Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 januari 2005, 13:29   #21
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Meerdere partijen zeggen nochtans dat er ook transfers binnen Vlaanderen zijn. Zelfs uw partijgenoten, die dan weer beweren dat dat maar normaal is omdat het eigen volk is...

Wel contradictorisch, niet? U beweert dat er geen zijn terwijl uw partijgenoten beweren van wel.

Dat Abafim een exact cijfer op de tranfsers binnen Vlaanderen kleeft, dan is het ineens gedaan met speculeren.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2005, 13:38   #22
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Meerdere partijen zeggen nochtans dat er ook transfers binnen Vlaanderen zijn. Zelfs uw partijgenoten, die dan weer beweren dat dat maar normaal is omdat het eigen volk is...

Wel contradictorisch, niet? U beweert dat er geen zijn terwijl uw partijgenoten beweren van wel.

Dat Abafim een exact cijfer op de tranfsers binnen Vlaanderen kleeft, dan is het ineens gedaan met speculeren.
ik beweer helemaal niet dat er geen zijn, ik zeg alleen maar dat als jullie dat willen aantonen de bewijslast bij jullie ligt en niet bij ons. bovendien ben ik er zeker van dat vlaamse interregionale en interprovinciale transferten miniem zijn tegenover de transferten naar brussel en wallonie.

en als ik jullie berichten lees moet ik opmerken dat jullie slechts een gedeelte van de geldstromen in beschouwing nemen wanneer jullie praten over interprovinciale geldstromen. het is inderdaad waar dat bijvoorbeeld oost vlaanderen heeft bijgedragen tot de uitbreiding van de haven van antwerpen. maar indirect zorgt deze uitbreiding wel voor een verhoogde tewerkstelling in oost vlaanderen.
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2005, 20:15   #23
Superbelg
Partijlid

Superbelg's schermafbeelding

Standaard

Het zijn de flamingo's die België willen splitsen, zij moeten bewijzen geven, niet wij!
Oud 14 januari 2005, 20:23   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
Ik dacht oa naar de Limburg,
maar wie zou daar een studie aan wijten? Om dan te concluderen "dat Limburg op ons kap zit?"
Blijkbaar heeft nog niemand echt gezien waar het overgaat. Bijvoorbeeld:de geldstromen in de ziekenzorg (onderdeel van de SZ) werden reeds uitgetekend en daarbij kwam men tot de vaststelling dat die transfers o.m. verklaard worden door de overconsumptie in de Waalse ziekenhuizen. Aan de andere kant van de taalgrens is men heel wat gewetensvoller bij het besteden van overheidsgeld. Dit is maar een van de elementen waarbij duidelijk wordt dat er weldegelijk een verschil bestaat tussen Noord en Zuid, iets wat o.m. de transfers in de hand werkt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2005, 21:08   #25
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superbelg
Het zijn de flamingo's die België willen splitsen, zij moeten bewijzen geven, niet wij!
Het zijn de belgicisten die België unitair willen, zij moeten bewijzen geven, niet wij!

Even je zin verbeteren
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2005, 21:40   #26
Superbelg
Partijlid

Standaard

België bestaat als staat, ik heb niks te bewijzen. Vlaanderen bestaat als deelstaat, maar dan bij gratie Belgiës. Wat een nachtmerrie voor jou! België kan Vlaanderen dus opblazen en zal dat ook doen als het volk zijn zin krijgt.
Oud 14 januari 2005, 21:46   #27
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Voor zover ik weet is België niet unitair maar federaal

Als iemand een stelling geeft zou die die beter ook bewijzen. Je mag hier zo veel zeggen als je wil, maar dat je de wil er niet toe hebt te bewijzen dat die transfers binnen Vlaanderen kunnen vergeleken worden met die tussen Vlaanderen en Wallonië zegt dat genoeg.

Misschien begrijp jij niet veel van beschaafd discussiëren, maar daarbij wordt er wel verondersteld dat je je eigen argumenten kan bewijzen. Als je dat niet kan kan je zomeer wat beweren.
Oud 14 januari 2005, 22:17   #28
Superbelg
Partijlid

Standaard

Maar gij dommerik. Vlaanderen bestaat slechts in de schoot van België. Zonder België, geen Vlaanderen.
Oud 14 januari 2005, 22:23   #29
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar gij dommerik. Vlaanderen bestaat slechts in de schoot van België. Zonder België, geen Vlaanderen.
onnozel ventje, moest wallonie vlaanderen niet hebben zouden ze ginder allemaal sterven van de honger, ga u nog eens aftrekken op uw fotoke van prinses mathilde en kruip onder uw tricoloor donsdekentje
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2005, 22:28   #30
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Was het jij niet die iets zei over schelden?

Geen zin om een inhoudelijk antwoord te geven?
Oud 14 januari 2005, 23:17   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Correctie: Vlaanderen bestaat ondanks België. Hadden de stichters van België immers hun zin gekregen dan was er geen sprake meer van Vlaanderen, van het Nederlands, van de Vlamingen. Dan waren allen door druk en onder dwang opgegaan in een door de staat beoogd Franstalig Belgisch volk. Denken we maar aan de beruchte brief van Rogier:

Citaat:
Les premiers principes d’une bonne administration sont basés sur l’emploi exclusif d’une langue, et il est évident que la seule langue des Belges doit être le français. Pour arriver �* ce résultat, il est nécessaire que toutes les fonctions civiles et militaires soient confiées �* des Wallons et �* des Luxembourgeois; de cette manière, les Flamands, privés temporairement des avantages attachés �* ces emplois, seront contraints d’apprendre le français, et l’on détruira ainsi �* peu l’élément germanique en Belgique.
Oud 14 januari 2005, 23:19   #32
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem
Men verwijst er hier altijd naar dat er ook transfers zijn tussen de Vlaamse provincies. Nou, dat geloof ik graag, maar ik heb nog nergens iemand daar een cijfer op horen plakken.

Wie durft?
Ik hoorde vandaag op de radio dat de Vlaamse regering een sociaal-economisch "Limburgplan" start met de nodige fondsen eraan verbonden. Als dat geen mooi bewijs is van een transfer...

Het cijfer zal kleiner liggen dan de noord-zuid-transfer om de doodeenvoudige reden dat er minder Limburgers zijn dan Walen, maar misschien is het proportioneel wel identiek...
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2005, 23:19   #33
Superbelg
Partijlid

Standaard

Rogier is dood en begraven. België is nu wat het is: een tweetalige staat waarin Nederlandstaligen en Franstaligen gelijk zijn.
Oud 14 januari 2005, 23:21   #34
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Blijkbaar heeft nog niemand echt gezien waar het overgaat. Bijvoorbeeld:de geldstromen in de ziekenzorg (onderdeel van de SZ) werden reeds uitgetekend en daarbij kwam men tot de vaststelling dat die transfers o.m. verklaard worden door de overconsumptie in de Waalse ziekenhuizen. Aan de andere kant van de taalgrens is men heel wat gewetensvoller bij het besteden van overheidsgeld. Dit is maar een van de elementen waarbij duidelijk wordt dat er weldegelijk een verschil bestaat tussen Noord en Zuid, iets wat o.m. de transfers in de hand werkt.
Had u als voorbeeld het Dodoensziekenhuis in het hoofd?
Oud 14 januari 2005, 23:22   #35
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Rogier is dood en begraven. België is nu wat het is: een tweetalige staat waarin Nederlandstaligen en Franstaligen gelijk zijn.
Dat zou zo moeten zijn, maar sinds de staatshervormingen zijn ze allerminst gelijk...
Oud 14 januari 2005, 23:23   #36
Superbelg
Partijlid

Standaard

Ik aanvaard uw correctie, meneer.
Oud 14 januari 2005, 23:25   #37
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Ik hoorde vandaag op de radio dat de Vlaamse regering een sociaal-economisch "Limburgplan" start met de nodige fondsen eraan verbonden. Als dat geen mooi bewijs is van een transfer...

Het cijfer zal kleiner liggen dan de noord-zuid-transfer om de doodeenvoudige reden dat er minder Limburgers zijn dan Walen, maar misschien is het proportioneel wel identiek...
Misschien? Daar hebben we weinig aan, Hans.
En voor de zoveelste keer. Ik heb geen problemen met solidariteit, maar die moet dan wel goed gebruikt worden en resultaten opleveren.

Laatst gewijzigd door instromaniac : 14 januari 2005 om 23:26.
Oud 14 januari 2005, 23:26   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bent ook wel heel vertrouwd met de staatsstructuur van dit land.

Tweetalig?

Al ooit gehoord over de Duitstaligen?
Oud 14 januari 2005, 23:29   #39
Superbelg
Partijlid

Standaard

Dat telt niet mee, dat is te verwaarlozen.
Oud 14 januari 2005, 23:29   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Ondertussen hebben mensen het u al een paar honderd keer gezegd, maar blijkbaar dringt het bij u niet door. Niet terwille van u herhaal ik het toch even, maar wel voor wie hier de eerste keer aanbeland.

NIET de transfers op zich vinden Vlaamsnationalisten bezwaarlijk, maar WEL het feit dat de huidige geldstromen van Vlaanderen naar Wallonië niet doorzichtig, niet planmatig en niet gecontroleerd gebeuren.

Juist wat u hier schetst, is een mooi voorbeeld van een transfer die WEL planmatig is, wel gecontroleerd en weldegelijk transparant is. Dat zijn transfers die dan ook nuttig kunnen zijn, daar er teruggekoppeld kan worden om te kijken in welke mate de investeringen renderen of goed gebruikt worden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be