar 7nth Heaven kijken zeker? |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In navolging van wat ik ken in de orthodoxe Kerken stel ik mij alleen enkele vragen die de roepers "schaf het celibaat af" zich waarschijnlijk nooit hebben gesteld. Kiezen voor gehuwd priesterschap (en volgens de kerkdiscipline moet men eerst getrouwd zijn om later de priesterwijding te ontvangen) betekent ook dat men de wederhelft veel sterker betrekt bij die "beroepskeuze". Vele malen meer dan bijvoorbeeld bij de beroepen die u opsomt. Er zit immers niet alleen een praktische kant aan vast (de vakantie), maar ook een morele (als priestervrouw kun je niet zomaar doen wat je wil). Bij de protestanten waar men gehuwde dominees kennen, is het al moeilijk nog de nodige roepingen te vinden. Bijgevolg concludeer ik dat NIET het celibaat het grootste probleem is, maar wel het beeld dat men van de priester voorstelt. Juist daar zit de aantrekkingskracht of juist het gebrek aan aantrekkingskracht. En juist over dat laatste had ik het in veel grotere mate. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat u ervan maakt, is een levensfilosofie al dan niet met een christelijk sausje overgoten. Daartoe heeft u natuurlijk recht (er is immers godsdienstvrijheid), maar wees zo eerlijk het geen geloof te noemen. Voor de rest staat het geloof voor iedereen open die het wil aanvaarden. Maar zoals gezegd is het geloof geen menu �* la carte. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Vreemdeling
|
![]() Wow, ben blij dat er zoveel reacties zijn, geeft me het gevoel dat dit onderwerp de moeite waard is voor een goede discussie!
Vooreerst wil ik me verontschuldigen voor degenen die menen dat ik het 'extreem' voorstel, dat was de bedoeling niet, had gewoon geen idee hoelang de tekst mocht zijn en poogde het dus bondig te doen... Heb alleszins al wat bijgeleerd uit de reacties. Graag had ik van de heer Van den Berghe en Meia Noite een persoonlijk mailtje gehad opdat we er misschien aan de telefoon beter over kunnen praten. Is dit mogelijk? Mag ik hier mijn mailadres geven? Tot gauw en bedankt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Banneling
|
![]() hoe sneller de kerken leeg zijn,hoe beter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |