![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Right you are
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of zijn de Franstaligen toch niet zo democratisch als de BUBbeltjes menen?
![]() |
![]() |
#23 |
Burgemeester
|
![]() Een kieskring, tenminste voor één van beide kamers, dat is pas democratie.
Dat zouden de franstaligen niet willen, denkt Knuppel . Dit forum bewijst dat de vlaamsgezinden het niet willen. Waarom moet je de franstaligen er weeral bijsleuren ? Kun je je ideeën niet verdedigen zonder die eeuwige boeman erbij te betrekken? Bij de flaminganten is alles ondergeschikt aan hun onafhankelijkheidsbeeld. OK , dat begrijp ik. Maar willen zij alstublieft begrijpen dat ze daardoor democratie in de weg staan: wij hangen allemaal gedeeltelijk af van politici uit het andere landsgedeelte. Ik wil niet wachten tot die flaminganten misschien ooit hun zin krijgen om die politici volgens de regels te mogen aanmoedigen of bestraffen. En ik acht VB of NVA helemaal niet in staat om (indien zij ooit hun zin zouden krijgen) er werk van te maken Vlaanderen echt democratisch te organiseren. Ze willen het nu niet, en slechte gewoontes zijn al te gemakkelijk ingebakken. Op mij moeten ze alvast niet rekenen om hun droombeeld (nachtmerriebeeld) waar te maken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Wij hangen inderdaad een gedeelte af van politici uit het andere landsdeel. Jouw oplossing is een nationale kieskring, mijn oplossing is een onafhankelijk Vlaanderen. Beiden democratische oplossingen voor een situatie die toch niet zo democratisch is. Waarom zou een onafhankelijkheidsbeeld ondemocratisch zijn? Als je een ideaal of opinie hebt, is die pas democratisch als de meerderheid die volgt? Als je zo'n redenering volgt streven we beter naar een anarchie want je zal moeilijk een ideaal vinden waarmee een meerderheid het eens is, maw dan is niet democratisch. In die zin is het streven naar een unitaire staat ook niet democratisch want ik betwijfel het dat de meerderheid der Belgen zo'n systeem wil. Ik acht het VB en de N-VA ook daartoe niet in staat, ik acht niet één partij daartoe in staat. De particratie is zo verankerd bij ons dat vrijwel iedere partij streeft naar zo'n systeem en niet naar een volksdemocratie. Ik had het ook graag anders gezien, maar nu hebben we weinig keuze. Laatst gewijzigd door instromaniac : 27 januari 2005 om 12:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() Citaat:
Dit spant helemaal de kroon ... bepreek de communautaire problemen zonder de Franstaligen er bij te betrekken!?!
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Walen in Wallonië, de Vlamingen in Vlaanderen en de Brusselaars in Brussel. Halle en Vilvoorde liggen in Vlaanderen. Punt.
![]() |
![]() |
#28 |
|
![]() And again you're right ...
![]() |
#29 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Dat is niet serieus. Natuurlijk zou je de franstaligen erbij moeten betrekken als dat idee een politiek plan zou zijn, maar hier op dit forum zijn er geen franstaligen (toch niet genoeg) om je stelling te bewijzen en is ze dus slechts een ontwijkmethode. Laatst gewijzigd door Avan : 27 januari 2005 om 21:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Vreemdeling
|
![]() Wat betreft die nationale kieskring. de franstalige partij MR heeft een paar maanden geleden zo een voorstel ingediend in de kamer, maar werd onmiddelijk door de vlaamse partijen van tafel geveegt met als antwoord : jamais.
![]() |
#31 |
Parlementslid
|
![]() wie zegt nu constant "nee" ? Verofstadt II lijkt stabiel, maar Leterme I zou wel kunnen vallen. Echt grappig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#33 |
|
![]() En binnen afzienbare tijd: "Le nouveau premier est arrivé"
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
|
![]() Wat gebeurt er reeds 40 jaar in Brussel-Halle-Vilvoorde?
Kan een nieuwszender dit eindelijk eens grondig uitleggen aan de Vlamingen die niet in BHV wonen, voor hen is het nl. niet voor de hand liggend dat dit probleem reeds lange tijd bovenaan de poltieke agenda staat. De mensen die dit forum fequenteren hebben er een beeld van, maar bij vele niet BHV-ers groeit het gevoelen dat er veel belangrijkere problemen op een oplossing wachten.
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Heel juist! (het ging wel om een Brabantse kieskring, maar principe is hetzelfde) INSTROMANIAC: daar heb je je bewijs!! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#38 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als ze valt zou er wel eens iets raars kunnen gebeuren.
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Vreemdeling
|
![]() Ik denk dat sommige BUB'ers nog steeds geloven dat er - tussen de regels - sprake is van een unitaire staat. Dat is wat ik wou zeggen.