Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moet de term zelfverdediging ivbm vuurwapens uitgebreid worden?
Neen, je mag enkel je leven en dat van je naasten verdedigen 9 40,91%
Neen, het moet volledig verboden worden 3 13,64%
ja, maar er moet een soort contract bestaan waarin de aanvrager verklaart wat hij te verdedigen heeft 6 27,27%
ja, onvoorwaardelijk 4 18,18%
Aantal stemmers: 22. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 april 2003, 14:03   #21
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris

Paulus de Boskabouter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus de Boskabouter
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jef
Als er ingebroken wordt heeft de eigenaar het recht die inbreker gewoonweg neer te knallen. Ook wanneer men uw eigendom wil ontvreemden. Natuurlijk niet om diefstallen van bv sla uit uw tuin, maar Thiebergien krijgt van mij 200% gelijk. Die moest een medaille krijgen ipv een veroordeling, die heeft tenminste iets gedaan tegen de misdaad, dat kunnen we van ons gerecht niet altijd zeggen.
Wat is dan verdedigbaar en wat niet?

Bv; mag ik iemand neerknallen omdat hij mijn Lada steelt, of enkel als het een Ferrari is?
Waarom moet die mens aan het stelen zijn? Als die na goeie waarschuwing op uw lapke grond blijft lopen, knal hem dan omver voor hij schade kan aanrichten.

Weer een mooi genuanceerde mening van TomB !
Paulus de Boskabouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2003, 14:04   #22
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als er ingebroken wordt heeft de eigenaar het recht die inbreker gewoonweg neer te knallen. Ook wanneer men uw eigendom wil ontvreemden. Natuurlijk niet om diefstallen van bv sla uit uw tuin, maar Thiebergien krijgt van mij 200% gelijk. Die moest een medaille krijgen ipv een veroordeling, die heeft tenminste iets gedaan tegen de misdaad, dat kunnen we van ons gerecht niet altijd zeggen.

Bv; mag ik iemand neerknallen omdat hij mijn Lada steelt, of enkel als het een Ferrari is?
Waarom moet die mens aan het stelen zijn? Als die na goeie waarschuwing op uw lapke grond blijft lopen, knal hem dan omver voor hij schade kan aanrichten.

Maar hij heeft wel gelijk!
vlaanderen72 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2003, 14:10   #23
KempensBoerke
Burgemeester

Standaard

[quote="TomB"]
Citaat:
Citaat:

Of dit nu een Lada of een Ferrari is, dat speelt geen rol. De ene moet voor een Lada even lang bloed, zweet en tranen laten als een ander voor een Ferrari (die misschien 50 keer zo duur is). Neerknallen is mijns inziens inderdaad toegestaan als de DADER aanstalten maakt om te vluchten of zélf een wapen probeert boven te halen.

Hier vormt zich wel een ander probleem: als de dader zich vóór je wagen bevindt, kan het weleens gebeuren dat je hagel in je koetswerk krijgt.....laat hem efkes weglopen zodat je uw wagen niet meer in vizier hebt. Knal hem dan af als een konijn, liefst nog met geluidsdemper, zodat je hem ergens kunt droppen en alle sporen kunt wissen... Je zou zélf als slachtoffer wel eens vervolgd kunnen worden, nietwaar?
KempensBoerke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2003, 14:12   #24
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KempensBoerke
Hier vormt zich wel een ander probleem: als de dader zich vóór je wagen bevindt, kan het weleens gebeuren dat je hagel in je koetswerk krijgt.....laat hem efkes weglopen zodat je uw wagen niet meer in vizier hebt. Knal hem dan af als een konijn, liefst nog met geluidsdemper, zodat je hem ergens kunt droppen en alle sporen kunt wissen... Je zou zélf als slachtoffer wel eens vervolgd kunnen worden, nietwaar?

vlaanderen72 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2003, 14:19   #25
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris

Standaard

[quote="KempensBoerke"]
Citaat:
Citaat:
Citaat:

Of dit nu een Lada of een Ferrari is, dat speelt geen rol. De ene moet voor een Lada even lang bloed, zweet en tranen laten als een ander voor een Ferrari (die misschien 50 keer zo duur is). Neerknallen is mijns inziens inderdaad toegestaan als de DADER aanstalten maakt om te vluchten of zélf een wapen probeert boven te halen.

Qua onzin spant dit wel de kroon.
Proficiat, u krijgt de wisselbeker "onzin vertellen" overhandigd door de vorige winnares miss Vlaanderen72.
Oud 23 april 2003, 14:27   #26
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:

Luister Paulus.

Ik heb een bord in de genre hieronder op alle plaatsen waar je mijn stuk grond kan betreden hangen:

Bovendien is het zeer duidelijk dat het om een oprit gaat en dat tenzij je bent uitgenodigd, je NIETS te zoeken hebt op dat stukje grond.

Als ik dan toch een onbekende aantref op mijn land, dan is dat al verdacht om mee te beginnen. Als ik aan die mens dan vraag om onmiddellijk mijn terrein te verlaten en die doet dat niet. Als ik die mens dan waarschuw dat er zal geschoten worden omdat ik me bedreigd voel door zijn aanwezigheid op mijn land. En die mens verlaat mijn land nog steeds niet, dan vind ik dat ik het recht heb om die man uit te schakelen voordat hij het kwaad uitricht waarvoor hij gekomen is.

Ik vind dat trouwens een zeer genuanceerde mening. Ik heb vele vrienden die van het principe zijn dat ge geen vragen moet stellen als er iemand ongevraagd op uw land komt en beter schiet voordat hij dat doet. Die zijn meer van het volgende principe:

Oud 23 april 2003, 14:40   #27
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:

Luister Paulus.

Ik heb een bord in de genre hieronder op alle plaatsen waar je mijn stuk grond kan betreden hangen:

Bovendien is het zeer duidelijk dat het om een oprit gaat en dat tenzij je bent uitgenodigd, je NIETS te zoeken hebt op dat stukje grond.

Als ik dan toch een onbekende aantref op mijn land, dan is dat al verdacht om mee te beginnen. Als ik aan die mens dan vraag om onmiddellijk mijn terrein te verlaten en die doet dat niet. Als ik die mens dan waarschuw dat er zal geschoten worden omdat ik me bedreigd voel door zijn aanwezigheid op mijn land. En die mens verlaat mijn land nog steeds niet, dan vind ik dat ik het recht heb om die man uit te schakelen voordat hij het kwaad uitricht waarvoor hij gekomen is.

Ik vind dat trouwens een zeer genuanceerde mening. Ik heb vele vrienden die van het principe zijn dat ge geen vragen moet stellen als er iemand ongevraagd op uw land komt en beter schiet voordat hij dat doet. Die zijn meer van het volgende principe:

Zelfs in de US klasseren ze je bordje onder "jokes/cartoons" aan de link te zien.
Oud 23 april 2003, 14:58   #28
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelfs in de US klasseren ze je bordje onder "jokes/cartoons" aan de link te zien.
Eh, doe eens een tour te voet van een paar ranches in het zuiden van de Verenigde Staten. We zullen zien hoe 'lollig' sommige mensen uw trespassing vinden. Ik zal buiten het domein blijven wachten.
Oud 23 april 2003, 15:01   #29
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Eh, doe eens een tour te voet van een paar ranches in het zuiden van de Verenigde Staten. We zullen zien hoe 'lollig' sommige mensen uw trespassing vinden. Ik zal buiten het domein blijven wachten.
Gelukkig wonen wij hier in een iets meer geciviliseerde regio dan het zuiden van de USA.

En het ging ook over de standpunten van de BELGISCHE PARTIJEN.
Oud 23 april 2003, 15:04   #30
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Gelukkig wonen wij hier in een iets meer geciviliseerde regio dan het zuiden van de USA.

Nu mag ik al niet meer afwijken van uw titel. Kabouternazi.
Oud 23 april 2003, 15:04   #31
KempensBoerke
Burgemeester

Standaard

Citaat:

Vertel uw verhaaltje over geciviliseerdheid beter aan de "trespassers".
Een stadspark of landwegeltje dient om op te wandelen...niet iemands privé-domein. Sommigen leren het verschil maar pas wanneer ze hagel in hun gat hebben: gebrek aan opvoeding??
KempensBoerke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2003, 15:13   #32
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KempensBoerke
Citaat:

Vertel uw verhaaltje over geciviliseerdheid beter aan de "trespassers".
Een stadspark of landwegeltje dient om op te wandelen...niet iemands privé-domein. Sommigen leren het verschil maar pas wanneer ze hagel in hun gat hebben: gebrek aan opvoeding??
Zeg, iemand omverschieten wegens 'trespassing' daar mogen ze voor mij de doodstraf terug voor invoeren.
Het gaat over bescherming van steelbare eigendom.
Ik zie het zo nog niet goed in hoe een 'trespasser' jouw grond gaat stelen.
Dus, we waren zo ver dat je je eigen leven mag verdedigen HIER IN BELGIE, en de wet vermeldt duidelijk dat het bij daglicht gebruikte geweld proportioneel moet zijn aan het gepleegde geweld. Bij nacht volstaat 'redelijke twijfel'.
Dat is om JEZELF te verdedigen me een vuurwapen.
Je goederen verdedigen is helemaal NIET toegelaten in België.
Laat staan iemand van je erf schieten.
De vraag was dus; wat zijn de standpunten van de partijen hieromtrent, en gezien SPIRIT tegen vuurwapenbezit is, moeten die al gelijk niet meer antwoorden.
Oud 23 april 2003, 15:36   #33
Lekker Links!
Parlementslid

Lekker Links!'s schermafbeelding

Standaard

Bij SP.a veroordelen we a priori alle vormen van geweld, dus ook het gebruiken van geweld voor bescherming van persoonlijke eigendom. Dit niet alleen uit moreel oogpunt maar ook vaak omdat de nadelen voor mensen die zich aan een zware misdaad zoals doodslag begeven veel groter zijn dan het eigenlijk waard was! Voor SP.a dus GEEN verdediging van eigendom met geweld!
Lekker Links! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2003, 15:38   #34
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niels
Bij SP.a veroordelen we a priori alle vormen van geweld, dus ook het gebruiken van geweld voor bescherming van persoonlijke eigendom. Dit niet alleen uit moreel oogpunt maar ook vaak omdat de nadelen voor mensen die zich aan een zware misdaad zoals doodslag begeven veel groter zijn dan het eigenlijk waard was! Voor SP.a dus GEEN verdediging van eigendom met geweld!
Dank u voor uw duidelijke uiteenzetting.
Ik ben blij dat er nog serieus gereageerd wordt
Oud 23 april 2003, 16:16   #35
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Het boek van Flup,
"zerotolerantie voor criminaliteit" is hier wel klaar en duidelijk in. Zelfverdediging MOET ook uitgebreid worden naar verdedeging van het eigen bezit.
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2003, 16:25   #36
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
Het boek van Flup,
"zerotolerantie voor criminaliteit" is hier wel klaar en duidelijk in. Zelfverdediging MOET ook uitgebreid worden naar verdedeging van het eigen bezit.
Geeft de 'Flup' dan ook de oplossing voor de vraag wat het waard is iemand om neer te schieten en wat niet?
Kan ik iemand neerschieten omdat hij mijn fiets wil stelen bijvoorbeeld?
Of; hoeveel moet de fiets kosten voor ik die man mag neerknallen?
Oud 23 april 2003, 16:29   #37
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Geen enkel probleem wanneer er ene uwen fiets of uw aansteker STEELT. stop die handel. Mijne fiets kan voor mij mijn hele hebben en houden zijn. En Paulus, het gaat hem niet om dat materiele, maar om de persoonlijke zaak. Ik kan mij indenken dat u daar problemen mee hebt. Maar iemand die een inbreker in zijn slaapkamer heeft gead die een kaarsje is komen stelen, wel die kijk anders tegen dat kaarsje aan. Er is een inbreuk gepleegt op Uw persoon, en dan kunt u niet meer gerust in uw eigen bedje liggen. ook niet in de herfst.
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2003, 16:40   #38
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
Geen enkel probleem wanneer er ene uwen fiets of uw aansteker STEELT. stop die handel. Mijne fiets kan voor mij mijn hele hebben en houden zijn. En Paulus, het gaat hem niet om dat materiele, maar om de persoonlijke zaak. Ik kan mij indenken dat u daar problemen mee hebt. Maar iemand die een inbreker in zijn slaapkamer heeft gead die een kaarsje is komen stelen, wel die kijk anders tegen dat kaarsje aan. Er is een inbreuk gepleegt op Uw persoon, en dan kunt u niet meer gerust in uw eigen bedje liggen. ook niet in de herfst.
Je blijft inderdaad steeds achter met een bitter gevoel.
Er is ook al wat van mij gestolen, kleine dingen waar je toch aan hecht, maar ik heb daar zelfs geen aangifte van gedaan. Laat staan dat ik de persoon zou aanvallen of neerschieten.
Ik wil het vooral hebben over verdediging met wapens hé.
Neem nu die juwelier Tyberghien (exc. als de spelling niet correct is), die man is verscheidene malen overvallen geweest, raakt over zijn toeren en schiet iemand neer.
Ik begrijp ten volle zijn actie, maar ik vrees toch dat de wetenschap iemand vermoord te hebben nog lang zal knagen aan de man.
Tenslotte zijn we geen beesten hé.
Nu, waar ik wil toe komen is dit; zou die overvaller het nog gewaagd hebben die zaak te overvallen met de wetenschap dat de eigenaar gerechtigd is hem neer te schieten?
Maw; houdt het een crimineel tegen?
In de US helpt het al niet, te zien aan het hoge misdaadcijfer.
Oud 23 april 2003, 17:04   #39
Thomas
Provinciaal Gedeputeerde

Thomas's schermafbeelding

Standaard

IS EEN MENSENLEVEN MINDER WAARD DAN MATERIELE EIGENDOM?
NEEN1 TUURLIJK NIET. JE MOET AL LAAG GEVALLEN ZIJN OM HET LAATSTE VAN MEER WAARDE TE ACHTEN!!!
Je mag Moslim zijn, als ik tegen de Islam mag zijn. Dan denken wij beiden multi-cultureel en kunnen we zo naast elkaar leven en er met elkaar over discussieren tussen pot en pint. (als u tenminste een pintje mag drinken van uw geloof).
Thomas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2003, 17:08   #40
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas
IS EEN MENSENLEVEN MINDER WAARD DAN MATERIELE EIGENDOM?
NEEN1 TUURLIJK NIET. JE MOET AL LAAG GEVALLEN ZIJN OM HET LAATSTE VAN MEER WAARDE TE ACHTEN!!!

Das duidelijk voor mij, en is ook mijn mening! Al begrijp ik wel dat je nogal zotte toeren kunt begin uit halen als ze je juwelierszaak volledig plunderen.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be