![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
Bekijk resultaten enquête: Was de val van het Saddam-Regime de vernieling van Het Museum van Bagdad waard? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
3 | 20,00% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
12 | 80,00% |
Aantal stemmers: 15. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Kijk trouwens beter maar eens naar de bodycount van deze oorlog. Nog geen 1500 burgerslachtoffers. De democratie is trouwens niet verzekerd en de vernieling was voor niks nodig. Als ik zeg was de val van het Saddam-regime dit allemaal waard, dan wijs ik in de eerste plaats of het zonodig via de Amerikaanse aanpak moest? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Die "beelden" zijn getuigen van ons gemeenschappelijk verleden. Zij zijn deel van het collectief van de Mensheid. En die Mensheid staat inderdaad hoger dan mensenlevens. De vernieling was totaal overbodig, had perfect kunnen voorkomen worden, en staat in het geheel niet in verhouding tot de uitkomst van deze interventie. Of er democratie gevestigd wordt is nog maar de vraag. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Parlementslid
|
![]() De amerikanen zouden nochtans een voortrekkersrol spelen bij het beschermen van musea en antieke voorwerpen , volgens Powell.
Ondertussen staan de bibliotheken in Bagdad met ontelbare documenten in brand. Het verleden van Irak wordt uitgewist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Burger
|
![]() We moeten wel toegeven dat Bush, Franks, Rumsfeld, Brooks & co. heel openhartig zijn over hun objectieven.
Immers , in hun zegebulletins die ik op CNN volgde , was de rode draad door hun verhaal: "We have secured the oilwells" |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alsof een regeringswissel een goeie reden im om te gaan plunderen.De meeste draagbare kunstschatten liggen nu thuis bij opportunisten,gladjakkers en Ex republikeinse gardisten.
Neen, de VS had een hoop troepen kunnen inzetten om alles wat voor iemand wat waarde heeft te beveilingen. Maar ik geef het Iraakse volk voornamelijk de schuld van hun tomeloze inhaligheid(kan het me wel voorstellen, dat na vele jaren Saddam je een beetje in eigen zak wil stoppen). Ik vind het al op zich idioot dat die mensen zo hun best doen om zichzelf een paar langer onder VS bewind te laten zijn.Denken die nu niet na.. hoe langer er schermhutselingen zijn, of plunderingen, hoe langer de VS er kan blijven.
![]() |
#26 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar ik had ook nog iets anders te zeggen. De oude Kelten bv. schreven nauwelijks iets op. Daardoor is er maar weinig over hen bekend. Jan had het hier een tijd geleden over een aantal boeken die gingen over de oude Germanen. Die zijn verloren gegaan. Wat is nu het gevolg? Wat we weten over de Kelten, weten we via Julius Caesar. Maar dat was dus niet uit eerste bron. Met alle gevolgen van dien. Maar ja, in Mesopetianië waren ze de eersten die een alfabet hadden, dus er was niemand anders om lelijke dingen over die mensen op te schrijven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar ik had ook nog iets anders te zeggen. De oude Kelten bv. schreven nauwelijks iets op. Daardoor is er maar weinig over hen bekend. Jan had het hier een tijd geleden over een aantal boeken die gingen over de oude Germanen. Die zijn verloren gegaan. Wat is nu het gevolg? Wat we weten over de Kelten, weten we via Julius Caesar. Maar dat was dus niet uit eerste bron. Met alle gevolgen van dien. Maar ja, in Mesopetianië waren ze de eersten die een alfabet hadden, dus er was niemand anders om lelijke dingen over die mensen op te schrijven. Maar wat ik wou zeggen is dit: die teksten over de oude Germanen zijn dus verloren gegaan. Er is nu niet zoveel over die mensen bekend. We zien nu dat Germaans maar al te vaak als synoniem gebruikt wordt voor nazi. Sommige mensen hebben de mond vol over "achterlijke moslims". De voorwerpen om te weerleggen dat de Irakezen achterlijk zijn over een lange periode gezien, zijn nu verdwenen. Je kan zeggen: De moslimwereld verkeert nu even in crisis, maar in die tijd waren ze verder geëvolueerd dan alle anderen. De beelden en teksten en zo die dat moeten tonen zijn nu weg. Dus ja, dat is erg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() mvg. Rogier ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Die bovendien ook nog eens aandelen hadden in Halliburton, Kellog Brown & Root en weetikveel. Zou me niks verbazen als die plundering al lang op voorhand georganiseerd was door de Amerikaanse cowboys. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Minister-President
|
![]() In 't nieuws spraken ze wel degelijk over vernielingen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Die komen alvast niet meer terug. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
[size=5]Als op voorhand geweten was dat de plundering en vernietiging van het Museum van Bagdad in de prijs zou inbegrepen zijn, zou deze oorlog nooit zijn doorgegaan "in the first place".[/size] ![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Parlementslid
|
![]() Nu dat het ministerie van gezondheid ook geplunderd is, zullen we nooit weten hoeveel burgerslachtoffers er nu gevallen zijn.
Komt weeral goed uit, niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik kan me best voorstellen dat ze in het Witte Huis met heel hun Disney en hamburgercultuur zich vrolijk maken over die ouwe stenen die kapot zijn. Dat interesseert de modale Amerikaan gewoon niet want die weet gewoon van niks. Dat zie je trouwens overal: waar de Amerikanen zich nestelen wordt de plaatselijke kultuur op welke wijze dan ook verdrongen en desnoods fysiek vernietigd. Dat begon met de Indianen en de Pax Americanan zal doorgaan tot heel de wereld denkt dat het summum van cultuur Hollywood en Disneyland is!!!! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik dacht dat die volgens u mochten verdwijnen?! Verder ben ik het met u eens dat het hier om een grote schande gaat, van dezelfde orde als die van het vernielen door de Christenen en Hunnen van de Antieke Cultuurschatten, en in de"long run"-helaas!-veel belangrijker dan die "regime change"en die massavernietigingswapens die nooit hebben bestaan! Ik had niet anders verwacht van de Amerikanen: de meesten onder hen weten nog niet dat er zoiets als geschiedenis of cultuur bestaat. Pas op, dat gaat hier ook die kant op hoor...in het onderwijs is dat al zo goed als afgeschaft, thuis wordt er ook niet over gerept en de teevee is helemaal op Amerikaanse leest geschoeid met de ene hoop onzin na de andere debiele show. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Net als speciale uitgaven van "Mein Kampf" bijvoorbeeld zowel historisch als artistiek belangrijk kunnen zijn. Het is niet omdat een boek bestaat dat het ook aanleiding moet zijn om zich blindelings naar de inhoud ervan te plooien. Wat de Amerikanen betreft, daar heb ik zowel een enorm grote bewondering als evenveel kritiek op. Hun levenswijze kan me gestolen en ik vind de steeds verdergaande veramerikanisering van onze samenleving ook huiveringwekkend. Maar op het vlak van wetenschap, economie, wereldpolitiek, militaire technologie staan ze huizenhoog boven de andere continenten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |