![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
| Bekijk resultaten enquête: Is een straf van 12/14 jaar passend? | |||
| Ja, juist gepast. |
|
10 | 21,74% |
| Neen, moet hoger. |
|
35 | 76,09% |
| Neen, moet lager. |
|
1 | 2,17% |
| Aantal stemmers: 46. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
je kan inderdaad zelf voor mij je handen niet in het vuur steken, ...
Maar laat ons eerlijk zijn er zijn risico's en er zijn serieuze risico's, ... Wat die 15 jaar betreft, ik zal u eerlijk zeggen ik zou het zwaar vinden maar langs nen andere kant, 15 jaar zou een geweldig verlof zijn om zowat alle klasiekers te lezen die je maar vast kunt krijgen een geweldige ervaring als je het mij vraagt... Nu heb ik daar echt de tijd niet voor, maar moest een rechter zo mild zijn van mij 10 jaar bak te geven nadat ik mijn familie had uitgemoord met mijn jachtgeweer zou ik mij in die 10 jaar best amuseren, ik ken mezelf, ... Ik probeer niet alleen alles positief te maken voor me mezelf (ik ben geweldig egoïstisch ingesteld zoals je wel al zult gemerkt hebben. ) ik heb bovendien ook een rotslecht karakter. De meeste echte criminelen zullen zo ook wel in mekaar steken, aan uw eigen kende een ander nietwaar, dus 15 jaar voor zoiets is volgens mijn bescheiden mening echt te weinig, ik vind het persoonlijk een lachertje. |
|
|
|
|
|
#22 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
#23 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#24 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De stap van het soort films waar ze al mee bezig waren naar gruwelijker dingen en snuff movies is echter niet groot meer hé... |
|
|
|
|
|
|
#25 |
|
Parlementsvoorzitter
|
@ Herr Flick
Ik kan me voorstellen dat je de gevangenis ziet als een soort van "hotel" waar je alle tijd van de wereld hebt om TV te kijken, de klassiekers te lezen of -waarom niet- nog een extra diplomaatje te halen... Ik ben -toen ik nog in de advocatuur zat- ettelijke keren cliënten gaan "bezoeken" in de diverse "huizen van bewaring" en geloof me gerust, na een half uur heb je die ondraaglijke drang om terug in de buitenlucht te staan. Je kan nauwelijks geloven hoe zwaar de sfeer daar weegt en hoe beklemmend de idee van de vrijheidsberoving kan zijn. Volg eens mijn raad en tracht je in te schrijven voor een rondleiding (Dendermonde is bijzonder ferm... St-Gillis of Vorst zijn legendarisch, maar daar geraak je zomaar niet binnen). 10 of 15 jaar mag kort lijken, maar ook dat is zeer relatief... Herinner je je nog de man uit de film "The Shawshrank Redemption" die zichzelf ophing omdat hij na een ontzettend lange gevangenisstraf plots in vrijheid werd gesteld? D�*t gebeurt dus ook effectief... mensen houden na een tijdje op met functioneren wanneer ze voor elke scheet toestemming moeten vragen.
|
|
|
#26 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik zeg niet dat ik het niet heel zwaar vind, en je hebt vast en zeker gelijk dat er inderdaad mensen afhankelijk worden van het systeem. Alleen vind ik sommige straffen te zwak, en ik heb het hier echt over heel zware gevallen hé, zoals bovenstaande, dit is gewoon beestachtig gedrag, dat zijn geen gewoon pasionele moorden, of ongelukken meer , ik vind persoonlijk een roofmoord minder erg dan dit, alhoewel ik dat ook wansmakelijk vind. Alleen als ge u niet in dat gevanenissysteem kunt stellen kunt ge zowiezo die 15 jaar niet overleven, want dan worde gewoon zot en gooide u eigen wel van den trap of zo. Die 15 jaar is niet alleen een bescherming voor de maatschappij maar ook gedeeltelijk voor de dader, okay het is niet leuk om niet gewoon naar den bakker of het frituur te kunnen gaan, maar als je je daar in kunt stellen... Maar wat is nu de goeie straf, ? Doodstraf zou niet afschrikken ... Gevangenisstraf ook niet blijkbaar... Voor de gewoon gevallen okay wat rehabilitatie en gevang wat taakstraffen enz... Voor lustmoorden en feiten van dat kaliber, het zal uw vrouw maar zijn hé, ik kan u verzekeren als ze dat met mijn vrouw zouden doen kunnen ze mij daarachter 10 jaar in den bak steken voor het toebrengen van slagen en verwondingen met levenslange invaliditeit of de dood tot gevolg. Boeken genoeg om te lezen, en tijd genoeg om mijn van bloed doordrenkt verhaal te schrijven ook, kan ik nog een schoon centje aan overhouden achteraf. mits wat goed gedrag en gluiperig gedrag op den helft van mijn straf vrij en na 5 jaar stap ik buiten, verhuis naar het buitenland en publiceer mijn boekske. |
|
|
|
|
|
|
#27 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#28 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
om er maar een paar te noemen: Horion...de vampier van Muizen....wurger van LO |
|
|
|
|
|
|
#29 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
#30 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Wraakoefening, zoals Dorus die beschrijft, komt exact daar op neer. De straf kan nooit zwaar genoeg zijn... In het 18de eeuwse Engeland kon men voor het stelen van een zakdoek voor twintig jaar verbannen worden naar de kolonies. Nu vinden we dat straf, maar toen was het de gewoonste zaak ter wereld. Wraakoefening is een bijzonder inefficiënt én gevaarlijk principe in het strafrecht. Maatschappelijk bijzonder destabiliserend ook... (en daarom druist het in tegen de basisfunctionaliteit van het strafrecht)
|
|
|
|
#31 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
#32 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
is natuurlijk ook weer ieder zijn mening |
|
|
|
|
|
|
#33 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
#34 |
|
Staatssecretaris
|
Deliberandum est saepe, statuendum est semel
Homo proponit, sed Deus disponit |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Parlementslid
|
Over de strafmaat: ik heb de rechtszaak niet van nabij gevolgd, de experts niet gehoord en bovendien ben ik totaal onwetend op het vlak van rechtsspraak. Het is m.a.w. niet aan mij om te bepalen of de strafmaat al dan niet te licht is. Wat sommigen hier verkondigen, is echter al bijna even onmenselijk als de misdaden zelf. Gelukkig krijgt dit primitieve buikgevoel, dat iedereen wel ervaart bij het lezen van dergelijke feiten, in onze rechtsspraak geen kans. Dat mensen daardoor vaak opwerpen dat het gerecht te laks is, moeten we er maar bijnemen. |
|
|
|
|
|
#36 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#37 |
|
Provinciaal Statenlid
|
Voor zo'n weerzinwekkende figuren kan geen straf zwaar genoeg zijn. Het beste is nog een strop rond hun nek en langzaam omhoog trekken. Pijnlijk en goedkoop. Opgeruimd staat netjes!
|
|
|
|
|
|
#38 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
#39 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
De theorie is heel mooi, maar is het niet zo dat het in de praktijk anders uitdraait? Een praktijk waarvan aanklagers en advocaten handig gebruik maken in een poging de rechters/jury te beinvloeden?
|
|
|
|
#40 | ||
|
Minister-President
|
Citaat:
Citaat:
|
|