![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Daarom --> directe democratie! ![]()
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tja het is wel zo dat de 'communistische' landen tot nu toe geen voorbeelden van directe democratie zijn geweest.
Wat niet wegneemt dat het geen doel kan blijven. ![]()
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Uiteraard moet je bij referenda niet willen vasthouden aan een opkomstplicht. Je kunt mensen immers niet dwingen voor het een of het ander te kiezen, als zij die keuze niet kunnen of willen maken. Zo krijg je alleen gemotiveerde stemmers naar het stembureau. En hoewel de opkomst per referendum niet zo hoog is, komt toch bijna iedereen weleens stemmen. Zwitsers zijn veel meer betrokken bij de politiek, omdat zij altijd de mogelijkheid hebben (met voldoende handtekeningen) een referendum te vragen over een regerings- of parlementsbesluit en ook (mits voldoende handtekeningen) volksinitiatieven kunnen indienen om in een referendum voor te leggen aan de bevolking. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wij hebben trouwens geen volksvertegenwoordigers maar partijvertegenwoordigers. Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je bent lang niet alleen hoor Distel.
Ik denk zelfs dat de meerderheid van de bevolking er voor is.
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Roep in het wilde weg op straat;"Wie is voor het afschaffen van belastingen?" en het zal niet lang duren voor je liefhebbers vindt. Ik zou bovendien het enthousiasme om te gaan stemmen (referendum of gewone verkiezingen) van de gemiddelde Vlaam niet overschatten. Vele weten niet eens de inzet bij gewone verkiezingen, laat staan dat ze zich warm gaan laten maken om nog eens voor een referendum uit hun bed te komen. Iemand wegkiezen is onmogelijk, niet meer voor iemand kiezen is wel mogelijk. Ik zeg dat ik niet meer democratie hoef, niet dat ik tegen democratie ben. Inspraakloos bestuurd worden? Liever een keer om de paar jaar gaan stemmen op mensen aan wie ik het bestuur van het land toevertrouw, dan om de haverklap mijn zeg te moeten gaan doen over weer een ander onderwerp dat iemand meent op de kalender te moeten zetten.
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Onderlijnd; Da's verbale muggezifterij. Leven wij nu in een dictatuur dan? Wij zijn bij de landen waar het anno vandaag het beste is om in te wonen, maar toch zijn er nog altijd die menen dat dat niet genoeg is. Ik zeg ook niet dat het hier nu ideaal draait, maar door de gewone Vlaming meer inspraak te gaan geven gaat het er niet op beteren volgens mij. Ik leef goed, ben gelukkig, verdien mijn kost, kan profiteren van de sociale voorzieningen, ga en sta waar ik wil... Heel de politieke heisa om dat nog een beetje beter te maken hoeft voor mij niet. Da's mijn mening, of die nu op prijs wordt gesteld of niet...
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#29 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Mij benieuwen...
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan acht je je medemens niet enkel onbekwaam om over één item zijn mening te vormen, maar a fortiori onbekwaam om vertegenwoordigers te kiezen, daar dit een complexere taak is. Waarom is dit complexer? Bij het verkiezen van vertegenwoordiging behoor je minstens twee zaken tegelijkertijd af te wegen: 1/de beschikbare partijen en hun programma's (heel wat meer dan één enkel direct democratisch te beslissen item!!)Je argument is dus in feite gericht tegen zowat élke vorm van democratie. Democratie behoort net gefundeerd te zijn op het vertrouwen in de medemens en zijn oordeelsvermogen om de goeie beslissingen te nemen. Ik zie immers geen enkele reden om aan te nemen waarom een verkozene plots in meerdere mate over datzelfde oordeels- en beslissingsvermogen zou beschikken dan de kiezers , louter en alleen omdat hij verkozen werd. Een goed voorbeeld daarvan: de gemiddelde burger beheert zijn financiën beter dan de gemiddelde politicus het geld van de staat (cfr. de gigantische staatsschuld)
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
|
![]() Citaat:
En waar is die volgens jou het veiligst?
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ja, ik blijf erbij dat vele kiezers onbekwaam zijn om rechtstreeks mee te besturen. En wees eens een beetje realistisch; hoeveel kiezers kennen het programma van de partij waarop ze stemden? Hoeveel stemmen er niet op een leuk gezicht, een paar rake one-liners, één enkel programma-punt?
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 19 januari 2005 om 23:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Op die manier kan je alles bewijzen natuurlijk.
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan liever dat de kiezers stemmen op een vertegenwoordiger die hun voorstel kan indienen maar dat voorstel enkel goedgekeurd zal krijgen met een meerderheid van de stemmen. Wat zou trouwens de opkomst zijn bij een referendum? En hoe moet de publieke opinie ingelicht worden over het voorstel? Via de kranten? Via TV? Huis-aan-huisbezoek? En door wie? Rapper gezegd dan gedaan vrees ik.
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De partijen laten u kiezen uit een pakket voorstellen waar uw voorstel kan tussen zitten. Achteraf drukken ze dan het voorstel door dat u niet zint. Een voorbeeld: De SPa werpt zich op als beschermer van de sociale zekerheid. Eerste wapenfeit: doordrukken van het vreemdelingen stemrecht tegen de wil van de meerderheid in. Als compensatie leveren ze vervolgens een stukje sociale zekerheid in. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als jij de kiezer onbekwaam acht om goed te beslissen over één item , dan moet je hem ook onbekwaam achten om een goede vertegenwoordiger te kiezen die in zijn plaats beslist. Ik toonde je immers aan dat dit een complexere zaak is. Als jij dus de kiezer onbekwaam acht zowel om een goeie beslissing rechtstreeks te nemen als om een goeie beslisser af te vaardigen, dan argumenteer je gewoon tegen het principe van democratie, nl. dat het de burger is die in eerste en laatste instantie souvereine beslissingsmacht heeft. Ook als hij dat wenst tegen de zin in van zijn representyatie. Citaat:
Je acht dus je medemens niet bekwaam om daarover te kiezen, zelfs niet over één enkel item. Dat is je goede recht, maar probeer die elitair-autoritaire visie dan alstublieft niet te verkopen als democratisch, laat staan 'voldoende' democratisch.
![]() |
![]() |