Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 januari 2005, 16:47   #21
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wanne
Ik heb in het begin van de topic over BHV gevraagd wat nu eigenlijk het grote probleem is aan het niet splitsen van deze kieskring. Heb ik toen een antwoord van je gehad ? Je mag het me altijd eens proberen uit te leggen...
Weet je dat dit geen fluit te maken heeft met het verdiepen van de democratie? Wat er gebeurt is het versluizen van stemmen naar Brussel. Dat zou net hetzelfde zijn moesten wij Vlamingen stemmen voor de Franstalige gemeenschapsregering of de Nederlandse regering.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 16:50   #22
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Dus, als ik het goed begrijp, geef je nu toe dat je eigenlijk niet weet waar het over gaat, maar je komt hier wel met heel wat tamtam zeggen dat het allemaal niet erg is dat er daar op Franstalige lijsten wordt gestemd... Het grote probleem is niet het feit an sich dat er Franstalige lijsten opkomen in Vlaanderen (het UF bijvoorbeeld), wel dat het huidige niet-gesplitste systeem de verdere verfransing van dat deel van Vlaams-Brabant bevorderd. In heel Halle-Vilvoorde kunnen de daar wonende Franstaligen op de Brusselse lijsten stemmen, van de MR, bijvoorbeeld, maar ook van andere, terwijl dat omgekeerd nergens het geval is - discriminatie dus. De Franstalige partijen versterken daarmee hun positie in Brussel, terwijl het voor de Franstaligen (politiek) ook geen enkel probleem vormt om zich gelijk waar in westelijk Vlaams-Brabant te vestigen. Dient het gezegd dat de Franstalige partijen omgekeerd ook alles zullen doen om het hun kiezers daar naar de zin te maken op federaal vlak? Bovendien is het niet overeenstemming met de grondwet, die aparte kieskringen per provincie stipuleert, dus één voor Vlaams-Brabant (Halle, Vilvoorde en Leuven) en één voor Brussel.
Ik begrijp dat jullie daar een probleem in zien, maar ik zie daar enkel een verdieping van de democratie in. Als ik het dus goed begrijp, dan willen jullie de franstaligen dus demotiveren om in het nederlandstalige gedeelte te wonen en willen jullie op termijn ook Brussel vervlaamsen ? Daar ben ik wel degelijk tegen. Het is er jullie gewoon om te doen om de tegenstelling tussen Vlaanderen en Wallonie te verscherpen, en ervoor te zorgen dat er zo weinig mogelijk tweetalige gebieden zijn. M.a.w.: jullie gelijk verscherpen over het feit dat de de Belgen geen volk zijn. Voor mij zijn de Belgen evengoed één volk als de Limburgers, de Vlamingen of de Walen. Iedere staat is artificieel. Vlaanderen zou dat evengoed zijn.

Laatst gewijzigd door Wanne : 19 januari 2005 om 16:55.
Wanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 17:07   #23
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik begrijp dat jullie daar een probleem in zien, maar ik zie daar enkel een verdieping van de democratie in. Als ik het dus goed begrijp, dan willen jullie de franstaligen dus demotiveren om in het nederlandstalige gedeelte te wonen en willen jullie op termijn ook Brussel vervlaamsen ? Daar ben ik wel degelijk tegen. Het is er jullie gewoon om te doen om de tegenstelling tussen Vlaanderen en Wallonie te verscherpen, en ervoor te zorgen dat er zo weinig mogelijk tweetalige gebieden zijn. M.a.w.: jullie gelijk verscherpen over het feit dat de de Belgen geen volk zijn. Voor mij zijn de Belgen evengoed één volk als de Limburgers, de Vlamingen of de Walen. Iedere staat is artificieel. Vlaanderen zou dat evengoed zijn.
Wat baten kaars en bril...

1. De tegenstellingen verscherpen? Geloof jij nog in de mythe van België als een harmonieus land waar de gemeenschappen lief en vrolijk met elkaar leven, als het toonbeeld van verdraagzaamheid en tweetaligheid? Onzin, Vlamingen en Walen leven grotendeels naast elkaar...

2. Franstaligen mogen zich wat mij betreft vestigen waar ze maar willen, mits ze erkennen dat ze in een anderstalig gebied wonen. Thuis mogen ze wat mij betreft het koeterwaals van hun keuze praten, de plaatjes van Claude François grijs draaien, de boeken van-wie-weet-ik-allemaal verslinden, TV-Moustique op hun tafel hebben liggen, dat zal me worst wezen, maar ze moeten erkennen dat ze in Nederlandstalig gebied wonen en dat respecteren. Er kan geen sprake zijn van het hautaine 'kolonialisme' (bemerk de aanhalingstekens) dat zich nu ontwikkelt... Let wel, het gaat niet om één of andere verdrukte minderheid, maar doorgaans om rijke stinkerds die willens en wetens in anderstalig gebied hun villa neergepoot hebben.

3. De vernederlandsing van Brussel? Door de splitsing van BHV? Jongen toch, ik weet niet hoe jij denkt, maar het is alleszins heel erg krom. Brussel (en het kiesarrondissement) zijn en blijven tweetalig, dus wat zou je zeuren...

4. 'Zorgen dat er zo weinig mogelijk tweetalige gebieden zijn'... Hoezo? Halle en Vilvoorde zijn Vlaamse arrondissementen, die door een gebrek aan respect van Franstalige zijde verfranst worden... Het gaat hier niet om Brussel, weet je wel, maar om Nederlandstalige gebieden.

5. Waar komt plots dat gedaas over 'jullie gelijk' (Wie? Wij? Ik? Zij?) of artificiële landen vandaan? Gaan we elkaar in lelijke hokjes duwen misschien?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 17:15   #24
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat baten kaars en bril...

1. De tegenstellingen verscherpen? Geloof jij nog in de mythe van België als een harmonieus land waar de gemeenschappen lief en vrolijk met elkaar leven, als het toonbeeld van verdraagzaamheid en tweetaligheid? Onzin, Vlamingen en Walen leven grotendeels naast elkaar...

2. Franstaligen mogen zich wat mij betreft vestigen waar ze maar willen, mits ze erkennen dat ze in een anderstalig gebied wonen. Thuis mogen ze wat mij betreft het koeterwaals van hun keuze praten, de plaatjes van Claude François grijs draaien, de boeken van-wie-weet-ik-allemaal verslinden, TV-Moustique op hun tafel hebben liggen, dat zal me worst wezen, maar ze moeten erkennen dat ze in Nederlandstalig gebied wonen en dat respecteren. Er kan geen sprake zijn van het hautaine 'kolonialisme' (bemerk de aanhalingstekens) dat zich nu ontwikkelt... Let wel, het gaat niet om één of andere verdrukte minderheid, maar doorgaans om rijke stinkerds die willens en wetens in anderstalig gebied hun villa neergepoot hebben.

3. De vernederlandsing van Brussel? Door de splitsing van BHV? Jongen toch, ik weet niet hoe jij denkt, maar het is alleszins heel erg krom. Brussel (en het kiesarrondissement) zijn en blijven tweetalig, dus wat zou je zeuren...

4. 'Zorgen dat er zo weinig mogelijk tweetalige gebieden zijn'... Hoezo? Halle en Vilvoorde zijn Vlaamse arrondissementen, die door een gebrek aan respect van Franstalige zijde verfranst worden... Het gaat hier niet om Brussel, weet je wel, maar om Nederlandstalige gebieden.

5. Waar komt plots dat gedaas over 'jullie gelijk' (Wie? Wij? Ik? Zij?) of artificiële landen vandaan? Gaan we elkaar in lelijke hokjes duwen misschien?
Ik geloof zeker in België. Dat jij daar niet in wenst te geloven, dat is jouw zaak. Zolang er mensen zijn die daar in blijven geloven, is er een tegengewicht, en ik zou het spijtig vinden als dat tegengewicht zou verdwijnen.

'koeterwaals' ? Amai, wat heb jij veel respect voor je Waalse medemens. Je zegt zelf dat het de rijken zijn, maar daarmee beledig je ook een heleboel andere Belgen... Wat Brussel betreft: ik ben er zeker van dat het stiekem de droom van iedere Vlaams-Nationalist is om Brussel terug te vernederlandsen.

Wat die Nederlandstalige gebieden betreft: dat ze er gaan wonen. Als ze naar de winkel gaan, of gaan tanken, dan zullen ze sowieso Nederlands moeten spreken. Ze maken het er zichzelf alleen maar moeilijker mee... Ik heb er niets op tegen dat die kieskring niet gesplitst is. Jij wel, maar dat is even goed jouw goed recht als dat het mijn goed recht is om daar geen probleem mee te hebben.
Oud 19 januari 2005, 17:31   #25
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik geloof zeker in België. Dat jij daar niet in wenst te geloven, dat is jouw zaak. Zolang er mensen zijn die daar in blijven geloven, is er een tegengewicht, en ik zou het spijtig vinden als dat tegengewicht zou verdwijnen.
Het is geen kwestie van 'niet wensen te geloven' maar 'niet geloven', in die zin tenminste dat je met België het 'politieke België' bedoeld, de staat, en niet de historische of geografische eenheid.

Citaat:
'koeterwaals' ? Amai, wat heb jij veel respect voor je Waalse medemens.
1. Koeterwaals is een geijkte uitdrukking voor een onverstaanbaar brabbeltaaltje, geen kwalificatie van het Frans als taal.

2. Als je eens wat meer zou lezen wat ik schrijf, in plaats van het te interpreteren, dan zou je merken dat ik met mijn ironiserende uitdrukking duidelijk wilde maken dat het me worst zal wezen wat die Franstaligen thuis praten.

Citaat:
Je zegt zelf dat het de rijken zijn, maar daarmee beledig je ook een heleboel andere Belgen...
Het overgrote deel van de Franstaligen in de Rand hebben een bovengemiddeld inkomen. Heb je er al eens rondgereden? Weet je wat de huizen daar kosten? En waarom zou ik daarmee andere mensen beledigen?

Citaat:
Wat Brussel betreft: ik ben er zeker van dat het stiekem de droom van iedere Vlaams-Nationalist is om Brussel terug te vernederlandsen.
Oh ja, de klassieker: creëer zelf een vijandsbeeld en sabel dat dan vervolgens neer, makkelijk zat...

Citaat:
Wat die Nederlandstalige gebieden betreft: dat ze er gaan wonen. Als ze naar de winkel gaan, of gaan tanken, dan zullen ze sowieso Nederlands moeten spreken. Ze maken het er zichzelf alleen maar moeilijker mee...
Wat een naïviteit! Waarom denk je dat de Franstaligen in de faciliteitengemeenten zo vasthouden aan hun faciliteiten? Waarom denk je dat ze tegen de splitsing zijn? Ben jij überhaupt al eens in de Rand geweest? "Frans is toch een wereldtaal?"

Citaat:
Ik heb er niets op tegen dat die kieskring niet gesplitst is. Jij wel, maar dat is even goed jouw goed recht als dat het mijn goed recht is om daar geen probleem mee te hebben.
Je kan mensen niet verwijten dat ze niets weten, wel dat ze niets willen weten...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.

Laatst gewijzigd door ossaert : 19 januari 2005 om 17:32.
Oud 19 januari 2005, 17:44   #26
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kan mensen niet verwijten dat ze niets weten, wel dat ze niets willen weten...
Voor de oplossing van de problemen denk ik een andere richting. En wel één die hier momenteel niet meer politiek correct is...
Oud 19 januari 2005, 17:46   #27
ossaert
Minister-President

Standaard

Wat dan? Het 1000-jarige Rijk (ironie-alert)? Ik ben benieuwd... Oh ja, als het een Groot- of Heel-Nederlandse oplossing is, dan moet je je niet schamen, want die zijn terug salonfähig...
Oud 19 januari 2005, 17:49   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik geloof zeker in België. Dat jij daar niet in wenst te geloven, dat is jouw zaak.
... zegt dezelfde persoon die enkele dagen geleden hier nog met veel tamtam stelde dat hij, net als heel veel Limburgers (aldus de bewering), een onafhankelijk Limburg nastreefde.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 17:50   #29
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oh ja, als het een Groot- of Heel-Nederlandse oplossing is, dan moet je je niet schamen, want die zijn terug salonfähig...
Bespaar me...
Oud 19 januari 2005, 17:50   #30
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
... zegt dezelfde persoon die enkele dagen geleden hier nog met veel tamtam stelde dat hij, net als heel veel Limburgers (aldus de bewering), een onafhankelijk Limburg nastreefde.
Als het zo ver komt dat Vlaanderen onafhankelijk wordt, dan zal die rode leeuw nog heel hard brullen. Dat kan ik je nu al op een blaadje geven.
Oud 19 januari 2005, 17:54   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als het zo ver komt dat Vlaanderen onafhankelijk wordt, dan zal die rode leeuw nog heel hard brullen. Dat kan ik je nu al op een blaadje geven.
Alweer de zoveelste loze bewering die u op geen enkele manier hard kunt maken.

Waar is ook alweer die grote "Limburgse Volkspartij"? En al die Limburgers die zich iedere dag weer op radio en tv uitspreken voor een eigen Limburgse staat? En verklaarde de alomgekende SS niet voor de zoveelste maal voor de Vlaamse tv-zenders: "Limburg moet onafhankelijk worden"?!

Kortom, u blijft blijkbaar graag in uw eigen sprookjes geloven. Misschien kunt u, samen met Fafa, eens een sprookjesboek samenstellen. "Wanniaanse Volkssprookjes" of zoiets...
Oud 19 januari 2005, 18:00   #32
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Kortom, u blijft blijkbaar graag in uw eigen sprookjes geloven. Misschien kunt u, samen met Fafa, eens een sprookjesboek samenstellen. "Wanniaanse Volkssprookjes" of zoiets...
Ja ja... Rome en Aken zijn op één dag gebouwd. Is het niet, Jan ?
Oud 19 januari 2005, 18:06   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja ja... Rome en Aken zijn op één dag gebouwd. Is het niet, Jan ?
Natuurlijk, maar toen de Romeinen nog in het onooglijk boerendorpje Rome woonden, beweerden ze niet dat hun stad ooit zou heersen over een groot deel van de toen bekende wereld.

U spuit hier echter wel allemaal heel merkwaardige voorspellingen...
Oud 19 januari 2005, 23:44   #34
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een onafhankelijk Vlaanderen zal, in tegenstelling tot België (nu al 175 jaar oud), maar 1 dag bestaan. De dag erna zal het uiteenvallen in kleine splinters, zodat er niets meer van overblijft.

Laatst gewijzigd door Yann : 19 januari 2005 om 23:44.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 00:12   #35
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Een onafhankelijk Vlaanderen zal, in tegenstelling tot België (nu al 175 jaar oud), maar 1 dag bestaan. De dag erna zal het uiteenvallen in kleine splinters, zodat er niets meer van overblijft.
Euhm, waarom denk je dat? Ik denk dat zoiets eerder met Wallonië zou gebeuren (Duistalige gemeenschap, Luik, Ardennen vs Henegouwen, enz)

Laatst gewijzigd door instromaniac : 20 januari 2005 om 00:13.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 05:00   #36
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Ik denk dat het Volk eerder in opstand zal komen, en de Belgische Staat weer zal uitroepen.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 05:09   #37
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Ik denk dat het Volk eerder in opstand zal komen, en de Belgische Staat weer zal uitroepen.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 09:18   #38
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Het volk zal juist nul-de-botten doen... zoals het altijd al gedaan heeft. De massa is inert, weetjewel.

ps1. Ik vind het, nu even tussen ons, wel best eng dat je 'Volk' en 'Belgische Staat' in hoofdletter schrijft... jij stoute Codreanu-van-België.

ps2. Wanneer laat je me nu eindelijk weten waarop Yammine promoveert (zie elders)?

Laatst gewijzigd door ossaert : 20 januari 2005 om 09:20.
Oud 20 januari 2005, 10:39   #39
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
In een onafhankelijk Limburg is het nog maar de vraag of het wel bij één rode leeuw blijft, gezien het provinciewapen van Nederlands Limburg:

Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 12:26   #40
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
In een onafhankelijk Limburg is het nog maar de vraag of het wel bij één rode leeuw blijft, gezien het provinciewapen van Nederlands Limburg:

Is die rode leeuw niet overlappend ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be