Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 januari 2005, 15:41   #21
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Fribre, jij zou toch je huis in bewaring geven aan Leterme.

Kun je mij nog eens de keiharde garanties geven die de N-VA van Leterme kreeg bij de kartelvorming?
Oud 27 januari 2005, 16:53   #22
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

wat de n-va moet doen hangt af van de houding van cd&v. Gaat cd&v volledig overstag en doen ze zoals de sossen en de vld, dan moeten we het kartel opblazen en uit de regering stappen. Momenteel moeten we dus nog afwachten of cd&v het gezamelijke standpunt en de afspraken blijft verdedigen of niet. Best zou zijn om de druk op de paarsen te verhogen door een "motie van wantrouwen" in te dienen door het vlaams kartel, en dat stemmen indien de paarsen van geen wijken willen weten
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2005, 16:56   #23
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
en voor den Yves Leterme hier nog wat gratis vestrekte tactische raadgevingen voor de komende dagen.

Ga openlijk het Vlaams Belang uitnodigen voor gesprekken om een eventuele crisis op te lossen....
Zeg openlijk dat ge er serieus aan denkt om uw onbetrouwbare partners te laten vallen en te vervangen...door.... tja.... het enige nog bestaande alternatief he...
Ik heb het bij de vorming van de Vlaamse regering gezegd : Leterme had moeten doen alsof hij geen enkel probleem had om met het VB in zee te gaan. Zo had hij vandaag nog steeds een stok achter de deur. Maar hij heeft een coalitie VB bij voorbaat uitgesloten en nu nu gaan spreken met het Blok (of doen alsof) is veel minder geloofwaardig. Plus het feit dat het Blok natuurlijk sterker staat dan in juni.

Ik sta eigenlijk versteld van het gebrek aan strategisch inzicht bij al die partijen. Op dat vlak scoort enkel het Blok goed. Je gaat mij toch niet vertellen dat Leterme dat niet had zien aankomen? En toch wijst alles erop dat zij dat het kartel een dergelijk scenario niet voorzien had.

Het blijft natuurlijk wachten op de reaktie van het kartel. Het is nog een beetje vroeg. Maar als het bij een kwaad percommuniqué blijft dan zijn de peren toch gebakken. N-VA verdwijnt bij de volgende verkiezingen van het toneel en CD&V zakt onder de 20%. De VLD natuurlijk ook, maar dat zal maar een magere troost zijn.

En waarom allemaal? Enkel en alleen omdat men halstarrig weigert om de realiteit onder ogen te zien : de kiezer heeft een nieuwe partij op het poduim gezet en het wordt stilaan tijd dat de anderen zich daarbij neerleggen, net zoals de Oostenrijkers, de Denen en de Zwitsers gedaan hebben.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2005, 17:04   #24
AVV
Gouverneur

AVV's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming
wat de n-va moet doen hangt af van de houding van cd&v. Gaat cd&v volledig overstag en doen ze zoals de sossen en de vld, dan moeten we het kartel opblazen en uit de regering stappen. Momenteel moeten we dus nog afwachten of cd&v het gezamelijke standpunt en de afspraken blijft verdedigen of niet. Best zou zijn om de druk op de paarsen te verhogen door een "motie van wantrouwen" in te dienen door het vlaams kartel, en dat stemmen indien de paarsen van geen wijken willen weten
Sorry vrije Vlaming,
Mij lijkt een motie van wantrouwen maar een povere maatregel.
Een deadline van 3 dagen, en dan de onomkeerbare conclusie trekken
indien CD&V en paars niet mee wil.

Dan en dan alleen blijft NVA geloofwaardig.

Vrije Vlaming, ik denk dat je om een "vrije Vlaming" te worden ,hierover samen
met medestanders van de NVA , eens goed moet nadenken
Oud 27 januari 2005, 17:23   #25
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVV
Sorry vrije Vlaming,
Mij lijkt een motie van wantrouwen maar een povere maatregel.
Een deadline van 3 dagen, en dan de onomkeerbare conclusie trekken
indien CD&V en paars niet mee wil.
lol, een motie van wantrouwen een povere maatregel... Je weet niet wat je zegt. Als je een opzegging van het vertrouwen in de vlaamse regering door het vlaams kartel een povere maatregel vindt, wat moet er dan gebeuren volgen jou? Een bom in het parlement gooien? De sossen en liberalen beginnen afknallen? (alhoewel ik dat maar al te graag zou willen)
Oud 27 januari 2005, 17:25   #26
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal

Het blijft natuurlijk wachten op de reaktie van het kartel. Het is nog een beetje vroeg. Maar als het bij een kwaad percommuniqué blijft dan zijn de peren toch gebakken. N-VA verdwijnt bij de volgende verkiezingen van het toneel en CD&V zakt onder de 20%. De VLD natuurlijk ook, maar dat zal maar een magere troost zijn.

.
dat is ook mijn idee . Daarom is het de taak van n-va om hard genoeg te blijven volgens mij. Anders kan leterme zowiezo zijn federale bestuursdromen in de schuif laten zitten. N-va heeft maar één troefkaart, en het is die troefkaart.
Oud 27 januari 2005, 17:29   #27
Kaal
Minister-President

Standaard

Vrijevlaming heeft gelijk hoor. Het is zo dat regeringen vallen hé : door een motie van wantrouwen in te dienen die vervolgens een meerderheid stemmen krijgt.

Er zijn maar twee dingen die VLD en SPa echt pijn kunnen doen.

1) verkiezingen, maar die zijn heel ver weg.
2) De val van de Vlaamse regering, wat dan zijn ze een hoop postjes kwijt plus het feit dat een nieuwe Vlaamse regering zonder die twee de federale regering enorm onder druk zal zetten, waarbij het risiko op 1) zoveel groter wordt.
Oud 27 januari 2005, 17:30   #28
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming
dat is ook mijn idee . Daarom is het de taak van n-va om hard genoeg te blijven volgens mij. Anders kan leterme zowiezo zijn federale bestuursdromen in de schuif laten zitten. N-va heeft maar één troefkaart, en het is die troefkaart.
Laten we hopen dat jouw partijleiding dat ook inziet !
Oud 27 januari 2005, 19:47   #29
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal
Laten we hopen dat jouw partijleiding dat ook inziet !
Als ze dit laten passeren hebben ze de SP.A en VLD getoond dat ze hun coalitiepartner kosteloos bij de neus kunnen nemen. Dat kan en mag dus niet. Op die manier is regeren niet langer mogelijk. Het is zaterdag partijraad, dat zal daar wel uitvoerig besproken worden.

Maar wie nu op voorhand al "verraad!" ligt te krijsen en "postjes!" (diezelfde mensen deden dat trouwens ook al bij de vorming van de Vlaamse regering, dus daar lig ik niet wakker van) zijn gewoon hysterici.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2005, 20:27   #30
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Als ze dit laten passeren hebben ze de SP.A en VLD getoond dat ze hun coalitiepartner kosteloos bij de neus kunnen nemen. Dat kan en mag dus niet. Op die manier is regeren niet langer mogelijk. Het is zaterdag partijraad, dat zal daar wel uitvoerig besproken worden.
Ik hou je aan deze woorden, Zorroaster!
Jullie hadden immers beter het VB gesteund toen het de voorstellen van de burgemeesters terug op tafel gooide inplaats jullie van 'Vlaamse' coalitiepartners te vertrouwen.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 27 januari 2005 om 20:27.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2005, 21:03   #31
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij moet de nva het volgende doen:
eerst samen met de cd en v eens gaan luisteren bij de Vlaamse partijvoorzitters (zonder het Vlaams onBelang natuurlijk) en ook eens gaan luisteren bij de voltallige Vlaamse regering; deze fase mag wel enkele dagen duren: laat ze maar eens lang uitspreken over hun visie over het Vlaams regeerakkoord en hun beloftes tot op heden. Laat ze maar wat heen en weer schuiven over hun ministeriële stoel.

Als er dan niets beters uit de bus komt, dan moet Bourgois zijn ontslag geven. En logischerwijze ook de ministers van cd en v. Met de boodschap aan de Voorzitter van het Vlaams parlement dat het regeringsinitiatief aan een andere partij gegeven mag worden.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2005, 23:52   #32
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
eerst samen met de cd en v eens gaan luisteren bij de Vlaamse partijvoorzitters (zonder het Vlaams onBelang natuurlijk) en ook eens gaan luisteren bij de voltallige Vlaamse regering; deze fase mag wel enkele dagen duren: laat ze maar eens lang uitspreken over hun visie over het Vlaams regeerakkoord en hun beloftes tot op heden. Laat ze maar wat heen en weer schuiven over hun ministeriële stoel.

Als er dan niets beters uit de bus komt, dan moet Bourgois zijn ontslag geven. En logischerwijze ook de ministers van cd en v. Met de boodschap aan de Voorzitter van het Vlaams parlement dat het regeringsinitiatief aan een andere partij gegeven mag worden.
Dat is geen slechte strategie. Anders is het vertrouwen toch gebroken en verder regeren een farce zoals Verhofstadt-II.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2005, 00:11   #33
ilfalco
Minister-President

Standaard

Eigenlijk zit de zaak muurvast , maar het is duidelijk dat men via extra geld aan brussel en mssh nog meer toegevingen de zaak wil redden ... vlaanderen heeft z'n meerderheid niet gebruikt en zal ze nooit gebruiken . De cdenv had idd de vb stok achter de deur moeten houden ... want wat gebeurd er als men federale verkiezingen uitschrijft ... dan moet de cdenv toch weer aan tafel met paars.
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2005, 01:02   #34
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVV

Maar zeg me nu eens wat de NVA nu moet doen??
Misschien met de vrachtwagens van De Wever het land verlaten ?
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2005, 13:15   #35
AVV
Gouverneur

AVV's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Dat is geen slechte strategie. Anders is het vertrouwen toch gebroken en verder regeren een farce zoals Verhofstadt-II.
Zorroaster, ik zal wel tot de groep 'hysterici' behoren (voor mij niet gelaten),
maar intussen behoor ik wel al zeker tot de groep van de 'sceptici"

Verdacht stil, bij CD&V - NVA : Volgens HBVL heeft YL nog steeds geen uitnodigingen naar voorzitters gestuurd ivm 'onverwijlde' splitsing van BHV

Volgens mij gaat dit communautair dossier weer 'opgelost' worden zoals steeds
in het verleden : de Vamingen geven met de staart tussen de benen toe aan de Waalse eisen.

Weet dan wel, dat elke stem voor de NVA dan een stem tegen Vlaanderen is.

Voorlopig laat ik U nog het voordeel van de twijfel. Kwestie van niet al te
'hysterisch' op dit forum over te komen.
Oud 28 januari 2005, 13:17   #36
AVV
Gouverneur

AVV's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
Misschien met de vrachtwagens van De Wever het land verlaten ?
Nog niet direkt het ergste Dorian!
Ik ken een partij die de taak van de NVA met verve zou kunnen overnemen!
Oud 28 januari 2005, 13:54   #37
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak

dat zou ik ook doen (en ik wil trouwens dat het zo verloopt). Ik hoop dat ze morgen op de partijraad ook inzien dat we maar één troefkaart hebben, zoals ik hier al eerder gezegd heb. Zowiezo moet er iets gebeuren: als sossen en liberalen niet bijdraaien moeten we uit de regering, en als de tsjeven er niet mee uitgaan zal dat immens veel pijn doen. Kortom, het ziet er slecht uit voor ons....
Oud 28 januari 2005, 19:41   #38
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

En de burgemeesters !!
Zij moeten nu zich laten horen !!
't Staat nog in de Standaard on line : ze zijn al naar Leterme geweest.
Ze moeten naar alle federale ministers, nondedju !!
Twee maal moeten ze daar naar toe: een eerste maal met de pers tot aan de voordeur, een tweede maal met de pers bij de besprekingen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2005, 20:53   #39
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Hun dodatie is veilig, nu gaan ze een beetje (ongevaarlijk) stoer doen
Oud 29 januari 2005, 13:16   #40
mulder7
Schepen

mulder7's schermafbeelding

Standaard

Wat nu onverwijld dient te gebeuren is de absolute verwerping van een zogenaamd onderhandeld akkoord: beter geen dan een slecht akkoord waarbij de Vlamingen weer plat op de buik gaan! De CD&V en NV-A kunnen immers met dergelijke collaborateurs in de regering de onverwijlde splitsing nooit meer bekomen zonder tegenprestaties.
Liever nog één (of meerdere) verkiezingen afwachten waarna onderhandelingen vanuit de machtsechelons van het Belzieke establishment steeds moeilijker te dirigeren zullen zijn...
Professor en historicus Luc De Vos: (...) België en 's lands belangen zijn al langer een utopie. Niemand ijvert ervoor. Het land bestaat nog bij gratie van de monarchie en de nationale voetbalploeg. Restanten uit een verleden, zonder slagkracht in de moderne politiek (...), HLN, 23/9/2004, p.12.
mulder7 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be