Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 mei 2025, 09:11   #21
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Wat is een hobbyist?
Op mijn huidig werk is Frans belangrijk, gelukkig ben ik een talenknobbel en spreek ik 6 talen, maar daarvan heb ik er toch 2 geleerd via die CVO's.
Velen zijn geen talenknobbel en kunnen wat heropfrissing gebruiken.
Denk je werkelijk dat die op KMO-gerichte cursussen beter zijn dan die van de zogenaamde hobby opleidingen?
Het is net het tegenovergestelde.
Ik zie hier bijv. Syntra West 12 sessies Frans aanbieden voor 655€ + BTW...
Zo'n sessie is 2,5 uur (inclusief pauze) = dus dat is 793€ inclusief BTW voor 30 uur.
Bij jouw zogenaamde hobbyistenopleidingen aan een CVO is (met de nieuwe prijzen): CVO Miras: 490€ inclusief BTW voor 120 uur.

Bij wie gaan ze meest leren denk je, bij jouw "professionele" opleidingen waar ze 30 uur krijgen, of die waar ze 120 uur krijgen?

Maar het punt is dus dat als de hobbyisten wegblijven, er wel eens geen cursus meer zou kunnen zijn voor de professionelen bij die 'hobbyistenopleidingen'.

Kan de werkgever dat niet betalen dan? Kan 500 euro er noet af om een.personeelslid naar een curses Frans te sturen?
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2025, 09:18   #22
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ik vind dat ge voor uw eigen hobby's moet opdraaien, en ja daar behoort dan ook de reele kost van fun opleidingen bij.

Nu ben ik het wel eens dat er eventueel een regeling kan zijn met werkgevers of VDAB om iemand een talencursus of "nuttige" cursus kan laten doen zodat die persoon makkelijker toegang gaat krijgen op de arbeidsmarkt.

Maar als ge Aramees of Hebreeuws wil gaan leren voor uw volgende bezoek naar het heilig land, betaal dat dan maar zelf.

Overigens is dat niet de enige subsidie die weg mag vallen dat ze maar eens goed grote kuis houden.
Hij is gewoon pissed omdat zijn hobby om avondschool spaans, italiaans of zelfs fucking portugees te volgen wat meer vanuit eigen zak zal moeten komen ipv uit belastinggeld.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2025, 09:35   #23
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
De som van maatregelen momenteel komt neer op desinvestering in onderwijs. Uiteindelijk is zelfs taalonderwijs voor volwassenen nuttig voor de economie.
Zeker. Als die volwassenen een toepasselijke taal leren. En er nuttig gebruik van maken.
Citaat:
Daarnaast gaan er door deze maatregelen op korte termijn reeds meer jobs verloren in het onderwijs.
Meer leerkrachten, meer discipline, minder bullshit/jobbers.

Citaat:
Moeilijk dit alles als positief te verkopen.
Onze (r)overheid heeft alles al verkocht, positief en negatief, het laatste wat onze politici nu nog kunnen verkopen, zijn de burgers. Die ze met plezier inwisselen voor goedkope import.
Oud 30 mei 2025, 09:50   #24
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
En die komen dan twee keer naar de les en sturen voor de rest van het leerjaar hun kameel.
Ook als ze een leefloon hebben?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2025, 09:50   #25
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Benieuwd wat het voor een praktijkgerichte opleiding gaat worden. Dit jaar betaalde ik 320€ voor twee avonden. Als dat pakweg 1000€ gaat worden zit ik daar volgen schooljaar alleen.
Praktijkgerichte opleidingen worden goedkoper.
Hobbyopleidingen worden duurder.
Oud 30 mei 2025, 09:51   #26
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Eerlijk gezegd ik vind niet dat betalende lessenreeksen voor hobbyisten moeten gesubsidieerd worden.
2
Oud 30 mei 2025, 09:53   #27
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind dat ge voor uw eigen hobby's moet opdraaien, en ja daar behoort dan ook de reele kost van fun opleidingen bij.

Nu ben ik het wel eens dat er eventueel een regeling kan zijn met werkgevers of VDAB om iemand een talencursus of "nuttige" cursus kan laten doen zodat die persoon makkelijker toegang gaat krijgen op de arbeidsmarkt.

Maar als ge Aramees of Hebreeuws wil gaan leren voor uw volgende bezoek naar het heilig land, betaal dat dan maar zelf.

Overigens is dat niet de enige subsidie die weg mag vallen dat ze maar eens goed grote kuis houden.
Dat is wel de bedoeling
Oud 30 mei 2025, 09:54   #28
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onderwijs en transport zijn economie ondersteunende sectoren. Goed om in te investeren als overheid. Gevolgen van desinvestering laten zich na langere tijd voelen.
Desinvestering in hobbykoken gaan we voelen?
Straf, heel straf
Oud 30 mei 2025, 09:55   #29
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toen het bedrijf ging verhuizen, kregen we cursus tijdens zo vlak na de uren een paar uur voor de basis. Daarbij ook nog extra uren gedaan prive, op eigen kosten dus. Het moest immers vooruitgaan.

Tegelijk zijn er inderdaad mensen die taalcursus na taalcursus doen of praktische cursus na praktische cursus, omdat ze het leuk vinden. Daar is niets mis mee en voor sommigen is het ook sociale interactie etc...

Maar u en ik moeten daar niet voor opdraaien. Als je niet voldoende Engels of Frans geleerd hebt op school , ja en je wil meer weten, wel dan ga je naar de avondschool he, en dan betaal je daarvoor. en oei, de reeele kostprijs ligt wel een pak hoger dan wat jij nu betaald natuurlijk.

Je moet trouwens eens kijken wat voor opleidingen er allemaal niet bestaan in dat circuit, dat daar ergens een rem op gezet wordt is eigenlijk maar normaal.
2
Oud 30 mei 2025, 09:57   #30
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Dat is allemaal zever, je gaat echt geen taal leren door met een AI tutor te babbelen, ook al wil die reclame je dat doen geloven.
Om een taal te leren is er meer dan genoeg zelfstudie materiaal aanwezig. In den tijd was dat al zo met Assimil. Het grote probleem daar is de motivering en volhouden. Wie die dingen volhoudt, die leert wel degelijk een taal.

Natuurlijk is het zo dat eens je een zeker niveau bereikt, echte interactie nodig is.

Daar waar menselijke leerkrachten nuttig zijn, is bij het motiveren. Bij schoolgaande jeugd en zo. Het groepseffect in goeie banen leiden. Maar wie per definitie sterk gemotiveerd is, die kan (zeker de basis) heel goed op zichzelf leren.

Het wordt moeilijker met dingen zoals vissen of zo, waar enorm veel praktijk kennis bij komt kijken. Of diepzee duiken. Of zeilen. Dat soort dingen moet je doen met mensen die het U tonen. Maar intellectuele activiteiten waar je zelf sterk gemotiveerd voor bent, er is nu meer dan genoeg materiaal beschikbaar, interactief, audiovisueel, en gewoon in de vorm van boeken. Eventueel kan je menselijke hulp gebruiken bij het kiezen van een manier van doen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2025, 09:57   #31
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De som van maatregelen momenteel komt neer op desinvestering in onderwijs. Uiteindelijk is zelfs taalonderwijs voor volwassenen nuttig voor de economie.

Daarnaast gaan er door deze maatregelen op korte termijn reeds meer jobs verloren in het onderwijs.

Moeilijk dit alles als positief te verkopen.
Gelukkig zou ik zeggen, we hebben nu eenmaal te weinig leerkrachten.
Jongens toch, wat een argument.
Oud 30 mei 2025, 10:00   #32
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Misschien niet maar trekt de overheid zich dan niet beter helemaal terug uit het subsidiëren van hobby's?

Hier in de buurt weet ik bv gemeentelijke tennisvelden liggen.
Wat is er beter aan tennissen dan aan Frans leren?

Frans helpt je misschien nog aan een job... Bij tennissen zie ik dat niet zo snel gebeuren.
In de gezondheid van uw burgers investeren is wat anders dan betalen voor iemand die voor zijn hobby talen gaat leren.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2025, 10:00   #33
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Kan de werkgever dat niet betalen dan? Kan 500 euro er noet af om een.personeelslid naar een curses Frans te sturen?
Ik kreeg in mijn actieve loopbaan meerdere opleidingen, steeds betaald door het bederijf.

Ik mocht zelfs ooit een opleiding volgen via de VDAB.
De leerkracht kreeg echt zin in ons groepje, hij was gewoon om werklozen bij te scholen, werklozen die daar waren omdat ze moesten.
Wij omdat we iets wilden bijleren, wij waren dan ook supergemotiveerd.

PS: Ons bedrijf moest de cursus en onze uren betalen.
Oud 30 mei 2025, 10:01   #34
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Hij is gewoon pissed omdat zijn hobby om avondschool spaans, italiaans of zelfs fucking portugees te volgen wat meer vanuit eigen zak zal moeten komen ipv uit belastinggeld.
2
Oud 30 mei 2025, 10:04   #35
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Straks gaat men ook de leeftijd van cursisten de prijs laten bepalen.
Een cursus houtbewerking of motortechniek dat door een 55+ wordt gevolgd zal meestal ook niet voor het arbeidscircuit dienen.

Laatst gewijzigd door Skobelev : 30 mei 2025 om 10:05.
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2025, 10:25   #36
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht

3 !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2025, 10:54   #37
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dat is wel de bedoeling
Voilla, dat ze dan maar schrappen. Maar nu ge toch bezig zijt, al die theedrink VZW's en NGO's die bakken vol geld kosten, saneer die er ook maar uit he.

Als ge dat wil steunen awel dan stort ge maar op hun rekening.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2025, 11:23   #38
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

De online taallessen van de VDAB zijn gratis.
Oud 30 mei 2025, 15:36   #39
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Misschien niet maar trekt de overheid zich dan niet beter helemaal terug uit het subsidiëren van hobby's?

Hier in de buurt weet ik bv gemeentelijke tennisvelden liggen.
Wat is er beter aan tennissen dan aan Frans leren?

Frans helpt je misschien nog aan een job... Bij tennissen zie ik dat niet zo snel gebeuren.
BigF, je weet toch heel goed dat het hier echt niet gaat over nuttige opleidingen zoals Engels en Frans hee... Waar dit draadje over gaat zijn de gesubsidieerde hobby's zoals avondschool italiaans of portugees. Dat is even nuttig als het subsidiëren van een cursus bloemschikken, vingerschilderen of kantklossen.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2025, 16:02   #40
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ook als ze een leefloon hebben?
Is daar enige controle op?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be