Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 februari 2005, 14:31   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
De Nederlanders vinden de Vlaams-nationalisten nu ook al belachelijke mensen.
Is dat zo?

Kunt u uw uitspraak wat meer onderbouwen met stukken uit opiniestukken of lezersbrieven uit Nederland?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2005, 14:32   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Niet geheel onverwacht, natuurlijk, gezien de Hollanders maar wat graag een deel van ons Vaderland weer zouden inpikken.
O ja?

Graag referenties over dit irrendentisme van de Nederlanders!

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 7 februari 2005 om 14:32.
Oud 7 februari 2005, 15:00   #23
Willem
Provinciaal Statenlid

Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
De Nederlanders vinden de Vlaams-nationalisten nu ook al belachelijke mensen. Alleen de Vlaams-nationalisten zelf vinden zich nog niet belachelijk.
Oh, heb jij al een sneak peak gehad van die Netwerk van vanavond? Mooi!
Oud 7 februari 2005, 15:58   #24
rroloff
Burger

Standaard

"prachtig!! eindelijk eens objectieve verslaggeving"

Verwacht er maar niet teveel van.....

Laatst gewijzigd door rroloff : 7 februari 2005 om 16:04.
rroloff is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2005, 16:03   #25
rroloff
Burger

Standaard

Hans1 schreef: "De Nederlanders vinden de Vlaams-nationalisten nu ook al belachelijke mensen."

Nederlanders weten i.h.a. erg weinig over Belgie. Ik betwijfel dan ook sterk dat Nederlanders in overgrote meerderheid hierover zo'n uitgeproken mening hebben als Hans1 suggereert.

Mag ik Hans1 vragen waarop hij zijn uitspraak baseert? Of roept Hans1 maar wat?

Laatst gewijzigd door rroloff : 7 februari 2005 om 16:03.
rroloff is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2005, 16:15   #26
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mosasaurus
Ik wou daar mee zeggen dat wat betreft objectiviteit het moeilijk slechter kan dan wat de VRT er van bakt...

en btw als je zoveel kritiek op de Nederlanders hebt, waarom wil je dan een deel van Nederlands Limburg bij jouw Maas-Rijn-Regio (waar ik gedeeltelijk wel achter sta, zonder het deel uit Wallonie uiteraard)
Even je geschiedenis opfrissen:
- Noord Brabant en NL-Limburg zijn geen Hollanders... zij voelen zich niet zo en ze zijn niet zo pedante betweters, trouwens evenmin als de Zeeuws Vlaanderaars...
- NL en B-Limburg werden met heel luid protest van de betrokkenen gesplitst door de grootmachten in het begin van de 19de eeuw zoals trouwens beide Luxemburgse deelprovincie en staat... dit om een barrière te maken tussen de Franse en de Duitse invloeden... daartussen lagen zeer onherbergzame Venen, zodat samen met de artificiële splitsingen en de onherbergzame Venen men dacht een barrière te hebben tegenover de Duitse invloeden...
- maar dat was zonder de betrokken bevolking gerekend...

trouwens de Eurregio Maas-Rijn brengt geleidelijk aan de Limburgers, de Luikenaars en de rijnlanders terug naar mekaar toe... en het wordt één socio-economisch geheel in het Europees wordingsproces...

enkel de "Over de Moerdijk" is Hollandse eiegenheid...
indien er ooit een samenhorigheid ontsstaat dan zal dat tussen Vlaanderaars (Frans- Belgisch en Nederlands Vlaanderen) zijn enerzijds, Noord-Brabant, Antwerpen en Brabant in België anderzijds, beide Limburgen met het Rijnland en Luik nog anderzijds en een eenheid die zich aan het vormen is met volledig Luxemburg en delen van Duitsland en Frankrijk die daaraan grenzen...

Zols ooit reeds in dit Forum gezegd moet men het wangedrocht België niet vervangen door twee andere wangedrochten NL-talig en F-talig gebieden van België...
de natuurlijke affiniteit tussen beide Vlaanderen, Antwerpen en Brabant alsook Limburg is niet diepgeworteld... het samenvoegen ervan is even onnatuurlijk als België was... en het feit dat een gemeenschappelijke schrijftaal bestaat is enkel van belang voor Kultuur en Onderwijs (met hoofdletters) maar nooit of te nooit als staat...

zodra die staat er zou komen, indien hij er ooit komt, ontstaan er dikke mistevredenheden vermits die van "de" Vlonders, die van Antwaaaarrrppe, Brabant en Limburg mekaar ook zich het zout op de pattatten gunnen...

de Vlaanderen onafhankelijk slogans zijn er enkel van een kleine minderheid, zelfs onder de 1 miljoen stemmers op de vlaamse stank of de neo-VNV'ers...
zodus... vandaar Eurregio, ja, NL-talig gedeelte van België, neen...

echt nationalistische tendensen hebben altijd en overal bestaan met veriabele aanhang in tijd en ruimte...

en wat de VRT of één en canvas betreffen... daar heb ik ook nooit in geloofd... en vooral nu... omdat kijkers cijfers belangrijk zijn zalde leiding van elke omroep enkel handelen in het licht daarvan...
en niet alleen daar... ook in de pers...
de hoofredacteur van de zogenaamde kwaliteitskrant De Standaard gaf vorige week op een debat op de RTBF nog toe dat hij verplicht werd tribunes te geven aan personen en organisaties op basis van die cijfers...
van daar dat het VB steeds meer aan bod komt om haar subversieve boodschappen te brengen met verborgen agenda om de goedgelovige NL-taligen een loer te draaien... omdat de VRT top dat zogenaamd miljoen kiezers niet mag uitsluiten... al liggen voor een ietswat intellectuele observator de volksverlakkerijen in hun boodschappen er vingerdik op...
dat gebeurt trouwens overal: Le Pen, Haider, Berlusconi, etc... misbruiken de media voor hun nationalistisch extremistische boodschappen zoals trouwens ook de populisten Fortuyn onlangs en Poujade enige tijd geleden...

feit is dat een nu 67-jarige senior zich door al dat geprul niet laat vangen...
die redeneert analytisch... en dan... zinkt de vlaamse stank en het neo-VNV in het niets...
ik ben als peuter afgetroefd door dat ongedierte in 1942-1943-1944 omdat ik van Waalse afkomst was en mijn vader werd invalide geklopt en is eraan gestorven... dus... nooit wordt ik aangetrokken door het gebroed van dat VNV, SS en ander Nazistisch verleden...
de echte Duitser is voor mij nog veel meer waard dan dat racistisch, extremistisch, nationalistisch gebroed...
Oud 7 februari 2005, 16:37   #27
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
objectiviteit... vanwege de Hollanders... laat me lachen...
ze zijn weer eens betweters... al zijn ze zelf niet in staat hun problemen op te lossen... zie maar eens wat Balkenende en zijn "cabinet" ervan bakt...
en dan netwerk... met dienen azijnpisser die dat presenteert...
trouwens... de NL-TV is de moeite niet waard en de presentatoren kwabbelen een brabbeltaaltje dat een normaal mens niet begrijpt...
denk maar eens als ze het hebben over schazzz en auwlie daar waar ze gas en olie bedoelen...
en daarbij hun bakkes in muilen wringen zodat je zelfs door liplezen niet begrijpt wat ze willen zeggen...
geef mij dan maar het oerdegelijk vlaams....
Kortom: u heeft gewoon een hekel aan alles wat Nederlands is. Xenofobie noemt men dat, of in dit geval beter gezegd: neerlandofobie.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2005, 16:40   #28
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ze hebben BUB niet gevraagd, dus de reportage zal wel leugenachtig van aard zijn. Niet geheel onverwacht, natuurlijk, gezien de Hollanders maar wat graag een deel van ons Vaderland weer zouden inpikken.
BOE!
Oud 7 februari 2005, 17:12   #29
Willem
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
BOE!
Oud 7 februari 2005, 17:13   #30
Willem
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Kortom: u heeft gewoon een hekel aan alles wat Nederlands is. Xenofobie noemt men dat, of in dit geval beter gezegd: neerlandofobie.
Maar dan wel dwepen met de Euregio Maas-Rijn, waar toch ook Nederlanders in wonen. Hoe bestaat het?

Laatst gewijzigd door Willem : 7 februari 2005 om 17:13.
Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2005, 17:15   #31
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Ze hebben BUB niet gevraagd, dus de reportage zal wel leugenachtig van aard zijn. Niet geheel onverwacht, natuurlijk, gezien de Hollanders maar wat graag een deel van ons Vaderland weer zouden inpikken.
Last van grootheidswaanzin. Maar ik vind dat jullie wel eens op een paar tv-programma's mogen komen, entertainment verzekerd!
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2005, 17:36   #32
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem
Maar dan wel dwepen met de Euregio Maas-Rijn, waar toch ook Nederlanders in wonen. Hoe bestaat het?
maar geen pedante Hollanders... of ten minste heel weinig...
wel veel Limburgers....
Oud 7 februari 2005, 17:37   #33
Willem
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
maar geen pedante Hollanders... of ten minste heel weinig...
wel veel Limburgers....
Nederlanders dus, die te haten subjecten.
Oud 7 februari 2005, 17:41   #34
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
"over de Moerdijk-o-fobie", dat geef ik toe...
maar ik kan het heel goed vinden met normale mensen uit Eindhoven, Roermond en verder naar het Zuiden...
misschien als die Hollanders van boven de rivieren zouden verstaanbaar praten, of beter nog zich niet zo grootheidswaanzinnig gedragen...
dan zou ik misschien hen begrijpen....
onbekend is onbemind....
Oud 7 februari 2005, 17:59   #35
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Alsof er niets anders op TV vanavond was. Enfin, soit...............
Voor jou is er steeds A2 en TF1. Blijfd daar maar bij.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2005, 18:17   #36
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Je hebt misschien een passie voor de communautaire problemen, ik alvast niet. Maar ja, ieder zijn hobby.8)
Hahaha! Everytime de franse lolbroek! Bijna elke dag zit u hier op dit subforum en het is geen hobby!?! Of is het je job?
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2005, 18:25   #37
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vaderland? Welk Vaderland?
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2005, 18:32   #38
Dimitri

Standaard

Citaat:
maar ik kan het heel goed vinden met normale mensen uit Eindhoven, Roermond en verder naar het Zuiden...
misschien als die Hollanders van boven de rivieren zouden verstaanbaar praten, of beter nog zich niet zo grootheidswaanzinnig gedragen...
onbekend is onbemind....
Oordelen over mensen en gebieden die u totaal niet kent vindt u niet grootheidswaanzinnig?
Oud 7 februari 2005, 18:47   #39
Willem
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Maar zij niet met jou
Oud 7 februari 2005, 18:54   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
onbekend is onbemind....
Wel, daar is hij dan weer met z'n stapels vooroordelen. Lekker veralgemenen natuurlijk "iedereen boven de Moerdijk". Wel, misschien weet u het niet, maar er is wel een verschilletje tussen een Fries, iemand uit Groningen, een Hollander, een inwoner van de Achterhoek, enzovoort. U scheert ze blijkbaar allemaal over eenzelfde kam.

Pure vooroordelen dus.

Hollanders praten verstaanbaar, wel met hun eigen tongval. Daar is niets op tegen. Soms stoor ik me meer aan de Antwerpse tongval, dan aan de Hollandse.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be