Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 januari 2005, 10:49   #21
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Laat de bevolking van die gemeente daarover beslissen. Dat is democratie. Ik heb niets tegen een groter Brussel. Dat komt beter overeen met de sociaal-economische realiteit.
Ik heb ook niets tegen een groter Brussel. Maar je moet ook realistisch blijven : de Vlaamse partijen zullen die Franstalige wil van de uitbreiding van Brussel nooit aannemen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 10:52   #22
Albert
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Ik heb ook niets tegen een groter Brussel. Maar je moet ook realistisch blijven : de Vlaamse partijen zullen die Franstalige wil van de uitbreiding van Brussel nooit aannemen.
mijn gedacht.
Albert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 11:04   #23
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albert
Brussel, een oud zeer in de belgische politieke geschiedenis, is volgens sommigen het bindmiddel van belgië. De frankiljons willen brussel zelfs uitbreiden. De brusselse olievlek deint zoals elke olievlek uit. Zonder Vlaamse reactie staat het straks aan de Leuvense stadspoorten.

Hét antwoord op de Brusselse kwestie is niet eenvoudig. Maar het wordt stilaan iedereen duidelijk: Vlaamse onafhankelijkheid betekent misschien dat we brussel verliezen, maar binnen de huidige belgische context verliezen we brussel zeker. De belgische overheid is onmachtig en/of onwillig een antwoord te bieden op de brusselse grootstedelijke problematiek. Hiermee delft ze niet alleen het graf van alle brusselaars, maar ook dat van zichzelf.

De beste oplossing lijkt ons op het moment van een boedelscheiding de brusselaars zelf te laten kiezen. Ongetwijfeld kiezen veel franstalige brusselaars om deel uit te maken van een welvarend Vlaanderen liever dan voor alles zelf te moeten opdraaien in een soort brussels D.C., laat staan dat ze zich onder de bescherming zouden plaatsen van een Wallonië, dat zich alsmaar verkrampter vastklampt aan haar verouderde, verlieslatende industrieën en gewoontes. Het Waals immobilisme staat immers in scherp contrast met de Vlaamse economische dynamiek.

Er was enkele dagen geleden een mini-peiling daarover in "Le Soir". De meeste pleiten oftewel voor autonomie van Brussel, oftewel voor een aanhechting met Wallonië. Alleen 5% van de ondergevraagden pleiten voor een aanhechting met Vlaanderen. Bon, ok, dat blijft maar een peiling. Maar geloof mij, ik ben geboren en getogen in Brussel. De Franstaligen zullen nooit voor een aanhechting met Vlaanderen kiezen. Ze voelen zich al geen Vlamingen. Hoe legt u uit dat de Franstalige partijen in Brussel meer success hebben dan de Vlaamse partijen?

Laatst gewijzigd door Everytime : 21 januari 2005 om 11:07.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 13:58   #24
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Brusselse "olievlek". U bent pathetisch. Spreekt u zo over "uw" hoofdstad?
Is dat geen gepaste term misschien? Al sinds het ontstaan van België neemt Brussel al het groene Vlaamse ommeland in, dat aan een ingrijpende urbanisatie en verfransing wordt onderworpen. Dan is "olievlek" nog een aardige benaming, het vergelijken met bepaalde agressieve infectieziekten zou ook niet ongepast zijn.

En, nu u weer danig naast de kwestie heeft gezwamd, hoe zit het nu met de BUB-verklaringen dat aan de gemeenschappen niet geraakt ging worden? Of heeft Hans de Groot-Brusselaar weer eens "een persoonlijke mening" geformuleerd?
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 00:51   #25
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Ik dacht dat Brussel de hoofdstad van "Vlaanderen" was voor de flamimbo's. Maar dat hebt u natuurlijk weer niet gesnapt. Ik vind het wel bevreemdend dat u in zulke termen over "uw" hoofdstad spreekt. Ik zou zeggen dat u ze niet meer alle vijf een op een rij hebt of Brussel niet als hoofdstad van "Vlaanderen" beschouwt. U mag kiezen.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 22 januari 2005 om 00:54.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 01:31   #26
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Ik dacht dat Brussel de hoofdstad van "Vlaanderen" was voor de flamimbo's. Maar dat hebt u natuurlijk weer niet gesnapt. Ik vind het wel bevreemdend dat u in zulke termen over "uw" hoofdstad spreekt. Ik zou zeggen dat u ze niet meer alle vijf een op een rij hebt of Brussel niet als hoofdstad van "Vlaanderen" beschouwt. U mag kiezen.
Dit Brussel, met zijn huidige regeerders en huidige expansionistische instelling, is mijn hoofdstad niet. Die van een fransdolle belgicist ongetwijfeld wel, dus u mag ze hebben van mij...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be