Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 januari 2005, 23:18   #21
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudi Dierick
Welke de drukkinsmiddelen zijn, dat lijkt me bijzaak: wat telt is dat er blijkbaar wel zo verregaande drukkingsmiddelen bestaan dat die voldoende stefrk bleken omde Duitstaligen ooit al eens te dwingen van regeringscoalitie te veranderen.

Een nogal sterke aanwijzing van die ongezonde sterke druk is de nadrukkelijke wens van vele Duitstaligen, w.o. hun minister-president, om alle regionale bevoegdheden te verwerven e, dus volledig onafhankelijk te kunnen worden van én Waals gewest, én de Franstalige partijen die via de gewestbevoegdheden van het Waals gewest daar nu nog héél veel te zeggen hebben.
Rudi, pas op! Er staat een laffe belgo-bruxellofiel achter je
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2005, 13:58   #22
Willem
Provinciaal Statenlid

Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dit hangt trouwens ook samen met het feit dat het Waals Gewest bepaalde gemeenschapsbevoegdheden in naam van de Franse Gemeenschap uitoefent.
Welke? Ik vind dit echt interessant!

Citaat:
Daartoe heft het Waals Gewest bepaalde belastingen over heel haar grondgebied, dus ook in Duitstalig gebied, terwijl die belastingen op GEEN ENKELE manier naar het gebied terugvloeien waar ze geheven werden. Dit zet veel kwaad bloed onder de Duitstaligen, zodanig zelfs dat er over dit bepaald punt zelfs een zaak loopt bij het Arbitragehof.
Te bedenken dat men altijd heeft geaarzeld om het gewest en de gemeenschap te fusioneren aan franstalige kant, tenzij het hun goed uit komt, zie ik...
Oud 29 januari 2005, 14:16   #23
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

De Duitstalige Oostkantons vormen zelfs nog geen provincie. Overal zijn er faciliteiten voor Franstaligen die nog geen 5% vd bevolking uitmaken.
De Franstaligen hebben wel een gewest Brussel gevraagd en verkregen maar doen alles eraan om hun eigen minderheid ferm onder de knoet te houden.
Maar het zijn wel de Vlamingen die zogezegd onredelijke taaleisen stellen en die voor racisten worden uitgemaakt.

Laatst gewijzigd door stab : 29 januari 2005 om 14:16.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2005, 16:52   #24
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Inderdaad. Dit denken ze er dus van: (vanop het forum van Grenz-Echo, de -enige- krant van de Duitstalige gemeenschap)
.....

Ja Zeno, dit denken 2 van 71 000 mensen.

Dit is misshien ook interresant, het Grenz echo "editorial" van vandaag:

Citaat:
" Wenn Ostende nicht mehr in Belgien liegt
KOMMENTIERT

Wir schreiben das Jahr 2030. Eltern spazieren mit ihren Kindern am Strand von Ostende an der flämischen Küste. Mit einem Hauch Nostalgie erzählen sie ihren Sprösslingen: »Als wir in eurem Alter waren, war hier noch Belgien.

Ja, damals reichte Belgien noch bis ans Meer…« Sein 200-jähriges Bestehen wird das Belgien von heute also nicht mehr erleben. Das Belgien der Zukunft umfasst die Wallonische Region und Brüssel; es liegt südlich der Republik Flandern (Hauptstadt Antwerpen). Phantasien eines Spinners? Sicherlich nicht, entstammt dieser Blick in eine nicht allzu ferne Zukunft doch der Feder eines Soziologieprofessors der Freien Universität Brüssel.

Nein, das Auseinanderbrechen des belgischen Staates ist keine Utopie mehr. Nie war die Ohnmacht der Zentral- bzw. Föderalregierung in den vergangenen 175 Jahren so stark ausgeprägt wie seit den Wahlen 2004. Mehr noch als die Komplexität der Institutionen und die asymmetrische Zusammensetzungen der Koalitionen in den Teilstaaten ist es vor allem der fehlende Wille der beiden großen Gemeinschaften, noch länger miteinander zu leben, der verantwortlich ist für die derzeitige Situation. Mehr und mehr sind die Politiker in Flandern geneigt, Belgien den Gnadenstoß zu versetzen.

War in der Vergangenheit die Chance stets groß, dass Flamen und Wallonen, wenn sie über die weitere Entwicklung des belgischen Staatsgefüges redeten, zu einem ihrer berühmten Kompromisse �* la belge fanden, sind die Aussichten heute, wo flämische und frankophone Politiker am Verhandlungstisch eher psychologische Kriegsführung betreiben, wenig rosig. »Die Flamen haben mit Belgien nichts, aber rein gar nichts mehr am Hut.« Diese ernüchternde Feststellung eines Teilnehmers dieser Gesprächsrunden bestätigt, dass die flämische Bewegung inzwischen fast integral autonomistisch, ja sogar separatistisch eingestellt ist, dass die große Mehrheit der Politiker im Norden des Landes die Nase gestrichen voll hat von ihren frankophonen Landsleuten, die die Modernisierung eines leistungsstarken Flanderns hemmen und an dessen Wohlstand nagen.

Flandern träumt also von der Unabhängigkeit, und die friedliche Spaltung der Tschechoslowakei im Jahre 1993 hat sie in ihrer Idee bestärkt, dass eine belgische Ehescheidung ebenfalls möglich ist. Sicher, die Bürger in Flandern wollen all dies angeblich nicht, doch können auch sie die Eigendynamik, die von den politischen Parteien, allen voran vom Vlaams Belang, ausgeht, nicht bremsen. Auch wenn die flämische Front derzeit gespalten scheint, ist der Rubicon nicht mehr weit…

Vor einigen Jahren sagte der ehemalige Minister Mark Eyskens: »Wer Belgien verstehen will, muss mindestens drei Jahrhunderte in diesem Land gelebt haben.« Flandern wird uns dafür wohl die Zeit nicht mehr geben."
Ik kan de vlaamse "nationalisten" wel verstaan, maar ja, ik voel mij Belg, sorry.
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2005, 17:07   #25
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
De Duitstalige Oostkantons vormen zelfs nog geen provincie. Overal zijn er faciliteiten voor Franstaligen die nog geen 5% vd bevolking uitmaken.
Ik krijg mijn papieren in Duits en I don't care a pap if my neighbour gets its papers in french, sulu or chinese.
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2005, 18:12   #26
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois
Ik persoonlijk ben voor de afschaffing van het duitstalige parliament en de duitstalige ministers (kost te veel voor juist 70 000 mensen).
Ik ben voorstander van een administratie door de gemeenten, for example ieder gemeente kiest 2 of 3 vertegenwoorders met een redelijke salaris.
Misschien een beetje radicaal en juist mijn persoonlijke mening maar 4 ministers voor 70 000 mensen….?! (veel mensen waren tegen de vierte ministre , maja, de politicus…)
Er zijn misschien wel taken die door de gemeenten uitgevoerd kunnen worden, maar de coördinatie zal toch op een hoger niveau moeten gebeuren. Tenzij je van de Duitstalige gemeenschap één gemeente maakt natuurlijk.

Het lijkt mij juist een goed idee het gebied in Oost-België meer bevoegdheden te geven, zodat de overlap tussen gemeenschappen en gewesten verdwijnt. Hiervoor zouden misschien de faciliteitengemeentes Malmédy, Waimes/Weismes, Plombières/Bleyberg, Welkenraedt en Baelen samen kunnen gaan met de gemeentes van de Duitstalige Gemeenschap.
Citaat:
Ik denk ook niet dat wij onder de knoet van de Walen zijn. Dit is Bullshit. Ik denk dat wij de best beshermt minderhijd van Europa (of de wereld) zijn… hebben ze in Friesland (for example) ook zoveel autonomie?
Er zijn wel beter beschermde minderheden. Ik denk bijv. aan de Duitstalige minderheid in Italië - Zuid-Tirol heeft veel meer bevoegdheden dan de DG - en aan de Zweedse minderheid op de Alandeilanden van Finland, dat zelfs nagenoeg volledige autonomie heeft.

Friesland is niet te vergelijken met de DG, omdat het geen gebied is dat recentelijk van staat is gewisseld of is geannexeerd en een aparte minderheid vormt. Friesland is immers volledig tweetalig, er zijn verschillende (streek)taalgebieden binnen Friesland en de meeste Friezen zien zichzelf niet echt als aparte minderheid.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2005, 03:15   #27
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik krijg mijn papieren in Duits en I don't care a pap if my neighbour gets its papers in french, sulu or chinese.
That's the point !

Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2005, 10:56   #28
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ja Zeno, dit denken 2 van 71 000 mensen.
Mooie illustratie van de schizofrenie die véle dogmatische belgicisten vertonen: er wordt verwezen naar de mening van de meest representatieve media (én politici) van de Duitstalige gemeenschap, en zonder enige verdere kennis beweert de belgicist impliciet dat deze personenn totaal geen bijval hebben onder de Duitstalige bevolking: ze zouden hélemaal alleen staan, slechts 2 van de 71.000 mensen.

Alsof een zulk dagblad, en haar redacteur, en de minister-president vande DG een standpunt zo hard naar voren schuiven, én een politieke aanvaringskoers volgen met het Franstalige establishment, als ze slechts de mening van 2 man verkondigden.

belachelijk, maar wel héél typerend voor de abjecte, bizarre onbekwaamheid van deze belgicisten om objectieve feiten onder ogen te zien van zodra deze tegengesteld zijn aand e Franstalig-belgicistische consensus.

dat is immers ook één vast kenmerk van het belgicisme: het veronderstelt, bij gebeurlijke tegenstellingen tussen Vlaamse, Duits- en Franstalige standpunten, steeds bijval voor de consensus onder de Franstalige machtselite. Het Belgicisme is imemrs de ideologie van het aloude 'Belgique'.
Rudi Dierick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2005, 14:27   #29
Willem
Provinciaal Statenlid

Standaard

Zou het niet verstandiger zijn om de Duitstalige gemeentes en de gemeentes met Duitse faciliteiten te verenigen in een Duits Gewest? Ik zie eerlijk gezegd het nut niet in van de Gemeenschappen: die zie je ook nergens anders in de wereld.
Oud 30 januari 2005, 14:31   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem
Zou het niet verstandiger zijn om de Duitstalige gemeentes en de gemeentes met Duitse faciliteiten te verenigen in een Duits Gewest? Ik zie eerlijk gezegd het nut niet in van de Gemeenschappen: die zie je ook nergens anders in de wereld.
Toch wel. In Italië heb je de zogenaamde "autonome regio's" waarbinnen bepaalde taalgemeenschappen een grote mate van zelfstandigheid op wetgevend en uitvoerend vlak hebben. In Zuid-Tirol bijvoorbeeld kunnen de Duitstaligen zelfs instaan voor de cultureel gebonden aangelegenheden. Gelijkaardig in de Aosta-vallei, maar daar zijn de rechten niet zo ruim als in Zuid-Tirol. Daarbij gaat het dus om structuren binnen de structuren van de autonome regio's.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2005, 14:46   #31
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
?? Hoezo? U ziet er het nut niet van in? Misschien er toch even aan herinneren dat de gemeenschappen het énige niveau zijn dat beschikt over eigen politieke partijen, eigen media, een eigen publieke opinie, .... De gemeenschappen zijn afgetekend het enige zinvolle nivo voor een stabiele organisatie vand e deelstaten. dat de Franstaligen wat schermen met de gewxesten, dat is logisch, gezien ze daarmee Vlaanderen dubbel in de tang willen nemen, én door te proberen (vruchteloos) de brusselse Vlamingen te gijzelen, én door een dreiging met economische roofbouw op een brussel dat dan met allerlei fiscale douceurtjes zou proberen zoveel mogelijk bedrijven naar daar te halen -of minstens hun hoofdzetel-, én er alle werknemers lokaal te belasten, maar zonder ze er stemrecht te geven uiteraard.

Anderzijds hebt u wel gelijk met uw suggeste om de Duitse gemeenschap een eigen gewest te geven: dat is ook vrij precies wat hun minister-president én vele van hun burgers vragen. daarbij eisen e vooral de interne autonomie van het gewest, niet de externe, internationale zaken die ze nog gerust aan grotere nivo's lijken over te willen laten.

Voor Brussel is zo'n zuiver gewest-federalisering echter een gigantische ramp: én omdat brussel, zonder roofbouw totaal niet leefbaar is (en zo'n aanzet tot roofbouw zou snel leiden naar reacties en economische schade langs alle kanten), én omdat daarmee de Brusselse Vlamingen afgeschreven worden om te moeten verworden tot nog meer dan nu tweederangsburgers in hun eigen stad! Kortom, uw idee lijkt me apedom.
Rudi Dierick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2005, 16:25   #32
Willem
Provinciaal Statenlid

Standaard

Echt vriendelijk bent u niet, Rudi.

Legt u eens aan deze apedommerik rustig uit waarom een gewest-federalisering zo'n gigantische ramp is. Ik kan alleen maar bij leren.
Oud 30 januari 2005, 16:27   #33
Willem
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Toch wel. In Italië heb je de zogenaamde "autonome regio's" waarbinnen bepaalde taalgemeenschappen een grote mate van zelfstandigheid op wetgevend en uitvoerend vlak hebben. In Zuid-Tirol bijvoorbeeld kunnen de Duitstaligen zelfs instaan voor de cultureel gebonden aangelegenheden. Gelijkaardig in de Aosta-vallei, maar daar zijn de rechten niet zo ruim als in Zuid-Tirol. Daarbij gaat het dus om structuren binnen de structuren van de autonome regio's.
Italië is dan ook geen federatie. Ik bedoelde dat je nergens een parallel federalisme vindt waarin er gewesten en gemeenschappen zijn naast elkaar.
Oud 30 januari 2005, 16:34   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Italië is dan ook geen federatie. Ik bedoelde dat je nergens een parallel federalisme vindt waarin er gewesten en gemeenschappen zijn naast elkaar.
Ja, dat klopt. Maar verandert dat nu iets aan de zaak?

Waarom ziet u trouwens niet het nut in van de gemeenschapsstructuur? Wat zijn uw opwerpingen? Welke instellingen acht u dan wel nuttig in de Belgische context?
Oud 30 januari 2005, 16:34   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Italië is dan ook geen federatie.
Strikt wettelijk genomen is het huidige België ook geen federatie.
Oud 30 januari 2005, 17:03   #36
Willem
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ja, dat klopt. Maar verandert dat nu iets aan de zaak?
Ik vind van wel.

Citaat:
Waarom ziet u trouwens niet het nut in van de gemeenschapsstructuur? Wat zijn uw opwerpingen? Welke instellingen acht u dan wel nuttig in de Belgische context?
Ik zie het nut niet in van twee naast elkaar bestaande structuren, omdat ze elkaar eerder tegenwerken dan aanvullen. Een staat bestaat immers uit een bevolking op een territorium, met een politieke organisatie van die staat. Dat principe geldt ook voor een deelstaat. Zo heeft de Vlaamse Gemeenschap geen volledige controle over het territorium waarop ze werkzaam is, want ze is ook bevoegd in Brussel.

De Duitstalige Gemeenschap is ook volledig ingeschakeld in het Waalse Gewest, en dat terwijl het zonneklaar is dat Duitstaligen geen Walen zijn. Maar ze worden zo wel gebruikt om Wallonië demografisch zwaarder te maken dan het is. Ik denk maar aan de zetelverdeling in de kamer...

Ik zou, als je dan toch binnen België moet blijven, een Vlaamse, een Waalse en een Duitse deelstaat maken (aangedikt met Welkenraedt, Plombieres, Baelen, Malmedy en Waimes), en Brussel een speciaal statuut geven om zijn rol als Vlaamse, Belgische en Europese hoofdstad optimaal te kunnen vervullen.

Al lijkt het me een veel gezondere keuze om Vlaanderen bij Nederland te voegen, Wallonië bij Frankrijk, de Duitstalige gebieden bij Duitsland en van Brussel een Europees District te maken. Mijn mening natuurlijk.
Oud 30 januari 2005, 17:05   #37
Willem
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Strikt wettelijk genomen is het huidige België ook geen federatie.
Dat zal u dan toch even moeten verduidelijken, Jan. Voor zo ver ik weet, zegt het eerste artikel van de grondwet dat België een federale staat is. Dus wat bedoel je precies?
Oud 30 januari 2005, 17:07   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie het nut niet in van twee naast elkaar bestaande structuren, omdat ze elkaar eerder tegenwerken dan aanvullen. Een staat bestaat immers uit een bevolking op een territorium, met een politieke organisatie van die staat. Dat principe geldt ook voor een deelstaat. Zo heeft de Vlaamse Gemeenschap geen volledige controle over het territorium waarop ze werkzaam is, want ze is ook bevoegd in Brussel.
In Vlaanderen werkt de gewest- en gemeenschapsstructuur prima. Zelfs zo goed, dat men beide structuren samen heeft gevoegd.

Dat de twee structuren in België nu eenmaal nodig zijn, komt doordat we het wel bijzonder probleem van Brussel hebben waar beide gemeenschappen wonen en er bijgevolg ook taal- en culturele rechten hebben. Gemeenschap en gewest kunnen hier gewoonweg niet samenvallen.
Oud 30 januari 2005, 17:11   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Duitstalige Gemeenschap is ook volledig ingeschakeld in het Waalse Gewest, en dat terwijl het zonneklaar is dat Duitstaligen geen Walen zijn. Maar ze worden zo wel gebruikt om Wallonië demografisch zwaarder te maken dan het is. Ik denk maar aan de zetelverdeling in de kamer...
Hier hebben we met een structuur te maken die onaf is. Eigenlijk moet het eindfase van het Belgische federaal bestuur als volgt zijn: een Vlaamse, Franse en Duitse gemeenschap naast een Vlaams, Waals, Duits en Brussels gewest.

Hierbij oefent de Duitse Gemeenschap haar bevoegdheden uit in het Duits Gewest;

de Vlaamse Gemeenschap in het Vlaams Gewest;

de Franse Gemeenschap in het Waals Gewest;

terwijl het Brussels Gewest door de laatste twee taalgroepen samen wordt beheerd.
Oud 30 januari 2005, 17:12   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou, als je dan toch binnen België moet blijven, een Vlaamse, een Waalse en een Duitse deelstaat maken (aangedikt met Welkenraedt, Plombieres, Baelen, Malmedy en Waimes), en Brussel een speciaal statuut geven om zijn rol als Vlaamse, Belgische en Europese hoofdstad optimaal te kunnen vervullen.
Over dat laatste heeft men jaren gebakeleid. Men is er gewoon nooit uitgeraakt en men heeft dan maar uiteindelijk er een derde gewest van gemaakt.

Waarom moet Malmédy en Waismes bij het Duits Gewest? Dat zijn twee Waalse gemeenten. Geen Duitstalige.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be