Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 januari 2005, 23:40   #21
oriana
Minister-President

oriana's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar oriana
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Nooit iets van gehoord of gemerkt. Alweer fantasie van de linkse rakkers!
Nee hoor, komt uit de Da Vince code, en hoewel het fictie is, is alles gebaseerd op ware feiten.
Oud 8 januari 2005, 23:43   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oriana
Kom dan eens met concrete tegenargumenten, jij beweert toch te weten waarover je spreekt?
?

Stel je eens voor dat iemand me komt zeggen: "Bewijs jij maar eens dat je door die straat aan vijftig per uur hebt gereden".

Wat niet gebeurd is of niet gebeurt kan men moeilijk bewijzen tegenover een leugen waarin beweert wordt dat het wel gebeurt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2005, 23:43   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee hoor, komt uit de Da Vince code, en hoewel het fictie is, is alles gebaseerd op ware feiten.
Misschien kan een woordje uitleg geen kwaad.
Oud 8 januari 2005, 23:47   #24
oriana
Minister-President

Standaard

Citaat:
Misschien kan een woordje uitleg geen kwaad.
de Da Vinci coce is een boek geschreven door Dan Brown en zowat in alle talen vertaald, DE bestseller van 2004.
Jij bent blijkbaar die ene die er nog nooit van gehoord, laat staan gelezen, heeft

Een aanrader, zeker ook voor jou, voor ons was het een spannend boek, voor jou zal het waarschijnlijk pure horror zijn.
Oud 8 januari 2005, 23:53   #25
Musketo
Banneling

Musketo's schermafbeelding

Standaard

Ik wilde het ook allang lezen maar helaas, ik ben een bibliotheeklener.
Musketo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2005, 23:58   #26
oriana
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Musketo
Ik wilde het ook allang lezen maar helaas, ik ben een bibliotheeklener.
Als je in de buurt van de Kempen woont, mag je de mijne wel lezen... moet je'm wel komen halen. PB me dan maar!
Oud 9 januari 2005, 00:01   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij bent blijkbaar die ene die er nog nooit van gehoord, laat staan gelezen, heeft
Inderdaad, het boek is me onbekend. Maar ik zal het gerust wel eens ter hand nemen en doornemen.
Oud 9 januari 2005, 00:37   #28
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Het christen-fundamentalisme, dat veelal ondergronds opereert, is een sluipend gif dat onze samenleving ondermijnt. Zoals uit het bovenstaande artikel blijkt, proberen de aanhangers ervan de gelijke rechten te fnuiken!

Het wordt de hoogste tijd dat deze christen-fundamentalistische bende op de lijst van verboden organisaties terecht komt!
Ik denk niet alleen dat opus dei de enige "sluipende gif" is , Er zijn veel meer ordes een ondergrondse groeperingen die nog meer gevaarlijker zijn dan zoals "opus dei" een die een grote invloed hebben op de media een de politiek !, Opus dei is maar een haartje van de hele lichaam !!! Wie weet wat er nog rond sluipt

Laatst gewijzigd door Lincoln : 9 januari 2005 om 00:37.
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 00:39   #29
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Waaruit moet nu wel blijken dat Opus Dei "veelal ondergronds opereert"? Naar de rechter stappen, lijkt me niet onmiddellijk "ondergronds", hoor.
Ooit gehoord van vrijmetselaarij ?!
Oud 9 januari 2005, 00:56   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln
Ooit gehoord van vrijmetselaarij ?!
En nu moet u mij maar eens uitleggen wat het verband is tussen Opus Dei en de vrijmetselarij... Ik ben nu wel heel benieuwd.
Oud 9 januari 2005, 01:27   #31
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nooit iets van gehoord of gemerkt. Alweer fantasie van de linkse rakkers!
Aangezien Jan van den Berghe op zijn pedante toontje beweert van niets te weten (uiteraard wanneer het in zijn kraam te pas komt), hierbij enige notitie's aangaande Opus Dei :

Het Opus Dei werd in 1928 opgericht door de priester Josemaria Escriva, die in tegenstelling tot wat velen denken van een eenvoudige komaf was. Adelijke titels werden pas later toegevoegd. Opus Dei koos de zijde van Franco, zowel tijdens de Spaanse Burgeroorlog als nadien tijdens de dictactuur.

Opus Dei leden zijn zeer strikt hierarchisch ingedeeld :

Bovenaan staan de Numerairs die celibatair in de Opus Dei centra leven. Deze Numerairs dienen in het bezit te zijn van een academisch graad ofwel in staat te zijn om zuks een graad te behalen. Vrouwelijke en mannelijke Numerairs worden strikt van elkaar gescheiden. Priester-Numerairs zijn theologisch geschoold.

Een trapje lager staan de Surnumerairs, getrouwde leken die worden beschouwd als de stoottroepen van Opus Dei (Soldaten van Christus).

Volledig onderaan staan de Numerairs-auxiliairs, enkel en alleen vrouwelijke leden die dienen in te staan voor alle huishoudelijks werk in de Opus Dei Centra

Volgens het door henzelf uitgebrachte verslag in 1979 is de invloed van Opus Dei in de economische en politiek wereld fenomenaal : 197 onderwijsinstellingen, 694 kranten en weekbladen, 52 televisie- en radiostations, 38 persbureau's, 12 filmbedrijven, 3 universiteiten, alsmede banden met de Banco Popular en de Banco Ambrosiano (bekend door de "zelfmoord" van Roberto Calvi). Economische cijfers over hun invloed in 2004/2005 zijn niet gekend. Politieke invloed is aanzienlijk, voornamelijk in Zuid-Amerika, maar eveneens in het Europese Parlement( waaronder parlementslid Carlo Casini en Eurocommissaris Loyola de Palacio).

Opus Dei is een persoonlijke prelatuur van de Paus en dient tengevolge aan niemand anders verantwoording af te leggen. Opus Dei steunt de huidige paus in zijn conservatief beleid aangaande sexualiteit en gezinspolitiek. Per jaar worden ongeveer 100 priesters opgeleid in de Opus Dei centra zelf (dus niet in het plaatselijke seminarie). Plaatselijke "gewone" bisschoppen en kardinalen hebben geen inspraak of controle. Opus Dei leden zijn gehouden aan de katholieke Index der verboden boeken.

De patriarchale Opus Dei ideologie benadrukt de dagelijkse biecht, tucht, schuldgevoelens, elitevorming, bekeringsdrang, verheerlijking van pijn, zelfvernedering, mensenhaat, blinde gehoorzaamheid tegenover meerderen en vijandigheid tegenover lust en lichaam. Dit laatste vertaalt zich door de verplichte zelfkastijding door 1° de gesel en 2° de boetegordel (aan de binnenzijde voorzijn van scherpe pinnen) te dragen aan het dijbeen. Voormelde zaken staan gedetailleerd vermeld in het boek "Het Werk" (door Escriva geschreven en door de leden beschouwd als hun "bijbel". Het boek omvat 999 leefregels.

Jan van den Berghe, mocht je niet op de hoogte zijn geweest van het voorgaande, waar haal je dan het recht vandaan om dit alles af te doen als zijnde "fantasie van linkse rakkers" ?

Jan van de Berghe, mocht je wel op de hoogte zijn geweest van het voorgaande, dan ben je een leugenaar die de zaken verdraait/ontkent naargelang het in jouw kraam te pas komt !

Laatst gewijzigd door Esperanza : 9 januari 2005 om 01:43.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 01:51   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Pasaran
Aangezien Jan van den Berghe op zijn pedante toontje beweert van niets te weten (uiteraard wanneer het in zijn kraam te pas komt), hierbij enige notitie's aangaande Opus Dei :
Even kijken wat u ervan bakt. Ik zal kort antwoorden.
Oud 9 januari 2005, 01:51   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het Opus Dei werd in 1928 opgericht door de priester Josemaria Escriva, die in tegenstelling tot wat velen denken van een eenvoudige komaf was. Adelijke titels werden pas later toegevoegd. Opus Dei koos de zijde van Franco, zowel tijdens de Spaanse Burgeroorlog als nadien tijdens de dictactuur.
Natuurlijk. Geen enkel probleem.
Oud 9 januari 2005, 01:53   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Opus Dei leden zijn zeer strikt hierarchisch ingedeeld :

Bovenaan staan de Numerairs die celibatair in de Opus Dei centra leven. Deze Numerairs dienen in het bezit te zijn van een academisch graad ofwel in staat te zijn om zuks een graad te behalen. Vrouwelijke en mannelijke Numerairs worden strikt van elkaar gescheiden. Priester-Numerairs zijn theologisch geschoold.

Een trapje lager staan de Surnumerairs, getrouwde leken die worden beschouwd als de stoottroepen van Opus Dei (Soldaten van Christus).

Volledig onderaan staan de Numerairs-auxiliairs, enkel en alleen vrouwelijke leden die dienen in te staan voor alle huishoudelijks werk in de Opus Dei Centra
Natuurlijk. Ik zie niet waar het probleem zit. Ook de Kerk kent een hiërarchie, ook kloosterorden en diocesane religieuze orden. Dus ook een geestelijk instituut als Opus Dei.
Oud 9 januari 2005, 01:54   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens het door henzelf uitgebrachte verslag in 1979 is de invloed van Opus Dei in de economische en politiek wereld fenomenaal : 197 onderwijsinstellingen, 694 kranten en weekbladen, 52 televisie- en radiostations, 38 persbureau's, 12 filmbedrijven, 3 universiteiten, alsmede banden met de Banco Popular en de Banco Ambrosiano (bekend door de "zelfmoord" van Roberto Calvi). Economische cijfers over hun invloed in 2004/2005 zijn niet gekend. Politieke invloed is aanzienlijk, voornamelijk in Zuid-Amerika, maar eveneens in het Europese Parlement( waaronder parlementslid Carlo Casini en Eurocommissaris Loyola de Palacio).
Het eerste deel is correct. Het laatste is geenszins bewezen: twee EU-parlementariërs en dan spreken over "een aanzienlijke politieke invloed".... Komt nogal lachwekkend over zo'n bewering.
Oud 9 januari 2005, 01:56   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Opus Dei is een persoonlijke prelatuur van de Paus en dient tengevolge aan niemand anders verantwoording af te leggen. Opus Dei steunt de huidige paus in zijn conservatief beleid aangaande sexualiteit en gezinspolitiek. Per jaar worden ongeveer 100 priesters opgeleid in de Opus Dei centra zelf (dus niet in het plaatselijke seminarie). Plaatselijke "gewone" bisschoppen en kardinalen hebben geen inspraak of controle. Opus Dei leden zijn gehouden aan de katholieke Index der verboden boeken.
Natuurlijk. Ik zie geen enkel probleem.

Alleen is de laatste zin niet correct daar de index door paus Paulus VI in 1975 werd afgeschaft. Er bestaat geen index meer van verboden boeken sedert die tijd.
Oud 9 januari 2005, 01:59   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De patriarchale Opus Dei ideologie benadrukt de dagelijkse biecht, tucht, schuldgevoelens, elitevorming, bekeringsdrang, verheerlijking van pijn, zelfvernedering, mensenhaat, blinde gehoorzaamheid tegenover meerderen en vijandigheid tegenover lust en lichaam. Dit laatste vertaalt zich door de verplichte zelfkastijding door 1° de gesel en 2° de boetegordel (aan de binnenzijde voorzijn van scherpe pinnen) te dragen aan het dijbeen. Voormelde zaken staan gedetailleerd vermeld in het boek "Het Werk" (door Escriva geschreven en door de leden beschouwd als hun "bijbel". Het boek omvat 999 leefregels.
Hier wordt een beetje alles door elkaar gegooid. Opus Dei benadrukt inderdaad, net als de Kerk zelf, de noodzaak tot biecht, tucht, bekering, gehoorzaamheid aan de goddelijke en kerkelijke geboden alsook het juist weten te plaatsen van ons lichaam en de seksuele driften.

De rest is erbij gesleurd daar Opus Dei helemaal niet de pijn "verheerlijkt", tot overgaat tot mensenhaat en meer van die onzin.

Gesel en boetegordel zijn helemaal niet verplicht voor de Opus Dei leden, net zo min de Kerk dat ooit heeft voorgeschreven. Misschien gebruiken een aantal leden dit, maar ik heb er in ieder geval nog nooit over gehoord.

"Het Werk" is geen bijbel voor Opus Dei-leden, maar gewoon een geestelijk boek zoals er zoveel in de loop van de geschiedenis zijn geschreven. Iedere stichter van kloosterorden, congregaties, geestelijke instituten... hebben dergelijke leefregels en aanbevelingen geschreven.
Oud 9 januari 2005, 02:01   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jan van den Berghe, mocht je niet op de hoogte zijn geweest van het voorgaande, waar haal je dan het recht vandaan om dit alles af te doen als zijnde "fantasie van linkse rakkers" ?

Jan van de Berghe, mocht je wel op de hoogte zijn geweest van het voorgaande, dan ben je een leugenaar die de zaken verdraait/ontkent naargelang het in jouw kraam te pas komt !
Eerlijk gezegd denk ik dat ik meer dan wie ook op dit forum weet waarover ik spreek. Ik hoef het geenszins uit fantasierijke verhaaltjes te zoeken die sommige linkse rakkers hier neerpoten.

Bij deze is trouwens nog steeds niet aangetoond dat het Opus Dei in het verborgene en "ondergrondse" zou werken...
Oud 9 januari 2005, 09:35   #39
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Even kijken wat u ervan bakt. Ik zal kort antwoorden.
Idem dito. Gezien het onderwerp me niet bijster veel interesseert, zal ik eveneens kort antwoorden. De reden waarom ik heb gereageerd zal later blijken.
Oud 9 januari 2005, 09:39   #40
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Natuurlijk. Geen enkel probleem.
Een geestelijke orde die de zijde kiest van een dictactuur is geen probleem? Ik had, eerlijk gezegd, ook geen ander antwoord verwacht. Vooraleer je er iets aan de haren begint bij te sleuren, met een dictactuur bedoel ik om het even welke politieke strekking.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 9 januari 2005 om 09:39.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be