![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hebben we het over dezelfde mossels ?
![]()
7 OKTOBER WAS DE RODE LIJN! Laatst gewijzigd door Vlad : 22 juli 2025 om 06:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zeer zeker, geven en nemen, maar liefst veilig.
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Laten wij naast dit alles nadenken over de 'slijkmossel'
![]()
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Minister-President
|
![]() dubbel.
Laatst gewijzigd door wagner.666 : 22 juli 2025 om 08:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geen overdreven opvallende smaak maar als je ze naast mosselen 'natuur' proeft merk je toch het verschil. Ik had dan ook twee potten gemaakt om te testen. Afgezien van het witbier beide potten op een identieke manier klaargemaakt. Die met witbier waren duidelijk beter.
![]() |
![]() |
#27 |
Europees Commissaris
|
![]() In Wallonië reageren restaurant-uitbaters verbolgen als je na het eten van hun mosselen met friet niet "Viva la moule-frite" zegt.
![]()
Als je zegt "ik ben niet akkoord met het uitroeien van een heel volk" dan ben je antisemiet. Als je zegt "ik ben niet akkoord met tereuraanslagen in Europa" dan ben je een racist. Als je slechts met 1 van beide stellingen akkoord bent, ben je hypocriet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En koriander
![]() |
#30 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() 7 euro voor een kilo in de supermarkt. Dat begint erover te zijn.
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Koop u dan een kalfsschenkel, kotelet of kreeft.
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In de politiek moet ge alles wegsmijten behalve de ruggegraat. (Dat hebben die mossels toch niet.)
![]() |
#34 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoe bedoel je ? Kazen, vlees, het lekkerste fruit, ... kosten allemaal veel meer per kilo.
![]() |
#36 |
Europees Commissaris
|
![]() Onlangs mosselen gaan eten. meer dan 30 euro voor 1kg NATUUR.
Da's 20x winst? Voor de mosselsaus moest je bijbetalen en een extra portie frieten (je kreeg er een 10-tal) ook.
Als je zegt "ik ben niet akkoord met het uitroeien van een heel volk" dan ben je antisemiet. Als je zegt "ik ben niet akkoord met tereuraanslagen in Europa" dan ben je een racist. Als je slechts met 1 van beide stellingen akkoord bent, ben je hypocriet. Laatst gewijzigd door IJsboer : 5 september 2025 om 16:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alhoewel ik uw 20x winst toch niet kan geloven. Koopt een restauranthouder volgens u mosselen aan voor €1,5/kg? Maar het verhaal is heel wat ingewikkelder dan dat. Een restauranthouder hier in de buurt legde me dat onlangs uit toen ik hem ook vroeg naar de absurde prijzen van mosselen (€33 voor 1,25kg, frieten of brood a volonte inbegrepen). Ten eerste nemen mosselen absurd veel plaats in qua koeling. Ken jij nog producten waar amper 1/3 van het gewicht opgegeten wordt? Hoeveel biefstukken kan je kwijt op de plaats die 1 kg mosselen in de koeling innemen? Ten tweede zijn mosselen van de weinige gerechten waar apart 'servies' voor moet voorzien worden. Sla al die mosselpotten maar een heel tussenseizoen op. En koop ze maar aan. Zo'n pot kost makkelijk €10 per stuk. Misschien wel drie keer zoveel als een bord waar een biefstuk op geserveerd wordt. Dan is er nog het afval. Vaak wordt er in de drukste periode van het mosselseizoen een aparte afvalcontainer voorzien. Nogmaals: van elke kilogram mosselen die de keuken verlaat komt er pakweg 700gr aan lege schelpen terug binnen. Ken jij nog producten waarbij dat het geval is? De bediening (mijn dochter is flexi in het betreffende restaurant) heeft ook meer werk. Drie borden biefstuk naar een tafel dragen is geen probleem. Wil je dat met drie potten mosselen doen heb je al wat dikkere armen nodig. Ook in de keuken zorgt het voor vertraging. In 1 grote pan kan je makkelijk drie of vier biefstukken bakken. Je moet eens 4kg mosselen in 1 pot klaar proberen te maken. En mocht het toch lukken; verdeel die dan nadien nog maar over (voorverwarmde) mosselpotten. Afwas; mosselen in een mosselpot met nog een apart 'eet'-bord erbij. Biefstuk; 1 bord. Veel meer afwas dus. Die dan ook nog eens een gigantisch volume inneemt (mosselpot vs bord). Tenslotte zijn de meeste restaurants geen sociale instellingen en moet er winst gemaakt worden. Dus ja: mosselen op restaurant zijn duur, dat klopt. Maar dat is niet enkel omdat de restauranthouder er goud geld aan wil verdienen. Een kilo mosselen vraagt veel meer werk om door een restaurant te passeren dan een kilo biefstuk doet.
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Hoezo meneer de restaurant eigenaar, u hebt geen XXX% winst gemaakt per kilo mosselen, awel, we geloven u niet, hier is de boete. "
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
dus dat kan niet de reden zijn dat mosselen zo duur zijn. En anderzijds: zijn mosselen echt wel zo duur? Als ik even kijk hoeveel ze in de winkel kosten (1ste prijs) en hoeveel ik op restaurant betaal (2de prijs) en ik vergelijk dat met andere gerechten... Mosselen €7,5/kg vs €30/kg (prijs x4) Filet pur €9,90/220gr vs €35/220gr (prijs x3,5) Varkenshaasje €2,6/200gr vs €23/200gr (prijs x8) Zalmfilet €6/200gr vs €27/200gr (prijs x4,5) Biefstuk €5,5/200gr vs €25/200gr (prijs x4,5) In dat opzicht zijn mosselen niet eens duurder dan andere gerechten lijkt mij.
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Persoonlijke voorkeur gaat meer naar Dikke Dinges van tijdens de OktoberFest volgende maand... Kweetni.
![]() |