![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
een fatalistische gelatenheid is geen fatalisme an sich. Het is beseffen dat er een rijkdom in het leven aanwezig is, dus niet Allah die 'goed' is , en waarvoor alles moet wijken. En omgekeerd, die verdraagzaamheid is helemaal niet aanwezig in de Islamitische wereld. Citaat:
![]() |
![]() |
#22 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Inconsequenter Jan van den Berghe "Een Jan van den Berghe schieten": iets zoals een kemel, maar dan bewust en 10 keer erger, om het daarna met even grote stelligheid te ontkennen. "Een Jan van den Berghe duurt het kortst": aan anderen verwijten wat ge zelf overtreedt. "Zoals het klokje bij Jan van den Berghe tikt, tikt het nergens": u zodanig in bochten moeten wringen om toch maar niet te moeten toegeven hoe gruwelijk verkeerd ge wel zijt geweest. ![]()
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De islam kent dergelijke gedrevenheid nu eenmaal niet op dat vlak: wat gebeurt, gebeurt door verordening van Allah. En daar is niets aan te veranderen. Niet te verwonderen dan ook dat de moslims in Indonesië er gewoon bij neer gaan zitten, terwijl men in Thailand heel gedreven aan de opbouw is begonnen. Hier merk je duidelijk hoe de godsdienst een stempel drukt op daden die mensen stellen en hoe een volksaard bepaalt wordt door het geloof. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor de rest mag u mij eens aantonen waar ik dan wel "gruwelijk verkeerd" zat toen ik uitlegde dat de moslims in "het lot" (kadar) geloven en dat dit hun houding bepaalt. Ook mag u eens aangeven waar ik "gruwelijk verkeerd" zat door te wijzen op de gedrevenheid onder boeddhisten (dus de mensen van Thailand), omdat dit juist, volgens hun godsdienst, de poort opent naar het eeuwige Hogere, het nirwana. Alvast bedankt om iets inhoudelijks aan te brengen! Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 7 januari 2005 om 12:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() Citaat:
Onze plaats in de samenleving (kaste) brengt plichten met zich mee, we mogen ons niet aan deze plichten onttrekken, anders zou de wereld ten onder gaan. Mahabharata: 'Doe zonder gehechtheid wat uw plicht u voorschrijft; want door zo te handelen bereikt de mens het allerhoogste.' Wij moeten echter onmiddellijk duidelijk maken dat de plichten van de hindoe tegenover de mens (en ruim gezien tegenover de natuur) slechts een betrekkelijke waarde hebben. Het gaat in het hindoeïsme om de eerste plaats niet om een ethiek, maar om moksja, verlossing, bevrijd worden uit de bandenv van deze wereld. Nu weet je ook wat karma, 'doen', echt betekent voor hen. Trouwens: we wijken totaal af. Dit is gewoon zuiver godsdienstige opvattingen weergeven. Ten eerste: het gaat hier niet om hindoeïsme (mijn fout, sorry). Ten tweede: Als de godsdienst er al iets mee te maken heeft, dan toch in mindere mate. Want alles is mooi gezegd op papier: karma, dharma, Allah, enzoverder enzovoort. Maar denk je nu echt dat het gros van de islamieten, hindoes, wat dan ook echt zo leven volgens wat hun godsdienst echt zegt? Leef jij nog strikt volgens wat de bijbel ons voorschrijft? Nee toch? Het gros van de mensen is direct in actie geschoten: heropbouwen, lijken bergen, identificeren, ... Maar er is ook een groep die in eerste instantie het hoofd liet hangen. Ik heb het dan vooral op Atjeh. En wie begrijpt hen niet? Dertig jaar oorlog, ze hebben zo goed als niks, en dan dit! Tja, ik zou ook mijn hoofd laten hangen. Ik zou zelfs beginnen denken aan mijn hoofd OPhangen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
U was geen "pianist", maar een scherpschutter: Naar aanleiding van volgend bericht: Islamic Jamaath verleende eerste hulp in Tamil Nadu De slachtoffers van de tsunami waren hindoes en christenen, hun hulpverleners voornamelijk moslims. In Cuddalore zijn moslims slechts een kleine minderheid, maar waren ze uiteindelijk de grote aanjagers van een enorme hulpverleningsactie voor de aangeslagen visserkolonies. ,,Dit doe je niet om politieke redenen, of om goede sier te maken, zoiets moet je gewoon doen'', zegt Yunoos. plaatste El Turco de bedenking: Citaat:
Citaat:
Ik zal het nogmaals quoten: Citaat:
Hang dus maar niet de vermoorde onschuld uit. Het is daarvoor al veeeeeeeeel te laat.
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dat is nu eenmaal een sociologisch feit: het boeddhisme bepaalt weldegelijk de volksaard in Thailand. Het zijn er opgewekte, vredelievende en gedreven mensen die dan ook onmiddellijk weer aan de slag gaan wanneer er rampen gebeuren. In Indonesië is de invloed van de islam duidelijk: het drukkende lot dat Allah de mensen oplegt waar je uiteindelijk niets tegen kan beginnen. Niet dat de mensen voortdurend over de geloofspunten denken, maar het beïnvloedt nu eenmaal een manier van doen, de houding, hoe men over bepaalde zaken denkt en er overeenkomstig naar handelt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Heel inhoudelijk hoor... voor een klein kind misschien. En dan nog.
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In een boeddhistisch land als Thailand wordt duidelijk dat mensen onmiddellijk aan de slag gaan. In een islamitisch land als Indonesië is duidelijk geworden dat mensen aan de kant zitten en maar prevelen "Dit is Allah's wil". De verschillen zijn wel heel erg frappant. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
|
![]() Dit wordt hier gewoon verwijten. Ik stop!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ach, het heeft toch geen zin. Een stijfkop als uzelve zal toch nooit willen toegeven dat 'ie iets te voortvarend had gereageerd. Kwestie van het "imago" temidden van al die andere anonieme personen te blijven behouden waarschijnlijk. Gewoon zielig.
![]() |
![]() |
#35 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
(vergeef me mijn uitgesproken cynisme)
![]() |
![]() |
#36 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Indonesië was -dacht ik toch- trouwens zwaarder getroffen. De heropbouw zal dan wel later beginnen zeker.
![]() |
![]() |
#37 |
|
![]() Ik stel het zelfs straffer: de getroffen streek is vooral WESTERS. Hotels, restaurants, bars, souvenirshops, noem maar op. Veel islam of boeddhisme blijft aan die kust niet over.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met racisme heeft het zeker niets te maken. Dat is eens te meer een gemakkelijk etiket om een inhoudelijke discussie uit de weg te moeten gaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ongeacht waar men komt in Thailand zijn de mensen er gedreven, ook in de niet toeristische streken. Ook daar zijn ze heel behulpzaam en vriendelijk. Het boeddhisme heeft overduidelijk de volksaard van die mensen bepaald. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |